Μόνιμη έκθεση των ανασκαφικών ευρημάτων από το οικόπεδο Μακρυγιάννη, με δωρεά 1 εκατομμυρίου από την Τράπεζα της Ελλάδος στο Μουσείο της Ακρόπολης. Το Εικαστικό Επιμελητήριο… διάδοχος του ΝΕΟΝ στο Καπνεργοστάσιο. Ο αεικίνητος Ρήγος σε νέα πρότζεκτ. Οσα έρχονται στον Πολιτισμό και συμβαίνουν στο παρασκήνιο.
H μόνιμη έκθεση που αποκτά το Μουσείο της Ακρόπολης!
Aπό τις πιο ευφρόσυνες αποκλειστικές ειδήσεις της χρονιάς είναι αυτή που έχει σήμερα η στήλη και πάλι με κέντρο την Ακρόπολη. Αυτή τη φορά, αφορά στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης που ετοιμάζεται να προσφέρει στην παγκόσμια κοινότητα μια ακόμα συγκίνηση. Συγκεκριμένα θα είναι έτοιμη από το δεύτερο εξάμηνο του 2023 μια ολοκληρωμένη και μόνιμη έκθεση που έγινε εφικτή χάρη στη δωρεά της Τράπεζας της Ελλάδος, που ξεπερνά το 1 εκατομμύριο ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες μας, θα εκτεθoύν οργανωμένα και με τον τρόπο που τους αξίζει το σύνολο των αρχαιολογικών ευρημάτων που βρέθηκαν κατά την ανασκαφή για την κατασκευή του Μουσείου στο οικόπεδο Μακρυγιάννη. Το Μουσείο κάτω από το Μουσείο. Τα ευρήματα ξεπερνούν τα 1000 και προέρχονται από τα προϊστορικά ως τα βυζαντινά χρόνια. Οι ανασκαφές του οικοπέδου Μακρυγιάννη έφεραν στο φως πλήθος αντικειμένων - γλυπτά, αγγεία, νομίσματα - που προσφέρουν σημαντικές πληροφορίες για τη ζωή των κατοίκων της περιοχής, στη μεγάλη ιστορική διαδρομή της.
Η δωρεά της Τράπεζας της Ελλάδος θα καλύψει το σύνολο του κόστους που απαιτείται για την δημιουργία προθηκών, τη σήμανση, το φωτισμό, τη διαμόρφωση του χώρου κ.ο.κ.. Πρόκειται για την μεγαλύτερη δωρεά της Τράπεζας της Ελλάδος στον χώρο του Πολιτισμού- είναι γνωστό ότι η Τράπεζα είναι προσεκτική και πολύ επιλεκτική στις δωρεές της.
Φυσικά δεν πρέπει να μας διαφεύγει το γεγονός ότι με αυτή τη μόνιμη έκθεση με εξαιρετικές προδιαγραφές, θωρακίζεται ακόμα περισσότερο το Μουσείο της Ακρόπολης στην κρίσιμη εποχή της διεκδίκησης της Επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα, ενώ η κατάσταση στις αίθουσες του Βρετανικού Μουσείου παραμένει απογοητευτική. Αλλά θα επανέλθουμε σε αυτό…
Ακροβάτες, μόδα, εκλογές και η αγωνία για το Καπνεργοστάσιο
Τα γράφαμε από τις 8 Δεκεμβρίου, ότι ένα από τα μεγάλα ερωτήματα της χρονιάς είναι τι θα απογίνει στο Καπνεργοστάσιο στη Λένορμαν μετά την αποχώρηση του ΝΕΟΝ που το μετέτρεψε για δυο χρόνια σε χώρο σύγχρονης Τέχνης που έγινε παγκόσμιο σημείο αναφοράς. Τότε γράφαμε για τα δυο master plans που έχει στα χέρια του ο Κώστας Τασούλας σχετικά με την ταυτότητα του μουσείου, τη φιλοδοξία άντλησης έως και 100 εκατομμυρίων από το ΕΣΠΑ και τις σκέψεις να γίνει στον χώρο Μουσείο Καπνού και χώρος για την Βουλή των Εφήβων.
Ένα μήνα μετά οι πληροφορίες είναι πιο σαφείς, αλλά ταυτόχρονα δεν είναι και πιο ευοίωνες για το μέλλον που πολίτες και άνθρωποι της Τέχνης οραματιζόμαστε για τον χώρο. Ετσι, σε λίγες μέρες ο πρόεδρος της Βουλής θα έχει καταλήξει στο ένα master plan που θα επιλεγεί για την ταυτότητα του χώρου. Μια καθοριστική παράμετρος που προβληματίζει και που επιταχύνει τις διαδικασίες είναι ο χρόνος των εκλογών και η κατάσταση που θα ακολουθήσει στην πιθανή αλλαγή του προεδρείου της Βουλής. Αν δεν μπουν υπογραφές και δεν υπάρξουν σαφείς ανακοινώσεις πριν την προκήρυξη των εκλογών, τότε τα πάντα μπορούν να αποτραπούν.
