Στις κινηματογραφικές πρεμιέρες ο Νίκολας Κέιτζ με ένα «ονειρκό σενάριο» και Έλεν Μίρεν, που πρωταγωνιστεί στη διασκευή ενός διεθνούς best seller.
Μια βραβευμένη βιετναμέζικη υπαρξιακή οδύσσεια και ένα sequel με τους «Τρεις σωματοφύλακες» έρχονται στις σκοτεινές αίθουσες.
Οι κινηματογραφικές πρεμιέρες της Πέμπτης 11 Ιανουαρίου
Ονειρικό σενάριο (Dream Scenario)
Σκηνοθεσία: Κρίστοφερ Μπόργκλι
Παίζουν: Νίκολας Κέιτζ, Τζούλιαν Νίκολσον
Περίληψη: Tα πάντα στη ζωή του Πολ Μάθιους, ενός βαρετού ακαδημαϊκού και οικογενειάρχη, ανατρέπονται, καθώς εκατομμύρια άγνωστοι αρχίζουν ξαφνικά να τον βλέπουν στα όνειρά τους. Όταν όμως αυτές οι νυχτερινές επισκέψεις πάρουν εφιαλτική τροπή, ο Πολ αναγκάζεται να τα βγάλει πέρα με την αναπάντεχη φήμη του.
Στις κινηματογραφικές πρεμιέρες το αγγλόφωνο ντεμπούτο του Κρίστοφερ Μπόργκλι («Σιχάθηκα τον Εαυτό μου») σε παραγωγή του Άρι Άστερ.
Ο Πολ Μάθιους είναι ένας συνηθισμένος- ή μάλλον βαρετός- καθηγητής Εξελικτικής Βιολογίας, πουξαφνικά γίνεται διάσημος, όταν άγνωστοι σε όλο τον κόσμο αρχίζουν να τον βλέπουν στον ύπνο τους για ανεξήγητους λόγους. Έτσι, ο Πολ γίνεται το πρόσωπο της ημέρας, χωρίς να το θέλει, και αποκτά μια απρόσμενη δόξα, που δεν μπορεί να διαχειριστεί . Όταν όμως τα όνειρα των συμπολιτών του από φαντασιώσεις μετατρέπονται σε εφιάλτες, τότε μανιασμένα πλήθη αρχίζουν να τον καταδιώκουν για ένα λάθος , που δεν έκανε.
Κάπου ανάμεσα στον Κάουφαν και τον Κάφκα, ο Μπόργκλι στήνει μία σάτιρα σχετικά με τη διασημότητα, το cancel culture, τον παραλογισμό των social media και το συνολικό ασυνείδητο, που μεταβάλλεται απότομα και χωρίς καμιά λογική, μετατρέποντας τους θαυμαστές σε θηρία και τους σταρ σε αποδιοπομπαίους τράγους. Η έξυπνη ιδέα του, που βρήκε τη στήριξη του Άστερ (« Η Διαδοχή») επενδύει στο μαύρο χιούμορ και σε μια ακροβασία ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη φαντασία με τον μεταμορφωμένο Νίκολας Κέιτζ να βρίσκει επιτέλους μετά από καιρό έναν ρόλο, που αναδεικνύει το ταλέντο του. Όμως από ένα σημείο και μετά ο Νορβηγός δημιουργός αδυνατεί να εξελίξει την ιστορία του, με αποτέλεσμα να επαναλαμβάνει μοτίβα και να επιδίδεται περισσότερο σε στιλιστικούς εντυπωσιασμούς, πράγμα που θα είχε αποφύγει, αν έδινε μεγαλύτερη σημασία στους δευτερεύοντες χαρακτήρες.
