Tα plug in υβριδικά συστήματα αποτελούν τη γέφυρα μεταξύ των συμβατικών αυτοκινήτων και των αμιγώς ηλεκτρικών. Παρακάτω, η Audi μας εξηγεί πώς λειτουργεί η εν λόγω εφαρμογή.
Το Audi A3 Sportback και σε έκδοση με φυσικό αέριο
Audi: Νέα φωτιστικά σώματα OLED επόμενης γενιάς [εικόνες]
H Audi εξελίσσει την αμφίδρομη φόρτιση [εικόνες]
Παραδοσιακά, ένα σύστημα μετάδοσης κίνησης αναφέρεται ως υβριδικό σύστημα κάθε φορά που συνδυάζονται δύο τεχνολογίες κίνησης -στην προκειμένη περίπτωση ενός υβριδικού ηλεκτρικού συστήματος (HEV), συνδυασμός ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης και ενός ηλεκτρικού κινητήρα με το αντίστοιχο σύστημα αποθήκευσης ενέργειας.
Ένα χαρακτηριστικό αυτών των οχημάτων είναι ότι ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί είτε να χρησιμοποιηθεί ως ο μοναδικός κινητήρας έλξης σε διαδρομές που επιλέγει ο οδηγός, χωρίς εκπομπές ρύπων, είτε να βοηθήσει τον κινητήρα εσωτερικής καύσης με πρόσθετη ικανότητα ώθησης. Ο ηλεκτροκινητήρας χρησιμεύει επίσης ως γεννήτρια για ανάκτηση ενέργειας, μετατρέποντας την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική και αποθηκεύοντάς την σε μπαταρία ιόντων λιθίου.
Σήμερα, το plug-in υβριδικό ηλεκτρικό όχημα (PHEV), που μπορεί να φορτιστεί εξωτερικά, σε σταθμό φόρτισης ή με τη συνηθισμένη πρίζα, έχει καθιερωθεί ως η πιο συχνά χρησιμοποιούμενη μορφή υβριδικού ηλεκτρικού οχήματος.
Τα τελευταία χρόνια η ενεργειακή χωρητικότητα των μπαταριών αυτών των οχημάτων έχει αυξηθεί, αυξάνοντας έτσι την ηλεκτρική αυτονομία του αυτοκινήτου.
Τα PHEV της Audi εξοπλίζονται με ισχυρό ηλεκτρικό κινητήρα που αποδίδει έως και 105 kW (143 PS), ανάλογα με το μοντέλο. Αυτό εξασφαλίζει πλήρως ηλεκτρική λειτουργία σε μεγάλο εύρος ταχυτήτων και σε διαφορετικές καταστάσεις οδήγησης. Η εξελιγμένη διαχείριση κινητήρα των PHEV μοντέλων της Audi παρέχει τη βάση για συχνή και συνεχή ηλεκτρική οδήγηση.
Το έξυπνο σύστημα διαχείρισης κινητήρα ελέγχει την αλληλεπίδραση του ηλεκτροκινητήρα και του κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αποφασίζει πότε το αυτοκίνητο θα λειτουργεί σε πλήρη ηλεκτρική λειτουργία, πότε θα ανακτηθεί ενέργεια ή πότε το αυτοκίνητο θα ρολάρει με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης απενεργοποιημένο και πότε αυτός θα ενεργοποιηθεί εκ νέου.
Η χρήση διάφορων αισθητήρων καθώς και δεδομένων και πληροφοριών διαδρομής για τον έλεγχο κίνησης είναι απαραίτητη για έξυπνη διαχείριση κινητήρα, μεγάλα τμήματα ηλεκτρικής οδήγησης και υψηλή ενεργειακή απόδοση. Μετρημένα σύμφωνα με τον κύκλο WLTP, τα PHEV μοντέλα της Audi επιτυγχάνουν ηλεκτρική αυτονομία έως και 59 χιλιόμετρα.
Η διαχείριση φόρτισης είναι ο δεύτερος πυλώνας της ανάπτυξης PHEV μοντέλων για την Audi. Η χωρητικότητα φόρτισης των μεσαίων και μεγάλων PHEV μοντέλων της Audi φτάνει έως και 7,4 kW, με την επαναφόρτιση της μπαταρίας -από άδεια- να ολοκληρώνεται σε περίπου 2,5 ώρες. Αυτή η περίοδος φόρτισης είναι ιδανική για το τυπικό προφίλ χρήστη ενός PHEV: καθιστά δυνατή την εύκολη και γρήγορη φόρτιση του αυτοκινήτου, μία ή δύο φορές την ημέρα, είτε στο σπίτι είτε στην εργασία.
