Στην τελική ευθεία η Ελευσίνα για την τελετή έναρξης του θεσμού της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας-τα πρώτα μυστικά μετάβασης. Ανανεώθηκε η θητεία Ρήγου στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Η νέα ποιητική συλλογή του Γιώργου Βέλτσου μιλά για μια καταστροφή. Τι κάνει το Μουσείο Μπενάκη στη Σαουδική Αραβία. Παρασκήνια.
Ο Ελευσίνιος Μόμπι Ντικ, τα εκατομμύρια θεατών
2.000 χρονιά μετά η Ελευσίνα γίνεται ξανά κέντρο του κόσμου, του σύγχρονου κόσμου. Τότε ήταν τα Ελευσίνια Μυστήρια που ταξίδεψαν και σαγήνευσαν. «Μέσω των Ελευσίνιων Μυστηρίων αποβάλαμε τον βάρβαρο και άγριο τρόπο ζωής και μορφωθήκαμε και εκπολιτιστήκαμε και αποκτήσαμε τη δύναμη όχι μόνο να ζούμε ευτυχισμένα αλλά και να πεθαίνουμε με μια καλύτερη ελπίδα», έγραφε ο Κικέρων. Τώρα, καθώς γίνεται η Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2023, τα βλέμματα και οι προσδοκίες στρέφονται πάλι εδώ.
Εκτιμάται ότι τουλάχιστον 3 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλη την Ευρώπη θα δουν την τελετή έναρξης στις 4 Φεβρουαρίου, είτε τηλεοπτικά είτε διαδικτυακά, ενώ περί τους 8.000 θα βρίσκονται στην πόλη ακολουθώντας τις πομπές και τις πρώτες δράσεις και συναυλίες. Πρόκειται για το Μυστήριο 0, με την καλλιτεχνική σύλληψη του Μιχαήλ Μαρμαρινού. Μαθαίνουμε ότι ακόμα και οι ομιλίες δεν θα θυμίζουν κλασική έναρξη. Θα είναι σχεδόν σκηνοθετημένες, θα υπάρχει μια δραματουργία ακόμα και στις τοποθετήσεις των επισήμων, ενώ όλα θα οδηγούν προς την κορύφωση της βραδιάς, πριν αρχίσει η συναυλία που ενώνει ξανά τους Στέρεο Νόβα, στην αυλή του Ιρις.
Το μεγάλο γεγονός κρατιέται επτασπράγιστο μυστικό από την ομάδα του 2023 Eleusis, όμως ήδη οι φήμες στην πόλη μιλούν για ένα μυστήριο, ένα ελευσίνιο Μόμπι Ντικ -ακούσαμε να μιλάει για αυτό και η Ειρήνη Μπούνταλη στο stand up που έκανε στον κήπο του Πολιτιστικού Κέντρου Λεωνίδας Κανελλόπουλος όπου παρουσιάστηκε το «Κάμαρες» του Ευριπίδη Λασκαρίδη. Στα ιδιαιτέρως ενδιαφέροντα στοιχεία της τελετής έναρξης, με τις ομιλίες και τις παρουσιάσεις στην εξέδρα στο παλαιό Ελαιουργείο, ξεχωρίζεi σκηνοθεσία των ομιλιών και η κεντρική αφήγηση. Σημειώνουμε ότι την πρωτότυπη μουσική σύνθεση υπογράφει ο Αγγελος Τριανταφύλλου.
Φυσικά όπως αξίζει σε κάθε τέτοια τελετή, θα υπάρχει και κάποιος, για την ακρίβεια κάποια, που θα έχει τον ρόλο του συντονιστή, του κεντρικού παρουσιαστή. Ένα όνομα έκπληξη, όχι από αυτά που περιμένει κανείς, που τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα μας κοιτάζει στα μάτια μέσα από τις οθόνες μας…
Μένοντας στους αριθμούς, σημειώνουμε ότι οι πομπές που θα φτάσουν στην πόλη στις 4 Φεβρουαρίου θα είναι 4, οι εθνοτοπικοί σύλλογοι της Ελευσίνας με ανθρώπους που έφτασαν από όλη την Ελλάδα αναζητώντας εργασία είναι 14, 1 εκατομμύριο ευρώ περίπου είναι για το κόστος διοργάνωσης της μεγαλειώδους, πολυεπίπεδης τελετής έναρξης που κινητοποιεί όλη την πόλη και όλες τις στιβάδες της ιστορίας της. Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι περίπου το μισό από το μπάτζετ που έχουν στη διάθεσή τους οι περισσότερες πολιτιστικές πρωτεύουσες για τις τελετές έναρξης. Καμία δεν θα φτάσει όμως την κοσμογονία της ελευσίνιας τελετής.