Οι Τρεις Σωματοφύλακες: Μιλαίδη (Les Τrois Μousquetaires: Μilady)
Σκηνοθεσία: Μαρτάν Μπουρμπουλόν
Παίζουν: Φρανσουά Σιβίλ, Βενσάν Κασέλ, Ρομέν Ντουρίς, Πίο Μαρμάι, Εύα Γκριν
Περίληψη: Σε ένα βασίλειο διχασμένο από τους θρησκευτικούς πολέμους και υπό την απειλή της εισβολής από την Αγγλία, μία χούφτα αντρών και γυναικών θα διασταυρώσουν τα ξίφη τους και θα ενώσουν το πεπρωμένο τους με τη μοίρα της Γαλλίας.
Το μεγαλεπήβολο γαλλικό franchise, που βασίζεται στο κλασικό ομώνυμο μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Δουμά, αποκτά το πρώτο του sequel.
Η παρέα των Ντ’Αρτανιάν, Άθω, Άραμη και Πόρθου καλούνται να προστατέψουν την ασφάλεια της Γαλλίας με κάθε κόστος από το Λούβρο μέχρι τα ανάκτορα του Μπάκινγκχαμ και από τις τρώγλες του Παρισιού μέχρι την πολιορκία της Λα Ροσέλ, ενώ η Αγγλία απειλεί να εισβάλλει στην επικράτεια. Ταυτόχρονα, ο Ντ’ Αρτανιάν αναγκάζεται να ενώσει τις δυνάμεις του με τη Μιλαίδη για να σώσει την Κονστάνς, η οποία απήχθη μπροστά στα μάτια του. Αλλά καθώς ο πόλεμος μαίνεται και ο Άθως, ο Πόρθος και ο Άραμις έχουν ήδη ενταχθεί στο μέτωπο, ένα μυστικό από το παρελθόν γκρεμίζει παλιές συμμαχίες.
Το δεύτερο κεφάλαιο του κλασικού διηγήματος του Δουμά μετατρέπεται σε ένα εντυπωσιακής παραγωγής υπερθέαμα από τον Μαρτάν Μπουρμπουλόν, που χειρίζεται επιδέξια τις σκηνές των μαχών, παρακολουθώντας από κοντά τους βασικούς του χαρακτήρες, οι οποίοι όμως δεν αναπτύσσονται σε βάθος, αλλά περιορίζονται σε επεξηγηματικούς διάλογους.
Παρ’ όλα αυτά, η στρωτή αφήγηση της πολύπλοκης δράσης λειτουργεί χωρίς μεγάλες εκπλήξεις με την Εύα Γκριν κατά βάση να αναλαμβάνει τα ηνία ως Μιλαίδη, βοηθώντας με την εκρηκτική της εμφάνιση και το ταμπεραμέντο της τον Γάλλο σκηνοθέτη να αποφύγει τη σοβαροφάνεια και τον ακαδημαϊσμό μιας τυπικής περιπέτειας εποχής.
Το Δέντρο με τις Χρυσές Πεταλούδες (Bên trong vỏ kén vàng/ Inside the Yellow Cocoon Shell)
Σκηνοθεσία: Φαμ Τιέν Αν
Παίζουν: Λε Φονγκ Βου, Νγκιούεν Θι Τρουκ Κουίν, Νγκιούεν Θιν
Περίληψη: Μια χαμηλότονη συναισθηματική υπαρξιακή οδύσσεια.
Βιετναμέζικο arthouse φιλμ βραβευμένο με τη Χρυσή Κάμερα στις Κάννες.
Στη Σαϊγκόν, ένας άνδρας μαθαίνει για τον θάνατο της νύφης του λόγω τροχαίου ατυχήματος. Τότε αναλαμβάνει τη διεξαγωγή της κηδείας της στον τόπο καταγωγής της και την προστασία του γιού της. Κατά τη διάρκεια μιας περιπλάνησής του, που αγγίζει τα όρια του διαλογισμού, ο ταξιδιώτης παλεύει με τα δικά του φαντάσματα: τον αγνωστικισμό του, τον σκεπτικισμό του απέναντι στη θρησκευτική πίστη, την ανάμνηση του αδερφού του που είχε εξαφανιστεί εδώ και καιρό, αλλά και την επαφή με έναν έρωτα από το παρελθόν του, που επέλεξε να γίνει μοναχή.
