Με την έκθεση «Παρίσι-Αθήνα, η γέννηση της σύγχρονης Ελλάδας» να παρουσιάζεται στο Λούβρο από τα τέλη Σεπτεμβρίου, τώρα είναι η σειρά του σπουδαίου Μουσείου να στείλει στην Εθνική Πινακοθήκη 98 έργα της συλλογής του για μια έκθεση αφιερωμένη στη δύναμη του πορτρέτου.
«Kάθε πορτρέτο ζωγραφισμένο με συναίσθημα, είναι ένα πορτρέτο του καλλιτέχνη που το δημιούργησε και όχι αυτού που ποζάρει», έλεγε ο Οσκαρ Ουάιλντ. Αυτή η μαγική και πολυεπίπεδη τέχνη του πορτρέτου θα αποκαλυφθεί σε μια έκθεση, με έργα που ταξίδεψαν στην Αθήνα από το Παρίσι και που θα παρουσιάζεται από τις 30 Νοεμβρίου ως τις 28 Μαρτίου του 2022 στην Εθνική Πινακοθήκη. Ολα τους βγήκαν από τις αποθήκες και τις αίθουσες του Μουσείου του Λούβρου για να φτάσουν στην Αθήνα, ολοκληρώνοντας τον κύκλο της σχέσης Αθήνας Παρισιού όπως εκφράστηκε με την έκθεση «Παρίσι-Αθήνα, η γέννηση της σύγχρονης Ελλάδας 1675-1919» που εγκαινιάστηκε τέλη Σεπτεμβρίου από τον Εμανουέλ Μακρόν και τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Ο τίτλος της αθηναϊκής έκθεσης θα είναι «Η Τέχνη του Πορτρέτου. Από τις συλλογές του Λούβρου στην Εθνική Πινακοθήκη» και θα αποκαλυφθεί πλήρως την επόμενη Δευτέρα στην προγραμματισμένη συνέντευξή Τύπου. Είναι όμως μια έκθεση που εδώ και χρόνια σχεδίαζε ως την εναρκτήρια της νέας Εθνικής Πινακοθήκης η Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα, πριν οι μεγάλες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των εργασιών και η επέλαση της πανδημίας μεταφέρει στο μέλλον και αυτή τη δράση. Η έκθεση αυτή, όπως και η αντίστοιχη που παρουσιάζεται στο Λούβρο, ειναι αποτέλεσμα της στενής συνεργασίας της κυρίας Λαμπράκη Πλάκα με τον από τον Σεπτέμβριο πρώην πρόεδρο του Μουσείου του Λούβρου
Ζαν-Λικ Μαρτινέζ .
Συνολικα 95 έργα θα εκτεθούν στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων που ετοιμάζεται πυρετώς αυτές τις μέρες. Το εντυπωσιακό είναι ότι δεν θα δούμε μόνο έργα σπουδαίων masters της ζωγραφικής και της γλυπτικής αλλά και 27 αρχαιότητες που προέρχονται από την Αίγυπτο, την Εγγύς Ανατολή, την ελληνορωμαϊκή επικράτεια: γλυπτά, ειδώλια, ψηφιδωτά, κοσμήματα,καμέο, φαγιούμ κ.ο.κ. Τα εκθέματα καλύπτουν την περίοδο από την αρχαιότητα ως τον 19ο αιώνα και καλούν τον θεατή πέρα από την εικαστική, την αισθητική τους αξία να εντοπίζουν και πλήθος άλλων στοιχείων. Πώς χρησιμοποιήθηκαν ως μέσα προπαγάνδας, ποιες πολιτικές φορτίσεις φέρουν, πώς λειτούργησαν σαν τις φωτογραφίες της εποχής στις σελίδες των εφημερίδων και στο Instagram για την δημιουργία εντυπώσεων εξουσίας, ανθρωπισμού, ευαισθησίας κ.ο.κ. Πώς αποτύπωσαν ιστορικές στιγμές και της ερμήνευσαν ουσιαστικά μέσα από τον τρόπο που τις αποτύπωσαν στον καμβά ή στο μάρμαρο.
Θα το διαπιστώσουμε, για παράδειγμα όταν σταθούμε απέναντι από το έργο «Η ταφή του Μαρά» του Ζαν Λουί Νταβίντ -δεν πρόκειται για το πρώτο έργο, αλλά για πιστό αντίγραφο που δημιούργησε ο ίδιος ο Νταβίντ.Το πρώτο έργο βρίσκεται από το 1973 ως και σήμερα στο Μουσείο Βασιλικών Τεχνών στις Βρυξέλλες. Ο Νταβίντ, που θεωρείτο κάτι σαν τον εικονογράφο της Γαλλικής Επανάστασης, ζωγράφισε το έργο αυτό μετά τη δολοφονία του φίλου του, επαναστάτη Ζαν Πολ Μαρά. Ο επαναστάτης απεικονίζεται νεκρός μέσα στο μπάνιο του διότι υπέφερε από μια ασθένεια του δέρματος και έκανε ειδικά λουτρά ως μια μορφή θεραπείας. Σύμφωνα με την ιστορία δέχθηκε στο σπίτι του μια γυναίκα που ονομαζόταν Σαρλότ Κορντέι, η οποία πήγε με το πρόσχημα ότι θα του δώσει πληροφορίες για εχθρούς της επανάστασης και τελικά των μαχαίρωσε.
Μεταξύ των έργων θα δούμε δημιουργίες του Μποτσέλι, του Βελάσκεθ αλλά και του Ελ Γκρέκο. Πρόκειται για το έργο του «Το πορτρέτο του Αντόνιο ντε Κουβαρούμπιας ι Λέβια» που ζωγράφισε ο Δομήνιος Θεοτοκόπουλος στο Τολέδο μεταξύ του 1597 και του 1598. Πήγε στο Μουσείο του Λούβρου το 1941 στο πλαίσιο μεγάλου προγράμματος ανταλλαγής έργων Τέχνης μεταξύ Γαλλίας και Ισπανίας. Τα τελευταία χρόνια το συγκεκριμένο έργο δεν εκτιθόταν στο Μουσείο του Λούβρου. Το πορτρέτο απεικονίζει τον αγαπημένο φίλο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, δικαστή και καθηγητή νομικής. Μάλιστα έχει δημιουργήσει και άλλο πορτρέτο του, το οποίο βρίσκεται στο Μουσείο του Ελ Γκρέκο στο Τολέδο.
Εντωμεταξύ η Εθνική Πινακοθήκη ετοιμάζεται πυρετωδώς για τη νέα έκθεση, σε όλα τα επίπεδα. Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη διαδικασίες για την μαζική αγορά προϊόντων για το πωλητήριο, ενώ ολοκληρώνεται -αν και με καθυστέρηση- η διαδικασία ονοματοδοσίας του αναψυκτηρίου στο επίπεδο του κήπου. Υπενθυμίζουμε ότι με βάση τη σύμβαση το καφέ οφείλει να έχει το όνομα «Ιλισός» ως αναφορά και στον ποταμό που έρρεε στην περιοχή, όμως εσχάτως έφερε το όνομα Venice με σήμα μία γόνδολα. Επίσης περιμένουμε ενημέρωση για το αν θα λειτουργήσει τελικά εντός του έτους το εστιατόριο του τελευταίου ορόφου που θα φέρει το όνομα «Παρθένης». Και τα δυο κατόπιν διαγωνισμού έχουν περάσει στη διαχείρηση του ομίλου Βενέτη, ενώ το εστιατόριο θα έχει σεφ τον Εκτορα Μποτρίνι.