Από τις σελίδες της Vogue, στην πρώτη γραμμή του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και τη φρίκη των στρατοπέδων συγκέντρωσης. Η λόγος για την πολυσχιδή Λι Μίλερ, η οποία έζησε πολλές συναρπαστικές και διαφορετικές ζωές.
Μούσα των σουρεαλιστών, καλλιτέχνιδα και η ίδια, εργάστηκε ως φωτορεπόρτερ στη διάρκεια του Β’ Π. Π. Το BBC ετοίμασε ένα ντοκιμαντέρ για τη ζωή της, με τίτλο «Lee Miller: A Life On The Frontline», το οποίο θα περιγράφει τη διαδρομή της από την εμφάνιση της στην αμερικανική Vogue, μέχρι τότε που έγινε μάρτυρας της φρίκης της ναζιστικής Γερμανίας.
Η Λι Μίλερ ήταν από τους σημαντικότερους φωτογράφους του 20ού αιώνα. Μπορούσε να κινηθεί με μεγάλη ευκολία τόσο μπροστά από την κάμερα ως μοντέλο, όσο και πίσω από αυτήν, ως μία πολύ πετυχημένη φωτογράφος, η οποία κάποια στιγμή διέθετε το δικό της στούντιο.
Εμφανίστηκε στην Αμερικανική Vogue κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1920, και έγινε ένα από τα πιο περιζήτητα μοντέλα της χώρας. Το 1929 η καριέρα της ως μοντέλο άρχισε να καταρρέει, όταν η φωτογραφία της χρησιμοποιήθηκε για διαφήμιση σερβιέτας.
«Προτιμώ να φωτογραφίζω παρά να είμαι φωτογραφία» έλεγε η Λι Μίλερ. Τότε ήταν που αποφάσισε να εγκαταλείψει την καριέρα μοντέλου και να περάσει στην άλλη πλευρά του φακού.
Το 1929, αφήνοντας πίσω την καριέρα της ως μοντέλο, η Μίλερ ταξίδεψε στο Παρίσι με την πρόθεση να μαθητεύσει δίπλα στον σουρεαλιστή καλλιτέχνη και φωτογράφο Μαν Ρέι. Τελειοποίησε τις δεξιότητές της υπό την καθοδήγηση των μεγάλων φωτογράφων της εποχής της, όπως ο Μαν Ρέι, με τον οποίο έκανε σχέση στις αρχές της δεκαετίας του 1930.
Φίλη των καλλιτεχνών του κύκλου των υπερρεαλιστών, η Μίλερ ανοίγει το πρώτο της στούντιο στο Παρίσι και γίνεται γνωστή ως φωτογράφος πορτρέτων και μόδας, αν και σημαντικότερος πυρήνας των έργων της αυτή την περίοδο είναι εικόνες υπερρεαλιστικές, πολλές από τις οποίες αποδίδονται λανθασμένα στον Μαν Ρέι.
Το 1932 η Λι Μίλερ αποφάσισε να επιστρέψει στη Νέα Υόρκη και να ανοίξει ένα νέο φωτογραφικό στούντιο, το οποίο έκλεισε δύο χρόνια αργότερα για να μετακομίσει στο Κάιρο με τον σύζυγό της, Αιγύπτιο επιχειρηματία Αζίζ Ελουί Μπέι.
Τα ταξίδια στην έρημο και οι φωτογραφίες χωριών και ερειπίων είναι η πρώτη της επαφή με το φωτορεπορτάζ. Πριν το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου το 1939 έφυγε από την Αίγυπτο για το Λονδίνο και αγνοώντας τις εντολές της αμερικανικής πρεσβείας να επιστρέψει στη χώρα της, αρχίζει να εργάζεται ως freelance φωτογράφος για τη Vogue.
Ένιωσε ότι η φωτογραφία ήταν ιδανική για τις γυναίκες ως επάγγελμα, γιατί της φαινόταν ότι «οι γυναίκες είναι πιο γρήγορες και πιο προσαρμόσιμες από τους άνδρες». «Και νομίζω ότι έχουν μια διαίσθηση που τους βοηθά να κατανοήσουν τις προσωπικότητες πιο γρήγορα από τους άντρες», έχει πει.