Το ντεμπούτο του Φαμ Τιεν-Αν είναι ένα καθαρό δείγμα του slow cinema, όπου στατικά πλάνα, αργοί ρυθμοί και μεγάλες παύσεις απαιτούν την προσοχή του θεατή για να διαπιστώσει όλα αυτά τα μικρά δράματα μιας καθημερινότητας, που επιμένουμε να κοιτάζουμε επιφανειακά, ή να αγνοούμε. Και όπως ο κεντρικός ήρωας του Βιετναμέζου δημιουργού μαθαίνει μέσα από την προσωπική του διαδρομή να βλέπει με όλες του τις αισθήσει,ς έτσι και ο θεατής ανταμείβεται για τον υπομονή του,με τον Φαμ Τιεν-Αν να αποδεικνύεται ένας άξιος συνεχιστής του συγκεκριμένου είδους, με την κάμερά του να αποκαθιστά την πιστή μας στη ζωή, χωρίς όμως να πρωτοτυπεί στη φόρμα του.
Θαύμα: Λευκό Πουλί (White Bird)
Σκηνοθεσία: Μαρκ Φόρστερ
Παίζουν: Αριέλα Γκλέισερ, Ορλάντο Σβουέρντ, Μπράις Γκάισαρ, Έλεν Μίρεν
Περίληψη: Η γιαγιά ενός εφήβου, θέλοντας να τον βοηθήσει να βρει τη θέση του στον κόσμο, αποφασίζει να του διηγηθεί την προσωπική ιστορία της.
Άτυπη συνέχεια της ταινίας «Θαύμα» του Μαρκ Φόρστερ, βασισμένη στο ομώνυμο best-seller της Ρακέλ Τζ. Παλάτσιο.
Ο Τζούλιαν παλεύει να βρει πού ανήκει από τότε που αποβλήθηκε από το σχολείο του, εξαιτίας της συμπεριφοράς του σε ένα άλλο παιδί. Για να αλλάξει τη ζωή του, η καλλιτέχνιδα γιαγιά του του αποκαλύπτει τελικά τη δική της ιστορία, όταν κατά τη διάρκεια της νιότης της στην κατεχόμενη από τους Ναζί Γαλλία, ένα αγόρι με κινητικά προβλήματα την προστάτευσε από τον θανάσιμο κίνδυνο. Οι δυο τους βρήκαν την αγάπη και την ελπίδα σε έναν εκπληκτικό, μαγικό κόσμο, που δημιούργησαν με τη φαντασία τους, ενώ η μητέρα του αγοριού ρίσκαρε τα πάντα για να την κρατήσει ασφαλή.
Μπορεί ο Τζούλιαν να προέρχεται από το «Θαύμα», πρωταγωνίστρια όμως της εν λόγω ιστορίας είναι η γιαγιά του με τον πάντα προσεκτικό Φόστερ να βλέπει μια τις σκοτεινότερες σελίδες της Ιστορίας μέσα από τα μάτια δυο παιδιών, που με τη φαντασία τους μετατρέπουν τον ζόφο σε παιχνίδι. Ίσως οι τακτικές των Ναζί να μην παρουσιάζονται τόσο σκληρές όσο ήταν, όμως η εγκληματική τους ιδεολογία περνάει στο εφηβικό κοινό στο οποίο απευθύνεται η ταινία με έναν τρόπο άμεσο, εύληπτο και καθόλου διδακτικό. Η τρυφερότητα και συγκίνηση, αν και δεν λείπουν οι ευκολίες, παραμένουν σε πρώτο πλάνο, όπως και ο φαντασιακός κόσμος των παιδιών, δημιουργώντας ένα αλληγορικό παραμύθι για το πώς η καλοσύνη είναι η διέξοδος στο σκοτάδι.
