Λίγο πριν την πρεμιέρα η παράσταση με θέμα τη ζωή του Στράτου Διονυσίου στο Παλλάς και ήδη μπήκαν έξτρα μέρες, η μία μάλιστα μεσημέρι Κυριακής.
Στις πρεμιέρες της εβδομάδας η μουσική παράσταση «Τα πήρες όλα κι έφυγες» που εξιστορεί τη ζωή του Στράτου Διονυσίου, μέσα από τα τραγούδια του αλλά και μία σπαρταριστή κωμωδία με αγαπημένους πρωταγωνιστές και τίτλο «Λαπωνία».
Μία πλούσια σε εκδηλώσεις εβδομάδα, ξεκινά!
Πρεμιέρες για θέατρα, μουσική, έργα τέχνης
Μία νέα σύγχρονη όπερα φιλοξενεί από αυτή την εβδομάδα η Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής, εγκαίνια, και μια σημαντική προσωπικότητα της παγκόσμιας jazz σκηνής, ο τρομπετίστας Jeremy Pelt, έρχεται στο Half Note.
Στην Αθήνα και ο «Βασιλιάς του Βαλς», André Rieu.

«Τα πήρες όλα και έφυγες – Η ζωή του Στράτου Διονυσίου»
Τη μυθιστορηματική και δαιδαλώδη ζωή του Στράτου Διονυσίου θα παρουσιάσει στη σκηνή ο πολυτάλαντος σκηνοθέτης Βασίλης Μαυρογεωγίου, σε μία παράσταση – κατάδυση στις κυριότερες στιγμές της τραγουδιστικής και κοσμικής του ζωής.
Με το σταθερό του βήμα, το αγέρωχο ύφος, το βλέμμα γεμάτο λάμψη, το συγκρατημένο του χαμόγελο, την αρχοντιά και το κύρος του, μαγνήτιζε το κοινό πριν καν τραγουδήσει. Ο τρόπος που έπιανε το μικρόφωνο ήταν ιδιαίτερος και ολόδικός του.
Η φωνή του, καθαρόαιμα λαϊκή, χωρίς φτηνούς εντυπωσιασμούς, φιγούρες και τερτίπια, τραγουδούσε τα μεγάλα λαϊκά τραγούδια, που κατά τον ποιητή (Θ.Γκόρπα) : « μοιάζουν με πουλιά/ μαύρα, περήφανα, έρημα, ωραία και προδομένα…», «Αποκοιμήθηκα», «Πήγαινέ με όπου θέλεις ταξιτζή» , «Τα πήρες όλα και έφυγες», «Πάρε ό,τι θέλεις παλιατζή», «Ο Σαλονικιός», «Κύριος ήρθα και κύριος φεύγω», «Βρέχει φωτιά στη στράτα μου», «Ακου ρε φίλε» είναι κάποια από τα μεγάλα λαϊκά τραγούδια, που έβαζαν φωτιά στην Αθηναϊκή νύχτα.
Ο Στράτος Διουνυσίου δεν ήταν μόνο ένας από τους επικεφαλής της χορείας των μεγάλων τραγουδιστών, αλλά ήταν Ο «άρχοντας της νύχτας» και της δισκογραφίας.
Μονάκριβη και ατόφια υπήρξε η σχέση του με το κοινό, το οποίο παραμένει πιστό και ορκισμένο, με απόλυτο σεβαστό, δέος και οικειότητα μαζί, στο «Σαλονικιό», σε όλη την πολυτάραχη ζωή του, αλλά και στην απουσία του. Ζωντανά επί σκηνής τα ωραιότερα λαϊκά τραγούδια του, εμβληματικά ζεϊμπέκικα, λαϊκά τραγούδια που γέμιζαν ασφυκτικά τα κέντρα, όπου και εάν εμφανιζόταν.
Τραγουδούν εναλλάξ live, τα παιδιά του, ο Άγγελος, ο Στέλιος και ο Διαμαντής. Στον ρόλο του Στράτου Διονυσίου ο Γιάννης Τσορτέκης. Παίζουν: Μαρία Κεχαγιόγλου, Γιάννης Νταλιάνης, Μπέσυ Μάλφα, Μιχάλης Αλικάκος, Χρύσα Κλούβα, Δημήτρης Μαχαίρας.