Έπειτα από μια περίοδο που ζούσε στο Κάιρο, επέστρεψε στο Παρίσι, όπου συνάντησε τον Βρετανό σουρεαλιστή ζωγράφο Ρόλαντ Πενρόουζ, ο οποίος διδάσκει τη χρήση του καμουφλάζ στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Για τη Μίλερ, η σύγκρουση που έπληξε την Ευρώπη θα αποδειχθεί καθοριστικό σημείο στην καριέρα της.
Ζώντας στο Χάμπστεντ, στο βόρειο Λονδίνο με τον Πενρόουζ όταν ξεκίνησε ο βομβαρδισμός της πόλης, η Μίλερ αποφάσισε να ξεκινήσει μια νέα καριέρα στο φωτορεπορτάζ, ως επίσημος φωτογράφος πολέμου για τη Vogue.
Η δουλειά της την πήγε αργότερα σε όλη την Ευρώπη, δουλεύοντας για τις συμμαχικές δυνάμεις, ενώ συνεργαζόταν με τον Αμερικανό φωτογράφο Ντέιβιντ E. Σέρμαν, ανταποκριτή του περιοδικού Life.
Η συλλογή της περιλαμβάνει απίστευτες φωτογραφίες που πήρε καταγράφοντας το τέλος του πολέμου, ταξίδεψε στη Γαλλία λιγότερο από ένα μήνα μετά την Απόβαση στη Νορμανδία, για να καταγράψει την Πολιορκία της βαριά οχυρωμένης πόλης του St. Malo.
Παρακολούθησε επίσης την απελευθέρωση του Παρισιού, τη Μάχη της Αλσατίας και τη φρίκη των πρώτων στρατιωτών που έφτασαν στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης στο Μπούχενβαλντ και στο Νταχάου.
Οταν η Λι Μίλερ φωτογραφήθηκε στη μπανιέρα του Χίτλερ
Κατά την επίσκεψή της στη Γερμανία, ο Ντέιβιντ Σέρμαν τράβηξε μια φωτογραφία της Μίλερ, ξαπλωμένη μέσα στην μπανιέρα του διαμερίσματος του Αδόλφου Χίτλερ στο Μόναχο, με τη μάνικα του ντους που βρισκόταν στο κέντρο πίσω από το κεφάλι της, να μοιάζει με θηλιά. Είναι ένα από πιο γνωστά πορτρέτα της.
Πιστεύεται ότι η Μίλερ είχε κρατήσει τη διεύθυνση του διαμερίσματος του Χίτλερ στην τσέπη της «για χρόνια», ελπίζοντας να είναι από τους πρώτους που θα έφταναν κατά τη διάρκεια της εισβολής. Αφού έβγαλε τη φωτογραφία στη μπανιέρα, η Μίλερ έκανε μπάνιο και κοιμήθηκε στο κρεβάτι του Χίτλερ.
Αφού επέστρεψε στο Ηνωμένο Βασίλειο, η Μίλερ έθαψε της αναμνήσεις της αξιοσημείωτης ζωής της σε κουτιά στη σοφίτα του σπιτιού της στο Σάσεξ και δεν βρέθηκαν μόνο μετά το θάνατό της, από τον γιο της, ο οποίος κατάφερε να καταγράψει τα επιτεύγματά της, σύμφωνα με το BBC.
Πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής της στην Αγγλία και πέθανε εκεί το 1977, σε ηλικία 70 ετών. Στο ντοκιμαντέρ, σύγχρονοι καλλιτέχνες και μοντέλα μιλούν για το έργο της Λι Μίλερ. «Η Λι Μίλερ είναι μια από τις πιο αξιοσημείωτες γυναικείες εικόνες του 20ού αιώνα. Ένα μοντέλο που έγινε φωτογράφος, δημοσιογράφος πολέμου, η Μίλερ επέλεξε να ζήσει τη ζωή της με τους δικούς της κανόνες », σύμφωνα με το BBC.
«Αυτή η βιογραφική ταινία αφηγείται την ιστορία μιας πρωτοπόρου, που ερχόταν συχνά σε αντίθεση με την ηθική της εποχής, και αρνήθηκε να υποταχθεί στις κυρίαρχες ανδρικές φιγούρες γύρω της», αναφέρει το βρετανικό κανάλι.