«Το Παρίσι είναι φυλακή. Ζούμε μέρες πανδημίας. Αιμορραγούμε οικονομικά. Θα πετύχει ή θα είναι φιάσκο η τελετή έναρξης; θα βγουν υποβρύχια στον Σηκουάνα; Πότε θα γυρίσουν οι κάτοικοι στην πόλη τους;». Τι συμβαίνει στην Πόλη του Φωτός παραμονή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων;
Η Κλερ στο τηλέφωνο ξεφυσάει. «Είμαι στη Βρετάνη σε αναγκαστικές διακοπές εξαιτίας των Ολυμπιακών Αγώνων», μου λέει και μουρμουρίζει για όλες τις δουλειές που έπρεπε να κάνει στο Παρίσι και στο γραφείο της αλλά πρέπει να παγώσει ως τις 12 Αυγούστου.
Ο Γιάννης τα μαζεύει νωρίτερα απ' ό,τι συνήθως και επιστρέφει στην Ελλάδα, μία μέρα πριν την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι, το οποίο έχει μετατραπεί σε ένα τεράστιο στάδιο ή τηλεοπτικό πλατό για την τελετή έναρξης. Ή «σε μια φυλακή», όπως γκρινιάζουν γκαλερίστες στη Saint Germain des Près.
Ο ουρανός στο Παρίσι είναι βαρύς από προχθές, μαύρα πυκνά σύννεφα στέκουν χαμηλά, σχεδόν αγγίζουν την κορυφή του Πύργου του Άιφελ και των σκεπών των μνημείων της πόλης. Για την Παρασκευή και το Σάββατο προβλέπονται βροχές, ένα τοπίο φθινοπωρινό για την Πόλη του Φωτός.
Τα γκαργκόιλς της ελίτ και ο «τελετάρχης»
Ο Τομά Ζολί, ο κωμικός και σκηνοθέτης των ρηξικέλευθων παραστάσεων και των ανατροπών, που έχει αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση των Αγώνων, έχει μέρες να κοιμηθεί ή να φύγει από το στρατηγείο του, που βρίσκεται σε σουίτα στον 16ο όροφο πολυτελούς ξενοδοχείου με πανοραμική θέα στον Σηκουάνα.
Φοβάται για το αν ο καιρός θα επιτρέψει να υλοποιηθεί το όραμά του για την παρέλαση των αθλητών με ειδικά πλοιάρια κατά μήκος 6 χιλιομέτρων του Σηκουάνα. Την ίδια στιγμή, γνωρίζει στο πετσί του ότι η ελίτ της κλασικής γαλλικής κουλτούρας και αισθητικής περιμένει το πρώτο λάθος του για να τον εκτελέσει καλλιτεχνικά αλλά και ως προσωπικότητα. Είπαμε, το μεγαλύτερο στοίχημα δημόσιας εικόνας της Γαλλίας, μετά και την πρόσφατη τρικυμία των εκλογών, βρίσκεται στα χέρια του 42χρονου δημιουργού.
Χθες, στο Saint Germain des Près, οι ιδιοκτήτες των μπουτίκ-γκαλερί που σε κάνουν να στέκεις επί ώρα στις βιτρίνες μουρμουρίζοντας «τα θέλω όλα» ειδοποιήθηκαν ότι οι γκαλερί τους πρέπει να μείνουν κλειστές τις επόμενες ημέρες. Μια οικονομική αιμορραγία για χάρη των Αγώνων και κυρίως των αναγκών να εξασφαλιστεί η μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια σε μια πόλη που έχει πληγωθεί βάναυσα από την τρομοκρατία.
