Αφράτα εκλεράκια γεμιστά με κρέμα και ένα κερασάκι στην κορυφή. Τούρτες με φουντούκια και σοκολάτα, αμυγδαλωτά κρουασάν, πασπαλισμένα με ζάχαρη άχνη. Οι μεγάλοι οίκοι μόδας αφήνουν για λίγο κατά μέρος τις δημιουργίες τους και ασχολούνται με τη... ζαχαροπλαστική. Και το φαγητό γίνεται πλέον της μόδας.
Και οι fashionistas όλου του κόσμου που θα τύχει να βρεθούν στο Λονδίνο σίγουρα θα θέλουν να κάνουν μια στάση στην νέα patisserie του οίκου Prada με το όνομα «Marchesi 1824» προκειμένου να αγκαλιάσουν τον θρυλικό οίκο με έναν μεγάλο, γεμάτο ζάχαρη και θερμίδες τρόπο.
Τα φαγητά γίνονται το τέλειο όχημα για την αναγνώριση των οίκων μόδας
Κι αυτό γιατί το φαγητό έχει γίνει της μόδας. Στην πραγματικότητα, τα τρόφιμα έχουν γίνει το τέλειο όχημα για τους σχεδιαστές προκειμένου να ενισχύσουν την προσωπικότητα του οίκου τους και να προσελκύσουν ένα νέο κύμα πελατών με εμμονή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που αναζητούν κάτι ελκυστικό – είτε πρόκειται για ένα φανταχτερό κέικ είτε για ένα φόρεμα – προκειμένου να το δημοσιεύσουν στο διαδίκτυο.
Κι ακριβώς όπως ένα κραγιόν ή ένα άρωμα γνωστού σχεδιαστή, έτσι για το φαγητό είναι ένας πολύ πιο προσιτός τρόπος αγοράς από έναν διάσημο οίκο μόδας. Μπορεί να μην έχεις τα χρήματα για να αγοράσεις μια πανάκριβη τσάντα, αλλά μπορείς να αντέξεις οικονομικά ένα εκλέρ ή να πάρεις κάτι όμορφο για να το μοιραστείς στο Instagram. Οι patisserie είναι το νέο άρωμα, ενώ ένα μακαρόν διάσημου σχεδιαστή είναι το νέο μέικ απ.
Όπως η μόδα έτσι και το φαγητό είναι ένα status symbol
Όπως η μόδα έτσι και το φαγητό είναι ένα status symbol. Αυτό που τρως και πού το τρως είναι ένας τρόπος για να δείξει κανείς στον κόσμο πόσο εκλεπτυσμένος και πόσο μέσα στα πράγματα είναι. Εξάλλου, οι σχεδιαστές δεν πωλούν μόνο ρούχα, πωλούν έναν τρόπο ζωής.
Και το «Marchesi 1824» πληρεί όλες αυτές τις προδιαγραφές. Εκεί μπορείτε να απολαύσετε έναν ιταλικό εσπρέσο με ένα πανετόνε ενώ χαλαρώνετε σε μία από τις πράσινες, βελούδινες καρέκλες του.
Burberry και Ralph Lauren διεκδικούν το δικό τους μερίδιο
Αντίστοιχα, στο εμπορικό κατάστημα της Burberry στην Ρέτζεντ Στριτ, το «Thomas Cafe» (από το όνομα του ιδρυτή του), σερβίρει ένα βρετανικό μενού σε αρμονία με την κληρονομιά του οίκου μόδας: πίτα του βοσκού με καρότα, λεμονόγλωσσα και ελάφι από το Μπαλμόραλ. Υπάρχουν, φυσικά, και πινελιές πολυτέλειας – αστακός μπένεντικτ και στρείδια – αλλά μπορείτε να πάρετε και μια συσκευασία τσιπς αξίας 5 λιρών.
Λίγο πιο πέρα στον ίδιο δρόμο βρίσκεται το Ralph’s Coffee & Bar εντός του καταστήματος του οίκου μόδας Ralph Lauren. Η διακόσμησή του βασίζεται στο διάσημο λογότυπο του οίκου μόδας με τον επιβήτορα και σερβίρει ένα μίγμα καφέ ψημένο ειδικά για τους απαιτητικούς γευστικούς κάλυκες του ίδιου του σχεδιαστή.
