Είδαμε τον νέο κύκλο της «Αυτοκράτειρας» στο Netflix -Ήταν η θρυλική Σίσσυ της Αυστρίας η Νταϊάνα του 19ου αιώνα; - iefimerida.gr

Είδαμε τον νέο κύκλο της «Αυτοκράτειρας» στο Netflix -Ήταν η θρυλική Σίσσυ της Αυστρίας η Νταϊάνα του 19ου αιώνα;

Γυναίκα άνδρας άλογο Αυτοκρατειρα σειρά Netfix
H Ντεβρίμ Λίνγκναου υποδύεται την Ελισάβετ της Αυστρίας στη σειρά «Αυτοκράτειρα» του Netflix
ΜΑΝΟΣ ΛΕΙΒΑΔΑΡΟΣ

Η εξαιρετική ιστορική σειρά εποχής του Netflix για την αυτοκράτειρα Ελισάβετ μάς μυεί στα άδυτα της Δυναστείας των Αψβούργων.

Το μελαγχολικό χαμόγελο της αυτοκράτειρας Ελισάβετ της Αυστρίας (που ήταν γνωστή ως «πριγκίπισσα Σίσσυ»), η ομορφιά, η γλυκύτητα και η λάμψη της, σε συνδυασμό με την ελεύθερη ψυχή της που την ωθούσε διαρκώς να σπάει το πρωτόκολλο, την έκαναν όχι απλώς διάσημη, αλλά το πιο θρυλικό πρόσωπο του 19ου αιώνα. Η ανυπότακτη βασίλισσα που με τη δημοφιλία της, η οποία κατά πολύ μεγάλο μέρος της οφειλόταν στην ενσυναίσθηση που είχε ως άτομο και στη σπάνια ικανότητά της να κατανοεί τις ανάγκες των απλών ανθρώπων, αποτέλεσε ένα από τα βασικά «όπλα» στα χέρια του ψυχρού και αποστασιοποιημένου αυτοκράτορα Φραγκίσκου Ιωσήφ της Αυστρίας για να ελέγχει και να ενώνει τους διαφορετικούς λαούς της αχανούς, πολύγλωσσης αυτοκρατορίας του, με εδάφη στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μια ατίθαση, ελεύθερη γυναίκα που φορά τον ασφυκτικό κορσέ μιας αυτοκράτειρας

Η Ελισάβετ, ούτε μία ούτε δύο φορές αλλά επανειλημμένως, σε σημείο που οι Αψβούργοι τη θεωρούσαν διαταραγμένη και ασταθή, πετούσε τον ασφυκτικό κορσέ της μοναρχίας και κινούνταν αυθόρμητα, με την άνεση μιας αληθινής σταρ, από αυτές που πολύ αργότερα θα δημιουργούνταν με την εφεύρεση του κινηματογράφου και την ανάδυση του διεθνούς σταρ σίστεμ. Αγαπούσε την ιππασία, το αλκοόλ, τα πάρτι, την ποίηση, το θέατρο, το αψέντι - τις απολαύσεις, με δυο λόγια, μιας τρυφηλής ζωής που πήγαιναν κόντρα στον αυτοκρατορικό της ρόλο. Της άρεσε να αγγίζει τους ανθρώπους, γινόταν διαχυτική με τον απλό κόσμο, δεν δίσταζε να ανοίξει τις πύλες του παλατιού και να μπει άφοβα μέσα στο απογοητευμένο πλήθος που διαδήλωνε σιωπηλά στη Βιέννη τη δυσαρέσκειά του για τον σύζυγό της, τον αυτοκράτορα Φραγκίσκο Ιωσήφ.

Η αληθινή Ελισάβετ της Αυστρίας το 1867
Η αληθινή Ελισάβετ της Αυστρίας το 1867

Οι φιλελεύθερες για την εποχή αντιλήψεις της Σίσσυς και η άνεσή της να ζει έξω από τις συμβάσεις του Παλατιού και την υποκρισία της Αυλής, ως ελεύθερη γυναίκα που παίρνει το άλογό της και καλπάζει στα δάση απολαμβάνοντας τη λυτρωτική επαφή με τη φύση και με τους απλούς ανθρώπους, σύντομα τη στοχοποίησαν. Η ελεγκτική και συγκεντρωτική πεθερά της -η αρχιδούκισσα Σοφία- τη θεωρούσε εκνευριστικά ατίθαση και την απαξίωνε, αντιμετωπίζοντάς την ως ανεπαρκή.

