Δημιουργήθηκαν από έναν απλό υποδηματοποιό στην Γερμανία, ο οποίος θέλησε να προσφέρει στον κόσμο ένα ζευγάρι σανδάλια με ανατομικές σόλες που να υποστηρίζουν το πόδι. Σήμερα τα σανδάλια Birkenstock έχουν απλά κατακτήσει το χώρο της μόδας.
Τα περιοριστικά μέτρα εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, έκαναν την άνεση προτεραιότητα στο ντύσιμό μας. Καθώς αρκετός κόσμος παγκοσμίως συνεχίζει να εργάζεται από το σπίτι, τα ίσια σανδάλια γίνονται το αγαπημένο υπόδημα όλων. Και φαίνεται πως η απόλυτη έκφραση αυτού, είναι ένα ζευγάρι Birkenstocks.
Το επίσημο σανδάλι του 2020
Τον περασμένο μήνα, η βρετανική Vogue αποκάλεσε τα Birkenstocks, τα επίσημα σανδάλια του 2020, ενώ η μηχανή αναζήτησης μόδας Lyst, ανέφερε πως είχαν γίνει τα πιο δημοφιλή παπούτσια της πλατφόρμας. Εν τω μεταξύ, τα μοντέλα Κένταλ Τζένερ, Τζίτζι Χαντίντ και Κάια Γκέρμπερ τα φορούν ανελλιπώς – με ή χωρίς κάλτσες. Καθόλου κακό για ένα παπούτσι που ισχυρίζεται ότι έβαζε πάντα την ορθοπεδική υπεροχή πάνω από την μόδα.
Πριν από τα Ugg, Crocs, Hasbeebs και Fitflop, υπήρχε το Birkenstock. Με το σλόγκαν «Αντιγράφεται συχνά, αλλά ποτέ δεν είναι ισάξιο», η γενεαλογία της ιστορικής επωνυμίας ανάγεται σε δύο αιώνες. Τώρα, σε αυτούς τους καιρούς αβεβαιότητας, υπάρχει κάτι το καθησυχαστικά αξιόπιστο σε αυτό το σανδάλι που άντεξε στον χρόνο.
Με τον φυσικό φελλό, τη γιούτα, τη λατέξ σόλα και τα χοντρά λουράκια, το Birkenstock κάνει μια δήλωση κατά της μόδας που ξεπερνά τις τάσεις – αλλά κατά κάποιο τρόπο συνεχίζει να τις ορίζει.
Η προέλευση της άνεσης
H αρχή της οικογενειακής αυτής επιχείρησης παπουτσιών, πάει πίσω στον Γιόχαν Άνταμ Μπίρκενστοκ, που εργάστηκε ως υποδηματοποιός στην πόλη Λάνγκεν Μπεργκζχάιμ της Γερμανίας το 1774. Το 1896, ο εγγονός του, ο υποδηματοποιός Κόνραντ με έδρα την Φρανκφούρτη, είχε ανοίξει δύο καταστήματα και λάνσαρε το fussbett, τις ανατομικές σόλες που υποστηρίζουν και ταιριάζουν άψογα στο πόδι. Μέχρι το 1925 πουλούσαν σε όλη την Ευρώπη.
Η εταιρεία επεκτάθηκε σε εβδομαδιαία εκπαιδευτικά μαθήματα για επαγγελματίες του ιατρικού τομέα, σχετικά με τα μυοσκελετικά και κυκλοφορικά οφέλη, των ειδικών υποδημάτων της. Στη συνέχεια, το 1947, ο γιος του Κόνραντ, Καρλ, δημοσίευσε το βιβλίο « Podiatry - The Carl Birkenstock System» επεξηγώντας την προσέγγισή του σχετικά με το «φυσικό βάδισμα» για υγιή πόδια. Αυτό ήταν το πρώτο από τα πολλά βιβλία και εγχειρίδια Birkenstock γεμάτα με ιδέες για τόνωση των ποδιών – όπως το περπάτημα στη φύση χωρίς παπούτσια και το βύθισμα των ποδιών σε άλατα πευκοβελόνας και κρύο νερό.