Ο Μελισσοκόμος (Τhe Beekeeper)
Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Άγιερ
Παίζουν: Τζέισον Στέιθαμ, ΕΈι Ράβερ-Λάμπμαν, Τζος Χάτσερσον, Μίνι Ντράιβερ
Περίληψη: Η βίαιη εκστρατεία εκδίκησης ενός άνδρα αποκτά εθνικές διαστάσεις, όταν αποκαλύπτεται η αληθινή του ταυτότητα.
Περιπέτεια με τον Τζέισον Στέιθαμ.
Όταν αποκαλύπτεται πως ένας άντρας, που σχεδιάζει να πάρει βίαιη εκδίκηση για χάρη ενός αγαπημένου του προσώπου, κάποτε άνηκε σε μια πανίσχυρη μυστική κατασκοπική οργάνωση, τους «Μελισσοκόμους», τότε μπαίνει στο στόχαστρο ενός ολόκληρου έθνους. Εισβάλλοντας όμως όλο και βαθύτερα στο δίκτυο της εγκληματικής οργάνωσης, αποκαλύπτει διαρκώς περισσότερες πληροφορίες.
Ο Ντέβιντ Άγιερ επιχειρεί έναν παραλληλισμό του κόσμου των μελισσών με την Αμερική ,την οποία ο κεντρικός ήρωας καλείται να σώσει από τις σφήκες- εχθρούς της. Το αμήχανο σενάριο του Κερτ Γουίμερ, που στηρίζεται σε έναν ιδιότυπο μελισσοκόμο- προστάτη τον αδυνάτων, προφανώς θυμωμένου με τις απάτες που γίνονται εις βάρος αθώων πολιτών, στερείται πολύπλοκης σκέψης με τους χαρακτήρες να παραμένουν σχηματικοί και απόλυτα διαχωρισμένοι σε «καλούς και κακούς».
Αυτό δεν είναι σπάνιο ούτε πρωτοφανές για μία ταινία δράσης, δυστυχώς όμως οι σκηνοθετικές ικανότητες του Αγιέρ όσο αφορά στις σκηνές των μαχών και στην κλιμάκωση μιας κάποιας έντασης αποδεικνύονται ισχνές με τον πάντα ετοιμοπόλεμο Στέιθαμ να προσπαθεί να βγάλει μέλι από μια κερήθρα εντελώς κενή.
Ο Φίλος μου το Ρομπότ (Robot Dreams)
Σκηνοθεσία: Πάμπλο Μπέργκερ
Περίληψη: Οι περιπέτειες και οι κακοτυχίες ενός σκύλου και ενός ρομπότ στη Νέα Υόρκη του ’80.
Μια animation ερωτική επιστολή χωρίς διαλόγους για τη Νέα Υόρκη, που απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Animation Μεγάλου Μήκους στα Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου 2023 και το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ Animation του Ανεσί 2023.
Ο Dog είναι ένας μοναχικός σκύλος, που ζει στο Μανχάταν και έχει βαρεθεί να μένει μόνος. Μια μέρα, αποφασίζει να φτιάξει για τον εαυτό του έναν φίλο, τον Robot. Η φιλία τους μεγαλώνει, μέχρι που γίνονται αχώριστοι, και η ζωή τους αποκτά τον ρυθμό της Νέας Υόρκης στη δεκαετία του '80. Όμως μια καλοκαιρινή νύχτα, ο σκύλος με μεγάλη λύπη αναγκάζεται να εγκαταλείψει το ρομπότ στην παραλία. Θα ξανασυναντηθούν άραγε;
Mία συγκινητική ωδή στη φιλία από τον Ισπανό Πάμπλο Μπέργκερ, ο οποίος βασίστηκε στο κόμικ «Robot Dreams» της Σάρα Βαρόν, μιας από τις γνωστότερες εικονογράφους και graphic artist της Αμερικής. Οι ήρωες σε όλα τα βιβλία της είναι ένα πλήθος ζώων με ανθρώπινη συμπεριφορά, που συνυπάρχουν σε μια νοσταλγική Νέα Υόρκη, αντανακλώντας την ποικιλομορφία εθνικοτήτων και φυλών, που κατοικοεδρεύουν στο Μεγάλο Μήλο.