«Λαπωνία» στο Ζίνα
Μετά τις sold οut παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη, η εκρηκτική κωμωδία «Λαπωνία» των Μάρκ Ανζελέτ και Χριστίνα Κλεμέντε, σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη, έρχεται στην Αθήνα, στο θέατρο Ζίνα, από τις 12 Μαρτίου 2025, με τους (αλφαβητικά) Μελέτη Ηλία, Βίβιαν Κοντομάρη, Βάσω Λασκαράκη, Σπύρο Τσεκούρα.
Με φόντο την χιονισμένη χριστουγεννιάτικη Λαπωνία, δύο ζευγάρια, διαφωνούν, συμφωνούν, μαλώνουν, γελούν, κλαίνε και μονοιάζουν.
Δύο οικογένειες συναντιούνται στη Λαπωνία για να γιορτάσουν τα Χριστούγεννα. Όμως η χαρούμενη ατμόσφαιρα διαταράσσεται όταν ένα απ’ τα παιδιά λέει στο άλλο ότι ο Άγιος Βασίλης είναι ένα ψέμα που δημιουργούν οι μαμάδες κι οι μπαμπάδες! Και τότε οι γονείς τους καλούνται να βγάλουν το φίδι απ’ την τρύπα…
Μια παράσταση ηθικών διλημμάτων για τις έννοιες του ψέματος, της αλήθειας, της λογικής, της μαγείας, των οικογενειακών αξιών αλλά και ανείπωτων μυστικών, που οδηγούν σε ανατρεπτικές καταστάσεις. Η «Λαπωνία» είναι μία σύγχρονη κωμωδία που ανεβαίνει στο για πρώτη φορά στη χώρα μας. Η μεταφορά στην ελληνική πραγματικότητα έγινε από τη μεταφράστρια Μαρία Χατζηεμμανουήλ

Ο πεθαμένος και η ανάσταση, Εναλλακτική Σκηνή Λυρικής
Μια νέα σύγχρονη όπερα, το έργο Ο πεθαμένος και η ανάσταση, ανάθεση της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στον διακεκριμένο συνθέτη Νικόλα Τζώρτζη, ζωντανεύει επί σκηνής το συνειρμικό, αινιγματικό και νεωτερικό σύμπαν του σπουδαίου λογοτέχνη και εικαστικού Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη. Η νέα φιλόδοξη παραγωγή σε λιμπρέτο του Νικόλα Τζώρτζη βασισμένο στο ομώνυμο πεζογράφημα του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη, που αποτελεί έργο-σταθμό για την ελληνική λογοτεχνία, και σε σκηνοθεσία της έμπειρης Αναστασίας Κουμίδου, θα παρουσιαστεί σε πανελλήνια πρώτη στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ από τις 14 έως και τις 23 Μαρτίου 2025. Συμμετέχει εξαμελές μουσικό σύνολο που αποτελείται από διεθνώς εδραιωμένους σολίστ εξειδικευμένους στον κώδικα της σύγχρονης μουσικής.
Μια ιδεατή συμφιλίωση του θανάτου με τη ζωή, το πεζογράφημα Ο πεθαμένος και η ανάσταση μιλάει για έναν συγγραφέα που ετοιμάζεται να γράψει ένα βιβλίο για έναν νέο που αγωνιά, ερωτεύεται, απελπίζεται, αυτοκτονεί και τελικά ανασταίνεται. Το κείμενο του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη καταπιάνεται με τον έρωτα, την απογοήτευση, τη θρησκευτικότητα, την αναζήτηση του εαυτού, καθώς και την πορεία προς την καλλιτεχνική δημιουργία, μέσα από τη σχέση του παλιού με το νέο.
Διαφυλάσσοντας τη λογική του εσωτερικού μονολόγου, η όπερα οδηγεί τη γλώσσα του μουσικού θεάτρου στα όριά της και τολμά να επεκταθεί σε ανεξερεύνητα πεδία μέσα από την εξαιρετικά απαιτητική μουσική γραφή του Νικόλα Τζώρτζη, η οποία προϋποθέτει ιδιαίτερη δεξιοτεχνία από τους ερμηνευτές. Το πρωτοποριακό αυτό έργο λειτουργεί σαν μια διαδρομή χωρίς αφετηρία ή σαφή προορισμό. Μια περιπλάνηση μέσα σε έναν λαβύρινθο συνειρμών, όπου ο θεατής καλείται να χαράξει τον δικό του δρόμο.
