Μετ' εμποδίων έγινε η πρεμιέρα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, μετά την ξαφνική απόφαση του αρμόδιου υπουργού Χρήστου Σπίρτζη να βάλει τέλος στις χάρτινες κάρτες.
Ετσι, χθες, κατά την έναρξη του «Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου» του ΟΑΣΑ, σημειώθηκαν πολλά προβλήματα στο δίκτυο της ΣΤΑΣΥ, με αποτέλεσμα την ταλαιπωρία των επιβατών που ήθελαν να εκδώσουν ηλεκτρονική κάρτα.
Συνδικαλιστές σαμποτάρουν το ηλεκτρονικό εισιτήριο
Ομηροι των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες βρέθηκαν για ακόμη μια φορά οι επιβάτες, καθώς οι εκβιασμοί των συνδικαλιστών, που διεκδικούν επίδομα για τη λειτουργία του νέου ηλεκτρονικού συστήματος, οδήγησε σε αλυσιδωτές αντιδράσεις. Η σθεναρή αντίδραση εδώ και μήνες των εργαζομένων στην πλήρη εφαρμογή του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου βρήκε νέο έδαφος εφαρμογής.
«Δεν υπάρχει λόγος να ανησυχείτε για το εισιτήριο, γιατί δεν πραγματοποιούνται έλεγχοι», είπε υπάλληλος του μετρό στον Α.Ν., ο οποίος προσπάθησε χθες να εκδώσει μηνιαία ηλεκτρονική κάρτα απεριορίστων διαδρομών. Η διαδικασία κατέστη ανέφικτη, καθώς ο επιβάτης δεν είχε επίσημο έγγραφο στο οποίο να αναγράφεται ο ΑΜΚΑ, κάτι για το οποίο ο Α.Ν. δεν είχε ενημερωθεί.
Σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο», από νωρίς το μεσημέρι, τα 8 από τα 9 σημεία έκδοσης ηλεκτρονικής κάρτας είχαν πρόβλημα, με αποτέλεσμα να αναγκάζονται οι επιβάτες, προκειμένου να ολοκληρώσουν τη διαδικασία, να μεταβαίνουν στο σταθμό Αττική, τον μόνο σταθμό όπου το εκδοτήριο για τις ηλεκτρονικές κάρτες λειτουργούσε κανονικά. Ωστόσο, λίγο μετά τις 2.30 το μεσημέρι παρουσιάστηκε πρόβλημα και σε αυτό το εκδοτήριο.
Πάντως, σύμφωνα με τα όσα κατέγραψε η εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος», παρουσιάστηκαν τα ακόλουθα προβλήματα:
- Δεν λειτουργούσαν «ηλεκτρονικές» θύρες
- Όσες λειτουργούσαν, δεν δέχονταν όλες τις κάρτες
- Υπήρχε ανεπαρκής αριθμός εισιτηρίων μίας διαδρομής
- Πολλά μηχανήματα δεν είχαν ρέστα και εισιτήρια
- Τα μηχανήματα των ελεγκτών πολλές φορές δεν διάβαζαν τις πενθήμερες κάρτες
- Δεν έχει ολοκληρωθεί η εκπαίδευση εκδοτών
Από την πλευρά του ο ΟΑΣΑ προσπάθησε να ωραιοποιήσει την κατάσταση υποστηρίζοντας ότι η πρώτη ημέρα κύλησε ομαλά και ότι τα όποια μικροπροβλήματα που σημειώθηκαν σε επιμέρους σταθμούς όπως η Ομόνοια, όπως έγραφε η ανακοίνωση, αντιμετωπίστηκαν στον προβλεπόμενο χρόνο.
Επίσης, σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ, σε 200.000 ηλεκτρονικά εισιτήρια σημειώθηκε πρόβλημα σε μόλις 100, το οποίο επιλύθηκε.
Οσον αφορά στα χάρτινα εισιτήρια αυτά θα εκδίδονται μέχρι τέλος του μήνα. Από τότε και μετά για μια απλή μονή μετακίνηση θα απαιτείται ηλεκτρονικό εισιτήριο.
