Μετά την έναρξη απευθείας πτήσεων από το Περθ προς το Παρίσι πριν από μερικές μέρες, η Qantas παρουσίασε τα σχέδια καθισμάτων και φωτισμού της καμπίνας για τα νέα αεροσκάφη Airbus A350-1000 υπερμακροπρόθεσμων πτήσεων, τα οποία αναμένεται να τεθούν σε υπηρεσία από το 2026.
Το A350-1000 είναι το ολοκαίνουργιο αεροσκάφος της Airbus, εξοπλισμένο με μια επιπλέον δεξαμενή καυσίμου και την τελευταία λέξη της τεχνολογίας που καταναλώνει 25% λιγότερη βενζίνη.
«Επιτρέπει σε ένα A350-1000 να πετάξει από την Αυστραλία προς ουσιαστικά οποιαδήποτε πόλη του κόσμου», δήλωσε ο εκπρόσωπος της Airbus, Joost Van Der Heijden.
Η Qantas έχει ήδη παραγγείλει 12 αεροσκάφη για το Project Sunrise, τα οποία θα εκτελούν τα νέα της απευθείας δρομολόγια Λονδίνο και Νέα Υόρκη, τα οποία θα διαρκούν έως και 22 ώρες.
Το A350 επιλέχθηκε μετά από μια πενταετή διαδικασία για την εξεύρεση ενός αεροσκάφους ικανού να εκτελέσει τέτοιες αποστολές.
«Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να ανοίξουμε νέες αγορές που ιστορικά δεν θα είχαμε τη δυνατότητα να κάνουμε λόγω της τεχνολογίας που υπάρχει και της δέσμευσης και της συνεργασίας που είχαμε με την Airbus», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Qantas International Cam Wallace.
Ο ειδικός φωτισμός που μιμείται τις φάσεις της ημέρας
Το νέο αεροπλάνο θα είναι εξοπλισμένο με ένα διατροφικά σχεδιασμένο μενού και ειδικό φωτισμό που μιμείται τις φάσεις της ημέρας - από την ανατολή έως τη δύση του ήλιου και πάλι πίσω.
Οι επιβάτες της οικονομικής θέσης θα έχουν επίσης πρόσβαση σε μια αεροπορική πρωτοτυπία - μια ζώνη ευεξίας , έναν χώρο αφιερωμένο στην κίνηση, την κοινωνικοποίηση και την αναψυχή.
«Αυτή η περιοχή σε συνδυασμό με ό,τι κάνουμε με την εξυπηρέτηση, με ό,τι κάνουμε με τον φωτισμό της καμπίνας, όλα έχουν σχεδιαστεί για να βοηθήσουν τους πελάτες να προσαρμόσουν το κιρκάδιο ρολόι τους, το ρολόι του σώματός τους στον προορισμό τους», δήλωσε ο σχεδιαστής της Qantas David Caon.
Για να μεγιστοποιηθεί η άνεση σε αυτές τις πτήσεις εξαιρετικά μεγάλων αποστάσεων, τα αεροσκάφη A350 θα είναι εξοπλισμένα με καμπίνες χαμηλής πυκνότητας με μόλις 238 καθίσματα, εκ των οποίων το 40% θα είναι premium καθίσματα, σε μια ευρύχωρη διάταξη. Συγκριτικά, τα αεροσκάφη A350 μικρότερων αποστάσεων μπορούν να εξοπλιστούν με 350 ή περισσότερες θέσεις.
Από τις 238 θέσεις, έξι θα είναι κλειστές σουίτες πρώτης θέσης σε διάταξη 1-1-1 σε όλη την καμπίνα, 52 θα είναι σουίτες επιχειρηματικής θέσης σε διάταξη 1-2-1, 40 θα είναι premium οικονομικά καθίσματα σε διάταξη 2-4-2 και 140 θα είναι οικονομικά καθίσματα σε διάταξη 3-3-3.
Η ζώνη ευεξίας
Θα υπάρχει επίσης μια ζώνη ευεξίας, την οποία η Qantas περιγράφει ως έναν ειδικό χώρο για κίνηση και αναψυκτικά υψηλής ποιότητας. Τοποθετημένη μεταξύ της premium economy και της economy καμπίνας, θα διαθέτει σμιλευμένα πάνελ τοίχου και ενσωματωμένες λαβές τεντώματος, ένα καθοδηγούμενο πρόγραμμα άσκησης στην οθόνη και έναν «σταθμό ενυδάτωσης» με μια σειρά αναψυκτικών.
Όμως, με την επικράτηση των επεισοδίων αναταράξεων σε καθαρό αέρα τους τελευταίους μήνες που οδήγησαν σε σοκαριστικούς τραυματισμούς επιβατών που δεν φορούσαν ζώνες ασφαλείας, η πρακτικότητα τέτοιων χώρων είναι αμφισβητήσιμη.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό των καμπινών θα είναι ένα μοναδικό σύστημα φωτισμού που έχει σχεδιαστεί για την ελαχιστοποίηση του jetlag και τη βελτίωση της ευεξίας των πελατών. Ο σχεδιασμός του φωτισμού είναι το αποτέλεσμα 150 ωρών δοκιμών στο Αμβούργο, όπου εκπρόσωποι της Qantas, της Airbus, του Κέντρου Charles Perkins του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ και του Γραφείου Σχεδιασμού Caon δημιούργησαν και δοκίμασαν εκατοντάδες σχέδια φωτισμού σε μια μακέτα καμπίνας Airbus A350.
