Ο Ντάρελ Μάγιερς θυμάται το σουρεαλιστικό συναίσθημα που ένιωσε τον περασμένο Μάρτιο όταν σχεδόν όλα τα ταξίδια απαγορεύτηκαν, αφήνοντας τους πιλότους αεροπλάνων cargo σαν αυτόν να πετούν μόνοι τους.
«Είδαμε την καταστροφή να πλήττει τον κλάδο των αεροπορικών εταιρειών», δήλωσε στο CNN Travel ο Μάγιερς, πρόεδρος της Airline Pilots Association του Λουξεμβούργου, ο οποίος είναι πιλότος της αεροπορικής εταιρείας μεταφοράς φορτίων Cargolux. «Υπήρχαν στιγμές όπου τα αεροπλάνα της εταιρείας μου ήταν τα μόνα αεροπλάνα στον ουρανό».
Όπως πολλοί εργαζόμενοι, οι διεθνείς πιλότοι έπρεπε να προσαρμοστούν σε ένα δραστικά διαφορετικό εργασιακό περιβάλλον τους τελευταίους 12 μήνες. Καθώς η πανδημία προκάλεσε την απότομη πτώση της εναέριας κυκλοφορίας στην ιστορία, οι αεροπορικές εταιρείες αναγκάστηκαν να απολύσουν ή να θέσουν σε προσωρινή αργία σχεδόν τον μισό αριθμό των πιλότων, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα από την Goose Recruitment και την FlightGlobal.
Όσοι ταξιδεύουν ακόμη, έρχονται αντιμέτωποι με απότομα μειωμένα δρομολόγια πτήσεων, τακτικά τεστ Covid-19 και απομόνωση σε δωμάτια ξενοδοχείου.
Ο πιλότος Τζέισον Βούντρι ήταν στη μέση αλλαγής εργοδότη όταν ο Covid-19 χτύπησε και βρέθηκε καθηλωμένος στη γη για αρκετούς μήνες. Όταν έλαβε επιτέλους το τηλεφώνημα για να πετάξει ξανά, χρειάστηκε επανεκπαίδευση σε προσομοιωτή πριν μπορέσει να ξεκινήσει να πετάει για την Air Senegal.
Επιστρέφοντας στον αέρα από τις 8 Ιανουαρίου, ξέρει ότι είναι μεταξύ των τυχερών, λέγοντας ότι «είμαι ευγνώμων που βρίσκομαι ανάμεσα στους πιλότους που έχουν πραγματικά δουλειά αυτή τη στιγμή».
Μηχανισμοί αντιμετώπισης
Η ρουτίνα του Βούντρι ως εμπορικού πιλότου περιλαμβάνει τώρα έναν υποχρεωτικό έλεγχο θερμοκρασίας όταν φτάνει στο αεροδρόμιο και συμπληρώνει μια φόρμα για να βεβαιώσει ότι δεν έχει συμπτώματα Covid-19.
Στη συνέχεια, καθαρίζει τους μοχλούς ώθησης, τα κουμπιά και τους διακόπτες στο πιλοτήριο όταν αναλαμβάνει από ένα άλλο πλήρωμα. Οι πτήσεις που συνήθιζε η αεροπορική του εταιρεία να πραγματοποιούνται καθημερινά, τώρα εκτελούνται μόνο τρεις ημέρες την εβδομάδα. Έχουν επίσης ομαδοποιήσει ορισμένους προορισμούς, μετατρέποντας τις κάποτε απευθείας πτήσεις σε συνδετικές.
Οι πιλότοι που ταξιδεύουν τακτικά μεταξύ χωρών, αντιμετωπίζουν ένα ευρύ φάσμα κανόνων σχετικά με τα τεστ, τις στάσεις και τον χρόνο ανάπαυσης, που καθορίζονται από τις εθνικές κυβερνήσεις, οι οποίες προσπαθούν να εξισορροπήσουν τα προβλήματα υγείας και ασφάλειας, με την ανάγκη διευκόλυνσης των απαραίτητων ταξιδιών επιβατών και φορτίου.
Ορισμένες χώρες απαλλάσσουν τους πιλότους από τις απαιτήσεις τεστ και την καραντίνα, αρκεί να τηρούν τους τοπικούς κανόνες μάσκας και κοινωνικής απόστασης, ενώ άλλες απαιτούν να παραμείνουν περιορισμένοι σε ένα ξενοδοχείο ή ακόμα και σε ένα μεμονωμένο δωμάτιο ξενοδοχείου.
