Tαξιθέτες με γάντια λάτεξ. Πόμολα που απολυμαίνονται δυο φορές την ημέρα. Συναυλίες σε άδειες αίθουσες που μεταδίδονται διαδικτυακά… Θέατρα, αίθουσες όπερας, μουσεία προσαρμόζονται στους κινδύνους του κορωνοϊού παλεύοντας ως τέλους να μην σιγήσουν –όσο το επιτρέπουν οι δημόσιες αρχές.
Με το βλέμμα στραμμένο στα κλειστά μουσεία και θέατρα σε Ιταλία και Κίνα, με τον φόβο του λουκέτου που θα αποκόψει το κοινό από τον πολιτισμό και θα στερήσει τα έσοδα εισιτηρίων σε καλλιτεχνικούς φορείς, οι διοικήσεις των πολιτιστικών οργανισμών ανά τον κόσμο θωρακίζονται, καθώς προσπαθούν να επιβιώσουν μέσα στις πρωτόγνωρες συνθήκες που δημιουργεί η επιδημία του κορωνοϊού. Στις ΗΠΑ, με τα κρούσματα να αυξάνονται δραματικά σε Νέα Υόρκη, Καλιφόρνια και Ουάσιγκτον, τα Ιδρύματα πολιτισμού γίνονται δημιουργικά. Αλλά και στην Ευρώπη.
Χωρίς φύλακες η αίθουσα με τη Μόνα Λίζα λόγω κορωνοϊού
Στο Μουσείο του Λούβρου που έμεινε κλειστό για δύο μέρες προκειμένου διοίκηση και εργαζόμενοι να αποφασίσουν πώς θα λειτουργήσει το μουσείο, αποφασίστηκε οι φύλακες να μην κυκλοφορούν μέσα στην αίθουσα που εκτίθεται η Μόνα Λίζα όπου πάντα επικρατεί συνωστισμός! Συμφωνήθηκε επίσης να έχουν πρόσβαση στο μουσείο μόνο όσοι έχουν ήδη κλείσει εισιτήρια ηλεκτρονικά, καθώς και όσοι δικαιούνται δωρεάν είσοδο. Μετρητά δεν θα γίνονται δεκτά παρά μόνο πιστωτικές κάρτες, ενώ μοιράστηκαν μάσκες και γάντια στους εργαζόμενους. Σημειώνουμε ότι πέρυσι επισκέφτηκαν το Μουσείο του Λούβρου 9,6 εκατομμύρια άτομα, κυρίως Κινέζοι και Αμερικάνοι. Η καθημερινή ροή επισκεπτών υπολογίζεται στα 30.000 άτομα.
Η συναυλία του Θόδωρου Κουρεντζή «θύμα» του κορωνοϊού
Στη Φιλαρμονική του Παρισιού όπου υπάρχει χωρητικότητα 3.400 ατόμων, το πρώτο θύμα αναβολής συναυλίας, ήταν ο διεθνής Ελληνας διευθυντής ορχήστρας Θεόδωρος Κουρεντζής που θα εμφανιζόταν τη Δευτέρα. Το Φεστιβάλ των Κανών έχει ανακοινώσει ότι θα πραγματοποιηθεί κανονικά, αλλά με λιγότερα άτομα στις αίθουσες. Το σουρεαλιστικό είναι ότι οι επίσημες προσκλήσεις έφτασαν ανά τον κόσμο με την υπογραφή του υπουργού Πολιτισμού της Γαλλίας που έχει διαγνωσθεί θετικός σε κορωνοϊό. Το Φεστιβάλ κάνει πρεμιέρα στις 12 Μάη ενώ το παρακολουθούν κάθε χρόνο περί τα 30.000 άτομα.
Γάντια λάτεξ στους ταξιθέτες
Στο Μπρόντγουεϊ, ταξιθέτες οδηγούν τους θεατές στις θέσεις τους φορώντας γάντια λάτεξ. Μπουκάλια με υγρά απολύμανσης τοποθετούνται στρατηγικά σε θέατρα και μουσεία σαν να είναι έργα τέχνης -και στην Αθήνα στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης που μόλις άρχισε να λειτουργεί, δύο μεγάλα μπουκάλια με κίτρινο υγρό υποδέχονται το κοινό… Στο Whitney Museum της Νέας Υόρκης, οι εργαζόμενοι στον τομέα καθαριότητας έχουν διπλασιάσει τον αριθμό των φορών που καθαρίζουν τα πόμολα, τις κυλιόμενες σκάλες και άλλες επιφάνειες μέσα στο 24ωρο. Το Hammer Museum στο Λος Αντζελες οι πόρτες είναι μονίμως ανοιχτές για να μην χρειάζεται να τις αγγίζουν οι επισκέπτες. Σε κάποια θέατρα ζητείται από θεατές που βήχουν έντονα να αποχωρήσουν… Πινακίδες θυμίζουν διαρκώς τους κανόνες ασφαλείας και προστασίας του κοινού.