Η αεροπορική εταιρεία αναφέρει ότι η ίδια και το Κέντρο Charles Perkins είχαν δημοσιεύσει προκαταρκτικά συμπεράσματα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο μπορούν ενδεχομένως να μειωθούν οι επιπτώσεις του jetlag με την αναδιαμόρφωση της ταξιδιωτικής εμπειρίας κατά τη διάρκεια της πτήσης, με βάση την έρευνα που διεξήχθη κατά τη διάρκεια δοκιμαστικών πτήσεων για το πρόγραμμα Project Sunrise της Qantas.
Λέει ότι, με βάση τη μοντελοποίηση των κιρκάδιων ρυθμών, το Κέντρο Charles Perkins συμβούλευσε τις βέλτιστες φασματικές ακτινοβολίες για το φως που προάγουν την κιρκάδια προσαρμογή, τον ύπνο και την αφύπνιση, και αυτές δοκιμάστηκαν και βελτιώθηκαν στα εργαστήρια φωτισμού στο Αμβούργο.
Η σημασία του φωτισμού στο Airbus
Ο διευθύνων σύμβουλος της Qantas International, Cam Wallace, δήλωσε ότι ο επιστημονικά τεκμηριωμένος σχεδιασμός του φωτισμού ήταν ένα ακόμη κρίσιμο στοιχείο της προετοιμασίας για τις πτήσεις του Project Sunrise.
«Αυτές οι παγκόσμιες πρώτες πτήσεις αποτέλεσαν για εμάς μια ευκαιρία να συνεργαστούμε με ειδικούς και να αξιοποιήσουμε την εμπειρία μας από τις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων για να επανεξετάσουμε την εμπειρία κατά τη διάρκεια της πτήσης με έμφαση στην ευημερία των πελατών και την καταπολέμηση των επιπτώσεων του jetlag», δήλωσε.
«Ένα από τα πράγματα που ήταν ξεκάθαρο από την έρευνα είναι η σημασία των κύκλων φωτός και της φωτεινότητας στη ρύθμιση του ρολογιού του σώματος, και αυτή ήταν η βάση αυτής της δοκιμής.
«Σε συνδυασμό με τον σχεδιασμό των καμπινών, τον εξειδικευμένο προγραμματισμό των γευμάτων και το πρόγραμμα κίνησης, αυτή η μοναδική ακολουθία φωτισμού θα συμβάλει στη βελτίωση της άνεσης των πελατών μας στον αέρα και στην ελαχιστοποίηση του jetlag όταν φτάσουν στον προορισμό τους».
Ο Αυστραλός βιομηχανικός σχεδιαστής David Caon δήλωσε ότι τα εργαστήρια φωτισμού ακολούθησαν περισσότερα από πέντε χρόνια σχεδιασμού καμπίνας με την Qantas για τη μεγιστοποίηση της ευεξίας των πελατών εν πτήσει.
«Ο φωτισμός των αεροσκαφών δεν περνάει από το μυαλό των περισσότερων ταξιδιωτών, αλλά ο εξωτερικός κύκλος φωτισμού της νύχτας και της ημέρας έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο στον κιρκάδιο ρυθμό μας και στον αντίκτυπο του jetlag από οποιονδήποτε άλλο παράγοντα», δήλωσε.
«Το Κέντρο Charles Perkins μας παρείχε την ιδανική φασματική ακτινοβολία για την αφύπνιση και τον ύπνο και αυτά τα εργαστήρια αφορούσαν τη δημιουργία μιας όμορφης ατμόσφαιρας, η οποία καθοδηγούνταν από αυτή την επιστήμη και τις εξαιρετικές αρχές σχεδιασμού.
«Χρησιμοποιώντας το μοναδικό φως του αυστραλιανού τοπίου και το σύγχρονο εσωτερικό σχεδιασμό ως έμπνευση, καταφέραμε να επιμεληθούμε μια καθηλωτική σουίτα με περισσότερα από 12 διαφορετικά σενάρια φωτισμού και μεταβάσεις για να βοηθήσουμε τους ταξιδιώτες να προσαρμοστούν καλύτερα στη ζώνη ώρας του προορισμού τους και να βελτιώσουν την ευεξία τους κατά τη διάρκεια της πτήσης.
«Κάθε μέρος των καμπινών του Project Sunrise A350 σχεδιάστηκε ειδικά για την Qantas και η δημιουργία αυτής της προσαρμοσμένης ακολουθίας φωτισμού είναι ένα από τα τελευταία κομμάτια του παζλ».
Η παραγωγή του αεροσκάφους πραγματοποιείται στην Τουλούζη της Γαλλίας. Η Qantas θα αποκτήσει το πρώτο της A350-1000 το 2026.
First look at all-new Qantas A350-1000 aircraft (9news.com.au)