Η μουσική διεύθυνση είναι του Κορνήλιου Σελαμσή, το σκηνικό, τα κοστούμια και τον σχεδιασμό του βίντεο υπογράφει ο Γιάννης Κατρανίτσας, ενώ τον σχεδιασμό φωτισμών ο Νίκος Σωτηρόπουλος.
Τους απαιτητικούς ρόλους του έργου ερμηνεύουν οι Νίκη Λαδά (υψίφωνος), Νίκος Κύρτσος (βαρύτονος) και Αναστάσης Ροϊλός (ηθοποιός). Το εξαμελές μουσικό σύνολο αποτελούν οι εξειδικευμένοι στη σύγχρονη μουσική σολίστ Βενσάν Νταούντ (σαξόφωνο), Αλεξαντρά Γκρεφέν-Κλεν (βιολί, βιόλα), Φρεντερίκ Μπαλντασσάρε (βιολοντσέλο, βιόλα ντα γκάμπα), Θοδωρής Βαζάκας (κρουστά), Στέφανος Θωμόπουλος (πιάνο) και Αγγελίνα Τκάτσεβα (τσίμπαλουμ).

Ξενάγηση στο Μουσείο Μπενάκη
Μόνοι ή με ξεναγό, πάντα υπάρχει ευκαιρία για μία βόλτα στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138) και στη νέα του έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας».
Μια πρόσφατη δωρεά στο Μουσείο Μπενάκη, με αντικείμενα προερχόμενα κυρίως από τη Νιγηρία, το Καμερούν και την Κένυα, υπήρξε η αφετηρία για τη συλλογή ιστοριών ανθρώπων με καταγωγή από χώρες της Αφρικής που γεννήθηκαν ή ζουν στην Ελλάδα. «Η Αφρική ανάμεσά μας*» είναι μια έκθεση συμμετοχική, η οποία φέρνει σε πρώτο πλάνο την κοινότητα της Ελλάδας, σχεδιασμένη από, για και μαζί με πάνω από τριάντα μέλη της κοινότητας της Ελλάδας και πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Πολιτιστικό Κέντρο Αφρικανικής Τέχνης και Πολιτισμών ANASA.
Η έκθεση, ως αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας και χάρη στη δημιουργία νέου περιεχομένου, παρουσιάζει τον πλούτο της αφρικανικής, ελληνο-αφρικανικής και παν-αφρικανικής πολιτιστικής κληρονομιάς μέσα από μουσειακά και αρχειακά τεκμήρια, αλλά και προσωπικά αντικείμενα, καθώς και μέσα από τις αφηγήσεις που τα συνοδεύουν. Πρεσβεύει την καθολική αλήθεια ότι τα αντικείμενα μπορούν να αφηγηθούν ιστορίες που μας ενδυναμώνουν και βοηθούν να χτίσουμε ισχυρές κοινότητες.
Το σύνολο των αντικειμένων και των μαρτυριών, που αποτελεί τον πυρήνα της έκθεσης, πλαισιώνεται από τριάντα και πλέον δράσεις, εκδηλώσεις, περφόρμανς, ξεναγήσεις, θεατρικές και μουσικές παραστάσεις, εργαστήρια, συζητήσεις, αλλά και μια «αναδυόμενη» (pop-up) έκθεση καλλιτεχνών αφρικανικής καταγωγής που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.H πολυδιάστατη έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας*» προβάλλει τα πολιτιστικά δικαιώματα των ανθρώπων μεταναστευτικής προέλευσης και δίνει φωνή σε Κοινότητες αφρικανικής καταγωγής. Στους χώρους της έκθεσης επιχειρείται να γεφυρωθούν πολιτιστικές αφηγήσεις και ταυτότητες και να τεθούν «δύσκολα» θέματα σχετικά με την ελληνικότητα, τη μαυρότητα, τη δικαιοσύνη, την εκπροσώπηση, τον ρατσισμό και τις διακρίσεις στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία.