Μέσω του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, επιδίωξη του ΟΑΣΑ είναι η παροχή συνδυασμένων προσφορών κομίστρων σε επιβάτες, όπως αποδείχτηκε με την προσφορά του 10 + 1 εισιτηρίων (το 1 δίδεται δωρεάν, με αποτέλεσμα το ενιαίο εισιτήριο να μειωθεί στα 1,27 ευρώ από 1,4 ευρώ), η δικαιότερη τιμολογιακή πολιτική, η διευκόλυνση των επιβιβάσεων και μετεπιβιβάσεων και η αντιμετώπισης της εισιτηριοδιαφυγής.
Τα νέα «έξυπνα» εισιτήρια του ΟΑΣΑ αποτελούνται από το ηλεκτρονικό εισιτήριο (ΑΤΗ.ΕΝΑ Ticket) και την απρόσωπη και προσωποποιημένη ηλεκτρονική κάρτα.
Η έκδοση της προσωποποιημένης ηλεκτρονικής κάρτας γίνεται ήδη σε ορισμένους σταθμούς του μετρό και του ηλεκτρικού, όπως, στους σταθμούς Σύνταγμα, Αγ. Μαρίνα, Δ. Πλακεντίας, Ελληνικό, Ανθούπολη, Πειραιάς, Κηφισιά, Ομόνοια και Αττική, σε δυο σταθμούς του τραμ, Αγ. Φωτεινή και Σύνταγμα και στο εκδοτήριο της Ο.ΣΥ. στην Όθωνος (Πλ. Συντάγματος).
Το πολλαπλό ηλεκτρονικό εισιτήριο και η απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα απευθύνονται, κυρίως, στους μεμονωμένους και όχι στους συστηματικούς επιβάτες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
Η διάθεση του πολλαπλού «έξυπνου» εισιτηρίου και της απρόσωπης «έξυπνης» κάρτας γίνεται, προς το παρόν, με προϊόντα αξίας άνω των 4,5 ευρώ. Η κύρια διαφορά μεταξύ τους είναι ότι η απρόσωπη «έξυπνη» κάρτα αποθηκεύει και χρηματική αξία.
Αντίστοιχα, η προσωποποιημένη «έξυπνη» κάρτα (προσωποποιημένη ATH.ENA Card), η οποία απευθύνεται στους συστηματικούς χρήστες των ΜΜΜ, θα υποκαταστήσει, μεταξύ άλλων, τις υφιστάμενες μηνιαίες, τριμηνιαίες, εξαμηνιαίες και ετήσιες κάρτες του ΟΑΣΑ και τις κάρτες των ειδικών κατηγοριών επιβατών.
Για την έκδοση προσωποποιημένης κάρτας από Τερματικό Έκδοσης Καρτών (ΤΕΚ) απαιτείται o επιβάτης να προσκομίσει επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει τον αριθμό ΑΜΚΑ, την αστυνομική του ταυτότητα ή εναλλακτικά, για μη Έλληνες υπηκόους, απαιτείται διαβατήριο και η εισαγωγή ενός 8ψήφιου κωδικού.
Ο δικαιούχος μειωμένης ή δωρεάν μετακίνησης θα πρέπει να προσκομίζει και το σχετικό αποδεικτικό του δικαιώματος.
Μέσω του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, επιδίωξη του ΟΑΣΑ είναι η παροχή συνδυασμένων προσφορών κομίστρων σε επιβάτες, η δικαιότερη τιμολογιακή πολιτική (μελλοντικά εξετάζεται η εφαρμογή «ζωνικού» συστήματος), η διευκόλυνση των επιβιβάσεων και μετεπιβιβάσεων και η αντιμετώπισης της εισιτηριοδιαφυγής.
ΑΤΗ.ΕΝΑ Ticket και ATH.ENA Card
Στo ηλεκτρονικό εισιτήριο και στην ηλεκτρονική απρόσωπη κάρτα, ο επιβάτης μπορεί να προμηθευτεί προϊόντα, όπως:
Το πακέτο των 10 + 1 εισιτηρίων (το 1 εισιτήριο είναι δωρεάν), το ημερήσιο εισιτήριο των 4,5 ευρώ, το πενθήμερο εισιτήριο των 9 ευρώ, το τουριστικό εισιτήριο των 3 ημερών για όλα τα μέσα (περιλαμβάνει 1 διαδρομή από και προς το αεροδρόμιο) των 22 ευρώ, τα εισιτήρια προς το αεροδρόμιο, κτλ.
Η διάθεση του πολλαπλού «έξυπνου» εισιτηρίου και της απρόσωπης «έξυπνης» κάρτας γίνεται, προς το παρόν, με προϊόντα αξίας άνω των 4,5 ευρώ.
