Με την παγκόσμια οικονομία να δοκιμάζεται από τους υψηλούς δασμούς που έχει ανακοινώσει ο Ντόναλντ Τραμπ, τα στοιχεία της Eurostat για το πόσο κερδισμένη βγαίνει η ΕΕ από τις εξαγωγές αυτοκινήτων έχουν τη σημασία τους.
Παρά την άνοδο στις πωλήσεις αμερικανικών και ασιατικών εταιρειών τα τελευταία χρόνια, τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα παραμένουν στη συνείδηση των ανά τον κόσμο οδηγών σημείο αναφοράς.
Αυτό αντανακλάται στα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Eurostat για εισαγωγές-εξαγωγές αυτοκινήτων στην ΕΕ το 2024 και σε σύγκριση με το 2019, δηλαδή το τελευταίο έτος πριν από την κρίση της πανδημίας του κορονοϊού.
Το 2024, λοιπόν, η ΕΕ εξήγαγε 5,4 εκατομμύρια αυτοκίνητα και εισήγαγε 4 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Σε σύγκριση με το 2019, ο αριθμός των εξαγόμενων αυτοκινήτων μειώθηκε κατά 13,2%, ενώ ο αριθμός των εισαγόμενων αυτοκινήτων μειώθηκε κατά 3,0%. Συνεπώς, τόσο πριν από την πανδημία όσο και μετά, η ΕΕ βγαίνει σημαντικά κερδισμένη όσον αφορά το εξωτερικό εμπόριο αυτοκινήτων.
Λιγότερα αυτοκίνητα, περισσότερα λεφτά
Τα παραπάνω στοιχεία όμως αφορούν την ποσότητα των αυτοκινήτων. Όταν η μελέτη πηγαίνει στα χρήματα, το κέρδος της ΕΕ φαίνεται αναλογικά μεγαλύτερο. Σε αξία, το 2024, η ΕΕ εξήγαγε αυτοκίνητα αξίας 165,2 δισ. ευρώ και εισήγαγε 75,9 δισ. ευρώ, σημειώνοντας δηλαδή εμπορικό πλεόνασμα 89,3 δισ. ευρώ.
Σε σύγκριση με το 2019, οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 17,7% (+24,8 δισ. ευρώ) και οι εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 20,0% (+12,7 δισ. ευρώ). Ενώ δηλαδή το πλήθος των αυτοκινήτων που εμπορεύτηκε η ΕΕ μειώθηκε από το 2019, η αξία των λιγότερων αυτών οχημάτων του 2024 ήταν σημαντικά μεγαλύτερη.
Όπως εξηγεί η Eurostat, ο μειωμένος αριθμός των εξαγόμενων και εισαγόμενων αυτοκινήτων, μαζί με τις αυξημένες εμπορικές αξίες, αντανακλούν την άνοδο των τιμών μεταξύ 2019 και 2024.
Οι ΗΠΑ κορυφαίος εξαγωγικός προορισμός για τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα -Εκτοξεύθηκαν οι εισαγωγές από Κίνα
Η αυτοκινητοβιομηχανία ήταν στον πυρήνα της ιδέας του Ντόναλντ Τραμπ για επιβολή δασμών. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως στην ομιλία του, όπου ανακοίνωσε τους πολύ υψηλούς δασμούς -25% σε όλα τα εισαγόμενα αυτοκίνητα και ακόμα 20% στην ΕΕ-, είχε κοντά του εργάτες αυτοκινητοβιομηχανιών από το Ντιτρόιτ.
Ο Τραμπ έχει κατηγορήσει την Ευρώπη ότι εξαπατά συστηματικά τις ΗΠΑ όσον αφορά το διμερές εμπόριο, σαν να μη θέλει να δει πως τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα απλά αρέσουν στους Αμερικανούς. Τα στοιχεία το επιβεβαιώνουν.
Παρατηρώντας το σχετικό γράφημα, γίνεται φανερό πόσο κερδισμένη βγήκε η ΕΕ το 2024 από το εξωτερικό εμπόριο αυτοκινήτων. Οι ΗΠΑ είναι η πρώτη χώρα που αγοράζει ευρωπαϊκά αυτοκίνητα και η πέμπτη που πουλάει αυτοκίνητα στην Ευρώπη.
Το 2024, οι Ηνωμένες Πολιτείες ήταν ο νούμερο 1 προορισμός εξαγωγών ευρωπαϊκών αυτοκινήτων, με εξαγωγές αξίας 38,9 δισ. ευρώ. Ακολούθησε το Ηνωμένο Βασίλειο με 34,3 δισ. Πολύ πιο κάτω βρίσκονται η Κίνα με 14,5 δισ. ευρώ, μετά η Τουρκία με 12,0 δισ. ευρώ και η Ελβετία με 8,5 δισ. ευρώ.
Σε σύγκριση με το 2019, η ΕΕ σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση στις εξαγωγές αυτοκινήτων προς την Τουρκία, κατά 364,1%. Αντίθετα, οι εξαγωγές προς την Κίνα σημείωσαν τη μεγαλύτερη πτώση, με μείωση 22,3%.
Όσον αφορά στις εισαγωγές αυτοκινήτων στην ΕΕ, η Κίνα και η Ιαπωνία ήταν οι μεγαλύτεροι προμηθευτές, με 12,7 δισ. ευρώ και 12,3 δισ. ευρώ, αντίστοιχα. Το Ηνωμένο Βασίλειο ήρθε τρίτο με 11 δισ. ευρώ, ακολουθούμενο από την Τουρκία με 9,1 δισ. ευρώ και τις Ηνωμένες Πολιτείες με 8,4 δισ. ευρώ.
Από το 2019 έως το 2024 η ΕΕ γνώρισε τη σημαντικότερη αύξηση των εισαγωγών αυτοκινήτων από την Κίνα, με αύξηση 1.591,3%. Από την άλλη πλευρά, οι εισαγωγές από το Ηνωμένο Βασίλειο σημείωσαν τη μεγαλύτερη πτώση, υποχωρώντας κατά 17,1%.