Οι θεατρικές πρεμιέρες πρεμιέρες στα μέσα Ιανουαρίου καλά κρατούν. Ο Αρης Σερβατάλης επιστρέφει με την «Καρδιά του Σκύλου».
Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί και πάλι στο θέατρο Τέχνης και ο Γιάννης Νιάρρος παρουσιάζει δραματοποιημένες μουσικές ιστορίες.
Στην Αθήνα, από το ΚΘΒΕ, και η Ηρώ Μουκίου με τη Φαίδρα που κέρδισε το κοινό της Θεσσαλονίκης.
Πρεμιέρα για θέατρα της Αθήνας
Μετά την πρώτη κοινή επιδαύρια κάθοδό τους με τα “Βατράχια”, η Έφη Μπίρμπα και ο Άρης Σερβετάλης επέστρεψαν στο θέατρο Κιβωτός με το εμβληματικό έργο του Ρώσου συγγραφέα Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ «Καρδιά του Σκύλου».
Η Έφη Μπίρμπα επιχειρεί μία νέα στοχαστική ανάγνωση και σκηνοθετεί με τον δικό της διηθητικό και ονειρικό τρόπο την άγρια, ταραχώδη και κωμικά υπερρεαλιστική αυτή σάτιρα για την ανθρώπινη φύση με πρωταγωνιστές τον Άρη Σερβετάλη και τον Αντώνη Μυριαγκό. Μαζί τους η Ηλέκτρα Νικολούζου, ο Μιχάλης Θεοφάνους, η Χαρά-Μάτα Γιαννάτου, η Αλεξάνδρα Καζάζου και ο Σπύρος Δέτσικας.
Η «Καρδιά του Σκύλου» γράφτηκε το 1925, αλλά δε δημοσιεύτηκε στη Σοβιετική Ένωση μέχρι το 1987 λόγω λογοκρισίας. Πρόκειται για ένα ευφυές μείγμα σατιρικής και φιλοσοφικής λογοτεχνίας που ακροβατεί στα όρια της επιστημονικής φαντασίας και του ρεαλισμού, θίγει θέματα που αφορούν τη φύση και την ατομική ταυτότητα και εγείρει ερωτήματα για τις συνέπειες των κοινωνικών πιέσεων και της επιστήμης.
Η ιστορία του περιστρέφεται γύρω από τον καθηγητή Πρεομπραζένσκι που μαζί με τον βοηθό του, δόκτορα Μπρομεντάλ, επιχειρούν ένα τολμηρό ιατρικό πείραμα. Μεταμοσχεύουν την υπόφυση και τους όρχεις ενός νεκρού άνδρα σε έναν αδέσποτο σκύλο ονόματι Σάρικ με τη φιλοδοξία να δημιουργήσουν ένα νέο μοντέλο ανθρώπου. Το πείραμα δεν έχει την αναμενόμενη έκβαση, καθώς ο σκύλος Σάρικ μετατρέπεται σταδιακά σε άνθρωπο αγροίκο που διαλύει τη γαλήνη της καθημερινότητας και θέτει σε κίνδυνο την κοινωνική θέση και την επιστημονική υπόσταση του δημιουργού του.
«Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα»
Μετά την πολύ επιτυχημένη «Αντιγόνη» του Ανούιγ, η Μαρία Πρωτόπαππα επιστρέφει στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης σκηνοθετώντας ένα από τα σημαντικότερα έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, το τελευταίο έργου του Ισπανού συγγραφέα και ποιητή Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα «Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα». Πρεμιέρα Σάββατο 27 Ιανουαρίου.
Μια αυταρχική χήρα, μετά τον θάνατο του δεύτερου συζύγου της, επιβάλλει στις πέντε κόρες της 8 χρόνια πένθους και εγκλεισμού. Εκείνες απεγνωσμένα αντιδρούν, η κάθε μια με τον δικό της τρόπο, και με την αφορμή ενός νέου άντρα, ο οποίος για άλλην είναι εραστής, για άλλην μνηστήρας, για άλλην φαντασίωση, η ανάγκη για ζωή φουσκώνει, εκρήγνυται και ο θάνατος ξαναχτυπάει το σπίτι για να το πνίξει σε δεύτερο κύμα πένθους.
