Οι κρυφοί χώροι στα αεροπλάνα που δεν επιτρέπεται να δουν οι επιβάτες -Πού ξεκουράζονται αεροσυνοδοί, πιλότοι - iefimerida.gr

Οι κρυφοί χώροι στα αεροπλάνα που δεν επιτρέπεται να δουν οι επιβάτες -Πού ξεκουράζονται αεροσυνοδοί, πιλότοι

Ο χώρος ανάπαυσης του πληρώματος σε επιβατικό αεροσκάφος Boeing 777
Ο χώρος ανάπαυσης του πληρώματος σε επιβατικό αεροσκάφος Boeing 777
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Υπάρχουν κάποιες μυστικές περιοχές στα αεροσκάφη ευρείας ατράκτου, όπου οι πιλότοι και το πλήρωμα καμπίνας πηγαίνουν για να ξεκουραστούν κατά τη διάρκεια μεγάλων πτήσεων.

Οι επιβάτες δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση σε αυτές σε καμία περίπτωση και είναι καλά κρυμμένες από την κοινή θέα. Ονομάζονται διαμερίσματα ανάπαυσης πληρώματος και η θέση τους στο αεροπλάνο ποικίλλει.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στα νεότερα αεροσκάφη, όπως το Boeing 787 ή το Airbus A350, βρίσκονται πάνω από την κύρια καμπίνα, στην άνω άτρακτο. Αλλά στα παλαιότερα αεροσκάφη, μπορεί επίσης να βρίσκονται στο χώρο αποσκευών ή απλά στην κύρια καμπίνα.

Υπάρχουν σε ζεύγη: μία για τους πιλότους, η οποία βρίσκεται συνήθως πάνω από το πιλοτήριο και συχνά περιλαμβάνει δύο κουκέτες και ένα κάθισμα με ανάκλιση, και μία άλλη για το πλήρωμα καμπίνας, η οποία συνήθως περιλαμβάνει έξι κουκέτες ή περισσότερες και τοποθετείται πάνω από το πρυμναίο μαγειρείο, το τμήμα στο πίσω μέρος του αεροπλάνου όπου προετοιμάζονται και αποθηκεύονται τα τρόφιμα και τα ποτά.

Σαν ξενοδοχείο κάψουλα

Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν λόγο στη διαμόρφωση των χώρων ανάπαυσης του πληρώματος όταν αγοράζουν ένα αεροπλάνο, αλλά οι κύριες παράμετροι καθορίζονται από ρυθμιστικές αρχές όπως η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Επιτάσσει, για παράδειγμα, ότι οι χώροι ανάπαυσης του πληρώματος πρέπει να βρίσκονται «σε θέση όπου ο ενοχλητικός θόρυβος, οι οσμές και οι δονήσεις έχουν την ελάχιστη δυνατή επίδραση στον ύπνο» και ότι πρέπει να ελέγχονται από τη θερμοκρασία και να επιτρέπουν στο πλήρωμα να ρυθμίζει τον φωτισμό.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι κουκέτες («ή άλλη επιφάνεια που επιτρέπει μια επίπεδη θέση ύπνου») πρέπει να έχουν διαστάσεις 78 επί 30 ίντσες (198 επί 76 εκατοστά) - οι ψηλοί πρέπει να προσέχουν - και να έχουν τουλάχιστον 35 κυβικά πόδια ή ένα κυβικό μέτρο χώρο γύρω τους. Πρέπει επίσης να υπάρχει ένας κοινόχρηστος χώρος για την αλλαγή, την είσοδο και την έξοδο που να παρέχει τουλάχιστον 65 κυβικά πόδια χώρου.