Ξενάγηση Κυριακή, 16/03/2025, ώρα 12:00
Άντριου Εντόμουανταγκμπον, μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής της έκθεσης, πρώην Γενικός Γραμματέας της Νιγηριανής Κοινότητας, Λουκας Κεμαβόρ, μέλος του Πολιτιστικού Κέντρου ΑΝΑΣΑ, Υγιεινολόγος Τ.Ε

Ο Jeremy Pelt στο Half Note Jazz Club
Μια σημαντική προσωπικότητα της παγκόσμιας jazz σκηνής με το καινούργιο του σχήμα και format, επιστρέφει στο Half Note Jazz Club από την Παρασκευή 14 έως και τη Δευτέρα 17 Μαρτίου. Ο «καυτός» τρομπετίστας, συνθέτης, καθηγητής και σημαντικός συγγραφέας Jeremy Pelt, που τάραξε τα νερά της jazz τις τελευταίες δύο και πλέον δεκαετίες, περιοδεύει στην Ευρώπη μ’ ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον σχήμα για να υποστηρίξει τους δύο τελευταίους δίσκους “Tomorrow is Another Day” & “Woven” που κυκλοφόρησαν μόλις τον τελευταίο χρόνο.
Αν και ηχητικά ο Jeremy Pelt ανήκει στην σχολή τρομπετιστών του hard bop (στο μοτίβο των Woody Shaw ή Freddie Hubbard κα.) και της straightahead jazz, η αντίληψή του για την μουσική – που είναι περισσότερο προς αυτήν του Miles Davis - τον οδηγούσε πάντοτε να αναζητεί τρόπους να βάλει το ηλεκτρικό στοιχείο στην μουσική του, ακόμη κι όταν ηλεκτρικά όργανα δεν υπήρχαν στη μπάντα του. Κάτι που έχει καταφέρει να κάνει σε μεγάλο βαθμό και με μεγάλη επιτυχία στην απίστευτα παραγωγική πορεία του ως τις μέρες μας.
Ο γεννημένος στην Δυτική ακτή (Καλιφόρνια) Jeremy Pelt, ανδρώθηκε μουσικά στην Ανατολική ακτή των ΗΠΑ, μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του στο περίφημο Berklee College of Music της Βοστώνης. Μετακινήθηκε στην Νέα Υόρκη το 1998. Τα πρώτα του χρόνια στη διεθνή σκηνή ήταν απολύτως συναρπαστικά αφού εκτός από την περίφημη Mingus Big Band με την οποία έπαιζε, ηχογράφησε και μοιράστηκε την σκηνή με τον Greg Osby, την μπάντα του μεγάλου Roy Hargrove, τον Ravi Coltrane αλλά και την Cassandra Wilson. Ξεχωριστές είναι και οι συνεργασίες του με τους θρύλους Bobby “Blue” Bland, Frank Foster, Winard Harper, Jimmy Heath, John Hicks, Charlie Persip, Ralph Peterson Jr. Frank Wess, Nancy Wilson ή Cedar Walton αλλά και Big Bands εκτός της Mingus όπως η Duke Ellington Big Band ή Village Vanguard Orchestra ή οι περίφημοι Skatalites!
Ο Jeremy Pelt τράβηξε τα φώτα επάνω του λόγω του ζεστού και σπινθηροβόλου ήχου του, που ενώ σέβεται πολύ την jazz παράδοση, αναζητά διαρκώς την θέση του στην σύγχρονη post-bop jazz, μ’ ένα ήχο που σε πολλούς θυμίζει κάτι από Freddie Hubbard κι απ’τα τελευταία χρόνια του Lee Morgan αλλά μ’ ένα εντελώς προσωπικό κι ανήσυχο χαρακτήρα!

Ο σταρ André Rieu στο ΟΑΚΑ
Μετά την sold out πρώτη ημερομηνία της συναυλίας του André Rieu στις 14 Μαρτίου στην Αθήνα, ο ξεχωριστός βιολιστής και μαέστρος θα παρουσιάσει και δεύτερη συναυλία το Σάββατο 15 Μαρτίου στο ΟΑΚΑ.