Ο πιλότος Μάγιερς μερικές φορές υποβάλλεται σε τεστ περισσότερες από μία φορές την ημέρα για τον κορωνοϊό. Αστειεύεται ότι είναι τόσο συνηθισμένος στο ρινικό τεστ, που τώρα επιτρέπει στο άτομο που του το κάνει να τον «εκπλήξει» επιλέγοντας το αριστερό ή το δεξί του ρουθούνι.
Όσον αφορά τα lockdown στα ξενοδοχεία ο Μάγιερς είπε ότι οι πιλότοι έχουν διαφορετικούς μηχανισμούς αντιμετώπισης της απομόνωσης. Η τεχνολογία, ειδικά οι βιντεοκλήσεις, αποτελούν μεγάλη βοήθεια.
«Μερικές φορές παίρνω κιθάρα μαζί μου στα ταξίδια. Μαθαίνεις να προσαρμόζεσαι σε αυτήν. Αλλά νομίζω ότι μακροπρόθεσμα θα αρχίσουμε να βλέπουμε ότι οι άνθρωποι επηρεάζονται από αυτήν», είπε.
Η εκτεταμένη απομόνωση των πιλότων
Το Χονγκ Κονγκ εισήγαγε τις αυστηρότερες πολιτικές στον κόσμο για τα πληρώματα των αερομεταφορών τον περασμένο μήνα, απαιτώντας τους να μπαίνουν σε καραντίνα σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου για 14 ημέρες.
Η FedEx είπε ότι θα προσφέρει μετεγκατάσταση στα αεροσκάφη της ως αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής, λέγοντας ότι οι καραντίνες θα οδηγούσαν σε «παρατεταμένες περιόδους απομόνωσης» και χρόνο μακριά από τις οικογένειές τους.
Η Ταϊβάν και ορισμένες πολιτείες στην Αυστραλία έχουν καταστήσει αυστηρότερους τους κανόνες καραντίνας για τα πληρώματα πτήσεων τους τελευταίους μήνες, μετά από συγκεκριμένα περιστατικά. Η Διεθνής Ομοσπονδία Πιλότων Αεροπορικών Γραμμών προειδοποιεί ότι ένα τέτοιο «πλήρες lockdown μπορεί να έχει επιβλαβείς επιπτώσεις στην ψυχική υγεία».
Ο Μέινταν Μπαρ, πρόεδρος της Ισραηλινής Αεροπορικής Πιλοτικής Ένωσης, πιστεύει ότι το τρέχον σύστημα δεν είναι ένα σύστημα που θα υποστηρίξει την μετά την πανδημία ανάκαμψη. Θέλει να καθιερωθεί ένα παγκόσμιο πρότυπο.
«Οι περισσότεροι από εμάς είναι εμβολιασμένοι, αλλά μας γίνονται ακόμα τεστ και επιστρέφουμε σε ένα ξενοδοχείο χωρίς κλειδί δωματίου, μερικές φορές χωρίς παράθυρο, παίρνοντας λίγο κρύο φαγητό έξω από την πόρτα, δεν είμαστε σε θέση να περπατήσουμε ή ακόμη και να κάνουμε κάποια άσκηση», είπε ο Μπαρ.
Ενώ οι περισσότεροι πιλότοι του Ισραήλ εμβολιάζονται, πολλά μέλη πληρώματος πτήσεων σε μεγάλο μέρος του υπόλοιπου κόσμου περιμένουν ακόμα. Αρκετοί οργανισμοί που εκπροσωπούν πιλότους, όπως η Διεθνής Ομοσπονδία Πιλότων Αεροπορικών Γραμμών, η Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές και τα μεγάλα συνδικάτα των ΗΠΑ, έχουν παροτρύνει τις κυβερνήσεις να δώσουν προτεραιότητα στα πληρώματα πτήσης να έχουν πρόσβαση στα εμβόλια.
Ο Μάγιερς, από την πλευρά του, δεν θέλει τους συναδέλφους του στο πίσω μέρος της ουράς για τα εμβόλια, αλλά ελπίζει ότι δεν θα πιεστούν ούτε σε υποχρεωτικούς εμβολιασμούς. Όπως ο Μπαρ, υποστηρίζει ως επί το πλείστον τη συνέπεια, λέγοντας ότι το τρέχον μοτίβο των συστάσεων θα το κάνει μόνο πιο δύσκολο για τη βιομηχανία να ανακάμψει.