Το Παρίσι του Ζολί και όχι της Έμιλι
Εν τω μεταξύ, η εικόνα της πόλης κατά μήκος του Σηκουάνα είναι αλλόκοτη. Ο κάθε ένας μπορεί να δώσει τη δική του ερμηνεία για τις τεράστιες μεταλλικές κερκίδες που έχουν στηθεί πάνω στις γέφυρες και στις όχθες του ποταμού κρύβοντας ιστορικά μνημεία - θα ήθελα να ξέρω τι θα βλέπουν οι αθλητές πάνω στα πλοιάρια κάθε εθνικής αποστολής. Με τον μαύρο απειλητικό ουρανό από πάνω, θα μπορούσε να μοιάζει ο ποταμός με ένα ντόμινο από αρένες στημένες για 300.000 θεατές.
Σκέφτομαι ότι η αποστολή των τηλεοπτικών συνεργείων είναι μια μεγάλη πρόκληση για να μεταφέρουν στους περισσότερο από 1 δισεκατομμύριο τηλεθεατές ανά τον κόσμο την ονειρική εικόνα του Παρισιού που προσδοκά η οργανωτική επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων «Παρίσι 2024». Κι αυτή δεν είναι η εικόνα του Παρισιού που βλέπουμε στο «Emily in Paris», σχολιάζει ο Τομά Ζολί.
Την προηγούμενη εβδομάδα στο Παρίσι απολάμβανα αυτή τη σχεδόν privé περιήγηση στην πόλη, το ότι υπήρχαν τραπέζια όπου κι αν επιθυμούσαμε για να δειπνήσουμε. Δεν είχαν ακόμα μπει σε εφαρμογή τα ειδικά μέτρα που επιτρέπουν μόνο σε κατοίκους να μπαίνουν στο κέντρο της πόλης με τη χρήση ειδικού QR code. Οι ιδιοκτήτες εστιατορίων στο Παρίσι αναφέρουν ότι τα έσοδά τους τον Ιούλιο θα δουν πτώση 50%.
Επιτροπή για τις απώλειες των επιχειρηματιών - όπως στην πανδημία
Ήταν έτοιμοι για δυσκολίες στις προμήθειες υλικών εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων, αλλά δεν περίμεναν ότι οι τουρίστες δεν θα εμφανίζονταν ποτέ και ότι θα έχαναν και τους σταθερούς πελάτες τους που έφυγαν για «αναγκαστικές διακοπές» - όπως η Κλερ.
Οι ξενοδόχοι λένε πως ζούνε μια νέα εποχή πανδημίας, με τα έσοδα να κατρακυλούν κατά 70%. Μάλιστα, ο εμπορικός κόσμος αναμένεται να δημιουργήσει μια επιτροπή για να διεκδικήσει αποζημιώσεις από την υπηρεσιακή κυβέρνηση του Μακρόν, λόγω απώλειας εσόδων. Το επιβεβαιώνει και ο πρώην πρωθυπουργός Γκαμπριέλ Ατάλ. Όπως ακριβώς είχε γίνει και στην πανδημία…
Πάμε πάλι στον Τομά Ζολί και στο μεγάλο βάρος που φέρει στους ώμους του. Αν πετύχει η τελετή έναρξης και προβληθεί το Παρίσι όπως επιθυμεί -ένδοξο, πανέμορφο, δημοκρατικό-, τότε είναι βέβαιο πως θα ακολουθήσει μια χωρίς προηγούμενο τουριστική ανάκαμψη που θα αποζημιώσει εμπόρους, εστιάτορες, ξενοδόχους. Τι θα δούμε αύριο από τις 7.30 τοπική ώρα και μετά;
Θα υπάρχουν υποβρύχια όπως φημολογείται; Θα σμίξουν στη σκηνή η Σελίν Ντιόν και η Lady Gaga; Θα στεφανωθεί το Παρίσι με το συγκλονιστικό χρώμα της δύσης που επιτρέπουν μόνο οι καθαροί ουρανοί; Θα πειστούν οι Γάλλοι ότι μπορούν ξανά, 101 χρόνια μετά, να κολυμπήσουν στον καθαρό πλέον Σηκουάνα; Θα μπούμε όλοι το πρωί του Σαββάτου στο Διαδίκτυο για να προγραμματίσουμε το επόμενο ταξίδι μας στο Παρίσι;