Θύμα το εστιατόριο Modern του ΜοΜa στη Νέα Υόρκη
Ψυχραιμία επικρατεί στο Metropolitan Μuseum όπου εφαρμόζονται αυξημένα μέτρα προστασίας κοινού και εργαζομένων από τον ιό, σύμφωνα με τις οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, ενώ επιμένουν ότι το περίφημο Met Gala που διοργανώνει η Anna Wintour θα πραγματοποιηθεί κανονικά. Ανοίγει στις 4 Μάη και έχει θέμα «About Time: Fashion and Duration» με χορηγό τη Louis Vuitton. To μοναδικό πλήγμα που δέχθηκε το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη, το ΜoMa είναι ότι έκλεισε το βραβευμένο με δύο αστέρια Michelin εστιατόριό του Modern, επειδή δείπνησε εκεί ο διευθυντής των Λιμενικών Αρχών της Νέας Υόρκης ο οποίος διεγνώσθη θετικός στον κορωνοϊό.
Η συναυλία μπροστά στην άδεια αίθουσα που συγκλόνισε
Ομως, ακόμα και σε περιπτώσεις όπως η Ιταλία που σταμάτησε κάθε δράση λόγω της γενικής καραντίνας, οι καλλιτέχνες αναζητούν τρόπους να είναι ενεργοί και να κρατήσουν ζωντανό τον διάλογο με το κοινό. Στην ερημωμένη Βενετία, μέσα στην όπερα της πόλης, τη La Fenice, ένα κουαρτέτο εγχόρδων ανέβηκε στη σκηνή και ερμήνευσε έργα Μπετόβεν μεταδίδοντας μέσω διαδικτύου αυτή την ιδιαίτερη συναυλία τους. Αντί για χειροκρότημα, ένα πλήθος επιδοκιμαστικών emoji πλημμύρισαν τις οθόνες. Μαζί με μια αίσθηση ευγνωμοσύνης. H υπόκλιση των μουσικών στο τέλος, μέσα στην άδεια αίθουσα, προκαλεί ανατριχίλα. Είναι το κουαρτέτο Dafne που αποτελείται από τους Samuel Angeletti Ciaramicoli (βιολί), Federica Barbali (βιολί), Paolo Pasoli (βιόλα), Antonino Puliafito (βιολοντσέλο).
Η περίφημη Staatsoper στο Βερολίνο, ανακοίνωσε ότι παρά την αναστολή των παραστάσεων, θα μεταδώσει ζωντανά την παράσταση της Κάρμεν με πρωταγωνίστρια την φλογερή Anita Rachvelishvili (είχε ερμηνεύσει τον ρόλο και στη σκηνή του Ηρωδείου για την Εθνική Λυρική Σκηνή το 2018). Η μετάδοση θα γίνει ζωντανά στις 12 Μαρτίου, 7 το απόγευμα τοπική ώρα,μέσω του σάιτ της όπερας και του σάιτ της RBB Kultur. Το Σάββατο θα μεταδοθεί επίσης από τη γερμανική τηλέοραση - ο καθοριστικός ρόλος της δημόσιας τηλέορασης αυτές τις κρίσιμες για τον πολιτισμό στιγμές. Στη Σαγκάη, η Συμφωνική Ορχήστρα ακύρωσε όλες τις συναυλίες μέχρι τέλος Μαρτίου. Οι μουσικοί που έμειναν στο σπίτι, άρχισαν να κάνουν masterclass και μικρά βίντεο που τους έδειχναν να κάνουν εξάσκηση στο σπίτι και έφτιαξαν playlist για να βοηθήσουν τους ανθρώπους που βρίσκονται σπίτι τους σε καραντίνα να νικήσουν τη βαρεμάρα!