Ο Λόρκα, παρότι «προνομιούχος» ταξικά, δυσανασχετεί με την φτώχεια, την πείνα, την κοινωνική αδικία, την πολιτική αστάθεια και τα παρελκόμενά της. Με το ιδιαίτερο βλέμμα του οδηγεί τους θεατές σε μια γωνιά του κόσμου, σε μια άγονη γη, μια άνυδρη άκρη του, όπου τοποθετεί τον μεγεθυντικό και ποιητικό του φακό πάνω από ένα «Σπίτι», έναν συμβολικό τόπο, όπου μέσα του βράζει κυριολεκτικά η κλεμμένη ελευθερία και αξιοπρέπεια των γυναικών της γειτονιάς του, και όχι μόνο, της εποχής του, και όχι μόνο, νιώθοντας ο ίδιος φρίκη για τον τρόπο αντιμετώπισης τους.
Κάθε μεγάλος ποιητής πίσω από τις λέξεις του κρύβει ένα κομμάτι του εαυτού του, ένα κομμάτι της κοινωνίας που ζει και της πολιτικής στιγμής που αφομοιώνει. Ο εμφύλιος της Ισπανίας, που κυλά μέσα στις φλέβες των γυναικών αυτού του ποιήματος, γίνεται το εφαλτήριο μιας αποκαλυπτικής εξερεύνησης ενός υπέροχου κόσμου, αυτού του Λόρκα. Στο ρόλο της Μπερνάρντα Άλμπα ο Χρήστος Στέργιογλου. Παίζουν (αλφαβητικά): Ευγενία Αποστόλου, Άννα Καλαϊτζίδου, Δημήτρης Μαργαρίτης, Ελένη Σπετσιώτη, Χρήστος Στέργιογλου, Κατερίνα Φωτιάδη, Χριστίνα Χειλά-Φαμέλη. Σε ηχογράφηση συμμετέχει η Έρση Μαλικένζου.
«Ν Υ Ξ, Λος Ιστορίας Περίεργας»
Στην διάρκεια της ημέρας - και περισσότερο της νύχτας- συμβαίνουν γεγονότα που τραβάνε την προσοχή σαν στιγμιαίοι ηλεκτρικοί σπινθήρες και γίνονται αφετηρίες ιστοριών. Ο ιδανικός χώρος για την εξέλιξη και δραματοποίηση αυτών των ιστοριών, το εσωτερικό του κεφαλιού μας. H τελειότερη σκηνή.
Πίσω από τη συνηθισμένη πληκτική καθημερινότητα κρύβονται πλάσματα απόκοσμα, κρύβονται άνθρωποι που ζουν αυτοεξόριστοι στις φαντασιώσεις τους, προσκολλημένοι σε έμμονες ιδέες, αφημένοι στωικά στα χέρια τραγικών συμπτώσεων του νου.
Όταν σβήνει το φως και τα βλέφαρα φοράνε μια ωραία μαύρη κουκούλα, ο άνθρωπος επί σκηνής - του κεφαλιού μας - περιπλανιέται σε ένα σύμπαν σκοτεινό και φωτεινό, γελοίο και τραγικό, βαθειά επιφανειακό, με καύσιμο την πλήξη και την ματαιότητα.
Η παραγγελία ενός καφέ -και η πολιτική διάσταση αυτής-, ητυχαία συνάντηση με εξωγήινους στην Αρχαία Ελλάδα, η ερωτική περίπτυξη ενός αντίχειρα με μια Super Retinα XDR OLED οθόνη αφής, y otros ταχυδράματα ενός περιπαικτικού ασυνείδητου, το οποίο γελά με τις δοκιμασίες της συνείδησης, και όλα αυτά, συνοδευόμενα από μουσική.
