Είδαμε τη νέα σειρά του Netflix που βασίζεται στο θρυλικό μυθιστόρημα του Λαμπεντούζα.
Η πολυσυζητημένη νέα εκδοχή του θρυλικού «Γατόπαρδου» από το Netflix είναι ένα χάρμα οφθαλμών με την εκρηκτικής ομορφιάς Ντέβα Κασέλ να κλέβει την παράσταση, με φοβερά σκηνικά που σε μαγεύουν, με έναν εκπληκτικό πρίγκιπα Ντι Σαλίνα και τα μεθυστικά σικελικά τοπία που μοιάζουν με αναγεννησιακές νωπογραφίες.

Η νέα σειρά που βασίζεται στο θρυλικό μυθιστόρημα «Ο Γατόπαρδος» του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα, όπως άλλωστε και το αριστούργημα του Βισκόντι που απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα το 1963, αφηγείται την ιστορία ενός μεγάλου κοινωνικού μετασχηματισμού. Η πλοκή τοποθετείται το Μάιο του 1860, την εποχή της απόβασης του Γκαριμπάλντι στη Σικελία που οδήγησε στην ένωση του νησιού με την Ιταλία. Η αριστοκρατία υπό τη διακυβέρνηση του Φραγκίσκου Β’ των δύο Σικελιών αδυνατεί να ελέγξει το τεράστιο κύμα δυσαρέσκειας της αναδυόμενης αστικής τάξης, η οποία θέλει απεγνωσμένα πια να απαλλαγεί από τη δυναστεία των Βουρβώνων.

Στο μυθιστόρημα παρακολουθούμε τα γεγονότα μέσα από τα μάτια του Ντον Φαμπρίτσιο, πρίγκιπα Ντι Σαλίνα, αρχηγού μιας εκ των ισχυρότερων οικογενειών του τόπου, ο οποίος αναγκάζεται να αποδεχτεί τη σαρωτική επέλαση των αστών, παντρεύοντας μάλιστα τον ανιψιό του, τον Τανκρετι, με την όμορφη κόρη, την Αντζέλικα (Ντέβα Κασέλ), ενός άξεστου αστού, ο οποίος έχει πλουτίσει από το εμπόριο και διαγκωνίζεται για μια θέση στα σαλόνια της καλής κοινωνίας που τον σνομπάρει.
Βουτιά στο αέναο καλοκαίρι της Μεσογείου
Η σειρά του Netflix, σε αντίθεση τόσο με το μυθιστόρημα του Λαμπεντούζα, όσο και με την κινηματογραφική μεταφορά του από τον Βισκόντι, δίνει μικρότερο βάρος στο πολύ ενδιαφέρον ιστορικό υπόβαθρο (χωρίς ωστόσο να το υποτιμά) και περισσότερη έμφαση στην ερωτική ιστορία, εστιάζοντας στην αντιζηλία μεταξύ της αριστοκρατικής Κοντσέτα, της κόρης του Πρίγκιπα ντι Σαλίνα, και της Αντζέλικα, της κόρης του αστού εμπόρου, για τα μάτια του ατίθασου και επαναστατικού Τανκρέτι, ανιψιού του Πρίγκιπα που -μετά το θάνατο της αδερφής του- τον έχει πάρει στο παλάτσο του και τον έχει μεγαλώσει σαν γιο του. Αυτό δίνει έναν φιλήδονο χαρακτήρα στη σειρά και πιο ανάλαφρο που ενδεχομένως να οδηγήσει σε συγκρίσεις με το αριστούργημα του Βισκόντι. Παρ' όλα αυτά, το ιστορικό πλαίσιο αποδίδεται επαρκώς στη νέα σειρά, όχι με το βάθος του βιβλίου ή της εμβληματικής ταινίας του 1963, αλλά το αποτέλεσμα είναι με έναν άλλον τρόπο εκπληκτικό. Τα τοπία, τα αέρινα σαλόνια της σικελικής άνοιξης, οι σκηνές των χορών, τα θροΐσματα των φορεμάτων, οι τρυφηλές σκηνές με τα λουκούλλεια γεύματα, το μεσογειακό φως στους γαλάζιους κήπους του παλάτσο, τα λεμονοδάση και τα παιχνίδια του έρωτα, είναι μια ανοιξιάτικη πανδαισία που σκάει μπροστά στα μάτια του θεατή, μια οργιαστική οπερετική μαγεία που εκτυλίσσεται από επεισόδιο σε επεισόδιο κάτω από τον βασιλιά ήλιο της Μεσογείου.

