Λίστα με τα ονόματα 500 «επίορκων υπαλλήλων» του Δημοσίου, των οποίων οι υποθέσεις έχουν τελεσιδικήσει στην τακτική Δικαιοσύνη, απέστειλε ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης κ. Λέανδρος Ρακιντζής στους φορείς του Δημοσίου για την επιβολή πειθαρχικών ποινών.
Οι υπάλληλοι που εμπλέκονται σε «σκαστές» υποθέσεις διαφθοράς, όπως η υπεξαίρεση δημοσίου χρήματος, η πλαστογράφηση δημοσίων εγγράφων και ο παράνομος χρηματισμός, δεν θα υποστούν μόνο πειθαρχικές διώξεις.
Οι νέες ρυθμίσεις για το πειθαρχικό δίκαιο τις οποίες προωθεί ο υπουργός Εσωτερικών κ.Γιάννης Ραγκούσης θα έχουν ως συνέπεια να αποκλειστούν εφ' όρου ζωής από οποιαδήποτε διαδικασία εξέλιξης στην ιεραρχία, ενώ θα τους επιβληθεί ακόμη και μείωση των αποδοχών τους, το ύψος της οποίας θα εξαρτάται πλέον από τα αποτελέσματα της αξιολόγησής τους.
Άλλα 1.540 ονόματα
Εκτός από τα ονόματα των 500 «επίορκων» υπαλλήλων των οποίων οι υποθέσεις τελεσιδίκησαν ενώπιον της Δικαιοσύνης, ο κ. Ρακιντζής έχει στην κατοχή του ακόμη μία λίστα με 1.540 ονόματα λειτουργών οι οποίοι, σύμφωνα με τα πορίσματα του ελέγχου, εμπλέκονται σε υποθέσεις διαφθοράς.
Αυτό σημαίνει ότι για περισσότερους από 2.040 «επίορκους» υπαλλήλους, σε βάρος των οποίων έχουν κινηθεί ή έχουν ολοκληρωθεί οι ποινικές διώξεις την περίοδο 2010-2011, έχουν κλείσει οριστικά και αμετάκλητα οι πόρτες για οποιαδήποτε εξέλιξή τους στο Δημόσιο, ακόμη και στην περίπτωση που θα παραμείνουν στη θέση τους και δεν τους επιβληθεί η ποινή της αργίας.
Ήδη ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης απέστειλε τη λίστα αυτή στα αρμόδια πειθαρχικά όργανα των δημοσίων υπηρεσιών με στόχο να κινήσουν τις διαδικασίες για την επιβολή των πειθαρχικών ποινών, κάτι που κατέστη εφικτό μετά και την επιτάχυνση της εκδίκασης των υποθέσεων διαφθοράς από την τακτική Δικαιοσύνη την οποία είχε ως αποτέλεσμα σχετική εγκύκλιος του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Ιωάννη Τέντε.
Ο κ. Ρακιντζής, μάλιστα, στα έγγραφά του, που συνοδεύουν τις σχετικές αποφάσεις, επισημαίνει ότι «παρέλκει» ακόμη και η ανάγκη της διενέργειας ένορκων διοικητικών εξετάσεων, καθώς τα αναγκαία για την επιβολή των πειθαρχικών ποινών στοιχεία περιέχονται στη δικογραφία με την οποία τα εν λόγω άτομα παραπέμφθηκαν στην τακτική Δικαιοσύνη και καταδικάστηκαν.
Fast track για τη διαφθορά
Το νέο πειθαρχικό δίκαιο που προωθεί η κυβέρνηση και, κυρίως, η επιτάχυνση της εκδίκασης των υποθέσεων διαφθοράς, η οποία περιορίζει δραστικά τα παραθυράκια τα οποία αξιοποιούσαν οι διεφθαρμένοι υπάλληλοι για να παραμένουν στο απυρόβλητο ή να πετυχαίνουν ακόμη και ατιμωρησία, διαμορφώνουν ένα νέο τοπίο.
Η μη συμμετοχή των συνδικαλιστών στα δευτεροβάθμια πειθαρχικά όργανα, η επιβολή των κυρώσεων ακόμη και σε υπαλλήλους που συνταξιοδοτούνται, η αυστηροποίηση των ποινών για υπεξαίρεση δημόσιου χρήματος και η επιτάχυνση των ένορκων διοικητικών εξετάσεων, οι οποίες θα πρέπει πλέον να ολοκληρώνονται σε διάστημα ενός μήνα, εκτιμάται ότι θα συμβάλουν στην αντιμετώπιση των υποθέσεων διαφθοράς που προσλαμβάνουν νέες διαστάσεις στις συνθήκες της οικονομικής κρίσης.
Ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, όπως αναφέρει και στην ετήσια έκθεσή του που αναμένεται να δοθεί στον πρωθυπουργό κ. Γ. Παπανδρέου αυτή την εβδομάδα, παραπέμπει στο Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο 149 υποθέσεις, δηλαδή το 9% του συνόλου των υποθέσεων, για τις οποίες έχουν επιβληθεί από τα πρωτοβάθμια πειθαρχικά όργανα ποινές που χαρακτηρίζονται... χάδια.