Πότε κυκλοφόρησε το πρώτο ζευγάρι σανδάλια Birkenstock
Τη δεκαετία του 1960 η Birkenstock έγινε αυτό που ξέρουμε και σήμερα. Το 1963, ο γιος του Καρλ, Καρλ επίσης, λάνσαρε το πρώτο σανδάλι, με ένα μόνο λουρί, που πήρε το όνομα Madrid, και κυκλοφόρησε αρχικά ως παπούτσι γυμναστικής, το οποίο εξακολουθεί να αποτελεί ένα από τα πιο διάσημα σανδάλια της εταιρείας ακόμη και σήμερα. Τρία χρόνια αργότερα, η Μαργκό Φράζερ, μια Γερμανίδα μοδίστρα που ζούσε στην Καλιφόρνια, επέστρεφε στην πατρίδα της για διακοπές και τότε δοκίμασε ένα ζευγάρι σανδάλια Birkenstock ως μέρος της θεραπείας για τα πόδια της που πονούσαν.
Τα λάτρεψε ευθύς εξαρχής και πλησίασε την οικογένεια προκειμένου να γίνει ο πρώτος διανομέας στις ΗΠΑ. Το έργο της δεν ήταν καθόλου εύκολο, καθώς δυσκολεύτηκε να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον των πωλητών παπουτσιών, με αποτέλεσμα να καταφέρει τελικά να βρει θέση για τα σανδάλια της στα καταστήματα υγιεινής διατροφής.
Οι χίπηδες τα λάτρεψαν
Εκεί δίπλα στις βιταμίνες και τις αποξηραμένες φακές, τα ανακάλυψαν οι χίπηδες και καθώς βρισκόμασταν στο καλοκαίρι της αγάπης και του έρωτα, τα Birkenstocks έγιναν το απόλυτο παπούτσι επιλογής για τους χίπηδες από το Σαν Φρανσίσκο έως το Βερμόντ. Η νέα αυτή τάση πέρασε σύντομα και σε άλλους, όπως νοικοκυρές, παίκτες γκολφ, γιατρούς και σεφ.
Το δερμάτινο σανδάλι με τις δύο λωρίδες και το όνομα Arizona δημιουργήθηκε το 1973 και παραμένει το καλύτερο σε πωλήσεις προϊόν της εταιρείας.
Η Κέιτ Μος τα εισήγαγε στον μαγικό κόσμο της μόδας
Με την πάροδο των χρόνων, πολλοί συμπεριέλαβαν τα Birkenstocks ως μέρος των στολών τους, από τους surfer και τους skaters μέχρι τους Deadhead, όλοι φορούσαν τα γνωστά γερμανικά σανδάλια, αλλά έπρεπε να έρθει το 1990, για να τα προσέξει η υψηλή ραπτική. Η τάση (όπως και πολλές άλλες από εκείνη την δεκαετία) ξεκίνησε με την Κέιτ Μος. Το έφηβο μοντέλο πόζαρε για το εξώφυλλο Ιουλίου για το περιοδικό The Face, υπό τις οδηγίες της φωτογράφου Κορίν Ντέι, φορώντας Birkenstock στην παραλία. Αυτή η εικόνα, έκανε τον Marc Jacobs να επιλέξει τα σανδάλια για την ανοιξιάτικη – καλοκαιρινή κολεξιόν του οίκου Perry Ellis και σύντομα το παπούτσι υιοθετήθηκε από φοιτητές και μουσικούς, που το επέλεξαν για να συμπληρώνουν τα καρό πουκάμισά τους και τα baby doll φορέματά τους.
Μια δεκαετία αργότερα, η Birkenstock είδε άλλη μία άνοδο στο status της, χάρη στους διάσημους του Δυτικού Λονδίνου, συμπεριλαμβανομένων των Τζουντ Λο και Τζέιντ Τζάγκερ, αλλά και την Γκουίνεθ Πάλτροου, που έγιναν πρωτοσέλιδα επιλέγοντας αυτά τα σανδάλια αντί για τα ψηλοτάκουνα (τουλάχιστον οι γυναίκες). Δυο χρόνια αργότερα, η Χάιντι Κλουμ κυκλοφόρησε τη δική της περιορισμένη συλλογή από σανδάλια, με δερμάτινα λουράκια και τζιν ύφασμα.
Διάσημοι οίκοι μόδας εντάσσουν τα Birkenstock στις κολεξιόν τους
Η ακόμα οικογενειακή, γερμανική επιχείρηση, (διαθέτει τέσσερα εργοστάσια σε ολόκληρη την χώρα), ιστορικά δεν έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο μάρκετινγκ ή στην προώθηση του προϊόντος της.
