Όλοι όσοι έχουμε ταξιδέψει με αεροπλάνο ξέρουμε απ' έξω τα λόγια που ακούγονται κάθε φορά: «Βεβαιωθείτε ότι τα καθίσματά σας είναι σε όρθια θέση, τα τραπεζάκια για τους δίσκους στη θέση τους, τα σκίαστρα των παραθύρων σηκωμένα, οι φορητοί υπολογιστές στα ράφια και οι ηλεκτρονικές συσκευές σε λειτουργία πτήσης».
Τα τέσσερα πρώτα είναι λογικά, σωστά; Τα σκίαστρα των παραθύρων πρέπει να είναι ψηλά, ώστε να μπορούμε να δούμε εάν υπάρχει έκτακτη ανάγκη, όπως φωτιά. Τα τραπέζια των δίσκων πρέπει να είναι κλειστά, ώστε να μπορούμε να βγούμε γρήγορα από τη σειρά και οι φορητοί υπολογιστές μπορούν να γίνουν επικίνδυνοι σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, καθώς οι τσέπες στην πλάτη των καθισμάτων δεν είναι αρκετά ισχυρές για να τους συγκρατήσουν. Γιατί όμως τα κινητά τηλέφωνα πρέπει να ρυθμιστούν σε λειτουργία πτήσης;
Η τεχνολογία έχει προχωρήσει πολύ
Η πλοήγηση και η επικοινωνία της αεροπορίας βασίζονται σε ραδιοφωνικές υπηρεσίες, οι οποίες έχουν συντονιστεί για την ελαχιστοποίηση των παρεμβολών από τη δεκαετία του 1920.
Η ψηφιακή τεχνολογία που χρησιμοποιείται σήμερα είναι πολύ πιο προηγμένη από ορισμένες από τις παλαιότερες αναλογικές τεχνολογίες που χρησιμοποιούσαμε ακόμη και πριν από 60 χρόνια. Έρευνα έχει δείξει ότι οι προσωπικές ηλεκτρονικές συσκευές μπορούν να εκπέμπουν σήμα εντός της ίδιας ζώνης συχνοτήτων με τα συστήματα επικοινωνίας και πλοήγησης του αεροσκάφους, δημιουργώντας αυτό που είναι γνωστό ως ηλεκτρομαγνητική παρεμβολή.
Ωστόσο, το 1992 η Ομοσπονδιακή Αρχή Αεροπορίας των ΗΠΑ και η Boeing, σε μια ανεξάρτητη μελέτη, ερεύνησαν τη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών σε παρεμβολές αεροσκαφών και δεν βρήκαν προβλήματα με υπολογιστές ή άλλες προσωπικές ηλεκτρονικές συσκευές κατά τη διάρκεια μη κρίσιμων φάσεων της πτήσης (οι απογειώσεις και οι προσγειώσεις θεωρούνται οι κρίσιμες φάσεις.)
Η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Επικοινωνιών των ΗΠΑ άρχισε επίσης να δημιουργεί δεσμευμένα εύρη ζώνης συχνοτήτων για διαφορετικές χρήσεις -όπως κινητά τηλέφωνα και αεροσκάφη πλοήγησης και επικοινωνίες- ώστε να μην παρεμβαίνουν μεταξύ τους. Οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο ανέπτυξαν τις ίδιες στρατηγικές και πολιτικές για να αποτρέψουν προβλήματα παρεμβολής στην αεροπορία. Στην ΕΕ, οι ηλεκτρονικές συσκευές επιτρέπεται να παραμένουν ενεργοποιημένες από το 2014.
2,2 δισεκατομμύρια επιβάτες
Γιατί τότε, με αυτά τα παγκόσμια πρότυπα, η αεροπορική βιομηχανία συνέχισε να απαγορεύει τη χρήση κινητών τηλεφώνων; Ένα από τα προβλήματα έγκειται σε κάτι που μπορεί να μην περιμένετε -παρεμβολές εδάφους.
Τα ασύρματα δίκτυα συνδέονται με μια σειρά πύργων. Τα δίκτυα θα μπορούσαν να υπερφορτωθούν εάν οι επιβάτες που πετούν πάνω από αυτά τα επίγεια δίκτυα χρησιμοποιούν όλοι τα τηλέφωνά τους. Ο αριθμός των επιβατών που πέταξαν το 2021 ήταν πάνω από 2,2 δισεκατομμύρια, και αυτός είναι ο μισός από τον αριθμό των επιβατών του 2019. Οι εταιρείες ασύρματης επικοινωνίας μπορεί να έχουν ένα δίκιο εδώ.
