O Ίντγουιρντ Μάιμπριτζ ήταν μία μυστηριώδης αλλά κομβική προσωπικότητα τόσο στην ιστορία της φωτογραφίας όσο και του κινηματογράφου.
Γεννημένος το 1830 στην Αγγλία, έφυγε από την πατρίδα του σε ηλικία 20 ετών. Ήταν ένας εκκεντρικός που ρίσκαρε τη ζωή του για δραματικές λήψεις. Επίσης ήταν φιλόδοξος: «Θα κάνω όνομα. Αν αποτύχω, δεν θα ξανακούσεις για μένα» έγραψε κάποτε στη γιαγιά του.
Ο φωτογράφος που «έπιασε» άλογο να καλπάζει
Το 1873, ο Λίλαντ Στάνφορντ - πρώην κυβερνήτης της Καλιφόρνια, βαρόνος των σιδηροδρόμων και λάτρης και εκτροφέας αλόγων ιπποδρομιών – προσέλαβε τον Ίντγουιρντ Μάιμπριτζ για να κάνει το φαινομενικά αδύνατο να συλλάβει το βάδισμα ενός αλόγου που καλπάζει.
Ο Στάνφορντ ήθελε να επιβεβαιώσει την υπόθεσή του, μέσω της φωτογραφίας, ότι υπήρξε μια στιγμή στον καλπασμό ενός αλόγου όταν και τα τέσσερα πόδια αιωρούνταν από το έδαφος, κουλουριασμένα προς την κοιλιά του. Εκείνη την εποχή, η φωτογραφία από γυάλινη πλάκα χρειάστηκε αρκετά δευτερόλεπτα, ακόμη και λεπτά, για να καταγράψει κάτι που άλλαξε τον κόσμο για πάντα. Ξαφνικά, η κάμερα ήταν πιο ισχυρή από το ανθρώπινο μάτι, ικανή να δει αόρατους κόσμους.
Ο Μάιμπριτζ ήταν ένας περίπλοκος άνθρωπος και η προσωπική του ιστορία είναι τόσο μελοδραματική όσο και η επαγγελματική του με φιλοδοξίες και επιτυχία, απώλεια και προδοσία.
Σε ηλικία 44 ετών, στο αποκορύφωμα της επιτυχίας του ως φωτογράφος τοπίων η καριέρα και η ζωή του σχεδόν τελείωσαν αφού δικάστηκε για τη δολοφονία του εραστή της συζύγου του. Ωστόσο κρίθηκε αθώος από δικαστικό συμβούλιο αποτελούμενο αποκλειστικά από άνδρες που επέλεξε να αγνοήσει τα προφανή στοιχεία για το αντίθετο.
Ένα νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «Exposing Muybridge» σε σενάριο και σκηνοθεσία του Μαρκ Σέιφερ αφηγείται την ιστορία του Μάιμπριτζ από τα πρώτα χρόνια ως φωτογράφος στρατιωτικών συγκρούσεων των αμερικανικών δυνάμεων με τους ιθαγενείς πληθυσμούς στη Δύση, καθώς και το πως έφερε την επανάσταση στη φωτογραφία με το The Horse in Motion (1878).
Μαζί, ο Μάιμπριτζ και ο Στάνφορντ πήγαν στην Ευρώπη για να απολαύσουν την αναγνώριση για την ανακάλυψη. Αλλά ο Στάνφορντ σύντομα ζήλεψε τον Μάιμπριτζ, ο οποίος παρουσίαζε μια άλλη εφεύρεση, το zoopraxiscope, έναν περιστρεφόμενο δίσκο που πρόβαλλε μια κινούμενη εικόνα του αλόγου που έτρεχε και ήταν ένας σημαντικός πρόδρομος του κινηματογραφικού προβολέα. Ο Στάντφορντ δημοσίευσε ένα βιβλίο για τις κινήσεις των ζώων, χρησιμοποιώντας τις φωτογραφίες του Μάιμπριτζ. Αντί να μοιραστεί τα φώτα της δημοσιότητας και να τονίσει πως ο Μάιμπριτζ είχε εφεύρει έναν τρόπο να συλλαμβάνει εικόνες σε κλάσματα του δευτερολέπτου, ο Στάνφορντ απλώς ανέφερε τον Μάιμπριτζ ως τεχνικό στο έργο του. Ο φωτογράφος πέρασε το υπόλοιπο της ζωής του ταραγμένος από αυτή την προδοσία. Στο ντοκιμαντέρ μιλούν ιστορικοί, φωτογράφοι και ο ηθοποιός Γκάρι Όλντμαν, ο οποίος συλλέγει έργα του Μάιμπριτζ.
Το ντοκιμαντέρ «Exposing Muybridge» έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Νέας Υόρκης DOC NYC