Δημιουργείται κατάλληλο πλαίσιο εξωδικαστικών συμβιβασμών για υπερχρεωμένες επιχειρήσεις, που θα αντιμετωπίζει συνολικά τα χρέη προς τράπεζες, Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία, εξασφαλίζοντας παράλληλα την ίση και δίκαιη μεταχείριση μικρών και μεγάλων οφειλετών.
Οπως αναφέρει το ΑΠΕ, αυτό σημειώνουν στελέχη του υπουργείου Οικονομίας εξηγώντας τα βασικότερα σημεία του πολυνομοσχεδίου που αφορούν στη ρύθμιση των κόκκινων δανείων. Όπως αναφέρουν, ο μηχανισμός αναδιάρθρωσης θα είναι τέτοιος ώστε να αποκλείει τους «strategic defaulters» και θα επικεντρώνεται στη διάσωση των υγιών επιχειρήσεων.
Οι ρυθμίσεις του νόμου Δένδια λήγουν στα τέλη Ιουνίου και αφορούν μικρές επιχειρήσεις με τζίρο έως 2,5 εκατ. ευρώ. Η πρακτική εφαρμογή του έχει δείξει ότι μια συμφωνία γενναίου κουρέματος μεταξύ οφειλέτη και πιστωτών είναι δύσκολο να επιτευχθεί. Το υπουργείο λοιπόν εξετάζει την επέκταση του πεδίου εφαρμογής του νόμου την ένταξη σε αυτόν του συνόλου των επιχειρήσεων και την παράταση της εφαρμογής του προκειμένου να διευκολυνθούν όλες οι επιχειρήσεις και να ρυθμίσουν τα χρέη τους με τη δημιουργία των προαναφερόμενων μηχανισμών αντικειμενικής κρίσης της βιωσιμότητας και εξεύρεσης φόρμουλας εξυγίανσης όλων των βεβαρημένων επιχειρήσεων.
Στο πεδίο της κινητροδότησης ένταξης στους προαναφερόμενους μηχανισμούς εξετάζεται η απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος όσων επιχειρήσεων και επαγγελματιών ωφελούνται από διαγραφές χρεών. Ως τα τώρα, η ωφέλεια από διαγραφή τη διαγραφή χρεών φορολογείτο ως εισόδημα και ήταν γι’ αυτό τον λόγο ήταν αποτρεπτική για τους δανειολήπτες.
Πλαίσιο προστασίας για τα δάνεια που θα μεταβιβαστούν
Μέχρι τα τέλη Ιουνίου θα υπάρξει βελτίωση του Κώδικα Δεοντολογίας των τραπεζών για να αντιμετωπιστούν κενά και αδυναμίες, ώστε να καταστεί προσιτός και λειτουργικός, στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της προστασίας που προσφέρει σε όσους έχουν πραγματική ανάγκη.
Με τις νέες ρυθμίσεις στόχος είναι να μην υπάρξει καμία ουσιαστική διαφορά, για τα δάνεια που θα μεταβιβαστούν σε funds καθώς το πλαίσιο προστασίας είναι το ίδιο με αυτό που ισχύει για τις τράπεζες, ενώ δεν θα χειροτερεύει η θέση του δανειολήπτη. Όπως σημειώνουν τα ίδια στελέχη στο ΑΠΕ,, οι μη τραπεζικές εταιρείες στις οποίες θα διαχειρίζονται δάνεια θα λειτουργούν εντός αυστηρού ρυθμιστικού πλαισίου. Υποχρεώνονται να αδειοδοτούνται και να εποπτεύονται από την ΤτΕ.
Η διαδικασία αδειοδότησης αυτών των εταιρειών να υπηρετεί την αρχή της διαφάνειας στην ταυτότητα των μετόχων, με κριτήρια διαπιστευτήρια της καλής τους φήμης, της εμπειρίας και της ικανότητας. Θα κρίνονται επίσης οι αναλυτικές δράσεις της στρατηγικής των εταιριών, του επιχειρησιακού πλάνου και της μεθοδολογίας διεκδίκησης των δανείων (με έμφαση στην αναδιάρθρωση) κ.ά. Επιτροπή των αρμόδιων υπουργείων θα γνωμοδοτεί επί των αιτήσεων αδειοδότησης και το μητρώο των αδειοδοτούμενων θα δημοσιεύεται στο site της ΤτΕ.
Σε περίπτωση παραβίασης των αυστηρών όρων που τίθενται η ΤτΕ δύναται να αφαιρει την άδεια από τις εν λόγω εταιρείες.
Για την εξυπηρέτηση της ανάκτησης της βιωσιμότητας των βεβαρημένων εταιρειών προβλέπεται ότι οι εταιρείες διαχείρισης θα έχουν τη δυνατότητα χορήγησης νέων δανείων με αποκλειστικό σκοπό την αναχρηματοδότηση των δανείων τους ή την αναδιάρθρωση της δανειολήπτριας επιχείρησης δυνάμει ενός συγκεκριμένου, αμοιβαία αποδεκτού σχεδίου αναδιάρθρωσης.