Αυτό όμως δεν σταμάτησε τον κόσμο της μόδας να τα επιζητά όπως το 2012, όταν η Phoebe Philo εφηύρε τα Furkenstock – ένα ζευγάρι μαύρων σανδαλιών με επένδυση από γούνα βιζόν – για την συλλογή της Celine, άνοιξη – καλοκαίρι 2013. Αυτό προκάλεσε τσουνάμι ζήτησης και από άλλους οίκους, όπως οι Givenchy, Giambattista Valli και Acne. Μέχρι την εποχή που εμφανίστηκε το Normcore – μια τάση μόδας unisex που χαρακτηρίζεται από άνετα και ελκυστικά ρούχα, που φοριούνται από όλους – το Birkenstock είχε ήδη καθιερωθεί.
Έκτοτε, υπό την προσεκτική ματιά των σημερινών CEO της εταιρείας, Όλιβερ Ρέιχερτ και Μάρκους Μπένμπεργ – που ηγούνται εκ μέρους των γιων του Καρλ- η επιχείρηση έχει αναπτυχθεί ραγδαία. Τώρα διανέμει σε περισσότερες από 100 χώρες και προσφέρει 800 περίπου διαφορετικά σχέδια, τα οποία πραγματικά, παραμένουν πιστά στο πρωταρχικό δόγμα της άνεσης. Η δημοφιλής σειρά vegan έχει κερδίσει βραβεία και η εταιρεία έχει μεταφερθεί και σε άλλες κατηγορίες, συμπεριλαμβανομένων των κρεβατιών και των φυσικών καλλυντικών.
Το στυλ του μέλλοντος
Οι νεότερες πρωτοβουλίες της εταιρείας είναι το «1774», το στούντιο στο Παρίσι που διαχειρίζεται premium συνεργασίες και το Birkenstock Box, ένα «κινητό concept» που εμφανίζεται σε όλο τον κόσμο σε συνεργασία με concept stores όπως το Andreas Murkudis στο Βερολίνο. Μία από τις συνεργασίες του 1774 είναι με τον Ρικ Όουενς, του οποίου η αισθητική προσφέρει μια προφανή συνέργεια. Ο σχεδιαστής παρουσίασε για πρώτη φορά μια ασυμβίβαστη εναλλακτική του Birkenstock για την σεζόν Άνοιξη- Καλοκαίρι 2019. Στα σχέδιά του περιλαμβάνονται η μπότα Rotterhiker και το σανδάλι Rotterdam με τα ανθεκτικά λαστιχένια λουράκια. «Βασικά τα Birkenstock είναι σαν το τζιν, λειτουργικά και σέξι. Ίσως το Birkenstock θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως τα πιο σέξι παπούτσια που έγιναν ποτέ» δήλωσε ο Όουενς στο περιοδικό GQ Germany.
Και ο Valentino γοητεύτηκε επίσης από το 1774, με αποτέλεσμα να δημιουργήσει ένα ζευγάρι σανδάλια Arizona σε κόκκινο και μαύρο χρώμα. Ο δημιουργικός διευθυντής του οίκου Πιερπάολο Πιτσιόλι δημιούργησε επίσης ένα κίτρινο ζευγάρι Birkenstock για να φορέσει η Φράνσις ΜακΝτόρμαντ με το φόρεμα υψηλής ραπτικής Valentino στα Όσκαρ του 2019. «Φοράω σανδάλια Arizona το μεγαλύτερο μέρος της ενήλικης ζωής μου. Με έχουν κυριολεκτικά κάνει αυτό που είμαι σωματικά και φιλοσοφικά. Η σπίθα έπιασε φωτιά και τώρα δεν υπάρχει καμία επιστροφή» δήλωσε η ηθοποιός σε συνέντευξη Τύπου.
Αυτό πάντως, δεν σημαίνει ότι η εταιρεία Birkenstock έχει υποκύψει τελικά σε κάθε μοντέρνα τάση. Έχει μάλιστα, αναφερθεί πως έχει απορρίψει γίγαντες του street style όπως η Sumpreme και το brand Vetements, επειδή μια συνεργασία θα είχε ως αποτέλεσμα κάτι περισσότερο από την τοποθέτηση του λογότυπου.
Το συμπέρασμα πάντως είναι πως η Birkenstock, παρόλο που δεν έκανε σχεδόν τίποτα για να συνδεθεί με το Χόλιγουντ και τις διασημότητες, αυτές φαίνεται να την ακολουθούν, γιατί πάνω από όλα αυτό που μετράει είναι η άνεση.