Φυσικά, όσον αφορά τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας, η μεγαλύτερη αλλαγή τα τελευταία χρόνια είναι η μετάβαση σε ένα νέο πρότυπο. Τα τρέχοντα ασύρματα δίκτυα 5G -επιθυμητά για τη μεταφορά δεδομένων υψηλότερης ταχύτητας- έχουν προκαλέσει ανησυχία σε πολλούς στον κλάδο των αερομεταφορών.
Το εύρος ζώνης ραδιοσυχνοτήτων είναι περιορισμένο, ωστόσο εξακολουθούμε να προσπαθούμε να προσθέσουμε περισσότερες νέες συσκευές σε αυτό. Η αεροπορική βιομηχανία επισημαίνει ότι το φάσμα εύρους ζώνης ασύρματου δικτύου 5G είναι αξιοσημείωτα κοντά στο δεσμευμένο φάσμα εύρους ζώνης της αεροπορίας, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει παρεμβολές στα συστήματα πλοήγησης κοντά σε αεροδρόμια που βοηθούν στην προσγείωση του αεροσκάφους.
Οι φορείς εκμετάλλευσης αεροδρομίων στην Αυστραλία και τις ΗΠΑ έχουν εκφράσει ανησυχίες για την ασφάλεια των αερομεταφορών που συνδέονται με την ανάπτυξη του 5G, ωστόσο φαίνεται ότι κυκλοφόρησε χωρίς τέτοια προβλήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Είτε έτσι είτε αλλιώς, είναι συνετό να περιοριστεί η χρήση κινητών τηλεφώνων στα αεροπλάνα, ενώ τα ζητήματα γύρω από το 5G επιλύονται.
Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες παρέχουν πλέον στους πελάτες υπηρεσίες Wi-Fi που είναι είτε pay-as-you-go είτε δωρεάν. Με τις νέες τεχνολογίες Wi-Fi, οι επιβάτες θα μπορούσαν θεωρητικά να χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα για να πραγματοποιούν βιντεοκλήσεις με φίλους ή πελάτες κατά την πτήση.
Τι θα γινόταν αν μιλούσαν 200+ επιβάτες στο κινητό
Όπως σημειώνει σε άρθρο του το CNN, ο Doug Drury, όταν ρώτησε μια αεροσυνοδό για τη χρήση του τηλεφώνου κατά τη διάρκεια των πτήσεων, εκείνη απάντησε πως θα ήταν ταλαιπωρία για το πλήρωμα καμπίνας να περιμένει τους επιβάτες να ολοκληρώσουν την κλήση τους για να τους ρωτήσουν αν θα ήθελαν ποτά ή κάτι να φάνε. Σε ένα αεροπλάνο με 200+ επιβάτες, η υπηρεσία εν πτήσει θα χρειαζόταν περισσότερο χρόνο για να ολοκληρωθεί εάν όλοι πραγματοποιούσαν τηλεφωνικές κλήσεις.
Επίσης, πρέπει να σκεφτεί κανείς την κοινωνική εμπειρία του να έχεις 200+ άτομα σε ένα αεροπλάνο και να μιλάνε όλα μαζί. Σε μια εποχή που η ενοχλητική συμπεριφορά των επιβατών, συμπεριλαμβανομένης της «οργής του αέρα» (air rage), είναι ολοένα και πιο συχνή, η χρήση του τηλεφώνου κατά την πτήση μπορεί να είναι ένα άλλο έναυσμα που αλλάζει ολόκληρη την εμπειρία πτήσης.
Συμπερασματικά, η χρήση τηλεφώνων κατά την πτήση δεν επηρεάζει επί του παρόντος την ικανότητα του αεροσκάφους να λειτουργεί. Αλλά τα πληρώματα θαλάμου επιβατών μπορεί να προτιμούν να μην καθυστερούν να παρέχουν υπηρεσίες εν πτήσει σε όλους τους επιβάτες, καθώς είναι πολύς ο κόσμος που πρέπει να εξυπηρετήσει.
Ωστόσο, η τεχνολογία 5G διεισδύει στο εύρος ζώνης ραδιοφώνου των συστημάτων πλοήγησης αεροσκαφών και θα χρειαστούμε περισσότερη έρευνα για να απαντήσουμε στην ερώτηση σχετικά με το 5G λαο τις παρεμβολές στην πλοήγηση αεροσκαφών κατά τις προσγειώσεις. Να θυμάστε ότι όταν συζητάμε τις δύο πιο κρίσιμες φάσεις της πτήσης, στις απογειώσεις είναι προαιρετικό, αλλά στις προσγειώσεις είναι υποχρεωτικό.
Ο Doug Drury είναι Καθηγητής, Επικεφαλής Αεροπορίας, στο Central Queensland University.