Εχει τόλμη, έχει συσπείρωση ονομάτων από ένα ευρύ φάσμα δημιουργίας, νέα έργα, αναθέσεις, εμβληματικούς συνθέτες στη συνάντησή τους με καινούρια ρεύματα και πολλές εκπλήξεις. Το πρόγραμμα της Εναλλακτικής Σκηνής της Λυρικής μόλις ανακοινώθηκε.
Είναι δύσκολο να εντοπίσεις με την πρώτη ανάγνωση τα μικρά διαμάντια, ή έστω αυτά που προκαλούν την περιέργεια, ή ξαφνιάζουν στο πυκνό πρόγραμμα της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που μόλις ανακοινώθηκε, σχεδόν δέκα μέρες μετά την ανακοίνωση του προγράμματος της κεντρικής σκηνής της Λυρικής. Ο πειραματισμός, η διάθεση να καμφθούν όρια και να αναδυθούν νέοι τόποι δημιουργίας είναι κυτταρικό στοιχείο της αποστολής της Εναλλακτικής Σκηνής, που στην επόμενη σεζόν φαίνεται ότι με μεγαλύτερη τόλμη και πιο στέρεο ψυχολογικά βήμα θα τολμήσει να προχωρήσει ακόμα περισσότερο. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εναλλακτικής Σκηνής Αλέξανδρος Ευκλείδης μιλά για έναν «δημιουργικό οργασμό με 150 παραστάσεις και 25 παραγωγές σε μια σεζόν».
Ετσι συναντάμε μεν στο πρόγραμμα τη νέα όπερα «Λεπορέλλα ή Πίσω απ’ τον τοίχο» του εμβληματικού συνθέτη Γιώργου Κουρουπού σε λιμπρέτο της ποιήτριας Ιουλίτας Ηλιοπούλου, την όπερα «Ο θάνατος του Αντονι» του Χαράλαμπου Γωγιού σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, ενώ θα συνεχιστεί ο κύκλος Μάνος Χατζιδάκις. Αλλά και ο κορυφαίος της ηλεκτρονικής μουσικής στην Ελλάδα Κωνσταντίνος Βήτα θα δημιουργήσει ένα έργο με οδηγό το ποιητικό έργο του Γιάννη Ρίτσου, ο πολυβραβευμένος σεναριογράφος θεατρικός συγγραφέας και συνεργάτης του Γιώργου Λάνθιμου, ο Ευθύμης Φιλίππου έγραψε το κείμενο για την παράσταση μουσικού θεάτρου «ΗΠΑΡ» σε συμπαραγωγή της Εναλλακτικής με το βέλγικο Ensemble ICTUS. Ομως και το ορμητικό μπαλέτο της Λυρικής υπό τη διεύθυνση του Κωνσταντίνου Ρήγου κάνει την πρώτη του παραγωγή για την Εναλλακτική Σκηνή.
Η Ελενα Ακρίτα στον ρόλο της Λογικής
Στις εκπλήξεις που συναντά κανείς στο πρόγραμμα είναι η συμμετοχή της Ελενας Ακρίτα στην παράσταση «ΟΡΦΕΑΣ 2020» του ντουέτου ΦΥΤΑ το οποίο διασκευάζει την όπερα «Ορφέας» του Κλάουντιο Μοντεβέρντι Η διασκευή ακολουθεί δοµικά αφηγηµατικά στοιχεία του αυθεντικού κειµένου, αλλά τοποθετεί τη δράση στο κοντινό µέλλον µιας χώρας σαν την Ελλάδα. Η Ελενα Ακρίτα θα εμφανίζεται ως ολόγραμμα στο ρόλο της Λογικής! Οπως σημειώνει συνολικά για το πρόγραμμα ο Αλέξανδρος Ευκλείδης «το τρίπτυχο εκπαίδευση – κοινωνική ανταποδοτικότητα – σύγχρονη δημιουργία, που αποτέλεσε τον άξονα του προγραμματισμού αυτής της τριετίας, απέφερε δεκάδες δημιουργικούς καρπούς και μια ζωντανή σχέση με ένα πολυσυλλεκτικό κοινό».