Μέχρι τη στιγμή που η Ντέβα Κασέλ -η οποία υποδύεται, όπως προαναφέραμε, την Αντζέλικα, την εντυπωσιακή κόρη του άξεστου αστού δημάρχου που θα παντρευτεί τον Τανκρέτι, ανιψιό του πρίγκιπα Ντι Σαλίνα, συμβολίζοντας τη σαρωτική επέλαση των αστών του 19ου αιώνα στους αριστοκρατικούς κύκλους της Ιταλίας (και της Δυτικής Ευρώπης γενικότερα)- θα μπει στο δωμάτιο, η σειρά παρότι εντυπωσιακή δείχνει κάπως άνευρη, flat, αμήχανη και ελαφρώς άνιση. Ξαφνικά, η Ντέβα Κασέλ εμφανίζεται με ένα κατακόκκινο φόρεμα και είναι λες και με την καθηλωτική ομορφιά της ολόκληρος ο μηχανισμός της μυθοπλασίας που γραπώνει τον θεατή και τον κρατά αιχμάλωτο μέχρι τέλους, αρχίζει να λειτουργεί. Η πλοκή δυναμώνει, η ζήλια της ερωτευμένης Κοντσέτα, εξαδέλφης του Τανκρέτι, κινητοποιεί τον ενδιαφέρον μας και τελικά στα επόμενα έξι επεισόδια ο Γατόπαρδος του Netflix αρχίζει όχι απλώς να πατά στα πόδια του γερά, αλλά να γίνεται και απολαυστικός.

Η σύγκριση με τον Βισκόντι
Μπορεί οι επικές σκηνές των μαχών μεταξύ των επαναστατών του Γκαριμπάλντι και του στρατού των Βουρβώνων να μην είναι τόσο δυνατές όσο ήταν στον Βισκόντι, ωστόσο το κοινωνικοπολιτικό μήνυμα της ιστορίας που ήθελε να επισημάνει ο Λαμπεντούζα είναι εμφανές και δίνεται δυνατά και πειστικά από τη σειρά του Netflix, με μετριοπάθεια, χωρίς συμπεριληπτικά άλματα και τις λοιπές εκκεντρικότητες στις οποίες μας έχει συνηθίσει τα τελευταία χρόνια όταν αγγίζει ιστορικά θέματα.

Η θρυλική φράση «αν θέλουμε να μείνουν όλα όπως είναι, τότε πρέπει όλα ν’ αλλάξουν» που λέει ο επαναστάτης αριστοκράτης Τανκρέτι προς τον θείο του, τον σαστισμένο πρίγκιπα Ντι Σαλίνα, που βλέπει τον παλιό κόσμο που ο ίδιος εκπροσωπεί να καταρρέει από την αναδυόμενη αστική τάξη, εκφράζει απολύτως ολόκληρη την ουσία του Γατόπαρδου που -και στην εκδοχή του Netflix- είναι μια κοφτερή ματιά στο πώς οι κυρίαρχες τάξεις καταφέρνουν να επιβιώσουν μέσα στον χρόνο από την κοινωνική αναταραχή και τις ζυμώσεις των τάξεων.
Το θρυλικό βιβλίο του Λαμπεντούζα
Το αριστουργηματικό μυθιστόρημα «Ο Γατόπαρδος», του Τζουζέπε Τομάζι, δούκα της Πάλμα και πρίγκιπα Ντι Λαμπεντούζα (κυκλοφορούσε από τις Εκδόσεις Bell, σε μετάφραση Μαρίας Σπυριδοπούλου, αλλά είναι δυστυχώς εξαντλημένο και ελπίζουμε να επανακυκλοφορήσει), συνοψίζει ολόκληρη την ιστορία της ανθρωπότητας. Την ιστορία μιας αέναης προσαρμογής, ενός αγώνα να πάμε μπροστά κάνοντας δύο βήματα πίσω. Οι άνθρωποι μαθαίνουμε να συμβιβαζόμαστε, όπως τα δέντρα λυγίζουν τα κλαδιά τους στον άνεμο για να μη σπάσουν. Τρομάζουμε μπροστά στο καινούργιο και οχυρωνόμαστε στο παλιό. Και μια μέρα, είτε σταματάμε να παλεύουμε μάταια το νέο και ακολουθούμε τις εξελίξεις -γιατί κατανοούμε τους όρους του παιχνιδιού όπως ακριβώς κάνει και ο ήρωας του βιβλίου-, είτε αποδεχόμαστε την ήττα μας.
Η Σικελία είναι μια μικρογραφία του κόσμου, το χρονικό πλαίσιο δεν έχει σημασία, θα μπορούσε τα γεγονότα που περιγράφονται στο βιβλίο να εκτυλίσσονται τηρουμένων των αναλογίων σε οποιοδήποτε σημείο του κόσμου, οποιαδήποτε μεταβατική περίοδο.
Άλλωστε, οι άνθρωποι αντιδρούν πάντα το ίδιο τρομαγμένα όταν ο τροχός της ιστορίας πάρει στροφή. Σε κάθε μετασχηματισμό που βιώνει η ανθρωπότητα, μετά από πολέμους, επαναστάσεις, σπουδαίες ανακαλύψεις που τα ανατρέπουν όλα, ο άνθρωπος χρειάζεται να αλλάξει για να μην πεθάνει μαζί με το παλιό, να γίνει καινούργιος για να μην ξεπεραστεί.
Ο Ντον Φαμπρίτσιο ντι Σαλίνα, αν και αρχικά σαστίζει με τα γεγονότα που οδηγούν σε κοινωνική ανατροπή, αποδέχεται ότι είναι ανίσχυρος να συγκρατήσει το ρεύμα και έξυπνα τελικά ακολουθεί τη ροή του «ποταμού». «Ανήκω σε μια κακότυχη γενιά, στο μεταίχμιο ανάμεσα στην παλιά και τη νέα εποχή και νιώθω άβολα και με τις δύο», παραδέχεται προς το τέλος. Καταλύτης στην προσαρμογή του είναι ο ανιψιός του, ο Τανκρέτι, που θα τον βοηθήσει να καταλάβει ότι για να μείνουν όλα ίδια, όλα πρέπει να αλλάξουν.

Πέρα από την αξία του βιβλίου σε ιστορικό επίπεδο, αφού καταγράφει με ακρίβεια τη σύγκρουση του παλαιού με τον καινούργιο κόσμο, υπάρχει και η λογοτεχνική. Πρόκειται για ένα εξαιρετικό κείμενο, ένα αληθινό έργο τέχνης. Οι περιγραφές του Σικελού συγγραφέα, ο οποίος δεν είδε ποτέ το μυθιστόρημά του να εκδίδεται, συνθέτουν έναν ζωγραφικό πίνακα, τις λεπτομέρειες του οποίου δύσκολα ξεχνάς: Η εντυπωσιακή έπαυλη του οίκου Σαλίνα με τις συγκλονιστικές νωπογραφίες στην οροφή. Τα χρυσοποίκιλτα σαλόνια με τις βελούδινες κουρτίνες και τις φθαρμένες ταπετσαρίες. Οι βεράντες που βλέπουν στην άνυδρη σικελική γη. Αυτός ο μαγικός κήπος με τις ακακίες και τα εσπεριδοειδή που διαχέουν σε όλο το κτήμα «την ερωτική μυρωδιά που αναδίδουν τα πρώτα πορτοκαλάνθη τους».
Τα στρωμένα τραπέζια με όλους τους θησαυρούς της Μεσογείου. Τα αριστοκρατικά κορίτσια με φορέματα γεμάτα ολάνθιστα λουλούδια που τραγουδούν διάσημες άριες γύρω από το πιάνο, σε δωμάτια τα οποία μυρίζουν άνοιξη, ενώ έξω μαίνεται η επανάσταση. Διαβάζεις και παρασύρεσαι. Έχεις αυτή την υπέροχη «αίσθηση της αιώνιας παιδικής ηλικίας». Ακολουθείς τους ήρωες σε ξερούς ελαιώνες, στέκεσαι και κοιτάς την αγριεμένη θάλασσα πλάι σε μια φραγκοσυκιά που αγέρωχη αιωρείται πάνω απ’ τον γκρεμό, ταξιδεύεις με μαύρες άμαξες που αφήνουν πίσω τους ένα σύννεφο σκόνης. Στιγμές σπάνιας ομορφιάς ενός κόσμου που αλλάζει δραματικά για να μείνει τελικά ο ίδιος.
- ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
- Είδαμε τον νέο κύκλο της «Αυτοκράτειρας» στο Netflix -Ήταν η θρυλική Σίσσυ της Αυστρίας η Νταϊάνα του 19ου αιώνα;
- Harlan Coben: Ο μάγος των θρίλερ μυστηρίου επέστρεψε με νέα σειρά στο Netflix, αλλά χάλασε τη συνταγή
- «Zero Day»: Γιατί όλοι συζητούν για το πολιτικό θρίλερ του Netflix με τον Ρόμπερτ ντε Νίρο