Αυτό που μάθαμε είναι ότι σε λίγες μέρες κλείνει ο διαγωνισμός που κήρυξε το Εικαστικό Επιμελητήριο της Ελλάδος προς μέλη του, προκειμένου να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον για να εκθέσουν έργα του στον χώρο. Αρα μετά την παγκόσμια επέλαση έργων των κορυφαίων της Σύγχρονης Τέχνης για την έκθεση Portals και των μεγάλων εγκαταστάσεων της Συλλογής Δημήτρη Δασκαλόπουλου που κάνει δωρεά ο συλλέκτης σε Tate, Guggenheim, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο Σικάγο και ΕΜΣΤ, θα δούμε έργα μελών του Εικαστικού Επιμελητηρίου, αρκετοί από τους οποίους δεν είχαν στο παρελθόν την ευκαιρία να εκθέσουν έργα τους.
Είναι λες και συνειδητά ή ασυνείδητα γίνεται μια προσπάθεια υποβάθμισης των δυνατοτήτων του χώρου. Προφανώς είναι υποχρέωση της ελληνικής πολιτείας να στηρίξει το Εικαστικό Επιμελητήριο, αλλά θα περίμενε κανείς να γίνει αυτό σε σταθερή βάση σε χώρους που ελέγχονται από το ΥΠΠΟ – λογικά θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για ανάλογες εκθέσεις στο ΕΜΣΤ, την Εθνική Πινακοθήκη, το Μomus. Οι δυνατότητες και οι προδιαγραφές του Καπνεργοστασίου θα πρέπει να προσελκύουν και να καλλιεργούν συνθήκες για εκθέσεις σαν και αυτές που είδαμε από το ΝΕΟΝ. Εκτός αν θεωρείται «ανταγωνιστικό».
Σε κάθε περίπτωση, ο χώρος είναι πολύφερνος, τον ζητούν διαρκώς για πρότζεκτ που έχουν σχέση με τη μόδα, για διοργάνωση εκδηλώσεων από εταιρείες για να παρουσιάσουν νέα προϊόντα, ακόμα και από ομάδα ακροβατών.
Ο αεικίνητος Κωνσταντίνος Ρήγος
Δύναμη της φύσης, μονίμως σε κίνηση, πολυσχιδής, ικανός να καταπιαστεί από το πιο μινιμαλιστικό σκοτεινό σύμπαν, ως το πιο αστραφτερό, ο Κωνσταντίνος Ρήγος μπήκε στο 2023 με μια ορμή χωρίς προηγούμενο. Με τα «Φτηνά Τσιγάρα» στην Εναλλακτική Σκηνή να κάνουν για δεύτερη φορά sold out, το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής όπου είναι διευθυντής να βρίσκεται στην καλύτερη φάση του, την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης όπου είναι πρόεδρος να διάγει επιτέλους μέρες με λιγότερες γκρίνιες, ο Ρήγος δεν σταματά εδώ.
Θα δώσει το δικό του παρών στην 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ελλάδος με μια δράση που θα διεξαχθεί στην καρδιά της πόλης την ημέρα των εγκαινιών στις 4 Φεβρουαρίου. Τα κοστούμια των χορογραφικών συνθέσεων που θα αναδυθούν σε όλη την πόλη, τα υπογράφει ο Πάρις Μέξις. Εντωμεταξύ λίγες μέρες μετά, στις 10 Φεβρουαρίου, θα κάνει πρεμιέρα στο Θέατρο του Νέου Κόσμου το έργο του «Butterflies in my stomach. Gen L». Πρωταγωνιστεί η Κλέλια Ανδριολάτου που έγινε γνωστή στο πανελλήνιο από το Maestro.
Δεν αποκλείεται μάλιστα να τον δούμε να ταξιδεύει και στη Γερμανία με ένα έργο του μέσα στην άνοιξη και με μια από τις επίσημες ιδιότητές του (θα επανέλθουμε). Οσον αφορά το έργο που υπογράφει τη σύλληψη, τη σκηνοθεσία, τα σκηνικά για το Θέατρο του Νέου Κοσμου, σύμφωνα με την υπόθεση ένα καινούργιο ναρκωτικό κυκλοφορεί ανάμεσα στους ανθρώπους, μια επικίνδυνη ουσία που σαρώνει τα όνειρα, τις αυταπάτες, τις ελπίδες τους, και τους οδηγεί από την έκσταση στη συναισθηματική (ή και τη σωματική) παραλυσία, από την απόλυτη έμπνευση στο απόλυτο κενό.
Έξι ηθοποιοί βρίσκονται σε ένα κέντρο αποτοξίνωσης και ορκίζονται ότι δεν θα ενδώσουν ποτέ πια στη μεθυστική ουσία. Θα τα καταφέρουν; Ο έρωτας, όπως και οι ουσίες, είναι κάτι που οι άνθρωποι χρησιμοποιούν για να ξεφύγουν από μια πεζή καθημερινότητα, να απαλλαγούν από τα ψυχικά βάρη, να εξυψωθούν σε μια ιδανική κατάσταση, να βιώσουν μια ονειρική ζωή, ενώ, σύμφωνα με την επιστήμη, είναι απλώς θέμα χρόνου μέχρι να κυκλοφορήσει το χάπι του έρωτα.