Ν Υ Ξ -Λος Ιστορίας Περίεργας, ο Γιάννης Νιάρρος, με δύο μουσικούς επί σκηνής, τον Γιάννη Παπαδόπουλο και τον Δημήτρη Κλωνή, αφηγούνται ιστορίες περίεργες, στο Θέατρο Σημείο. Ένα αξεδιάλυτο μείγμα πραγματικότητας και φαντασίας, ένα συνειρμικό ντόμινο που οδηγεί σε ένα κειμενικό και ηχητικό σύμπαν, βασισμένο σε κείμενα του Πάνου Κουτρουμπούση και του Julio Cortasar.
«4 λεπτά και 12 δευτερόλεπτα»
Ο Θεατρικός Οργανισμός «Νέος Λόγος» και το studio Μαυρομιχάλη παρουσιάζουν από τις 13 Ιανουαρίου 2024, το βραβευμένο έργο του Βρετανού συγγραφέα Τζέιμς Φρίτς, «4 λεπτά και 12 δευτερόλεπτα» σε μετάφραση Δημήτρη Κιούση και σκηνοθεσία Φώτη Μακρή.
Το έργο ανέβηκε για πρώτη φορά στις 2 Οκτωβρίου 2014 στο Hampstead theater στο Λονδίνο και έκτοτε έχει ανέβει σε πάρα πολλές χώρες.
Ο 17χρονος γιος φαίνεται να εκπληρώνει τις φιλοδοξίες των γονιών του. Οι βαθμοί του είναι καλοί, στο σχολείο τον εκτιμούν και απομένουν μόνο οι τελικές εξετάσεις για να μπει στο πανεπιστήμιο που διάλεξε. Οι θυσίες των γονιών δεν πήγαν χαμένες. Όμως ένα βιντεάκι, διάρκειας 4 λεπτών και 12 δευτερολέπτων, που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο και γίνεται viral, αλλάζει τα δεδομένα. Ένα βίντεο που ανέβηκε για πλάκα. 2 νέα παιδιά που κάνουν σεξ, ή ένα revenge porn ; Οι εξελίξεις είναι ραγδαίες. Οι σχέσεις καταστρέφονται, οι ισορροπίες διαταράσσονται. Οι ανατροπές πολλές και απρόβλεπτες. Ο πατέρας είναι περήφανος για τον γιό του. Η μητέρα θα κάνει τα πάντα για το παιδί της. Παίζουν: Βασιλίνα Κατερίνη, Στέλλα Κρούσκα, Φώτης Μακρής, Φοίβος Σαμαρτζής
«Φαίδρας Άτοπος»
Το έργο της Δήμητρας Μήττα «Φαίδρας Άτοπος», σε σκηνοθεσία Αντώνη Καραγιάννη, με την Ηρώ Μουκίου στον ομώνυμο ρόλο, μετά την θριαμβευτική υποδοχή του κοινού στο Κρατικό θέατρο Βορείου Ελλάδας, έρχεται στην Αθήνα με την σύμπραξη του Νίκου Ξανθούλη και μελωδίες αρχαίας επτάχορδης λύρας επί σκηνής, στο θέατρο Εν Αθήναις σε παραγωγή του VAULT Theatre Plus. Από την Κυριακή 21 Ιανουαρίου, και κάθε Κυριακή στις 18:00, για περιορισμένες παραστάσεις
Ο συγκλονιστικός μονόλογος για τη γυναικεία ψυχή – που όμως αφορά όλους - τον έρωτα και τις βλαβερές συνέπειες του, τη σάρκα και τις αδυναμίες της. Ένας ύμνος στο δικαίωμα της αυτοδιάθεσης, τις ανισότητες που υφίσταται η γυναίκα σε κάθε κοινωνία από το πριν έως το τώρα ίσως και το μετά.
Ένα ρεσιτάλ για δύο σολίστ. Μία ηθοποιό και έναν μουσικό.
