Δεν είστε σίγουροι τι να ετοιμάσετε από την γκαρνταρόμπα σας για διακοπές στην Ιαπωνία; Εάν πετάτε με την Japan Airlines, η απάντηση μπορεί να είναι να μην πάρετε απλά τίποτα.
Η ιαπωνική αεροπορική εταιρεία ξεκίνησε μια δοκιμή ενός έτους μιας υπηρεσίας που επιτρέπει στους ταξιδιώτες να κάνουν κράτηση για ένα σετ ρούχων - που καλύπτουν διαφορετικά ενδυματολογικά στυλ - και να το παραλάβουν στο ξενοδοχείο τους κατά την άφιξή τους. Στο τέλος της παραμονής τα ρούχα επιστρέφονται, για να πλυθούν και να ανακυκλωθούν ξανά στο σύστημα.
Η υπηρεσία που ονομάζεται Any Wear, Anywhere, λειτουργεί μέχρι τα τέλη Αυγούστου 2024 και η Japan Airlines λέει ότι θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα μειώνοντας το βάρος που μεταφέρουν τα αεροπλάνα της.
Η Any Wear, Anywhere υπολογίζει ότι περίπου 10 κιλά που εξοικονομούνται στις αποσκευές ισοδυναμούν με περίπου 7,5 κιλά εξοικονόμησης εκπομπών - το ισοδύναμο με το να λειτουργείτε ένα πιστολάκι μαλλιών 10 λεπτά την ημέρα για 78 ημέρες.
«Λατρεύω τα ταξίδια και έχω πάει σε πολλές ξένες χώρες, αλλά πάντα φοβόμουν να σέρνω τις αποσκευές ή να πλύνω ρούχα στο εξωτερικό», λέει η Miho Moriya, ο οποίος σκέφτηκε την ιδέα και διαχειρίζεται το Any Wear, Anywhere για τη Sumitomo, την ιαπωνική εταιρεία που χειρίζεται κρατήσεις, παραδόσεις και ξέπλυμα ρούχων.
«Όταν ταξιδεύω, τα τρία πιο σημαντικά πράγματα για μένα είναι η διαμονή, το φαγητό και ο ρουχισμός», προσθέτει. «Όταν ταξιδεύουμε στο εξωτερικό, υπάρχουν ξενοδοχεία και εστιατόρια που παρέχουν διαμονή και φαγητό στις εγκαταστάσεις, αλλά όχι ρούχα. Γιατί πρέπει να φέρουμε τα ρούχα μας από το σπίτι;»
«Όταν ταξιδεύω, τα τρία πιο σημαντικά πράγματα για μένα είναι η διαμονή, το φαγητό και ο ρουχισμός», προσθέτει. «Όταν ταξιδεύουμε στο εξωτερικό, υπάρχουν ξενοδοχεία και εστιατόρια που παρέχουν διαμονή και φαγητό στις εγκαταστάσεις, αλλά όχι ρούχα. Γιατί πρέπει να φέρουμε τα ρούχα μας από το σπίτι;»
Ρούχα για όλες τις εποχές
Η Moriya υπέβαλε την ιδέα για την υπηρεσία μέσω μιας εσωτερικής επιχειρηματικής πρόκλησης στην εταιρεία της και λέει ότι μόλις εγκρίθηκε, μετά από καθυστέρηση λόγω της πανδημίας, χρειάστηκαν «πολλές προσπάθειες» για να βρεθεί μια αεροπορική εταιρεία που ήταν πρόθυμη να την υποστηρίξει.
Οι χρήστες της υπηρεσίας συνδέονται στον ιστότοπο και επιλέγουν από μερικές επιλογές: γυναικεία ή ανδρικά ρούχα, για ποια εποχή είναι, κομψό ή απλό στυλ, τον αριθμό των ρούχων για από πάνω και από κάτω,καθώς και ημερομηνίες παραλαβής και επιστροφής. Οι επιλογές τους θα τους περιμένουν στο ξενοδοχείο, για τιμές που κυμαίνονται μεταξύ $34 και $48 για όλη την περίοδο ενοικίασης.
Όλα τα ενδύματα είναι είτε μεταχειρισμένα είτε προέρχονται από το υπερβολικό απόθεμα της εταιρείας, αν και οι χρήστες δεν μπορούν να δουν αυτές τις πληροφορίες σχετικά με την επιλογή τους. Η υπηρεσία λειτουργεί από τις αρχές Ιουλίου και η Moriya λέει ότι η ανταπόκριση ήταν συντριπτικά θετική. «Έχουμε αιτήματα από όλο τον κόσμο και από περισσότερες από 115 χώρες συνολικά, παρόλο που δεν κάνουμε κανένα είδος προώθησης», λέει, προσθέτοντας ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Αυστραλία είναι οι χώρες με τον μεγαλύτερο αριθμό χρηστών.
Ο πραγματικός αντίκτυπος της δοκιμής θα αποκαλυφθεί μόνο στο τέλος, μόλις η Japan Airlines υπολογίσει την εξοικονόμηση βάρους και υπολογίσει την ακριβή μείωση των εκπομπών. «Πρέπει να δούμε τα τελικά αποτελέσματα για να μπορέσουμε να πούμε αν αυτή η υπηρεσία είναι βιώσιμη ή όχι», λέει η Moriya, προσθέτοντας ότι οι υπολογισμοί θα συνυπολογίσουν τις εκπομπές που παράγονται από τις παραδόσεις των ρούχων και το ξέπλυμα.