Προς το παρόν, το PHEV χαρτοφυλάκιο της Audi περιλαμβάνει τις σειρές μοντέλων A6, A7, A8, Q5 και Q7. Με τα PHEV μοντέλα A6, A7, Q5 και Q7, οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε μια άνετη παραλλαγή και μια έκδοση που διαθέτει μια πιο σπορ διαμόρφωση με υψηλότερη χωρητικότητα συστήματος, στάνταρ τη γραμμή εξοπλισμού S line και πιο σφικτή ανάρτηση και αντίστοιχη ρύθμιση κινητήρα. Με το A8, οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν μια παραλλαγή αυξημένων επιδόσεων, είτε με κανονικό μεταξόνιο είτε, στην έκδοση L, με μακρύ μεταξόνιο. Η Audi θα παρουσιάσει περισσότερα μοντέλα PHEV (επιπλέον για τα νέα Audi A3, Q8 και Q3) τους επόμενους μήνες, προσφέροντας συνολικά PHEV επιλογές σε οκτώ σειρές μοντέλων.
Η Audi συνδυάζει κατά περίπτωση υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες άμεσου ψεκασμού (TFSI), είτε τρίλιτρο V6 είτε τετρακύλινδρο δίλιτρο, με έναν ηλεκτροκινητήρα. Σε όλα τα plug-in υβριδικά μοντέλα, ο ηλεκτροκινητήρας είναι ενσωματωμένος στο κιβώτιο ταχυτήτων. Η υβριδική μονάδα αποτελείται από τον ηλεκτροκινητήρα και έναν συμπλέκτη που συνδέει τον κινητήρα TFSI με το σύστημα μετάδοσης κίνησης. Ο συμπλέκτης βρίσκεται ακριβώς μπροστά από το κιβώτιο - τα Q5, A6 και A7 χρησιμοποιούν κιβώτια ταχυτήτων S tronic 7-σχέσεων και τα Q7 και A8 το 8-σχέσεων tiptronic.
Σε όλα τα PHEV, η ισχύς μεταδίδεται και στους τέσσερις τροχούς -για μέγιστη πρόσφυση ακόμα και σε αντίξοες οδικές και καιρικές συνθήκες και για υψηλό επίπεδο ευελιξίας ακόμη και κατά τη σπορ οδήγηση. Τα εξακύλινδρα μοντέλα χρησιμοποιούν μόνιμη τετρακίνηση quattro ως βασικό εξοπλισμό, τα τετρακύλινδρα μοντέλα εξοπλίζονται με quattro ultra drive. Η ισχύς είναι 270 kW (367 PS) για τις τετρακύλινδρες εκδόσεις (A6, A7, Q5) και 335 kW (456 PS) για τις εξακύλινδρες παραλλαγές (Q7, A8). Ειδικά στην Ευρώπη, τα μοντέλα A6, A7 και Q5 διατίθενται και σε πιο μικρή έκδοση, με τον βενζινοκινητήρα 2.0 TFSI, με τη συνολική ισχύ να ανέρχεται σε 220 kW (299 PS).
Το υβριδικό σύστημα διαχείρισης των PHEV μοντέλων έχει σχεδιαστεί για μέγιστη απόδοση και άνεση και επιλέγει αυτόματα τη βέλτιστη στρατηγική λειτουργίας. Τρεις τρόποι λειτουργίας είναι διαθέσιμοι στον οδηγό: εκτός από τον στάνταρ υβριδικό τρόπο λειτουργίας «Auto», ο οδηγός μπορεί να επιλέξει μεταξύ των λειτουργιών «EV» και «Hold». Στη λειτουργία «EV», το όχημα κινείται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, εφόσον ο οδηγός δεν υπερβαίνει ένα μεταβλητό επίπεδο πίεσης στο πεντάλ γκαζιού. Η λειτουργία «EV» είναι η προεπιλεγμένη ρύθμιση κάθε φορά που το όχημα ξεκινά. Στη λειτουργία «Hold», το σύστημα διαχείρισης κινητήρα ελέγχει το σύστημα μετάδοσης κίνησης έτσι ώστε να διατηρείται η υπάρχουσα κατάσταση φόρτισης της μπαταρίας, για να καταστεί δυνατή στη συνέχεια η πλήρως ηλεκτρική οδήγηση, για παράδειγμα σε αστικές περιοχές με σχετικούς περιορισμούς.
Επιπλέον, ο οδηγός μπορεί να χρησιμοποιήσει το γνωστό Audi drive select για εναλλαγή μεταξύ των λειτουργιών «comfort», «efficiency», «auto» και «dynamic», επηρεάζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τη ρύθμιση των συστημάτων κίνησης, ανάρτησης και διεύθυνσης. Κατά τη διάρκεια της επιτάχυνσης, ανάλογα με τη ρύθμιση, τα κατώφλια με τα οποία λειτουργούν ταυτόχρονα και τα δύο συστήματα πρόωσης διαφοροποιούνται. Στη λειτουργία «dynamic», ο ηλεκτροκινητήρας βοηθά όλο και περισσότερο τον κινητήρα εσωτερικής καύσης με την ηλεκτρική του ικανότητα, για μέγιστη δυναμική οδήγηση.