Επτά χρόνια συμπληρώθηκαν στις 8 Μαρτίου από την εξαφάνιση της πτήσης MH370 της Malaysian Airlines κι η τύχη του Boeing 777-200ER που εκτελούσε δρομολόγιο ρουτίνας από την Κουάλα Λουμπούρ της Μαλαισίας προς το Πεκίνο εξακολουθεί να αγνοείται.
Το μυστήριο της MH370 συνάρπασε την υφήλιο μ’ ένα 24ωρο τηλεοπτικό δίκτυο να αφιερώνει σχεδόν έναν ολόκληρο χρόνο στην υπόθεση, χωρίς να καταλήξει πουθενά. Mε την πάροδο των χρόνων τα δυτικά μέσα ενημέρωσης φάνηκαν να συμφωνούν σε μια θεωρία που ήταν μεν αδύναμη, αλλά σχεδόν αδύνατο να αντικρουστεί. Σύμφωνα με την αποδεκτή εκδοχή το αεροσκάφος έκανε μια μη προγραμματισμένη στροφή προς τα δυτικά (προς τα αριστερά) μετά τη διέλευση των ορίων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας (ATC) μεταξύ Μαλαισίας και Βιετνάμ. Αυτό ήταν το τελευταίο σημείο στο οποίο το πολιτικό ραντάρ ATC του Βιετνάμ είδε τον μοναδικό κωδικό αναμεταδότη του αεροσκάφους στις δευτερεύουσες οθόνες ραντάρ (που δείχνουν στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας τη θέση του αεροπλάνου, το σήμα κλήσης, την ταχύτητα κ.λπ. Κι είναι πολύ πιο χρήσιμα από το να βλέπεις ένα απλό “blip”, αυτό δηλαδή που εμφανίζεται στις παλαιότερης γενιάς οθόνες «πρωτεύοντος» ραντάρ.)
Σχεδόν όλος ο σύγχρονος εξοπλισμός πολιτικών ραντάρ ATC είναι προηγμένα ραντάρ, οπότε όταν ο πομποδέκτης της MH370 σταμάτησε να εκπέμπει, η πτήση εξαφανίστηκε από τις οθόνες ATC. Τα διεθνή μέσα ενημέρωσης άρχισαν να αποδέχονται μια θεωρία ότι η MH370 έκανε μια απότομη αριστερή στροφή προτού κινηθεί νοτιοδυτικά πετώντας πάνω από τη Μαλαισία και την Ινδονησία προτού εξαφανιστεί στον νότιο Ινδικό Ωκεανό. Η βάση για αυτή την υποτιθέμενη «νέα διαδρομή» ήταν ένας συνδυασμός blibs πρωτογενών ραντάρ και μια μέχρι σήμερα άγνωστη μέθοδος υπολογισμού της θέσης ενός αεροσκάφους χρησιμοποιώντας δορυφορικά δεδομένα. Η ευθύνη γι’ αυτή την αλλαγή κατεύθυνσης αποδόθηκε στον κυβερνήτη της MH370 Ζαχάρι Αχμάντ Σαχ, χωρίς, ωστόσο, να παρουσιαστούν αποδείξεις. Ακόμη και άτομα χωρίς εμπειρία στο θέμα, όπως ο τότε πρωθυπουργός της Αυστραλίας, Τόνι Άμποτ, «έδειξαν» τον πιλότο.
Που είναι οι αποδείξεις;
Όμως η εκδοχή της αλλαγής κατεύθυνσης της MH370 ήταν μια θεωρία με πολλά κενά. Αρκετά μεμονωμένα ίχνη σε πρωτογενή ραντάρ εκλήφθησαν ως προερχόμενα από το μοιραίο αεροσκάφος, αλλά επειδή δεν φέρουν δεδομένα αναγνώρισης, θα μπορούσαν να είχαν δημιουργηθεί από οποιοδήποτε αεροπλάνο που πετούσε στην περιοχή εκείνο το βράδυ. Αυτό το μέρος του πλανήτη είναι πολυσύχναστο τη νύχτα, με πτήσεις που διασχίζουν την Ασία καθ 'οδόν προς τον Περσικό Κόλπο και την Αυστραλία.
Ακολούθησε μια τεράστια – όσο και πανάκριβη – επιχείρηση εντοπισμού των συντριμμιών της MH370 στο βυθό του Ινδικού Ωκεανού, αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Ωστόσο, κάποια χρόνια αργότερα, ορισμένα συντρίμμια εκβράσθηκαν στις ακτές του Αγίου Μαυρικίου, της Μαδαγασκάρης και της Τανζανίας στο δυτικό τμήμα του Ινδικού Ωκεανού και μολονότι στην αρχή φάνηκαν να αποτελούν τμήματα ενός Boeing 777, ουδένα εξ’ αυτών δεν ταίριαζε με τα τμήματα του αγνοούμενου αεροσκάφους 9M-MRO.