Τρία χρόνια ακόμα Ρήγος στη Λυρική
Ανανεώνεται για τρία χρόνια η θητεία του Κωνσταντίνου Ρήγου, στη διεύθυνση του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Συγκεκριμένα από τις 4 Φεβρουαρίου 2023 ως τις 4 Φεβρουαρίου του 2026. Είναι πολλά τα στοιχήματα που κέρδισε ο χορογράφος, χορευτής, σκηνοθέτης: από τα αλλεπάλληλα sold out, τις συνεργασίες με σημαντικά ονόματα διεθνώς, την ανάδειξη των δυνάμεων του μπαλέτου, την κατά το δυνατόν ανανέωση της σύνθεσής του, μέχρι την εξωστρέφεια.
Ο Βέλτσος θρηνεί για τη Μύκονο
Με νέα ποιητική συλλογή επιστρέφει ο Γιώργος Βέλτσος, και μοιάζει να εφορμά από την αφορμή της συμπλήρωσης 100 ετών από την Μικρασιατική καταστροφή, για να εστιάσει στην καταστροφή του αγαπημένου του νησιού, της Μυκόνου το 2022. Ως το τέλος του μήνα αναμένεται να φτάσει η ποιητική συλλογή στα χέρια μας, από τις εκδόσεις Πατάκη. Ο ίδιος ο δημιουργός εξηγεί ότι πρόκειται για «ένα παλίμψηστο για την Καταστροφή της Μυκόνου, με ποιήματα που γράφτηκαν το καλοκαίρι του ’22 στη Μύκονο, ποιήματα για τη Μύκονο παλαιοτέρων συλλογών, καθώς και τέσσερα πρόσφατα κείμενά μου από το Βήμα για όποιον θα ήθελε να δει πώς λειτουργώ με τη γραφή και ποιο είναι το αντίβαρο της ποίησής μου: η πέτρα στο μαγγάνι που διευκολύνει την ανάσυρση του κουβά με το κρυστάλλινο νερό».
Το Μουσείο Μπενάκη στην Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας
H Πρώτη Μπιενάλε Ισλαμικής Τέχνης είναι γεγονός, πραγματοποιείται στην Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας με στρατηγικό εταίρο την Sotheby’s. Από τη Δευτέρα εκτίθενται μεταξύ άλλων 280 αρχαιότητες και έργα τέχνης που δεν έχουν έρθει ποτέ στη δημοσιότητα, συμμετέχουν καλλιτέχνες από την Αλγερία, το Μπαχρέιν, τη Σαουδική Αραβία, την Αίγυπτο, το Μαρόκο, την Παλαιστίνη, την Ιορδανία, το Κουβέιτ, τη Μεγάλη Βρετανία. Εκεί βρίσκεται όμως και το τόσο σημαντικό Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης του Μουσείου Μπενάκη -ένα όνειρο ζωής του αείμνηστου Αγγελου Δεληβορριά.
Το Μουσείο Μπενάκη, το μοναδικό μουσείο από τον δυτικό κόσμο και την Ελλάδα, δανείζει αντικείμενα στην Μπιενάλε και συμμετέχει στην έκθεση "Almadar" παρουσιάζοντας ένα αφιέρωμα στην έκθεσης Ισλαμικής Τέχνης που οργάνωσε ο Αντώνης Μπενάκης στην Αλεξάνδρεια το 1925, στην οποία παρουσιάστηκαν, για πρώτη φορά στη κοινό της Αιγύπτου, έργα ισλαμικής τέχνης από ιδιωτικές συλλογές. Η Μπιενάλε Ισλαμικής Τέχνης είναι αφιερωμένη στις πόλεις Μέκκα και Μεδίνα, τις δύο ιερές πόλεις όλων των μουσουλμάνων, την καρδιά του ισλαμικού κόσμου.