Η κύρια αιτία για την επιβολή αυτών των ποινών εκτιμάται ότι οφείλεται στην κακώς εννοούμενη «συναδελφική αλληλεγγύη» που πρυτανεύει στις αποφάσεις των πειθαρχικών οργάνων, γεγονός που καταδεικνύει ότι η μη συμμετοχή των συνδικαλιστών _ στα δευτεροβάθμια τουλάχιστον όργανα _ θα λειτουργήσει θετικά για την παραδειγματική τιμωρία των «επίορκων» υπαλλήλων.
Ισχυρό όμως πλήγμα στη διαφθορά στο Δημόσιο εκτιμάται ότι θα επιφέρουν ο αποκλεισμός των «επίορκων» υπαλλήλων από την ιεραρχία του Δημοσίου και η σύνδεση, τρόπον τινά, των αποδοχών τους με τη συμπεριφορά που επιδεικνύουν στην εκτέλεση των καθηκόντων τους.
«Καμπάνες» και απολύσεις
Οι υπάλληλοι, με άλλα λόγια, που ενέχονται σε υποθέσεις διαφθοράς θα υποστούν σημαντική μείωση στις αποδοχές τους που θα προκύπτει από τη μη καταβολή του επιδόματος της θέσης ευθύνης, η χορήγηση του οποίου θα εξαρτάται, εκτός των άλλων, και από τη συνεχή αξιολόγησή τους, καθώς και από τη μη καταβολή του πριμ παραγωγικότητας, το οποίο θα εισαχθεί με βάση το νέο μισθολόγιο, σύμφωνα με σχετική δέσμευση της κυβέρνησης.
Εκτός όμως όλων αυτών, όσοι από τους 2.045 υπαλλήλους που ενέχονται σε υποθέσεις διαφθοράς, σύμφωνα με τις λίστες του κ. Ρακιντζή, εργάζονται σε υπηρεσίες ή οργανισμούς του «στενού» ή του ευρύτερου δημόσιου τομέα, οι οποίες θα καταργηθούν ή θα συγχωνευθούν, θα απολυθούν.
Τούτο γιατί ένα από τα κριτήρια της αξιολόγησής τους, την οποία θα διενεργήσει το ΑΣΕΠ με σκοπό τη μετάταξή τους σε κάποια άλλη υπηρεσία του Δημοσίου, θα είναι οι πειθαρχικές ποινές ή οι ποινικές διώξεις που έχουν ασκηθεί εναντίον τους για υποθέσεις διαφθοράς.
Οι 4 εντολές του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου
Θετική χαρακτηρίζεται στην ετήσια έκθεση του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και η παρέμβαση του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Ο κ. Τέντες, σε εγκύκλιό του που εξεδόθη ύστερα από αλλεπάλληλες παραστάσεις του κ. Ρακιντζή, ζητεί τα εξής:
1. Σε κάθε Εισαγγελία (Εφετών και Πρωτοδικών), όπου υπηρετούν περισσότεροι των δύο εισαγγελικοί λειτουργοί, να οριστεί ένας εισαγγελικός λειτουργός (ή περισσότεροι ανά αντικείμενο) αρμόδιος για το περιβάλλον, την προστασία της δημόσιας περιουσίας και την ασφάλεια και υγιεινή των εργαζομένων (ιδίως όπου υπάρχουν βιομηχανικές περιοχές).
2. Να υφίσταται η δυνατότητα από το ηλεκτρονικό πρωτόκολλο μηνύσεων να λαμβάνονται στατιστικά στοιχεία για τα εγκλήματα που έχουν σχέση με την προστασία της δημόσιας περιουσίας. Θα τηρούνται παράλληλα («μέχρι αμετάκλητου εκδικάσεως»), σε αυτοτελή φάκελο, αντίγραφα κατηγορητηρίων ή βουλευμάτων, ώστε να είναι ευχερής η πληροφόρηση σχετικά με τις διατυπωθείσες κατηγορίες.
3. Στις περιπτώσεις παραπομπής για παραβάσεις του Ν. 1650/86 ο εισαγγελέας Πρωτοδικών θα ανακοινώνει στον γενικό επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης το κλητήριο θέσπισμα ή το παραπεμπτικό βούλευμα, δεδομένου ότι ο τελευταίος έχει δικαίωμα παραστάσεως ως πολιτικός ενάγων στην ακροαματική διαδικασία προς υποστήριξη της κατηγορίας.
4. Οι εισαγγελικοί λειτουργοί να είναι επιφυλακτικοί στις διαβεβαιώσεις των δημοσίων λειτουργών για την εξακρίβωση και βεβαίωση ποινικών παραβάσεων υπαλλήλων και να επιδιώκουν να αποκτούν οι ίδιοι άμεση αντίληψη, διασταυρώνοντας τα στοιχεία και, όπου απαιτείται, «βγαίνοντας έξω από το εισαγγελικό γραφείο».