Μήπως ένα εστιατόριο έχει γίνει πλέον το must have αξεσουάρ των πολυτελών οίκων μόδας;
«Εν μέρει, αυτές τα κόνσεπτ έχουν κάνει την εισαγωγή τους προκειμένου οι οίκοι μόδας να αυξήσουν τα εισοδήματά τους, καθώς τα ρούχα δεν πουλάνε πλέον τόσο πολύ» λέει η ψυχολόγος μόδας Κέιτ Ναϊτινγκέιλ. «Αυτά τα εστιατόρια ή καφέ μας φέρνουν μέσα στους φυσικούς χώρους των οίκων μόδας και μας κάνουν να μείνουμε περισσότερο».
Στα Ηλύσια Πεδία στο Παρίσι, το «86Champs» είναι ένα concept κατάστημα που προέκυψε από την συνεργασία του γαλλικού οίκου ομορφιάς L’ Occitane και της πολυτελούς μάρκας μακαρόν Pierre Herme. Τα 920 τετραγωνικά μέτρα είναι ένα αρμονικό πάντρεμα ζαχαροπλαστείου και αρωματοποιείου, με έναν πάγκο γλυκών που σερβίρει ειδικές γεύσεις μακαρόν που αντικατοπτρίζουν τα φυσικά συστατικά του L’ Occitane, όπως ο συνδυασμός μέλι – μανταρίνι και ραβέντι- γκρέιπφρουτ. Στον αντίποδα, υπάρχει μια αποκλειστική σειρά αρωμάτων, με αρώματα εμπνευσμένα από νόστιμους γαστρονομικούς συνδυασμούς, όπως το τσάι με ράσμπερι και πράσινο τσάι, ή με άρωμα σύκο και τριαντάφυλλο.
Κυρίαρχη πάντως σε αυτό τον τομέα φαίνεται πως είναι η Ιταλία. Στο Μιλάνο, το «Bar Luce» που οίκου μόδας Prada, έχει μια αισθητική της δεκαετίας του ‘50 σχεδιασμένη από τον σκηνοθέτη Γουές Άντερσον και σερβίρει πανίνι με φουά γκρα και φινετσάτες τάρτες. Την ίδια ώρα, ο οίκος μόδας Dolce & Gabbana έχει συνεργαστεί με το Martini σε μια σειρά από μπαρ με μια μαύρη διακόσμηση σε διάφορα κομψά ιταλικά hotspots.
Και πόσο νόστιμο είναι το φαγητό που σερβίρουν;
Αλλά το μεγάλο ερώτημα είναι: Έχει ωραία γεύση αυτό το φαγητό; Σε μερικές περιπτώσεις, ναι, όταν οι οίκοι μόδας έχουν δίπλα τους διάσημα ονόματα σεφ. Πέρυσι, το Armani/Ristorante, στον πρώτο όροφο του καταστήματος Emporio Armani στην παριζιάνικη συνοικία St. Germain, απέκτησε αστέρι Michelin. Το σπαγγέτι θαλασσινών μπορεί να κοστίζει 39 λίρες αλλά τουλάχιστον μπορείς να είσαι σίγουρος ότι θα είναι νόστιμο.
Την ίδια ώρα και ο οίκος μόδας Gucci ελπίζει πως θα πάρει το πρώτο του αστέρι Michelin, αφότου παρουσίασε την Gucci Osteria πέρυσι, ένα εστιατόριο με σμαραγδένια διακόσμηση στο Gucci Garden στην Φλωρεντία. Ο οίκος μόδας παρουσίασε πως έχει στο πλάι του τον διάσημο σεφ Μάσιμο Μποτούρα, της Osteria Francescana στη Μοντένα της Ιταλίας, που έχει 3 αστέρια Michelin.
Και κάπου εκεί η μόδα συναντά το φαγητό προκειμένου οι οίκοι μόδας να βγάλουν λίγα έξτρα χρήματα (μιας και τους λείπουν).