Το τελικό αποτέλεσμα είναι κάπως παρόμοιο με ένα ιαπωνικό ξενοδοχείο-κάψουλα: ένας χώρος ύπνου χωρίς παράθυρα, στενόχωρος, αλλά άνετος, με πρίζες ρεύματος και φως - καθώς και με όλο τον απαιτούμενο εξοπλισμό ασφαλείας, όπως μάσκες οξυγόνου, φώτα ζωνών ασφαλείας και ενδοσυνεννόηση, μεταξύ άλλων.

«Μπορούν να είναι αρκετά άνετα», λέει η Susannah Carr, αεροσυνοδός της United Airlines που εργάζεται σε αεροσκάφη Boeing, συμπεριλαμβανομένων των 787, 777 και 767.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Διαθέτουν στρώμα με επένδυση, εξαερισμό για να κυκλοφορεί ο αέρας και ρύθμιση της θερμοκρασίας, ώστε να μπορείς να το διατηρείς πιο δροσερό ή πιο ζεστό, και μας παρέχονται σεντόνια, συνήθως παρόμοια με αυτά που χρησιμοποιούνται στην επιχειρηματική θέση στις διεθνείς πτήσεις μας. Μου αρέσουν - αλλά είμαι επίσης περίπου 1,72 μ., οπότε αν βάλεις ένα άτομο 1,90 μ. εκεί μέσα, μπορεί να είναι λίγο στενά», λέει.

Είναι όμως καλύτερα από ένα κάθισμα της business ή ακόμη και της πρώτης θέσης;

«Κατά κάποιο τρόπο ναι, κατά κάποιο τρόπο όχι», λέει η Carr. «Οι κουκέτες μπορεί να είναι φαρδύτερες από την πρώτη θέση και για μένα προσωπικά, ανάλογα με το αεροσκάφος, έχω περισσότερο χώρο για τα πόδια. Όμως είναι κουκέτα, οπότε δεν έχεις απαραίτητα τον πλήρη χώρο για το κεφάλι σου και προφανώς δεν έχεις και ιδιωτικότητα. Και αν είστε κλειστοφοβικός, μπορείτε σίγουρα να το νιώσετε αυτό εκεί - είναι ένα αεροπλάνο, οπότε δεν έχετε πολύ χώρο για να τοποθετήσετε πράγματα. Σίγουρα αξιοποιούν κάθε εκατοστό εκεί πάνω».

Γιατί είναι κρυμμένα

Οι χώροι ανάπαυσης του πληρώματος έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να μην τραβούν την προσοχή των επιβατών, ανεξάρτητα από το πού βρίσκονται: «Ένας επιβάτης που περνάει από εκεί, πιθανώς να νομίζει ότι πρόκειται για ντουλάπα», λέει η Carr.

«Δεν θα επεκταθώ πολύ στο πώς έχουμε πρόσβαση - είναι ασφαλές, θα το πω αυτό. Περιστασιακά έχουμε ανθρώπους που νομίζουν ότι πρόκειται για πόρτα τουαλέτας και προσπαθούν να την ανοίξουν, αλλά εμείς τους δείχνουμε απλώς τον δρόμο για την πραγματική τουαλέτα αντ' αυτού».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πίσω από την πόρτα υπάρχει συνήθως ένα μικρό πλατύσκαλο και μια σκάλα που οδηγεί στον επάνω όροφο, τουλάχιστον στα τελευταία αεροσκάφη.

«Οι κουκέτες είναι είτε ανοιχτές στο πλάι είτε στο ένα άκρο, οπότε μπορείς να συρθείς μέσα - μερικές φορές αστειευόμενη τις αναφέρω ως “κατακόμβες”», αναφέρει η Carr.