Φαίδρα βασίλισσα, μητέρα ,σύζυγος , ερωμένη. Από την Κρήτη στην Αθήνα. Θύμα κ θύτρια .Η παράσταση με αφορμή το μύθο της Φαίδρας επιχειρεί μια ανατομία στα σκοτάδια της ανθρώπινης επιθυμίας και τα όρια της. Πόσο η μοίρα μας κατευθύνει; Έχουμε εμείς μερίδιο ευθύνης για τις επιλογές μας τελικά; Τι σημαίνει «ηθική» και πώς διαμορφώνεται ανά τους αιώνες; Στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, της αμιγούς λογικής, θα την καταδικάζαμε; Ερωτήματα που η ίδια η αντιηρωίδα θέτει στον εαυτό της, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να εξηγήσει τα στρεβλά της ζωής της. Μια εξωπραγματική πραγματικότητα αποκαλύπτεται καθώς ξετυλίγει την ιστορία της. Η Φαίδρα μιλά για τη Φαίδρα με ότι αυτό συνεπάγεται. Λυρισμός, χιούμορ, κυνισμός, ρεαλισμός, τραγωδία σε ρυθμό παραληρηματικό.
«ΜΕΦΙΣΤΟ»
Το «ΜΕΦΙΣΤΟ», ερμηνεία-σκηνοθεσία Νικόλας Βαγιονάκης, μετά από δύο πολύ πετυχημένες σεζόν στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, και τις sold out παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη, στη Σύρο, στην Πάτρα και στο Etcetera Theatre του Λονδίνου, μεταφέρεται από το Σάββατο 20 Ιανουαρίου στο θέατρο Μικρός Κεραμεικός, κάθε Σάββατο και Κυριακή, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.
Πρόκειται για την ιστορία του ηθοποιού Χέντρικ Χέφγκεν, που ξεκινά την καριέρα του στο θέατρο τέχνης του Αμβούργου το 1926, οραματιζόμενος ένα επαναστατικό ισοδύναμο θέατρο μέχρι το 1936, που αναδείχθηκε το νέο αστέρι του τρίτου Ράιχ.
Η μετάβαση του στο Βερολίνο προκειμένου να καθιερωθεί σαν πρωταγωνιστής στο Θέατρο συμπίπτει με την άνοδο του φασισμού, που εξευτελίζει και χειραγωγεί την ανθρώπινη υπόσταση. Συνάπτοντας λοιπόν συμφωνία με τον διάβολο, προδίδει όλα τα ιδανικά και τις αξίες του, και στο τέλος μεταμορφώνεται σε μαϊμού της εξουσίας. Ένας παλιάτσος που διασκεδάζει δολοφόνους. Οι συνέπειες θα είναι δραματικές. Πρόκειται άραγε για κωμωδία, δράμα, ουτοπία, παρωδία, cabaret…;
Το Μπορντελο Της Μαντάμ Ρόζας, ο μονόλογος
Το εργο της θεατρίνας Σπεραντας Βρανα «Το τιμιο μπορντελο», σε θεατρικη απόδοση - προσαρμογή του Κωστα Παπαετρου και σκηνοθεσίας Αλεξανδρου Λιακοπουλου, έρχεται στο θεατρο Αλκμηνη, απο την Τετάρτη 17 Ιανουαρίου για 7 παραστάσεις
Η Ρηνούλα. Η μαθητρια με την μπλε ποδια, που απο μικρη ηλικια, γοητευε τους ανδρες, αποφασισες να μεγαλωσει με τον τροπο που η ιδια η ζωη της εδειξε απο νωρις. Η Ρηνουλα που έγινε Πεπιτα και κατεληξε Ρόζα. Η ζωη της, ο ερωτας που, απο πολυ νωρις, εγινε δουλεια και η δουλεια που μπλεχτηκε με τον ερωτα. Η επιβιωση, οι σκεψεις και η ελπιδα.
Μια γυναικα που μπήκε απο μικρή στον κοσμο των κόκκινων φαναριών, που κατάφερε να επιζήσει και να ανελιχθεί, να γίνει η κυρία της ζωης της, να μπει, χωρις να φοβηθεί, στα μονοπάτια του πληρωμένου ερωτα, των βίτσιων, που δε ντράπηκε να ικανοποιήσει τις ορέξεις του κάθε πελάτη προκειμένου να πετύχει τον σκοπο της… την απόκτηση του δικου της «σπιτιού», της δικιάς της επιχείρησης. Και μέσα σε ολα αυτά, το κρυφο της μυστικό, ενα μυστικο που απο πολύ μικρή ηλικία, αποφάσισε να φυλάει αλλά και να ψάχνει για οσο ζει… η κόρη που αποχωρίστηκε μικρή. Η κόρη που έψαχνε και συνεχίζει να ψάχνει. Στο ρολο της Ροζας η Δανάη Καλοπήτα.