Η Σίσσυ είχε την ατυχία να αργήσει να... δώσει έναν διάδοχο στον αυτοκράτορα. Μετά τη γέννηση της πρώτης της κόρης, της πριγκίπισσας Σοφίας (η οποία πέθανε στα 2 της έτη από αφυδάτωση και πιθανόν από τυφοειδή πυρετό), η Ελισάβετ άρχισε να δέχεται ένα έντονο, ασφυκτικό κύμα πίεσης στην Αυλή, ενορχηστρωμένο από τη μητέρα του αυτοκράτορα Φραγκίσκου Ιωσήφ. Η γέννηση της δεύτερης κόρης του βασιλικού ζευγαριού -η Γκίζελα της Αυστρίας- επιδείνωσε τη θέση της αυτοκράτειρας μέσα στον Οίκο των Αψβούργων, δημιουργώντας ένα πολεμικό κλίμα εναντίον της, το οποίο την οδήγησε σε ψυχική κατάρρευση. Η επεμβατική πεθερά απομόνωνε διαρκώς την Ελισάβετ, σε σημείο μάλιστα να της πάρει ολοκληρωτικά τον έλεγχο των παιδιών της. Όταν η μικρή Σοφία πέθανε, η Σίσσυ για μεγάλο χρονικό διάστημα υπέστη νευρικό κλονισμό. Η γέννηση του διαδόχου Ροδόλφου βελτίωσε, λίγα χρόνια μετά, τη θέση της Ελισάβετ στην Αυλή, ωστόσο το τίμημα για την υγεία της ήταν μεγάλο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Σκηνή από τη δεύτερη σεζόν της «Αυτοκράτειρας» στο Netflix
Σκηνή από τη δεύτερη σεζόν της «Αυτοκράτειρας» στο Netflix

Μια δυνατή σειρά εποχής: Σκοτεινή και διεισδυτική

Η σειρά του Netflix «Αυτοκράτειρα» παρακολουθεί με εξαιρετική σκηνοθεσία και σενάριο αυτή την πορεία της Ελισάβετ της Αυστρίας, σκιαγραφώντας με λεπτότητα και ωραία, υποβλητική ατμόσφαιρα τον χαρακτήρα της χαρισματικής αυτής γυναίκας. Ο δεύτερος κύκλος που ανέβηκε πρόσφατα στη δημοφιλή πλατφόρμα είναι πιο καλός και δυνατός, ακόμα και από τον απολαυστικό πρώτο κύκλο. Η σκηνοθεσία είναι πιο βαθιά, τα πλάνα ακόμα πιο ποιητικά και κινηματογραφικά, το σενάριο είναι πιο διεισδυτικό.

O Philip Froissant και η Devrim Lingnau στους πρωταγωνιστικούς ρόλους της σειράς «Αυτοκράτειρα»
O Philip Froissant και η Devrim Lingnau στους πρωταγωνιστικούς ρόλους της σειράς «Αυτοκράτειρα»

Οι ψυχικές εναλλαγές στην ψυχοσύνθεση της Σίσσυς, αλλά και η αμφισημία και η πολυπλοκότητα ενός βασιλικού γάμου που με τις υποχρεώσεις του βαραίνει και υποσκάπτει τη συζυγική καθημερινότητα, παρουσιάζονται με χειρουργική ακρίβεια και λεπτότητα. Η μουσική συμπληρώνει μια φωτογραφία που σε σημεία θυμίζει ζωντανό καμβά. Συνολικά, πρόκειται για μια πολύ δυνατή σειρά, η οποία ωστόσο σε πολλούς μπορεί να φαίνεται ενοχλητικά μελαγχολική και σκοτεινή, παρά τη λάμψη της αυτοκρατορικής αίγλης του βιενέζικου παλατιού.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι ομοιότητες της Σίσσυς με την πριγκίπισσα Νταϊάνα

Σε παλιότερο δημοσίευμά του, το αμερικανικό περιοδικό «Vanity Fair» είχε επισημάνει μια συνάφεια μεταξύ των δύο αυτών εμβληματικών προσωπικοτήτων: της πριγκίπισσας Σίσσυς με την πριγκίπισσα Νταϊάνα. Η Nell Scovell αναφέρει χαρακτηριστικά: «Στις πιο σκοτεινές της στιγμές, η Νταϊάνα, η πριγκίπισσα της Ουαλίας, θα μπορούσε να είχε βρει μια φίλη που θα μπορούσε να την κατανοήσει, στο πρόσωπο της αυτοκράτειρας Ελισάβετ της Αυστρίας. Οι δυο γυναίκες έζησαν παρόμοιες ζωές, με διαφορά ενός αιώνα. Και οι δύο παντρεύτηκαν με βασιλικά μέλη σε νεαρή ηλικία. Και οι δύο είχαν να αντιμετωπίσουν τρομερές πεθερές. Και οι δύο πέθαναν γνωρίζοντας ότι οι παραμυθένιοι γάμοι δεν έχουν πάντα αίσιο τέλος».

Η πεθερά της Ελισάβετ υποκλίνεται στην Αυτοκράτειρα, την οποία διαρκώς υποσκάπτει
Η πεθερά της Ελισάβετ υποκλίνεται στην Αυτοκράτειρα, την οποία διαρκώς υποσκάπτει

Η Ελισάβετ της Αυστρίας δολοφονήθηκε το 1898, σε ηλικία 61 ετών, ενώ βρισκόταν σε ταξίδι στη Γενεύη, από τον Ιταλό αναρχικό Λουίτζι Λουκένι, ο οποίος την τραυμάτισε θανάσιμα με μαχαίρι. 

