Ανησυχητικά είναι τα αποτελέσματα μιας μελέτης, σύμφωνα με την οποία, παιδιά με δημοφιλή κανάλια στο YouTube, γνωστά ως «kidfluencers», πληρώνονται για να προωθήσουν junk food και ζαχαρούχα ποτά στα βίντεό τους.
Ερευνητές από τη Σχολή Παγκόσμιας Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, ανέλυσαν τα πέντε βίντεο στο YouTube με τα περισσότερα views των kidfluencers, τα πιο δημοφιλή βίντεό τους και την παρουσία επώνυμων φαγητών στα βίντεο.
Τα βίντεο με τρόφιμα και ποτά προβλήθηκαν 1 δισεκατομμύριο φορές - και η συντριπτική πλειονότητα αυτών (90%) παρουσίαζε πρόχειρο φαγητό από ανθυγιεινές μάρκες, όπως η McDonald's, αποκαλύπτει η μελέτη.
Οι «Kidfluencers» μαγνητοσκοπούνται συχνά από τους γονείς τους, να διεξάγουν επιστημονικά πειράματα, να κριτικάρουν παιχνίδια, να γιορτάζουν τα γενέθλια τους, ή να δοκιμάζουν φαγητό και να πληρώνονται από διαφημιστές.
Ο πιο ακριβοπληρωμένος YouTube kidfluencer τα δύο τελευταία χρόνια, είναι ο Ryan Kaji, ένα 9χρονο αγόρι από το Τέξας, ο οποίος έχει τη δικιά του σειρά στο
YouTube, με τίτλο «Ryan's World».
Η σειρά, η οποία περιλαμβάνει βασικά επιστημονικά πειράματα, προκλήσεις, χειροτεχνίες και διάφορα άλλα, κέρδισε 26 εκατομμύρια δολάρια πέρυσι, σύμφωνα με τους ερευνητές.
Το YouTube και γενικά το διαδίκτυο διευκολύνει τους διαφημιστές
Οι εταιρείες γρήγορου φαγητού ενδιαφέρονται όλο και περισσότερο να εισαγάγουν τα προϊόντα τους σε αυτά τα βίντεο, τα οποία είναι εξαιρετικά δημοφιλή στα παιδιά.
Πιστεύεται ότι η παρακολούθηση ανθυγιεινών διαφημίσεων για τρόφιμα, αυξάνει τις θερμίδες που τρώνε τα παιδιά προκαλώντας πόθο και κατευθύνοντάς τα υποσυνείδητα στο να τα αποζητούν και να τα αγοράζουν.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η κυβέρνηση παίρνει αυστηρά μέτρα, απαγορεύοντας τη διαφήμιση πρόχειρου φαγητού στην τηλεόραση μέχρι κάποια συγκεκριμένη ώρα.
Ωστόσο, οι εταιρείες έχουν αυξήσει δραματικά τη διαδικτυακή διαφήμιση ως απάντηση στην αυξανόμενη χρήση των κοινωνικών μέσων από τους καταναλωτές.
Οι ειδικοί όμως ανησυχούν και ισχυρίζονται πως οι αρχές θα πρέπει να κάνουν περισσότερα για να περιορίσουν την έκθεση των παιδιών σε διαφημίσεις πρόχειρου φαγητού στο διαδίκτυο.
«Τα παιδιά βλέπουν ήδη αρκετές χιλιάδες διαφημίσεις τροφίμων στην τηλεόραση κάθε χρόνο και η προσθήκη αυτών των βίντεο στο YouTube μπορεί να κάνει ακόμη πιο δύσκολο για τους γονείς και τα παιδιά να διατηρήσουν μια υγιεινή διατροφή», δήλωσε η Marie Bragg, από τη Σχολή Παγκόσμιου Δημόσιου Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης. Υγεία.
«Η γοητεία του YouTube μπορεί να είναι ιδιαίτερα ισχυρή το 2020, καθώς πολλοί γονείς εργάζονται εξ αποστάσεως και πρέπει να αντιμετωπίσουν το δύσκολο έργο να έχουν μικρά παιδιά στο σπίτι λόγω του Covid-19. Χρειαζόμαστε ένα περιβάλλον ψηφιακών μέσων που να υποστηρίζει την υγιεινή διατροφή αντί να την αποθαρρύνει».