Σε λίγο παλαιότερα αεροσκάφη, όπως το Airbus A330, ο χώρος ανάπαυσης του πληρώματος μπορεί επίσης να βρίσκεται στο χώρο αποσκευών, οπότε μια σκάλα οδηγεί προς τα κάτω. Αλλά σε ακόμη παλαιότερα αεροσκάφη, όπως το Boeing 767, οι χώροι ανάπαυσης βρίσκονται στην κύρια καμπίνα και είναι απλώς αναπαυτικά καθίσματα με κουρτίνες γύρω τους.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Είναι πολύ βαριές κουρτίνες, εμποδίζουν το φως και ένα μεγάλο μέρος του ήχου, αλλά όχι αν έχετε ένα ενεργητικό πλήθος στο αεροπλάνο ή ένα αναστατωμένο παιδί. Είχαμε επιβάτες που άνοιξαν τις κουρτίνες, ψάχνοντας για κάτι ή νομίζοντας ότι θα πήγαιναν στο μαγειρείο, οπότε δεν είναι απαραίτητα η καλύτερη ξεκούραση».

Όπως είναι φυσικό, οι περισσότεροι αεροσυνοδοί προτιμούν τις υπερυψωμένες κουκέτες από τα καθίσματα με κουρτίνες, αλλά η αναβάθμιση είναι επωφελής και για τις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες δεν χρειάζεται να εγκαταλείψουν πολύτιμο χώρο στην καμπίνα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για θέσεις επιβατών.

Σειρά παλαιότητας

Τα μέλη του πληρώματος θαλάμου επιβατών σε πτήσεις μεγάλων αποστάσεων συνήθως περνούν τουλάχιστον το 10% του προγραμματισμένου χρόνου πτήσης στους χώρους ανάπαυσης.

«Κατά μέσο όρο, θα έλεγα ότι αυτό σημαίνει περίπου 1,5 ώρα ανά πτήση μεγάλων αποστάσεων», λέει η Karoliina Åman, αεροσυνοδός της Finnair που εργάζεται σε αεροσκάφη Airbus A330 και A350. Αυτό, ωστόσο, μπορεί να διαφέρει ανάλογα με την αεροπορική εταιρεία και την ώρα πτήσης - ο χρόνος ανάπαυσης μπορεί να φτάσει μέχρι και μερικές ώρες.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Δεδομένου ότι δεν έχουμε ιδιωτικό χώρο στο αεροσκάφος για το μεσημεριανό γεύμα ή το διάλειμμα για καφέ, αυτή η περίοδος ανάπαυσης είναι εξαιρετικά σημαντική και χρήσιμη για εμάς», λέει η ίδια.

«Αυτή είναι η στιγμή κατά τη διάρκεια της πτήσης που δεν απαντάμε στις κλήσεις των επιβατών ή δεν κάνουμε οποιαδήποτε άλλη εργασία παρά μόνο ξεκουραζόμαστε και αφήνουμε τα πόδια και το μυαλό μας να κάνουν και αυτά το διάλειμμά τους. Ο σκοπός αυτής της ξεκούρασης είναι να διατηρήσουμε μια νοοτροπία εγρήγορσης και ετοιμότητας καθ' όλη τη διάρκεια της πτήσης, ώστε αν συμβεί οτιδήποτε απροσδόκητο, να είμαστε έτοιμοι να αναλάβουμε δράση».

Οι χώροι ανάπαυσης είναι κλειστοί κατά τη διάρκεια της τροχοδρόμησης, της απογείωσης και της προσγείωσης, και χρησιμοποιούνται με βάση τις βάρδιες που επιβλέπονται από τον υπεύθυνο καμπίνας - ή τον επικεφαλής του πληρώματος καμπίνας, στην αεροπορική ορολογία - το μέλος του πληρώματος καμπίνας που είναι υπεύθυνο για όλα τα υπόλοιπα και επιβλέπει τις λειτουργίες στο αεροσκάφος.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το άτομο αυτό συνήθως παίρνει να χρησιμοποιεί μια ειδική κουκέτα που βρίσκεται κοντά στην είσοδο των χώρων ανάπαυσης και έχει πρόσβαση σε ενδοσυνεννόηση, για να επικοινωνεί με τους πιλότους και το υπόλοιπο πλήρωμα.