Μείωση βάρους, μείωση εκπομπών;
Η μείωση βάρους είναι ένας αποδεδειγμένος τρόπος εξοικονόμησης καυσίμων και μείωσης των εκπομπών, και έχει ληφθεί υπόψη από τους κατασκευαστές αεροσκαφών και τις αεροπορικές εταιρείες για μεγάλο χρονικό διάστημα, για παράδειγμα, σχεδιάζοντας ελαφρύτερα καθίσματα επιβατών ή αντικαθιστώντας τα βαριά χάρτινα εγχειρίδια με tablet. Ακόμη και μικρές αλλαγές μπορούν να έχουν μεγάλο αντίκτυπο: όταν η Qantas επανασχεδίασε τα επιτραπέζια σκεύη της για την πρώτη και την business class ώστε να είναι μόλις 11% ελαφρύτερα, η εταιρεία λέει ότι άρχισε να εξοικονομεί 1,1 εκατομμύρια λίβρες (535 μετρικούς τόνους) καυσίμου ετησίως.
Ωστόσο, η Japan Airlines πρέπει να μπορεί να δει μια στατιστικά σημαντική μείωση στο βάρος των αποσκευών, λέει ο Gary Crichlow, αναλυτής αερομεταφορών στη συμβουλευτική εταιρεία AviationValues. «Εάν καθορίσουν εάν πράγματι οι επιβάτες ταξιδεύουν με λιγότερες αποσκευές», προσθέτει, «θα πρέπει στη συνέχεια να καθορίσουν εάν υπάρχει αιτιώδης συνάφεια με την πρωτοβουλία».
Μόλις αποδειχθεί αυτό, η πρόκληση θα ήταν να διασφαλιστεί ότι το χαμηλότερο βάρος μεταφράζεται πραγματικά σε μειωμένη κατανάλωση καυσίμου. «Αυτό που έχει σημασία από την άποψη των εκπομπών είναι πόσο καύσιμο καίγεται ανυψώνοντας το συνολικό βάρος πάνω από το αεροσκάφος στον αέρα και διατηρώντας το εκεί μέχρι να προσγειωθεί στην Ιαπωνία», λέει.
«Δεν έχει σημασία αν το βάρος προέρχεται από επιβάτες, αποσκευές, φορτίο, πλήρωμα ή κέτερινγκ. Καθώς τα ακίνητα των αεροσκαφών είναι εξαιρετικά πολύτιμα, θα υπάρχει πάντα ένα οικονομικό κίνητρο για να αντισταθμιστεί το μειωμένο βάρος των αποσκευών των επιβατών με πρόσθετο φορτίο κοιλιάς που δημιουργεί έσοδα. Αυτό μπορεί να μην είναι απαραίτητα κακό από ολιστική άποψη, εάν έχει ως αποτέλεσμα την πιο αποτελεσματική χρήση της χωρητικότητας φορτίου του αεροσκάφους. Φαίνεται όμως ότι έρχεται σε αντίθεση με τον δεδηλωμένο στόχο της πρωτοβουλίας. Ως εκ τούτου, η διαφάνεια ως προς το πραγματικό βάρος που εξοικονομείται ανά πτήση (εάν υπάρχει) και η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου ως αποτέλεσμα, θα είναι καθοριστικής σημασίας».
Η Nina Gbor, ειδικός στη βιώσιμη μόδα και εκπαιδευτικός, πιστεύει ότι το έργο είναι ένα θετικό βήμα. «Συχνά οι άνθρωποι αγοράζουν νέα ρούχα μόνο για τις διακοπές και τα επαγγελματικά τους ταξίδια, επομένως αυτή η υπηρεσία θα μειώσει αυτή την περιττή σπατάλη ρούχων και τους παρθένους πόρους που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή νέων ρούχων. Χρησιμοποιεί επίσης το πλεονάζον απόθεμα και τα μεταχειρισμένα ενδύματα που μπορεί συνήθως να έχουν πάει σε χώρους υγειονομικής ταφής ή να έχουν αποτεφρωθεί».
«Η παράταση της ζωής των ρούχων κατά μόλις εννέα επιπλέον μήνες ενεργούς χρήσης μειώνει τα αποτυπώματα άνθρακα, νερού και αποβλήτων κατά περίπου 20-30% το καθένα».
Η Gbor πιστεύει ότι η πρωτοβουλία θα πρέπει να αγκαλιαστεί από περισσότερες αεροπορικές εταιρείες. «Με τις παγκόσμιες πτήσεις που προβλέπεται να φτάσουν τους 32,4 εκατομμύρια επιβάτες το 2023, το μοντέλο ενοικίασης ρούχων θα πρέπει να αντικατασταθεί από άλλες αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο, εάν θέλουν σοβαρά να στηρίξουν την κυκλική οικονομία και να επιτύχουν στόχους βιωσιμότητας», λέει.
Η Moriya συμμερίζεται αυτή τη φιλοδοξία και ελπίζει να επεκτείνει τη συνεργασία με την Japan Airlines σε άλλα μέλη της OneWorld Alliance, η οποία περιλαμβάνει την American Airlines, την British Airways και την Qantas και στη συνέχεια σε άλλες συμμαχίες. «Ο απώτερος στόχος μας είναι να επεκτείνουμε την υπηρεσία σε όλο τον κόσμο», λέει.
Πηγή: CNN, Φωτογραφίες: Any Wear, Anywhere