Το YouTube, που είναι ο δεύτερος ιστότοπος με τις περισσότερες επισκέψεις στον κόσμο μετά το Google, είναι ένας δημοφιλής προορισμός για παιδιά που αναζητούν διασκέδαση.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, περισσότερο από το 80% των γονέων με ένα παιδί κάτω των 12 ετών, επιτρέπει στο παιδί τους να παρακολουθεί YouTube και το 35% των γονέων δήλωσαν ότι το παιδί τους παρακολουθεί τακτικά YouTube.
Οι εταιρείες τροφίμων και ποτών ξοδεύουν επίσης 1,8 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, εμπορεύοντας τα προϊόντα τους σε νέους παγκοσμίως.
Τα βίντεο των kidfluencers έχουν τραβήξει την προσοχή ορισμένων από αυτές τις εταιρείες, οι οποίες διαφημίζουν ή χορηγούν αναρτήσεις για την προώθηση των προϊόντων τους κατά τη διάρκεια των βίντεο.
«Οι γονείς μπορεί να μην συνειδητοποιούν ότι τα παιδιά influencers πληρώνονται συχνά από εταιρείες τροφίμων για την προώθηση ανθυγιεινών τροφίμων και ποτών στα βίντεό τους», δήλωσε η Bragg.
Τα ανησυχητικά ποσοστά της μελέτης
Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν δεδομένα από την εταιρεία μάρκετινγκ Socialbakers για να εντοπίσουν τους πέντε μικρούς influencers που παρακολουθήθηκαν περισσότερο στο YouTube το 2019, των οποίων οι ηλικίες κυμαίνονταν από 3 έως 14 ετών και ανέλυσαν τα βίντεό τους με τις περισσότερες προβολές.
H ομάδα έψαξε για 50 από τα βίντεο που παρακολουθήθηκαν περισσότερο και 50 από τα βίντεό τους, που περιελάμβαναν φαγητό και ποτό στην εικόνα μικρογραφίας (thumbnail) του βίντεο.
Εστιάζοντας σε ένα δείγμα 418 βίντεο στο YouTube, αξιολόγησαν εάν οι kid influencers κατανάλωναν ή έπαιζαν με φαγητό ή παιχνίδια, ποσοτικοποίησαν τον αριθμό των λεπτών που εμφανίστηκαν φαγητό και ποτό στο βίντεο και κατέγραψαν ονόματα επώνυμων τροφίμων και ποτών.
Στη συνέχεια, η ομάδα αξιολόγησε τη διατροφική ποιότητα των τροφίμων χρησιμοποιώντας ένα μοντέλο του Υπουργείου Υγείας του Ηνωμένου Βασιλείου και εντόπισε τον αριθμό των ποτών με προσθήκη ζάχαρης.
Πάνω από το 90% τον προϊόντων που προωθούν οι kidfluencers είναι ανθυγιεινά
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το 42,8% των πιο δημοφιλών βίντεο από τα παιδιά influencers, προωθούσε τρόφιμα και ποτά και περισσότερο από το 90% αυτών των προϊόντων, ήταν ανθυγιεινά επώνυμα τρόφιμα, ποτά ή παιχνίδια που δίνονται με το γρήγορο φαγητό.
Το fast food, ήταν το πιο συχνά εμφανιζόμενο πρόχειρο φαγητό, ακολουθούμενο από γλυκά και ανθρακούχα ποτά.
Μόνο λίγα βίντεο περιλάμβαναν ανθυγιεινά προϊόντα χωρίς επωνυμία, όπως χοτ ντογκ (4%), υγιή προϊόντα χωρίς επωνυμία όπως φρούτα (3%) και υγιή επώνυμα είδη όπως γιαούρτι (2%).
Το γεγονός ότι τα βίντεο με τοποθετήσεις προϊόντων πρόχειρου φαγητού προβλήθηκαν περισσότερο από 1 δισεκατομμύριο φορές, είναι ένα «εντυπωσιακό επίπεδο έκθεσης» για εταιρείες τροφίμων και ποτών, αναφέρει η ομάδα.