«Τα πάντα στη βιομηχανία μας βασίζονται στην αρχαιότητα, από το πρόγραμμα που πετάς μέχρι τα δρομολόγια που μπορείς να κρατήσεις, μέχρι τα ρεπό σου», εξηγεί ο Carr. «Όσο περισσότερο καιρό είσαι εκεί, τόσο καλύτερα είναι τα προνόμια και ένα από αυτά τα προνόμια είναι η επιλογή του χρόνου διαλείμματος του πληρώματος - πηγαίνουμε με βάση τη σειρά αρχαιότητας, οπότε το άτομο που είναι ο αρχαιότερος στην πτήση μπορεί να επιλέξει αν προτιμά το πρώτο ή το δεύτερο διάλειμμα και στη συνέχεια περνάς από τη λίστα μέχρι όλοι να έχουν διαλείμματα».

Προνόμια πιλότου

Ο χώρος ανάπαυσης για τους πιλότους, ο οποίος είναι ξεχωριστός από αυτόν που προορίζεται για το πλήρωμα καμπίνας, βρίσκεται κοντά στο πιλοτήριο. Ανάλογα με τη διάρκεια της πτήσης, μπορεί να υπάρχουν έως και τέσσερις πιλότοι στο αεροσκάφος, αλλά δύο θα βρίσκονται πάντα στο πιλοτήριο- ως εκ τούτου, ο χώρος ανάπαυσης των πιλότων διαθέτει μόνο δύο κουκέτες (ή και μόνο μία σε παλαιότερα αεροσκάφη), αλλά περιλαμβάνει ένα κάθισμα που μερικές φορές είναι εξοπλισμένο με ψυχαγωγία εν πτήσει, την οποία δεν έχει το πλήρωμα καμπίνας. Κατά τα άλλα, τα διαμερίσματα είναι αρκετά ίδια.

«Συνήθως κοιμάμαι αρκετά καλά εκεί μέσα», λέει ο Aleksi Kuosmanen, αναπληρωτής επικεφαλής πιλότος του στόλου της Finnair.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ο χώρος ανάπαυσης για τους πιλότους βρίσκεται κοντά στο πιλοτήριο
Ο χώρος ανάπαυσης για τους πιλότους βρίσκεται κοντά στο πιλοτήριο

Ο Kuosmanen πετάει με αεροσκάφη A330 και A350 και λέει ότι προτιμά τον χώρο ανάπαυσης του τελευταίου, ο οποίος βρίσκεται πάνω από το μπροστινό μαγειρείο και όχι στην κύρια καμπίνα. "Έχει πολύ καλές κουρτίνες, μπορείτε να ρυθμίσετε πολύ καλά τη θερμοκρασία, υπάρχει εξαιρετικός εξαερισμός και είναι πιο ηχομονωμένος. Δεν ακούς τίποτα από όσα συμβαίνουν στα μαγειρεία, είναι πραγματικά ήσυχα και άνετα".

Την επόμενη φορά που θα βρεθείτε σε μια πτήση μεγάλων αποστάσεων, ίσως θελήσετε να έχετε τα μάτια σας ανοιχτά για μια δυσδιάκριτη πόρτα στο μπροστινό ή το πίσω μέρος του αεροπλάνου - αν δείτε έναν πιλότο ή μια αεροσυνοδό να εξαφανίζεται μέσα σε αυτήν, ίσως να έχετε εντοπίσει μια περιοχή ανάπαυσης.

Έχετε όμως κατά νου ότι τα μέλη του πληρώματος δεν θα χαρούν απαραίτητα να σας ξεναγήσουν, καθώς η πρόσβαση των επιβατών στους χώρους ανάπαυσης απαγορεύεται: «Είναι λίγο σαν τη Disney - κρατάμε τη μαγεία πίσω από κλειστές πόρτες», λέει η Carr.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ Αεροπλάνα αεροπλάνο
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