Το πρώτο τμήμα της έκθεσης αφορά στην καθημερινή λατρεία και το ιερό προσκύνημα στη Μέκκα, το χατζ, το οποίο θα εμπλουτιστεί με οπτικοακουστικό υλικό. Το δεύτερο τμήμα περιλαμβάνει τέσσερα περίπτερα, αφιερωμένα στις δύο πόλεις, με έργα τέχνης τα οποία στο παρελθόν ήταν αφιερωμένα στο ιερό της Μέκκας και στο Τζαμί του Προφήτη στη Μεδίνα.Το τρίτο τμήμα παρουσιάζει εικόνες των τζαμιών και το τέταρτο έργα σύγχρονης τέχνης και ειδικά, έργα καλλιτεχνών που συνεισφέρουν στην ύφανση της kiswa, του περίτεχνου δηλαδή καλύμματος της Κάαβας με στίχους από το Κοράνι.
Χρεωμένοι με τον φάκελο «Δημήτρη Παπαϊωάννου»
Στις 29 Ιανουαρίου ρίχνουν αυλαία οι παραστάσεις του ΙΝΚ, του Δημήτρη Παπαϊωάννου στο Μέγαρο Μουσικής και ετοιμάζονται για το παγκόσμιο ταξίδι τους, επί ενάμιση χρόνο, με αρχή της διαδρομής το Μιλάνο και τη Ρώμη. Ολο αυτό το διάστημα τουλάχιστον δύο εργαζόμενοι στο Μέγαρο Μουσικής ασχολούνταν αποκλειστικά όλη μέρα με αιτήματα ή θέματα που είχαν σχέση με το INK, μαθαίνουμε. Δεν ξεχνάμε επίσης το σοκ των πρώτων λεπτών που άρχισε η προπώληση: το σύστημα κατέρρευσε από την ζήτηση εισιτηρίων. Μαύρη Δευτέρα του Μεγάρου την χαρακτήριζε γελώντας ο πρόεδρος του οργανισμού Νίκος Πιμπλής. «10.000 e-mails με εισιτήρια έφυγαν μέσα σε μια μέρα».
Στo Μουσείο Γουλανδρή ετοιμάζεται ήδη η έκθεση για τον Ιανουάριο του 2024
Οι νέοι ρεαλιστές έφεραν ξανά πλήθη κόσμου στις αίθουσες του Μουσείου Γουλανδρή, τα μπλε του Υβ Κλάιν είναι ένας μαγνήτης που είναι αδύνατο να του ξεφύγεις, το μυστήριο του Christo δεν σε αφήνει να προσπεράσεις -σκέψου, δέθηκε πέρυσι η Αψίδα του Θριάμβου όπως επιθυμούσε. Και όμως στο Μουσείο Γουλανδρή εργάζονται ήδη, συλλέγουν έργα, κλείνουν διεθνείς συμφωνίες για την πρώτη έκθεση τον Ιανουάριο του 2024, όπως μας λέει η Μαρία Κουτσομάλλη Moreau, διευθύντρια της Συλλογής Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή. Τίτλος της έκθεσης «Ο νέο-ιμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου». Εχει συμφωνηθεί ήδη να έρθουν έργα από Μουσεία της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Μ. Βρετανίας, του Λουξεμβούργου και του Μονακό. Μεταξύ άλλων θα δούμε δημιουργίες των μετα-ιμπρεσιονιστών Paul Signac, Maximilien Luce, Théo Van Rysselberghe, Henri Matisse, Charles Camoin και Henri Manguin.
Η στρατηγική του Μουσείου, εξηγεί στο iefimerida η κυρία Κουτσομάλλη, είναι να διοργανώνει δυο μεγάλες εκθέσεις κάθε χρόνο στην Αθήνα, η μία εκ των οποίων διεθνής. Και φυσικά την καθιερωμένη έκθεση στην Ανδρο, όπου το καλοκαίρι του 2023 θα τιμήσει τον σπουδαίο Χρόνη Μπότσογλου.