Ο χαρισματικός Ολλανδός βιολιστής André Rieu, είναι αναμφίβολα ένας σταρ! Ο André Rieu έρχεται στην Αθήνα για δύο συναυλίες, μαζί με την εξαιρετική ομάδα των υπέροχων μουσικών, ερμηνευτών, χορευτών και φυσικά πολλών άλλων συντελεστών που στηρίζουν με άρτιο τρόπο τις φαντασμαγορικές εμφανίσεις του.
Περισσότεροι από 300 συντελεστές, μαγικά σκηνικά, υπέροχα κοστούμια δίνουν το μέγεθος των παραστάσεων του André Rieu, οι οποίες υπόσχονται να χαρίσουν στο κοινό μια αξέχαστη μουσική εμπειρία.
Γνωστός ως ο «Βασιλιάς του Βαλς», ο André Rieu έχει την ικανότητα να συνδυάζει διαχρονικά κλασικά κομμάτια από όπερα, μιούζικαλ και οπερέτες, καθώς και όμορφες παρτιτούρες ταινιών, δημοφιλείς μελωδίες και φυσικά ρομαντικά βαλς, δημιουργώντας μια ζωντανή ατμόσφαιρα όμοια με γιορτή!
Η σχέση που δημιουργεί με τους θεατές, η αλληλεπίδραση μεταξύ τους και η πεποίθηση ότι αυτό που βλέπουν ξεπερνά τα στερεότυπα, βρίσκουν τεράστια αποδοχή σε μικρούς και μεγάλους.
Μαζί με την 60μελή Ορχήστρα Johann Strauss που ίδρυσε ο ίδιος και πολλούς διεθνείς σολίστ, κάνει το γύρο του κόσμου με συναυλίες που απολαμβάνουν χιλιάδες θεατές.

Εγκαίνια στην Sianti Gallery
Η Sianti Gallery την Παρασκευή 14 Μαρτίου 2025 στις 19:30 εγκαινιάζει την ατομική έκθεση του Άγγελου Σπάρταλη με τίτλο «Αγκάλιαζέ με / άναξ ιακ άναξ» και υπότιτλο «ένα τρυφερό αποτέλεσμα μέσα από πράξεις βίας».
Μέσα από τη ζωγραφική, την κεραμική και την κινηματογραφική του γλώσσα ο καλλιτέχνης κάνει μια αναδρομή στην καλλιτεχνική του πορεία διερευνώντας την έννοια της αγκαλιάς, το άγγιγμα των σωμάτων. Μια θεματική που γεννήθηκε μέσα στις συνθήκες της πανδημίας και εξελίχθηκε ως μια εικαστική απάντηση στην ποινικοποίηση της σωματικής επαφής.
Με το σύνθημα « Αφού δε μπορούμε να αγκαλιαστούμε… ας το ζωγραφίσουμε» ο ίδιος ο Σπάρταλης δηλώνει ξεκάθαρα γι’ αυτή την τρυφερή προσέγγιση των σωμάτων: «Καθόλου αθώο και καθόλου γλυκό πείραμα. Το λέω αυτό γιατί σήμερα οι αγκαλιές μου μπορεί να μοιάζουν γλυκές. Δεν είναι γλυκές. Είναι όμως τρυφερές. Κι αυτή ακριβώς η τρυφερότητα των αγκαλιών μου έχει προκύψει από πράξεις βίας, όπως είναι η απαγόρευση της κυκλοφορίας, η τρομολαγνεία και η αγραμματοσύνη στα σόσιαλ, η αδιαφορία και τόσα και τόσα άλλα».
Η έκθεση συγκεντρώνει τρεις διαφορετικές σειρές έργων του καλλιτέχνη, οι οποίες, αν και αυτόνομες, αλληλοδιαπλέκονται θεματικά και αισθητικά:
- «Carré-Carré» (ζωγραφική, κινηματογράφος / 2019-2025)
- «Raku-Raku» (κεραμική, κινηματογράφος / 2022-2025)
- «Έρως κατοπτρικός» (ζωγραφική, γλυπτική / 2024-2025)
Παράλληλα, θα παρουσιαστούν δύο Ερωτικά λάβαρα μεγάλων διαστάσεων (ελαιογραφίες σε ατελάρωτο λινό), καθώς και ανεξάρτητα ζωγραφικά έργα που αποτυπώνουν το άγγιγμα των σωμάτων.