Δηλαδή, κάποιος δεν μπορεί να τα προμηθευτεί, την πρώτη φορά, με το ενιαίο εισιτήριο των 1,4 ευρώ. Ωστόσο, μετά μπορεί να κάνει επαναφόρτιση με 1,4 ευρώ.
Η κύρια διαφορά μεταξύ τους είναι ότι η απρόσωπη «έξυπνη» κάρτα αποθηκεύει και χρηματική αξία.
Προσωποποιημένη ATH.ENA Card
Η προσωποποιημένη ATH.ENA Card θα υποκαταστήσει τις υφιστάμενες μηνιαίες, τριμηνιαίες, εξαμηνιαίες και ετήσιες κάρτες του ΟΑΣΑ, τα μειωμένα και τα ελευθέρας.
Απευθύνεται δηλαδή, στους συστηματικούς χρήστες των ΜΜΜ. Η έκδοση της προσωποποιημένης ηλεκτρονικής κάρτας (προσωποποιημένη ATH.ENA Card) γίνεται ήδη σε ορισμένους σταθμούς του μετρό και του ηλεκτρικού και ειδικότερα, στους σταθμούς Σύνταγμα, Αγ. Μαρίνα, Δ. Πλακεντίας, Ελληνικό, Ανθούπολη, Πειραιάς, Κηφισιά, Ομόνοια και Αττική και σε δυο σταθμούς του τραμ (Αγ. Φωτεινή και Σύνταγμα) στο εκδοτήριο της Ο.ΣΥ. στην Όθωνος (Πλ. Συντάγματος).
Έκδοση προσωποποιημένης κάρτας από ΤΕΚ
Για την έκδοση προσωποποιημένης κάρτας από Τερματικό Έκδοσης Καρτών (ΤΕΚ) απαιτείται o επιβάτης να προσκομίσει:
- επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει τον αριθμό ΑΜΚΑ,
- την αστυνομική του ταυτότητα ή εναλλακτικά, για μη Έλληνες υπηκόους, απαιτείται διαβατήριο,
- εισαγωγή 8ψήφιου κωδικού.
Ο εκδότης εισάγει στην εφαρμογή του ΤΕΚ τον ΑΜΚΑ, το όνομα, το επώνυμο καθώς και το μήνα και έτος γέννησης. Στη συνέχεια προχωρά σε επιβεβαίωση της ταυτότητας του επιβάτη, ο οποίος εισάγει τον 8ψήφιο κωδικό ασφαλείας.
Τέλος, ο εκδότης προχωρά σε λήψη φωτογραφίας του επιβάτη (μέσω της φωτογραφικής μηχανής που διαθέτει το ΤΕΚ ή μέσω σάρωσης προεκτυπωμένης φωτογραφίας) και εκδίδει την έξυπνη κάρτα.
Κατά τη διαδικασία έκδοσης της κάρτας το σύστημα παράγει και αποθηκεύει στη βάση δεδομένων το hashed value που προκύπτει από το συνδυασμό ΑΜΚΑ και κωδικού, καθώς και τον μήνα και έτος γέννησης.
Αντικατάσταση απολεσθείσας προσωποποιημένης κάρτας
Σε περίπτωση απώλειας προσωποποιημένης έξυπνης κάρτας, ο κάτοχος οφείλει να προσκομίσει στο εκδοτήριο ένα επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει τον ΑΜΚΑ του, καθώς και προσωπικό του κωδικό μαζί με την αστυνομική του ταυτότητα ή το διαβατήριο.
Ο εκδότης εισάγει στην εφαρμογή του ΤΕΚ τον ΑΜΚΑ και ζητά από τον επιβάτη να εισάγει τον κωδικό. Η εφαρμογή συνδυάζει τα δύο αυτά στοιχεία και παράγει ένα hashed value.
Στην περίπτωση ταύτισης με αποθηκευμένο στη βάση δεδομένων hashed value που συσχετίζεται με ενεργή έξυπνη κάρτα, ο εκδότης έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε έκδοση νέας κάρτας, με ταυτόχρονη μεταφορά του υπολοίπου και ακύρωση (blacklisting) της παλαιάς.
Κανένα επιπλέον στοιχείο του επιβάτη δεν απαιτείται και δεν αποθηκεύεται κατά τη διαδικασία αυτή.