Αναφερθήκαμε στις νέες όπερες του Γιώργου Κουρουπού και Χαράλαμπου Γωγιού. Θα δούμε επίσης την βραβευμένη όπερα «Χοντορκόφσκι» του Περικλή Λιακάκησε συνεργασία με το Sirene Operntheatern της Βιέννης. Η κεντρική παραγωγή μιούζικαλ φέρνει στην Εναλλακτική Σκηνή την «Ωραία μου κυρία». Το «τέλειο μιούζικαλ», όπως έχει χαρακτηριστεί, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα με την ολοκληρωμένη μουσική μορφή του σε σκηνοθεσία Γιάννου Περλέγκα και μουσική διεύθυνση Στάθη Σούλη. Τον Φεβρουάριο, ακολουθεί ένα ακόμη αριστουργηματικό μιούζικαλ, το «Into the woods» του κορυφαίου Στήβεν Σόντχαϊμ σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μπογδάνου και με τη Νάντια Κοντογεώργη στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Σε πανελλήνια πρώτη, θα παρουσιαστεί η σπουδαία όπερα-σκάνδαλο «Powder her face» (1995) του τρομερού παιδιού της βρετανικής μουσικής Τόμας Άντες, σε μουσική διεύθυνση Νίκου Βασιλείου και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη.
Λαρς φον Τρίερ και Ξενάκης
Μετά την περσινή επιτυχία «Το αηδόνι του αυτοκράτορα» της Λένας Πλάτωνος, που συνεχίζει το μαγικό ταξίδι του στην Κεντρική Σκηνή της ΕΛΣ, προστίθενται δύο νέες παραγωγές για παιδιά και νέους: Η παράσταση «Τέσσερις Εποχές, βασισμένη στο ομώνυμο έργο του Αντόνιο Βιβάλντι, από το περίφημο Patari project, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση της Σοφίας Πάσχου και η νέα όπερα «Το ερωτευμένο σύννεφο» της Σοφίας Καμαγιάννη, βασισμένη το ομώνυμο παραμύθι του Ναζίμ Χικμέτ, με τη συμμετοχή της χορωδίας Rosarte σε πρωταγωνιστικό ρόλο.
Οι συμπαραγωγές ενισχύονται με τις παραστάσεις «Europeana» της Ραφίκας Σαουίς, σε συμπαραγωγή με τα Βραβεία Ίψεν, «Αμίλητη» της Δήμητρας Τρυπάνη, σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Παξών. Η θεατρική διασκευή της αριστουργηματικής ταινίας «Europa» του Λαρς φον Τρίερ έρχεται στην Εναλλακτική Σκηνή, σε συμπαραγωγή με το Ελληνογερμανικό θέατρο της Κολωνίας και σκηνοθεσία του ιδρυτή του θεάτρου Κώστα Παπακωστόπουλου, με αποκλειστική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.
Ο άξονας «όπερες σε παράφραση» φέρνει στην Εναλλακτική Σκηνή μια ριζοσπαστική εκδοχή του «Ορφέα» του Κλαούντιο Μοντεβέρντι όπως αναφέραμε νωρίτερα και μια εκδοχή του έργου «Europeras 1 & 2» του πρωτοπόρου συνθέτη Τζων Κέιτζ, σε σκηνοθεσία Ζωής Χατζηαντωνίου, στο πλαίσιο της επετείου των 80 χρόνων λειτουργίας της ΕΛΣ. Η μουσική του Ιάννη Ξενάκη επιστρέφει στην Εναλλακτική Σκηνή σε ένα αφιέρωμα με ερμηνευτές τους Αλέξανδρο Γιοβάνο και Ερμή Θεοδωράκη. Το Μπαλέτο της ΕΛΣ στην πρώτη του παραγωγή για την Εναλλακτική Σκηνή παρουσιάζει το «Human behaviour», ένα τρίπτυχο σύγχρονου χορού σε χορογραφίες των Γιάννη Μανταφούνη, Ερμίρα Γκόρο και Γκεντιάν Ντόντα και μουσική Γιώργου Κουμεντάκη και Δήμητρας Τρυπάνη.