Από ένα ντοκιμαντέρ στη δεκαετία του 1990 ήταν που έμαθε ο Αυστραλός μαθηματικός Σαμ Μπλέικ για τα άλυτα κωδικοποιημένα μηνύματα του διαβόητου “Zodiac Killer”, του μυστηριώδους δολοφόνου που κατατρομοκρατούσε την Καλιφόρνια πριν από μισό αιώνα.
Το ενδιαφέρον του Μπλέικ εντάθηκε όταν προβλήθηκε το 2007 η ταινία “Zodiac” του γνωστού για τα σκοτεινά του θρίλερ Αμερικανού σκηνοθέτη, Ντέιβιντ Φίντσερ, αλλά κορυφώθηκε πέρυσι, βλέποντας στο YouTube τη σειρά “Let’s Crack Zodiac” («Ας σπάσουμε τα μηνύματα του Zodiac) του 46χρονου Αμερικανού σχεδιαστή ιστοτόπων, Ντέιβιντ Όραντσακ.
Η σειρά αυτή ήταν αφιερωμένη στην αποκρυπτογράφηση των μηνυμάτων που έστελνε ο κατά συρροήν δολοφόνος από τη βόρεια Καλιφόρνια σε εφημερίδες στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Ένα από τα μηνύματα αυτά, το 408, το έλυσε το 1969 ένας δάσκαλος κι η σύζυγός του: «Μου αρέσει να σκοτώνω γιατί είναι τόσο διασκεδαστικό», ανέφερε ο Zodiac killer κάνοντας λόγο για τους «σκλάβους» που θα μάζευε για να τον υπηρετούν. Αλλά το μήνυμα δεν αποκάλυψε την ταυτότητα του μανιακού δολοφόνου. Τα άλλα τρία παρέμεναν άλυτα επί 51 χρόνια, παρά τις προόδους στην τεχνολογία των Η/Υ.
«Ο Όραντσακ έφτιαξε ορισμένα πολύ καλά βίντεο, επιχειρώντας μια βαθιά βουτιά στην ανάλυση του κρυπτογραφήματος 408 και μετά εκφώνησε μια - δυο ομιλίες στην Αμερικανική Ένωση Κρυπτογραφημέων για το άλυτο 340. Μου άρεσε η προσέγγισή του, ήταν πολύ αναλυτική. Κι όταν είδα την παρουσίασή του, σκέφτηκα ότι υπάρχουν πιθανώς ένα-δυο πράγματα, που θα μπορούσα να του προτείνω, τα οποία ίσως να μην είχε δοκιμάσει στο παρελθόν», λέει ο Αυστραλός μαθηματικός.
Με τις προτάσεις του ο Μπλέικ έπεισε τον Όραντσακ να ενώσουν τις δυνάμεις τους και με τη βοήθεια του Βέλγου προγραμματιστή, Γιαρλ Βαν Άικε, να λύσουν το κρυπτογράφημα, που έχει οργανωθεί ως ένα δίκτυο 63 μοναδικών, μυστηριωδών συμβόλων. Πριν από περίπου έναν μήνα, τα κατάφεραν χρησιμοποιώντας ένα ειδικό πρόγραμμα αποκωδικοποίησης του Βαν Άικε και πάνω από 650.000 παραλλαγές που έγραψε ο Μπλέικ. Το μήνυμα του Zodiac που έσπασαν, αναφέρει:
«ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΔΙΑΣΚΕΔΑΖΕΤΕ ΠΟΛΥ ΠΡΟΣΠΑΘΩΝΤΑΣ ΝΑ ΜΕ ΠΙΑΣΕΤΕ. ΔΕΝ ΗΜΟΥΝ ΕΓΩ ΣΤΗΝ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΕΚΠΟΜΠΗ, ΠΡΑΓΜΑ ΠΟΥ ΚΑΤΙ ΛΕΕΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ
ΔΕΝ ΦΟΒΑΜΑΙ ΤΟΝ Θ ΑΛΑΜΟ ΑΕΡΙΩΝ
ΓΙΑΤΙ ΘΑ ΜΕ ΣΤΕΙΛΕΙ ΣΥΝΤΟΜΟΤΕΡΑ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ
ΔΙΟΤΙ ΤΩΡΑ ΕΧΩ ΑΡΚΕΤΟΥΣ ΣΚΛΑΒΟΥΝ ΑΝ ΔΟΥΛΕΥΟΥΝ ΓΙΑ ΜΕΝΑ
ΕΝΩ ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΤΙΠΟΤΕ ΟΤΑΝ ΠΑΝΕ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ
ΓΙ’ ΑΥΤΟ ΦΟΒΟΥΝΤΑΙ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ
ΕΓΩ ΔΕΝ ΦΟΒΑΜΕΙ ΕΠΕΙΔΗ ΓΝΩΡΙΖΩ ΠΩΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ Η ΝΕΑ ΜΟΥ ΖΩΗ
Η ΖΩΗ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΕΥΚΟΛΟ ΣΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΥ»
Στις 11 Δεκεμβρίου το FBI επιβεβαίωσε ότι «ιδιώτες» αποκρυπτογράφησαν το μήνυμα. «Το τμήμα του FBI στο Σαν Φρανσίσκο και οι εντόπιοι συνεργάτες μας στις διωκτικές Αρχές συνεχίζουν να ερευνούν την υπόθεση του Zodiac Killer. Τρομοκράτησε πολλές κοινότητες στη Βόρεια Καλιφόρνια και μολονότι πέρασαν δεκαετίες από τότε, συνεχίζουμε να επιζητούμε τη δικαιοσύνη για τα θύματα αυτών των στυγερών εγκλημάτων», ανέφερε στην ανακοίνωσή του.