«Το επάγγελμα της μητρός μου»
Το διήγημα του Μποστ «Το επάγγελμα της μητρός μου» σε θεατρική διασκευή και σκηνοθεσία Θανάση Παπαγεωργίου ανεβαίνει από 20 Ιανουαρίου στο θέατρο ΣΤΟΑ.
«Το επάγγελμα της μητρός μου» είχε παρουσιαστεί το 2003 σαν μονόλογος από τον Θανάση Παπαγεωργίου στις εκδηλώσεις της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας και τώρα, διασκευασμένο για δεύτερη φορά σε θεατρικό έργο από τον ίδιο αποτελεί την επόμενη θεατρική παραγωγή της Στοάς, που διανύει τον 53ο χρόνο της και θα διαδεχτεί από τις 20 Ιανουαρίου την προηγούμενη μεγάλη επιτυχία του θεάτρου με τον μονόλογο για τον Μάρκο Βαμβακάρη.
Παίζουν: Θανάσης Παπαγεωργίου, Ευδοκία Σουβατζή, Εύα Καμινάρη, Ελευθερία Στεργίδου, Χριστίνα Πλατανιώτη, Γιάννης Χαντέλης και Γιάννης Φουντάς.
«Γυναίκες στο ντιβάνι»
«Γυναίκες στο ντιβάνι» της Βούλας Αργυροπούλου σε σκηνοθεσία Σάκη Τσινιάρου από 22 Ιανουαρίου στο Θέατρο Αλκμήνη.
Τι κάνει μια γυναίκα μάνα; Τι γίνεται όταν της θίγεται το μητρικό της φίλτρο; Πως επηρεάζεται από τη δική της μητέρα; Πως αντιδρά στην βία σε ένα παιδί ακόμη κι αν δεν είναι δικό της; Ακόμη κι αν δεν έχει γεννηθεί; Πως καθορίζουν τη ζωή της τα κοινωνικά στερεότυπα;
Τρεις διαφορετικές γυναίκες. Τρεις διαφορετικές εξομολογήσεις. Τρεις διαφορετικές οπτικές. Κατά βάθος μια γυναίκα. Η γυναίκα που στον πυρήνα της είναι μάνα. Ανεξάρτητα αν κοινωνικά είναι. Το μητρικό φίλτρο που μας συνδέει όλες ανεξάρτητα από την επιλογή να γίνουμε μάνες. Ανεξάρτητα από την αποδοχή ή όχι του να μπορούμε βιολογικά να τεκνοποιήσουμε.
Η επιβίωση μιας γυναίκας σε μια πατριαρχική κοινωνία. Η επιβίωση μιας γυναίκας σε έναν κόσμο γεμάτο κοινωνικά στερεότυπα. Η διαμόρφωση μιας γυναίκας γαλουχημένης σε ένα περιβάλλον συναισθηματικών εκβιασμών. Συναισθηματικής κακοποίησης. Υποταγής.
Η έκρηξη και η αντίδραση. Γιατί το μητρικό φίλτρο είναι ένα ένστικτο που δεν τιθασεύεται. Δεν μπαίνει σε καλούπια. Δεν υποκύπτει σε καθωσπρέπει συμπεριφορές, κι όταν προσβάλλεται, έχει απρόβλεπτες συνέπειες. Ερμηνεία: Αλεξάνδρα Χαραλαμπίδου, Σάκης Τσινιάρος.