Η σχέση της Ελισάβετ με την πεθερά της -την αρχιδούκισσα Σοφία- βρίσκεται στο κάδρο του δεύτερου κύκλου της εξαιρετικής σειράς «Αυτοκράτειρα»
Η σχέση της Ελισάβετ με την πεθερά της -την αρχιδούκισσα Σοφία- βρίσκεται στο κάδρο του δεύτερου κύκλου της εξαιρετικής σειράς «Αυτοκράτειρα»
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Και οι δύο γυναίκες αδυνατούσαν να ακολουθήσουν το ασφυκτικό πρωτόκολλο και την ψυχρότητα της μοναρχίας. Δεν μπορούσαν να παρακολουθούν ασυγκίνητες τα πλήθη να τους εκδηλώνουν την αγάπη τους. Περνώντας μέσα από τον κόσμο, σταματούσαν να αγκαλιάσουν απλές γυναίκες, παιδιά, ζητιάνους ή ασθενείς. Απέναντι στην αποστασιοποίηση του Παλατιού έβαζαν ένα χάδι, μια τρυφερή αγκαλιά, ένα βλέμμα κατανόησης. Αντίθετα με τα περισσότερα μέλη της μοναρχίας, που αντιμετώπιζαν τον κόσμο και όλα τα γεγονότα με ψυχρό αίμα, οι δύο αυτές γυναίκες έσκυβαν πάνω από τον λαό για να ακούσουν τα συναισθήματά του και τις ανάγκες του. Το αποτέλεσμα, τελικά, σε όλο αυτό ήταν να στοχοποιηθούν από την Αυλή ως ψυχικά ασταθείς και ευάλωτες, καθώς και να περιθωριοποιηθούν ως κινούμενες «χειροβομβίδες» έτοιμες να απασφαλίσουν συναισθηματικά και να τινάξουν το πρωτόκολλο στον αέρα.

Η όμορφη και γλυκιά Devrim Lingnau αποδίδει άψογα τα χαρίσματα της αληθινής πριγκίπισσας Σίσσυς
Η όμορφη και γλυκιά Devrim Lingnau αποδίδει άψογα τα χαρίσματα της αληθινής πριγκίπισσας Σίσσυς

Η Allison Pataki, συγγραφέας του ιστορικού μυθιστορήματος «The Accidental Empress», είπε χαρακτηριστικά στο «Vanity Fair»: «Η Σίσσυ ήταν, αναμφισβήτητα, η πρώτη σύγχρονη διασημότητα που λειτούργησε σε παγκόσμια κλίμακα. Κέρδισε τις καρδιές και τη φαντασία των ανθρώπων, με τον τρόπο που το έκανε η Νταϊάνα έναν αιώνα μετά».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Η Ελισάβετ μπορεί με πολλούς τρόπους να θεωρηθεί ως μια Νταϊάνα του 19ου αιώνα: και οι δύο ήταν όμορφες και χαρισματικές γυναίκες, που έκαναν δυστυχισμένους βασιλικούς γάμους και είχαν, τελικά, βίαιους θανάτους. Και οι δύο εξίσου, στην πορεία της ζωής τους προκάλεσαν κύματα αγάπης και αφοσίωσης, αλλά και πολεμικές και αμφισβήτηση. Παράλληλα, ο θάνατος και των δύο οδήγησε στην ανάπτυξη μιας ρομαντικής μυθολογίας γύρω από την προσωπικότητά τους» αναφέρει η Σούζαν Ριντ, επιμελήτρια Γερμανικών Σπουδών, στο blog Ευρωπαϊκών Σπουδών της Βρετανικής Βιβλιοθήκης.

Το τρέιλερ της σειράς «Αυτοκράτειρα» στο Netflix

Βασική διαφορά ήταν ίσως -κι αυτό επισημαίνεται στη σειρά του Netfix- ότι ο αυτοκράτορας Φραγκίσκος Ιωσήφ ήταν ερωτευμένος με την Ελισάβετ, εν αντιθέσει με τον πρίγκιπα Κάρολο, που από την αρχή του γάμου του ήταν ερωτευμένος με την Καμίλα. Η στήριξη του Φραγκίσκου Ιωσήφ, καθώς φυσικά και τα οφέλη που αναγνώριζε στη δημοφιλία της Ελισάβετ, μια δημοφιλία που κάλυπτε τα κενά που δημιουργούσε η δική του απάθεια και ψυχρότητα προς τους λαούς της αυτοκρατορίας του, βοήθησαν ώστε ο γάμος τους να αντέξει παρά τις αντιξοότητες: τα διαρκή εθνικιστικά κινήματα του 19ου αιώνα (αιώνας της ανάδυσης των εθνικών κρατών στην Ευρώπη), τις ατελείωτες παρεμβάσεις της μητέρας του αυτοκράτορα, αλλά και του θανάτου δύο παιδιών τους, της Σοφίας που πέθανε μωρό και του γιου τους και διαδόχου του θρόνου, Ροδόλφου, που αυτοκτόνησε στα 31 του χρόνια μαζί με την ερωμένη του, βαρόνη Μαρία Βετσέρα, σε ένα κυνηγετικό περίπτερο στο Μάιερλινγκ.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