Σύμφωνα με τον Μπλέικ το κρυπτογράφημα 340 του Ζodiac Killer ήταν πολύ πιο περίπλοκο από το 408 λόγω της ιδιαίτερης δομής του, που απαιτούσε από το τρίο των ερευνητών να βρουν τα σύμβολα – κλειδιά, αλλά και την κατεύθυνση που τα γράμματα ακολουθούσαν. «Μ’ έχουν ρωτήσει αν θεωρώ ότι ο Zodiac κατάλαβε πόσο δύσκολο κατέστησε το έργο της αποκρυπτογράφησης, αλλά αμφιβάλλω διότι δεν θα περιλάμβανε σύγχρονές του πληροφορίες στο κρυπτογράφημα, όπως η φράση “δεν ήμουν εγώ στην τηλεοπτική εκπομπή”. Αυτό είναι κάτι που αυτός που το έγραψε θα ήθελε λογικά να μαθευτεί τότε, κι όχι μετά από 51 χρόνια», λέει ο Αυστραλός μαθηματικός.
Θεωρίες έχουν διατυπωθεί πολλές τις περασμένες δεκαετίες για την ταυτότητα του Zodiac, αλλά ο Μπλέικ πιστεύει ότι το ενδιαφέρον για την υπόθεση αυτή πηγάζει απ’ το γεγονός ότι ο μανιακός δολοφόνος λειτουργούσε ως υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων του εαυτού του. «Δεν έστελνε απλώς κρυπτογραφήματα στις εφημερίδες. Έστελνε πολλές επιστολές, μηνύματα, κάρτες και σκίτσα. Απειλές να ανατινάξει λεωφορεία και άλλα τέτοια. Έτσι διατηρούσε τον εαυτό στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της κοινής γνώμης».
Το μυστήριο που κάλυπτε αυτά τα κρυπτογραφήματα όπως και το γεγονός ότι πολλά από τα εγκλήματα παρέμειναν ανεξιχνίαστα αποκρυστάλλωσαν στην άποψη της κοινής γνώμης τον Zodiac ως ένα σκοτεινό σύμβολο της ποπ κουλτούρας. Ο «Βρώμικος Χάρι» με τον Κλιντ Ίστγουντ στον πρωταγωνιστικό ρόλο βασίζεται έμμεσα στην υπόθεση του Zodiac μ’ έναν δολοφόνο, ονόματι “Scorpio” να σπέρνει τον τρόμο. Αλλά και άλλοι κινηματογραφικοί δολοφόνοι, που στέλνουν μηνύματα όπως τα κρυπτογραφήματα του Zodiac, έχουν εμφανιστεί από ταινίες μέχρι τηλεοπτικές σειρές, όπως το “Criminal Minds”. Πέρυσι μάλιστα στις ΗΠΑ προβλήθηκε μια σειρά ντοκιμαντέρ με θέμα την αναζήτηση από τον Γκάρι Λ. Στιούαρτ του βιολογικού του πατέρα, Ερλ Φαν Μπεστ τζούνιορ, για να ανακαλύψει τελικά στοιχεία που ίσως δείχνουν ότι ο πατέρας του ήταν ο Zodiac.
Δύο ακόμη κρυπτογραφήματα του Zodiac παραμένουν μέχρι τώρα άλυτα: το Ζ13 και το Z32. Ειδικά το πρώτο μαγνητίζει εδώ και μισό αιώνα το ενδιαφέρον των ερευνητών, αφού ξεκινά με τη φράση: «Το όνομά μου είναι...». Ο Μπλέικ λέει ότι ο επόμενος στόχος του ίδιου και της ομάδας του είναι να ρίξουν φως σ’ αυτά ακριβώς τα κρυπτογραφήματα, αρκεί το πανεπιστήμιο, όπου εργάζεται, να δεχθεί να χρηματοδοτήσει τη σχετική έρευνα. «Προς το παρόν πρόκειται για ένα πάρεργο», λέει. «Αλλά μετά απ’ αυτή την επιτυχία, που δείχνει ότι κινούμαστε στη σωστή κατεύθυνση, θα ήθελα να αφιερώσω κι άλλο χρόνο στην επίλυση κι αυτών των αινιγμάτων...»
Live οι ειδήσεις
«Ξαναζωντανεύει» το λιανεμπόριο: Πώς θα ψωνίζουμε από αύριο -Ολα τα μέτρα και οι περιορισμοί
ΗΠΑ: Τα πρώτα διατάγματα που θα υπογράψει ο Τζο Μπάιντεν αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων του
Τι αλλάζει φέτος στις Πανελλαδικές: Ο Στρατηγάκης εξηγεί στο iefimerida το νέο σύστημα για τις Βάσεις [παραδείγματα]
Ντόμινο εξελίξεων μετά τις αποκαλύψεις της Σοφίας Μπεκατώρου -«Βροχή» καταγγελιών και εισαγγελική παρέμβαση
Ξέσπασε o πρώην σύζυγος της Σοφίας Μπεκατώρου -«Την καταγγελία δεν τη θυμήθηκε τώρα, αλλά δεν την ξέχασε ποτέ»
Αλίνα Καλτσίδου: Κόρη του πλουσιότερου Έλληνα, διεθνής jet setter, με λατρεία για την Ελλάδα [εικόνες]