«Ο Μικρός Έγιολφ»
Η Ομάδα Θεάτρου X-ACT ART παρουσιάζει την παράσταση «Ο Μικρός Έγιολφ» του Χένρικ Ίψεν από 21 Ιανουαρίου στο «Από Μηχανής θέατρο»
Έχοντας ως επίκεντρο τη σχέση ενός συγγραφέα με τη σύζυγό του και την ετεροθαλή αδελφή του, «Ο Μικρός Έγιολφ» σκιαγραφεί το σπαραχτικό πορτραίτο μιας οικογένειας αντιμέτωπης με το γκρέμισμα όλων της των ψευδαισθήσεων. Είναι μια βαθιά διερεύνηση της κτητικής, μονομανούς αγάπης και της τυφλής εγωκεντρικής προσήλωσης σε έναν απόλυτο σκοπό, ένα δοκίμιο πάνω στις έννοιες του καθήκοντος και της ενοχής, της τιμωρίας και του ελέους. Η κατάρρευση της πλάνης που αγκαλιάζει ολόκληρο τον κόσμο τους οδηγεί τα πρόσωπα του έργου να συνειδητοποιήσουν ότι η εγκατάλειψη των ονείρων και η παραδοχή της πτώσης ανοίγουν το δρόμο για την ανάσταση και τη λύτρωση. Παίζουν: Ρίτα: Κορίνα Χρυσάιδου, Άλφρεντ: Γιώργος Χαρατζάς, Άστα: Τίνα Βασιλοπούλου, Μποργκχάιμ: Κωνσταντίνος Εξαρχόπουλος, Έγιολφ: Γιάννης Ανδριόπουλος
Από το Σάββατο 20 Ιανουαρίου και κάθε Σάββατο και Κυριακή από την ομάδα Ρέοντα πρόσωπα θα παρουσιάζεται το έργο Αντιγόνη 441 +, στο θέατρο Αλκμήνη, σε σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη, σκηνικά-κοστούμια Γιάννη Μετζικώφ και μουσική Δήμητρας Γαλάνη και Γιώργου Μπουσούνη.
Πρόκειται για μία πειραματική προσέγγιση στο έργο του Σοφοκλή με έξι γυναίκες να ερμηνεύουν όλους τους ρόλους της τραγωδίας -αντρικούς, γυναικείους και τον χορό- σε μια τολμηρή, διττή ανάγνωση, συνδέοντας το δράμα με τις θρησκευτικές του καταβολές, αλλά και με το έντονο πολιτικό του στοιχείο.
Παίζουν: Αναστασίου Λενιώ, Λιανού Έλενα, Μπουλάκου Κατερίνα, Οικονόμου Ιωάννα, Τσιγάρου Μένια, Φραγκελάκη Μαλβίνα
«Ο Χρυσός Δράκος»
Μετά την ενθουσιώδη υποδοχή κοινού και κριτικών, η παράσταση «Ο Χρυσός Δράκος» του Roland Schimmelpfennig σε σκηνοθεσία Γιώργου Ματζιάρη, επιστρέφει ανανεωμένη στο Θέατρο Χώρος στις 19 Ιανουαρίου
Νούμερο 74: Αλά-Μπανγκόγκ: πάπια με νωπά λευκά μανιτάρια, πιπεριά, μπαμπού, κρεμμύδι, λεμονόχορτο και σάλτσα από κόκκινο κάρι και καρύδα (καυτερό).
Πέντε πρόσωπα μεταμορφώνονται επί σκηνής σε δεκαεπτά διαφορετικούς ανθρώπους μιας σύγχρονης πολυεθνικής κοινωνίας. Πέντε Ασιάτες μάγειρες, στην κουζίνα του ταϊλανδο-κινεζο-βιετναμέζικου εστιατορίου, ο χρυσός δράκος, μας αφηγούνται τις ιστορίες των ενοίκων πάνω και δίπλα από αυτό το οίκημα, καθώς και το τι συμβαίνει μέσα στην κουζίνα.
Πέντε ηθοποιοί ξετυλίγουν το νήμα αυτών των σύντομων, σχεδόν «κινηματογραφικών» σκηνών. με όσο το δυνατό λιγότερα μέσα, με μοναδικά οχήματα τα σώματα και τις φωνές τους. Παίζουν (αλφαβητικά): Γιώργος Ματζιάρης, Δημήτρης Μηλιώτης, Θάλεια Σταματέλου, Αρετή Τίλη, Στρατής Χατζησταματίου.