Αποδομώντας τις θεωρίες για
την εξαφάνιση της MH370
Η Γαλλίδα ερευνήτρια δημοσιογράφος της Le Monde, του Paris Match και του Radio France Φλοράνς ντε Σανζί στο βιβλίο της με τίτλο “The Disappearing Act: The Impossible Case Of MH370” («Ο φάκελος της εξαφάνισης: Η αδιανόητη υπόθεση της MH370»), που κυκλοφόρησε πρόσφατα στη Βρετανία, μελέτησε σε βάθος τις αποδεκτές εκδοχές και παρουσιάζει μια νέα θεωρία για το τι πραγματικά συνέβη. Το δυνατότερο σημείο του βιλβίο είναι ο λεπτομερής τρόπος με τον οποίο η συγγραφέας απορρίπτει μία-μία τις αποδεκτές θεωρίες.
- Για παράδειγμα κάποια ΜΜΕ εμφάνισαν τον κυβερνήτη Ζαχάρι Σαχ ως έναν μοναχικό, πικραμένο από το διαζύγιό του και αποξενωμένο από την οικογένειά του άνθρωπο. Αυτό όμως αποδεικνύεται στο βιβλίο ως ένα ασύστολο ψέμα, όπως και οι φήμες ότι είχε μια «δεύτερη οικογένεια», που βασίστηκαν σε ανάρτηση στο Facebook μιας ανεψιάς του.
- Αλλά και ο δορυφορικός «εντοπισμός» των ιχνών του αεροσκάφους από δύο άτομα στο Inmarsat, βάσει του οποίου υποστηρίχθηκε ότι η MH370 χάθηκε κάπου στο νότιο Ινδικό Ωκεανό, δεν κατέστη εφικτό να επιβεβαιωθεί. Πολλές υποθέσεις που έγιναν στους υπολογισμούς προέρχονταν από έναν δορυφόρο που δυσλειτουργούσε.
- Τα πολλά “ping” (ραδιοσήματα ) που υποτίθεται ότι εντοπίστηκαν από πλοία που «χτένιζαν» τη ζώνη έρευνας στον Ινδικό Ωκεανό, φαίνεται ότι είχαν εσφαλμένη ραδιοσυχνότητα και το πιθανότερο είναι να προήλθαν από ηλεκτρονικά κολάρα σε καρχαρίες, φάλαινες ή ακόμη και χελώνες παρά από τους φάρους εντοπισμού στα μαύρα κουτιά της MH370.
- Aλλά και η ανάγκη της στροφής της MH370 προς τα νοτιοδυτικά αντιβαίνει στη λογική, αφού αν ήθελε ο δράστης να εξαφανίσει το αεροσκάφος σε θαλάσσια περιοχή, θα μπορούσε να στραφεί προς τα ανατολικά, όπου πέρα από κάποια νησιά του αρχιπελάγους των Φιλιππίνων δεν θα υπήρχε καμία στεριά ανάνμεσα στο αεροπλάνο και τον Ειρηνικό Ωκεανό. Και τι καλύτερο μέρος να εξαφανιστεί ένα αεροσκάφος από το μεγαλύτερο ωκεανό του πλανήτη, όπου χάθηκε σχεδόν 77 χρόνια νωρίτερα η Αμέλια Έρχαρτ;
Τι συνέβη, λοιπόν, με την
MH370;
Αυτό είναι, δυστυχώς, το πιο αδύναμο σημείο του βιβλίου. Ελλείψει πειστικής θεωρίας και καθώς δεν έχουν εντοπιστεί τα συντρίμμια της MH370, η Ντε Σανζί συμπεραίνει ότι πήγε στραβά μια προσπάθεια αναχαίτισης του αεροσκάφους και υποχρεωτικής προσγείωσής του με στόχο την ανάκτηση παράνομων, «ευαίσθητων» αγαθών που μετέφερε λαθραία και το Boeing καταρρίφθηκε από «αεροπλάνο, πύραυλο ή ένα νέο καθοδηγούμενο από λέιζερ οπλικό σύστημα» λίγο μετά την τελευταία γνωστή θέση του και κατέληξε στον Κόλπο της Ταϊλάνδης, ανοικτά του Βιετνάμ.
Η συγγραφέας συμπεραίνει ότι οι ένοπλες δυνάμεις και κυβερνήσεις τουλάχιστον έξι χωρών ενεπλάκησαν σε μια συνωμοσία για να διασφαλίσουν την εκτροπή της προσοχής της κοινής γνώμης και να συγκαλύψουν το πραγματικό σημείο της συντριβής του αεροσκάφους όσο απομακρύνονταν τα συντρίμμια του. Πόσο εφικτή είναι, τώρα, μια τόσο εκτεταμένη επιχείρηση συγκάλυψης στη σημερινή εποχή, είναι άλλο θέμα. Η Ντε Σανζί έχει αποδείξει στη μέχρι τώρα καριέρα της ότι αντιμετωπίζει με μεγάλο σκεπτικισμό τις θεωρίες συνωμοσίας. Αλλά ελλείψει άλλης εξήγησης το μυστήριο της MH370 παραμένει άλυτο…