24 ώρες μόνο μετά την πρεμιέρα του Βότσεκ στη Λυρική, οι Financial Times αναφέρονται στην παράσταση με εκθειαστικά λόγια, δίνουν τέσσερα στα πέντε αστέρια και βάζουν την κρατική όπερα στο κέντρο του παγκόσμιου χάρτη.
Περί τους 20 δημοσιογράφους κορυφαίων διεθνών μέσων ενημέρωσης βρέθηκαν αυτές τις μέρες στην Αθήνα καλεσμένοι της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με αφορμή την πρεμιέρα της όπερας Βότσεκ του Αλμπαν Μπεργκ που ανέβηκε για πρώτη φορά στη Λυρική, παρά τα 80 χρόνια ζωής της. Χάρη στην δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος που στοχεύει και στην εξωστρέφεια και τη διάδοση της ισχύος της Λυρικής και του ελληνικού δυναμικού της, οι δημοσιογράφοι από όλο τον κόσμο μπορούν να δουν τις ικανότητες και την ορμή τους.
Και έτσι έγινε. Ηδη ο Τζέιμς Ιμάμ των Financial Times έγραψε την κριτική του – δίνοντας τέσσερα στα πέντε αστέρια, ακριβώς όσα πήρε και η κορυφαία παραγωγή του Βότσεκ που ανεβαίνει από τον Δεκέμβριο στη Metropolitan Opera της Νέας Υόρκης! Εκεί τη σκηνοθεσία υπογράφει ο κορυφαίος εικαστικός Ουίλιαμ Κέντριτζ, στην Αθήνα ο ιδιοσυγκρασιακός Ολιβιέ Πι. Αξίζει να σημειωθεί ξανά ότι είναι η πρώτη φορά που η λυρική ανεβάζει αυτή την απαιτητική όπερα, ενώ αντιθέτως η Met συχνά επιστρέφει σε αυτήν.
Το άρθρο για τον Βότσεκ που σκηνοθέτησε ο Ολιβιέ Πι - διευθυντής του Φεστιβάλ Αβινιόν και σημαντικός σκηνοθέτης θεάτρου και όπερας- κατόπιν ανάθεσης της Λυρικής, εστιάζει σε δύο πρόσωπα κυρίως. Και οι δυο είναι Ελληνες, διεθνείς, και όπως φαίνεται με πεδίο ακόμα μεγαλύτερης δράσης στο εξωτερικό πλέον. Πρόκειται για τον Πειραιώτη βαρύτονο Τάση Χριστογιαννόπουλο και τον διευθυντή ορχήστρας Βασίλη Χριστόπουλο. Μάλιστα το Σαββατοκύριακο, οι Sunday Times δημοσίευσαν εξαιρετική κριτική για το νέο άλμπουμ με τον Τάση Χριστογιαννόπουλο να ερμηνεύει τραγούδια του Reynaldo Hahn.
Η μεταμόρφωση του Χριστογιαννόπουλου, η δύναμη του Χριστόπουλου
Επισημαίνοντας ότι με την επιλογή του Βότσεκ η Λυρική δείχνει ότι είναι έτοιμη να δημιουργήσει νέες προκλήσεις για το κοινό, αναφέρεται στον Τάση Χριστογιαννόπουλο που ερμηνεύει τον Βότσεκ. «Κάνει μια εντυπωσιακή μεταμόρφωση από ένα εσωστρεφές θύμα σε έναν παράφρονα δολοφόνο». Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται όμως στον διευθυντή ορχήστρας Βασίλη Χριστόπουλο που σύμφωνα με τον δημοσιογράφο είναι η κινητήριος δύναμη της παράστασης. Μάλιστα ουσιαστικά προτείνει να γίνει ο Χριστόπουλος ο Αρχιμουσικός της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (η θέση είναι κενή μετά την πρόσφατη συνταξιοδότηση του Λουκά Καρυτινού). Οπως σημειώνεται μεταξύ άλλων, ο Χριστόπουλος κατορθώνει η άγρια δύναμη της μουσικής του Μπεργκ να δονείται διαρκώς κάτω από την επιφάνεια.
Η παγκόσμια καμπάνια της Λυρικής
Στο πλαίσιο της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, έγινε εφικτό για τη Λυρική να σχεδιάσει παγκόσμια καμπάνια (με την Job Advertising και τη Γιόλα Γύφτουλα) και να συνεργαστεί με σημαντικά πρακτορεία δημοσίων σχέσεων. Συγκεκριμένα με το Βorkwoski Pr στην Αμερική και το Οpus 64 στο Παρίσι. Το πρώτο δείγμα της εξωστρέφειας, της διάδοσης της φήμης της Λυρικής δόθηκε και είναι εντυπωσιακό. Ανάλογες ευκαιρίες έρχονται στο άμεσο μέλλον, όπως ο Δον Κιχώτης από το Μπαλέτο της Λυρικής σε χορογραφία Κωνσταντίνου Ρήγου με την Μαίρη Κατράντζου να υπογράφει τα κοστούμια, το φιλμ-εγκατάσταση του Γιώργου Λάνθιμου από το πρόγραμμα του Οργανισμού ΝΕΟΝ με τη Λυρική που ενώνει εικαστικά και όπερα υπό τον τίτλο Τhe Artist on the Composer, και άλλα.