«Η μελέτη μας είναι η πρώτη που ποσοτικοποιεί την έκταση στην οποία εμφανίζονται τοποθετήσεις προϊόντων πρόχειρου φαγητού στα βίντεο του YouTube από παιδιά που επηρεάζουν», δήλωσε η Bragg.
«Ήταν ανησυχητικό να βλέπουμε ότι οι Kid influencers προωθούν έναν μεγάλο όγκο πρόχειρου φαγητού στα βίντεό τους στο YouTube και ότι αυτά τα βίντεο δημιουργούν τεράστιο χώρο και χρόνο στην οθόνη για αυτά τα ανθυγιεινά προϊόντα»
Οι ερευνητές δεν γνωρίζουν ποιες τοποθετήσεις προϊόντων για φαγητό και ποτό πληρώθηκαν. Ωστόσο, αυτά τα βίντεο είναι επιβλαβή για τη δημόσια υγεία, επειδή επιτρέπουν στις εταιρείες τροφίμων να προωθούν ανθυγιεινά τρόφιμα σε μικρά παιδιά και τους γονείς τους, μέσω κεκαλυμμένων διαφημίσεων.
«Είναι μια τέλεια καταιγίδα για την ενθάρρυνση της κακής διατροφής. Η έρευνα δείχνει ότι οι άνθρωποι εμπιστεύονται τους influencers επειδή φαίνεται να είναι “καθημερινοί άνθρωποι” και όταν βλέπεις αυτούς τους kid influencers να τρώνε ορισμένα τρόφιμα, δεν μοιάζει απαραίτητα με διαφήμιση», δήλωσε η Bragg.
«Αλλά είναι διαφήμιση και πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά που βλέπουν διαφημίσεις τροφίμων καταναλώνουν περισσότερες θερμίδες από τα παιδιά που βλέπουν διαφημίσεις εκτός των τροφίμων».
Η Εθνική Ακαδημία Ιατρικής και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας αναγνωρίζουν το μάρκετινγκ τροφίμων ως βασικό παράγοντα της παιδικής παχυσαρκίας.
Οι ερευνητές ενθαρρύνουν τις ομοσπονδιακές και πολιτειακές ρυθμιστικές αρχές να ενισχύσουν και να επιβάλουν κανονισμούς για τη διαφήμιση πρόχειρου φαγητού από τους kid influencers.
«Ελπίζουμε ότι τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης θα ενθαρρύνουν την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου και τους γενικούς εισαγγελείς να επικεντρωθούν σε αυτό το ζήτημα και να εντοπίσουν στρατηγικές για την προστασία των παιδιών και της δημόσιας υγείας», δήλωσε η συγγραφέας της μελέτης Jennifer Pomeranz στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Pediatrics.
Τι απαντά το YouTube
Σε μια δήλωση στο MailOnline, ένας εκπρόσωπος του YouTube επεσήμανε ότι δεν επιτρέπει επί πληρωμή διαφημιστικό περιεχόμενο στο YouTube Kids - την ειδική του εφαρμογή για παιδιά.
«Επειδή το YouTube δεν προορίζεται για παιδιά, έχουμε επενδύσει σημαντικά στη δημιουργία της εφαρμογής YouTube Kids, έναν προορισμό που έχει σχεδιαστεί ειδικά για τα παιδιά για να εξερευνήσουν τη φαντασία και την περιέργειά τους σε μια σειρά θεμάτων, όπως υγιείς συνήθειες», πρόσθεσε ο εκπρόσωπος.
«[Έχουμε] σαφείς οδηγίες που περιορίζουν κατηγορίες όπως τρόφιμα και ποτά από τη διαφήμιση στην εφαρμογή. Η προστασία των παιδιών και των οικογενειών είναι κορυφαία προτεραιότητα για εμάς».
Η Google έχει ήδη αποκαλύψει ότι απαγορεύει την εμφάνιση διαφημίσεων πρόχειρου φαγητού σε παιδιά στις πλατφόρμες της, συμπεριλαμβανομένου του YouTube.
Η πολιτική, η οποία τέθηκε σε ισχύ στις 6 Οκτωβρίου, απαγορεύει την προώθηση τροφίμων με υψηλά λιπαρά, αλάτι και ζάχαρη (HFSS) και ποτών σε ανηλίκους στην ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο.