Στις κινηματογραφικές πρεμιέρες της εβδομάδας ο Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ, γνωστός από τις «Ζωές των άλλων», καταγράφει μέσα από την άτυπη βιογραφία του ζωγράφου Γκέρχαρντ Ρίχτερ τρεις περιόδους της Γερμανικής Ιστορίας.
Πρεμιέρα και για την Σελίν Σιαμά που παρουσιάζει έναν απαγορευμένο έρωτα.
Το Πορτρέτο Μιας Γυναίκας Που Φλέγεται (Portrait de la Jeune Fille en Feu)
Σκηνοθεσία: Σελίν Σιαμά
Παίζουν: Νεομί Μερλάν, Αντέλ Ενέλ
Περίληψη: Βρετάνη, 1770. Η Μαριάν, μια νεαρή ζωγράφος, αναλαμβάνει το γαμήλιο πορτρέτο της Ελοΐζ, μιας κοπέλας, που μόλις άφησε το μοναστήρι και πρέπει σύμφωνα με τις επιθυμίες της μητέρας της να παντρευτεί. Κι ενώ η Μαριάν παρακολουθεί διακριτικά το μοντέλο της, ένας μεγάλος έρωτας γεννιέται.
Η Σελίν Σιαμά, έχοντας κερδίσει το Βραβείο Σεναρίου και τον Queer Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών, βαδίζει ολοταχώς προς τα Όσκαρ με μια δυνατή ιστορία γυναικείας χειραφέτησης και έρωτα.
Μια κοντέσα στη Βρετάνη καλεί μια νεαρή ζωγράφο, τη Μαριάν , στην έπαυλή της για να φιλοτεχνήσει το πορτρέτο της μελλόνυμφης κόρης της, Ελοϊζ. Σύμφωνα με την παράδοση, η μέλλουσα νύφη πρέπει να στείλει τον πίνακά της στον σύζυγό της ως απόδειξη της αγάπης της. Όμως η Ελοϊζ αντιστέκεται στις επιταγές της πατριαρχίας και στον γάμο, γι’ αυτό αρνείται να ποζάρει, οπότε η Μαριάν πρέπει να τη ζωγραφίσει κρυφά. Ανάμεσα στις γυναίκες αναπτύσσεται μια ιδιαίτερη σχέση και σύντομα ένα απαγορευμένο πάθος θα γεννηθεί κόντρα στις προκαταλήψεις.
Σε έναν κόσμο απολύτως γυναικείο, όπου οι άνδρες απουσιάζουν εντελώς ως φυσικές παρουσίες, η Σελίν Σιαμά («Water Lilies», «Tomboy», «Girlhood») προσεγγίζει το γυναικείο ζήτημα, που τελευταία απασχολεί συχνά τη μεγάλη οθόνη, μέσα από ένα στιβαρό δράμα εποχής.
Συνθέτοντας εικαστικά πλάνα που θυμίζουν πίνακες, η Σιαμά που είναι από τις πιο ισχυρές δυνάμεις του ευρωπαϊκού σινεμά, διεισδύει στην ψυχοσύνθεση της γυναίκας μέσα από εντελώς διαφορετικούς χαρακτήρες. Το ενδιαφέρον είναι πως η καθεμιά εκπροσωπεί μια διαφορετική κοινωνική τάξη, όμως όλες έχουν την ίδια ανάγκη. Έτσι κυρίες, αστές και υπηρέτριες ασφυκτιούν και πάσχουν εξίσου μέσα σε ένα καταπιεστικό περιβάλλον και θυσιάζονται η καθεμία με τον τρόπο της προκειμένου να αποκτήσουν τη δική τους φωνή.
Οι αργοί ρυθμοί της Σιαμά και η υποβλητική ατμόσφαιρα που χτίζει δίνουν τον χώρο να αναπτυχθεί το πάθος που διακατέχει τις ηρωίδες της, οι οποίες παλεύουν συνεχώς ανάμεσα στη φύση τους, στις επιθυμίες και τις προκαταλήψεις. Μάλιστα μέσα από μια συνταρακτική σκηνή άμβλωσης, ίσως από τις καλύτερες που έχουν γυριστεί ποτέ, η Γαλλίδα δημιουργός αποθεώνει τη γυναίκα ως σύμβολο της ζωής, αντιπαραβάλλοντας τον θάνατο- είτε πραγματικό είτε πνευματικό- που της επιβάλλει μια σκληρή κοινωνική συνθήκη.
Οι δυνατές ερμηνείες της Νεομί Μερλάν και της Αντέλ Ενέλ, καθώς και το σφιχτό σενάριο στηρίζουν την ξεκάθαρα φεμινιστική άποψη της Σιαμά, που δεν φοβάται να πάρει θέση, αποδεικνύοντας τελικά πόσο επίκαιρη είναι αυτή η ιστορία του 1770.
Μη Χαμηλώνεις το Βλέμμα (Werk ohne Autor / Never look away)
Σκηνοθεσία: Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ
Παίζουν: Τομ Σίλινγκ, Σεμπάστιαν Κοχ, Πόλα Μπίρ
Περίληψη: Ο νεαρός φοιτητής καλών τεχνών, Κουρτ ερωτεύεται την Έλι, μια συμφοιτήτριά του. Ο πατέρας της, ο Καθηγητής Σίμπαντ, ένας διάσημος γιατρός, απορρίπτει την επιλογή της κόρης του και ορκίζεται να καταστρέψει τη σχέση τους. Αυτό που δεν ξέρει κανείς είναι ότι οι ζωές τους είναι ήδη συνδεδεμένες με ένα σκοτεινό οικογενειακό μυστικό.
Ο βραβευμένος με Όσκαρ για τις συγκλονιστικές «Ζωές των Άλλων» Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ εμπνέεται από τη βιογραφία του επιδραστικού εικαστικού Γκέρχαρντ Ρίχτερ και διατρέχει τρεις δεκαετίες γερμανικής ιστορίας, φτάνοντας στις υποψηφιότητες για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.
Ο Ρίχτερ είναι ένας από τους πιο σημαντικούς Ευρωπαίους ζωγράφους και σύμβολο της Γερμανίας κατά την άποψη- κι όχι μόνο – του Ντόνεσμαρκ, καθώς μετέτρεψε τον πόνο και τις ενοχές ενός ολόκληρου έθνους σε δημιουργία και τέχνη. Έτσι στηρίζεται άτυπα σε γεγονότα της ζωής του - βέβαια ο εσωστρεφής κι ιδιόρρυθμος Ρίχτερ έχει αποκηρύξει την ταινία, λέγοντας ότι διαστρεβλώνει την προσωπική του ιστορία,- που αντιπροσωπεύουν ουσιαστικά την πορεία της Γερμανίας από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι σήμερα.
Ο κεντρικός ήρωας, που λέγεται Κουρτ κι όχι Γκέρχαρντ, από μικρός έρχεται σε επαφή με την τέχνη εξαιτίας της όμορφης και καλλιεργημένης θείας του, η οποία τρελάθηκε με την άνοδο του ναζισμού και θανατώθηκε σε προγράμματα της ευγονικής. Μετά από τον πόλεμο, ο νεαρός Κουρτ πλέον βρίσκεται να σπουδάζει στη Δρέσδη και στο Ντίσελντορφ, όπου πρωτοπορούσαν οι πιο σημαντικοί καλλιτέχνες της Δυτικής Γερμανίας. Η αγάπη του για μια γυναίκα, την Eλίζαμπεθ, τον φέρνει σε αντιπαράθεση με τον πατέρα της, έναν διάσημο γυναικολόγο και πρώην ναζί, που θέλει πάση θυσία να καταστρέψει τη σχέση τους.
Η άνοδος του Χίτλερ και ο καταστροφικός πόλεμος που ακολούθησε, ο κομμουνισμός αλλά και η Δυτική πλευρά της Γερμανίας αποτυπώνονται μέσα από το έργο του, σε προσπάθεια του να επουλώσει τις πληγές όχι μόνο τις δικές του, αλλά ολόκληρης της χώρας.
Κι ενώ συνήθως οι περισσότερες γερμανικές ιστορικές ταινίες επικεντρώνονται στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο , ο Ντόνερσμαρκ επιχειρεί μέσα από την προσωπική πορεία ενός καλλιτέχνη, μια σημαντική ιστορική καταγραφή τριών ωρών που αν και σε σημεία δεν αποφεύγει τον ακαδημαϊσμό, έχει κινηματογραφικές αρετές.
Όντας ένας αναμφίβολα καλός αφηγητής, ο Γερμανός σκηνοθέτης καταφέρνει να κρατάει το ενδιαφέρον αποσπώντας εξαιρετικές ερμηνείες από τους ηθοποιούς του. Με συμμάχους του, την ατμοσφαιρική διεύθυνση φωτογραφίας του Καλέμπ Ντεσανέλ και τη θαυμάσια μουσική του Μαξ Ρίχτερ, ο Ντόνερσμαρκ διαχειρίζεται με στρωτούς ρυθμούς μια τεράστια ιστορία- που θα μπορούσε να αποτελεί υλικό για τρεις ταινίες ή για μια μίνι σειρά- δημιουργώντας μερικές πολύ δυνατές στιγμές, χωρίς όμως να καταφέρνει πάντα να συμπυκνώσει δραματουργικά τις σκηνές του. Συχνά η υπερπληθώρα των πληροφοριών, τον εξαναγκάζουν σε μια συμβατική εικονοποίηση των γεγονότων και δεν του επιτρέπουν πάντα να εμβαθύνει, παρ’ όλα αυτά δεν χάνει τον βασικό του άξονα που δεν είναι άλλος από τον λυτρωτικό χαρακτήρα της τέχνης.
Ο κυνηγός της Νύχτας (Nomis/Night Hunter)
Σενάριο/Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Ρέιμοντ
Παίζουν: Χένρι Κάβιλ, Μπεν Κίνγκσλεϊ, Αλεξάντρα Νταντάριο, Στάνλεϊ Τούτσι, Μίνκα Κέλι, Νέιθαν Φίλιον, Μπρένταν Φλέτσερ
Περίληψη: Ένας ταλαιπωρημένος αστυνομικός, η υπηρεσία στην οποία ανήκει και ένας βίαιος αυτόκλητος τιμωρός εμπλέκονται σε μία επικίνδυνη συνομωσία που σχετίζεται με τη σύλληψη ενός άρρωστου άντρα, ο οποίος συνδέεται με απαγωγές και δολοφονίες γυναικών.
Άνισο ψυχολογικό θρίλερ με πρωταγωνιστές τον Χένρι Κάβιλ («Άνθρωπος από ατσάλι») και τον βραβευμένο με Όσκαρ Μπεν Κίνγκσλεϊ.
Στο κινηματογραφικό του ντεμπούτο ο σεναριογράφος Ντέιβιντ Ρέιμοντ επιλέγει την ιστορία ενός serial killer που ψαρεύει τα θύματά του μέσω του διαδικτύου.
Ένας αστυνομικός, ένας εκδικητής τιμωρός που ξεπλένει τις τύψεις του μέσα από μια σειρά βίαιων πράξεων κι ένας σχιζοφρενής ύποπτος, που όπως όλα δείχνουν έχει συνεργό, αποτελούν τους βασικούς πυλώνες μιας καλής αρχικής ιδέας , η οποία όμως αναπτύσσεται ανοικονόμητα, δεν διαθέτει ολοκληρωμένους χαρακτήρες , ούτε κάποια ιντριγκαδόρικη κινηματογράφηση.
Το αποτέλεσμα είναι μια σειρά από μέτριες έως εντελώς αδιάφορες σκηνές, που κάποιοι ηθοποιοί ερμηνεύουν με επιδεξιότητα, κάποιοι εντελώς υπερβολικά, γεγονός που σταδιακά αποδυναμώνει την αγωνία και το σασπένς, στοιχεία απαραίτητα σε μια αστυνομική υπόθεση.
Από την άλλη, το κοινωνικό «μήνυμα » περί της προσοχής που χρειάζεται η χρήση του ίντερνετ είναι τόσο κοινότοπο , που σχεδόν θυμίζει σχολικό φυλλάδιο, ενώ η τελική ανατροπή είναι τόσο αναμενόμενη και απόλυτα προβλέψιμη που μοιάζει με ξαναζεσταμένο φαγητό.
Gemini Man
Σκηνοθεσία: Ανγκ Λι
Παίζουν: Γουίλ Σμιθ, Μέρι Ελίζαμπεθ Γουίνστεντ, Κλάιβ Όουεν
Περίληψη: Ένας πενηντάχρονος δολοφόνος, ο Χένρι Μπρόγκαν καταδιώκεται από τον εξίσου θανάσιμο εικοσιτετράχρονο κλώνο του. Μαζί με τους αδίστακτους συναδέλφους του, Ντάνι και Μπάρον, βρίσκονται κυνηγημένοι καθώς διασχίζουν την υφήλιο αναζητώντας την αλήθεια. Αυτό που ανακαλύπτουν θα αναγκάσει τον Χένρι να βρεθεί αντιμέτωπος με τους ανθρώπους που εμπιστευόταν και να αποφασίσει ποιανού η ζωή αξίζει περισσότερο – η δική του ή του κλώνου του.
Ο Ανγκ Λι υπογράφει μια μέτρια action movie, όπου ο Γουίλ Σμιθ, που πέρασε τις καλοκαιρινές του διακοπές στην Ελλάδα, έρχεται αντιμέτωπος με τον νεαρότερο εαυτό του.
Ο Χένρι Μπρόγκαν , ένας επαγγελματίας δολοφόνος και ο καλύτερος σκοπευτής που έχει υπάρξει, ζει μόνος του, τρέμοντας τις δεσμεύσεις οποιουδήποτε είδους , όταν ξαφνικά αρχίζει να καταδιώκεται από κάποιον άλλον εκτελεστή, που θέλει την κεφαλή του επί πίνακι. Σύντομα θα διαπιστώσει πως ο νέος εχθρός του δεν είναι παρά ένας δικός του εικοσιτετράχρονος κλώνος , που έχει δημιουργηθεί με σκοπό να τον εξολοθρεύσει.
Άγνωστο για ποιο λόγο ο Άνγκ Λι δέχτηκε να αναλάβει μια απολύτως μπανάλ και γεμάτη κλισέ blockbuster ταινία, που προσπαθεί να συνδυάσει στοιχεία επιστημονικής φαντασίας με σκηνές καταδίωξης και μπόλικο ξύλο. Ηθικά ζητήματα περί κλωνοποίησης, σχέσεις πατέρα και γιου και εντυπωσιακά εφέ- με κορυφαίο το πώς ο Γουίλ Σμιθ μικραίνει κατά δυο δεκαετίες, θυμίζοντάς μας πώς ήταν στον «Πρίγκιπα του Μπελ Ερ» μπερδεύονται σ’ ένα σενάριο από το οποίο απουσιάζει κάθε πρωτοτυπία.
Τα αξιοθαύμαστα επιτεύγματα της τεχνολογίας δεν αρκούν όμως για να καλύψουν μια μεγάλου μήκους ταινία, στην οποία δύσκολα μπορεί να αναγνωρίσει κανείς τη σκηνοθετική πινελιά του διάσημου δημιουργού.
Ντιέγκο Μαραντόνα (Diego Maradona)
Σκηνοθεσία: Ασίφ Καπάντια.
Περίληψη: Η συναρπαστική ιστορία της πολυτάραχης ζωής του Μαραντόνα, του πιο αγαπημένου αθλητή παγκοσμίως μέσα από άγνωστα ντοκουμέντα από το προσωπικό του αρχείο.
O Aσίφ Καπάντια («Senna», «Amy») συνθέτει τη ζωή του Αργεντινού ποδοσφαιριστή μέσα από πλάνα του προσωπικού του αρχείου, που προβάλλονται για πρώτη φορά δημόσια.
Το 1981 ο ατζέντης του Μαραντόνα σκέφτηκε να κάνει μια ταινία για εκείνον και έτσι προσέλαβε δύο εικονολήπτες να τον ακολουθούν παντού. Εκατοντάδες ώρες γυρίστηκαν τότε: τα μισά αρχεία ήταν στη Νάπολη και τα άλλα μισά βρίσκονταν σε μια αποθήκη της πρώην γυναίκας του, Κλάουντια, χωρίς να τα χρησιμοποιήσει κανείς για τριάντα χρόνια.
Ο Καπάντια μοντάροντας αντιστικτικά αυτό το σπάνιο υλικό καταγράφει τη ζωή του θρυλικού ποδοσφαιριστή, τη διαδρομή του εντός και εκτός των γηπέδων, αλλά και τις στιγμές δόξας που γνώρισε στην καριέρα του. Συγκεκριμένα αναφέρεται στο πέρασμά του από την ιταλική Νάπολι, στις «περιπέτειες» με τη Μαφία, στα ναρκωτικά, αλλά και στο εκρηκτικό ταλέντο και τον χαρακτήρα του ανθρώπου που άφησε το στίγμα του σε μία ολόκληρη εποχή.
Οροσειρά ονείρων (La Cordillera de los Sueños)
Σκηνοθεσία: Πατρίσιο Γκουσμάν
Περίληψη: Πολιτικό ντοκιμαντέρ που συνδέει τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης με το φυσικό τοπίο της Χιλής.
Μετά τα «Νοσταλγώντας το Φως» κα το «Μαργαριταρένιο Κουμπί», ο σπουδαίος Χιλιανός σκηνοθέτης Πατρίσιο Γκουσμάν ολοκληρώνει την τριλογία της ιστορικής μνήμης με τη νέα του ταινία «Οροσειρά των Ονείρων», που απέσπασε το βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ στις Κάννες.
Μια σπάνιας σύλληψης τριλογία που συνδέει τις φυσικές επιστήμες, το γεμάτο αντιθέσεις φυσικό τοπίο της Χιλής, την επιτακτική ανάγκη διατήρησης της ιστορικής μνήμης και την ανοικτή πληγή που άφησε στη χώρα η δικτατορία του Πινοσέτ.
Ο Πατρίσιο Γκουσμάν προσανατολίζει αυτή τη φορά τη sui generis ματιά του στην Κορδιλιέρα, την χαρακτηριστική οροσειρά των Χιλιανών Άνδεων.
Με σημείο αναφοράς ένα ακόμα χαρακτηριστικό φυσικό γνώρισμα μιας πατρίδας που ελάχιστα πλέον αναγνωρίζει και παραμένοντας ολοκληρωτικά δοσμένος στο ιδανικό της με κάθε έννοια Αλήθειας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του ποιητικού και του πολιτικού σινεμά τεκμηρίωσης συνεχίζει μια μοναδική εξερεύνηση στο λεπτό αυτό σύνορο, όπου συναντιούνται ο χρονικά αμελητέος ανθρώπινος παράγοντας με την άχρονη Φύση.
Τσε: Μονοπάτια, αποτυπώματα, αινίγματα (Che: Caminos, Huellas, Enigmas)
Σκηνοθεσία: Βικτόρια Βοροντσόβα, Αλεξάντερ Λουτσάνινοφ
Περίληψη: Σε μια περιοδεία σε έξι χώρες, Αργεντινή, Βενεζουέλα, Γουατεμάλα, Μεξικό, Κούβα και Βολιβία, δημοσιογράφοι ακολουθούν τα βήματα του Τσε Γκεβάρα από τη στιγμή που εγκατέλειψε την Αργεντινή έως τον τελευταίο προορισμό του, τη Βολιβία.
Πολιτικό ντοκιμαντέρ πάνω στη ζωή αλλά και την κοινωνικοπολιτική κληρονομία του Τσε Γκεβάρα. Ο Ερνέστο Γκεβάρα ήταν ένας από τους πιο σημαίνοντες επαναστάτες του εικοστού αιώνα, αλλά ποια ήταν η πορεία που ακoλούθησε και τον οδήγησε να αγωνιστεί για τα ιδανικά του;
Σε μια περιοδεία σε έξι χώρες της Λατινικής Αμερικής (Αργεντινή, Βενεζουέλα, Γουατεμάλα, Μεξικό, Κούβα και Βολιβία), διάφοροι ανταποκριτές ακολουθούν τα βήματα του Τσε Γκεβάρα διά θαλάσσης και γης, από τη στιγμή που εγκατέλειψε την Αργεντινή έως τον τελευταίο προορισμό του, τη Βολιβία, αναζητώντας άγνωστες ή κρυφές ιστορίες της βιογραφίας του. Παρουσιάζονται τόποι και τοπία που πέρασε, καθώς και συνεντεύξεις με την οικογένεια, φίλους, τους συναδέλφους και τους ανθρώπους που συναντήθηκαν ή είχαν κάποια επαφή με τον μεγάλο επαναστάτη, κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο Μεξικό.
Σον το Πρόβατο: Η Ταινία – Φαρμαγεδών (A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon)
Σκηνοθεσία: Ρίτσαρντ Φέλαν, Ουίλ Μπεσέρ
Περίληψη: Δεύτερη περιπέτεια για το «Σον το Πρόβατο» της Aardman, αυτή τη φορά σε διαστημικό περιβάλλον.
To αγαπημένο πρόβατο επιστρέφει, κι αυτή τη φορά πάει στο διάστημα.
Παράξενα φώτα πάνω από την ήσυχη πόλη του Μόσινγκχαμ σηματοδοτούν την άφιξη ενός μυστηριώδους επισκέπτη. Μία άτακτη και αξιαγάπητη εξωγήινη, η ΛΟΥ-ΛΑ, προσγειώνεται κατά τύχη στη Φάρμα και ο Σον αρπάζει αμέσως την ευκαιρία για μια γαλαξιακή περιπέτεια με σκοπό να τη βοηθήσει να γυρίσει σπίτι της. Εκείνη με τις μαγικές εξωγήινες δυνάμεις της εκτός ελέγχου κάνει τη μία καταστροφική σκανδαλιά μετά την άλλη, ενώ ο Σον πρέπει να οδηγήσει τη φίλη του σε ένα ταξίδι μέσα στο δάσος για να βρουν το χαμένο της διαστημόπλοιο.
Ταυτόχρονα μια μυστηριώδης κρατική Αντί-Εξωγήινη Υπηρεσία τους καταδιώκει. Θα μπορέσουν να βρουν το διαστημόπλοιο πριν να είναι αργά;