«Φύλλο και φτερό» το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το δυστύχημα στα Τέμπη -Τι έφταιξε, οι συστάσεις, τα συμπεράσματα - iefimerida.gr

«Φύλλο και φτερό» το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το δυστύχημα στα Τέμπη -Τι έφταιξε, οι συστάσεις, τα συμπεράσματα

Ο πίνακας ελέγχου στο σταθμό της Λάρισας
Ο πίνακας ελέγχου στο σταθμό της Λάρισας
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Έπειτα από πολύμηνες έρευνες, τα μέλη της επιτροπής του ΕΟΔΑΣΑΑΜ έδωσαν το πόρισμά τους στη δημοσιότητα, επιχειρώντας να ρίξουν φως στη σιδηροδρομική τραγωδία της 28ης Φεβρουαρίου στα Τέμπη.

Στις 178 σελίδες του πορίσματος, ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών & Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών καταδεικνύει με διεξοδικό τρόπο τα αίτια που οδήγησαν στην τραγωδία και παραθέτει φωτογραφίες, σχεδιαγράμματα, προσομοιώσεις και επιστημονικά δεδομένα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ανάμεσά τους, η διαχρονική αδιαφορία κυβερνήσεων για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, μια σειρά ανθρωπίνων λαθών, οι ελλείψεις στη συντήρηση των υποδομών.

Η προέλευση της πυρόσφαιρας μετά τη σύγκρουση δεν έχει ακόμα διευκρινιστεί και γι' αυτό απαιτείται περαιτέρω έρευνα από εξειδικευμένα επιστημονικά κέντρα του εξωτερικού. Ωστόσο, αναφέρεται πως εντοπίστηκε άγνωστης προέλευσης καύσιμο, ενώ σημειώθηκε πως 5 έως 7 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους εξαιτίας της έκρηξης.

Η έκθεση παρουσιάστηκε σήμερα από τον πρόεδρο του Σιδηροδρομικού Τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Χρήστο Παπαδημητρίου, τον προϊστάμενο μονάδας διερευνήσεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Κώστα Καπετανίδη, καθώς και τα μέλη της Επιτροπής Διερεύνησης και στελέχη της ERA, Bart Accou και Fabrizio Carpinelli.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο Οργανισμός δημοσίευσε το πρωί στην ιστοσελίδα του το πόρισμά του στα αγγλικά, ενώ, όπως επισημαίνεται, τις επόμενες ημέρες θα ακολουθήσει και η ελληνική έκδοση.

Ο πρόεδρος του Σιδηροδρομικού Τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Χρήστος Παπαδημητρίου, ξεκαθάρισε λίγο αργότερα (Mega) ότι «δεν υπάρχει κεντρική εντολή για το μπάζωμα» και πως «δεν βρήκα καμία ένδειξη πολιτικής παρέμβασης [...], κανείς δεν πήρε τηλέφωνο να μου πει “κάνε αυτό ή εκείνο”».

Ο Χρήστος Παπαδημητρίου υπογράμμισε ότι «αν θέλαμε να κρύψουμε κάτι, δεν θα είχαμε φέρει τους πιο ειδικούς ανθρώπους στην Ευρώπη για να διερευνήσουν το δυστύχημα».

Πρόσθεσε, μάλιστα, πως «όσοι πήγαν εκεί, βλέπεις ένα άγχος και μια αγωνία να αποκατασταθεί ο χώρος [...] Ίσως είχαν στο μυαλό τους ότι πρέπει να αποκατασταθεί η κυκλοφορία [...] Το αντιμετώπισαν σαν τροχαίο δυστύχημα».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ακόμη, επισήμανε την απειρία του σταθμάρχη, τονίζοντας ότι κακώς με ένα μήνα υπηρεσίας βρέθηκε μόνος του σε νυχτερινή βάρδια σε τόσο δύσκολο πόστο, ενώ στάθηκε και στο λάθος που εκτιμά η επιτροπή πως έκανε ο μηχανοδηγός του εμπορικού τρένου.

«Η διαχείριση μετά το δυστύχημα έγινε εντελώς λανθασμένα. Από εκεί και πέρα η επιτροπή διαπίστωσε πως χάθηκαν πολύτιμα στοιχεία, δεν μπόρεσε να βρει κάποιον περίφημο κεντρικό σχεδιαστή που διέταξε μπάζωμα ή να κρυφτούν στοιχεία. Η άποψή μου ήταν ότι υπήρχε μία παντελής άγνοια. Δεν υπήρχε σχέδιο έκτακτης ανάγκης που να το γνωρίζουν και να το εφαρμόσουν, δεν υπήρχαν πρωτόκολλα για τέτοιες συγκρούσεις. Υπήρχε παντελής έλλειψη γνώσης και σχεδίου για να αντιμετωπιστεί κάτι τόσο τραγικό», είπε χαρακτηριστικά.

Από την πλευρά της κυβέρνησης, ο Παύλος Μαρινάκης τόνισε πως «η κυβέρνηση ουδέποτε ισχυρίστηκε ότι δεν έγιναν λάθη σε πολιτικό επίπεδο», ενώ υπογράμμισε ότι «η κυβέρνηση τη μόνη κατηγορία που θέλει να αποκρούσει είναι αυτή περί συγκάλυψης», για να προσθέσει:

«Η κατηγορία αυτή -της συγκάλυψης- καταρρίπτεται από το πόρισμα, το οποίο αναφέρει ρητά πως οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι που βρέθηκαν στο σημείο της τραγωδίας δεν έδιναν εντολές».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα βασικά σημεία του πορίσματος για τα Τέμπη

Τα μέλη του ΕΟΔΑΣΑΑΜ τηρούν ενός λεπτού σιγή πριν από την έναρξη της συνέντευξης στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ, όπου παρουσίασαν το πόρισμα για τα Τέμπη
Τα μέλη του ΕΟΔΑΣΑΑΜ τηρούν ενός λεπτού σιγή πριν από την έναρξη της συνέντευξης στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ, όπου παρουσίασαν το πόρισμα για τα Τέμπη
  • Στο επίκεντρο της παρουσίασης τέθηκαν τα αίτια που οδήγησαν στο δυστύχημα στα Τέμπη και αφορούν τα ζητήματα ασφαλείας, τις ανθρώπινες ευθύνες, αλλά και τις διαχρονικές αδυναμίες του σιδηρόδρομου, εξαιτίας των ελλείψεων σε πόρους, σε ανθρώπινο δυναμικό αλλά και σε κονδύλια.
  • Αναφορικά με την έκρηξη, οι ερευνητές του ΕΟΔΑΣΑΑΜ είπαν πως από την έρευνα θεωρούν «εξαιρετικά απίθανο» τα έλαια σιλικόνης να προκάλεσαν την πυρόσφαιρα. Παράλληλα, αναφέρθηκε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης ότι «προσομοιώσεις και εκθέσεις ειδικών υποδεικνύουν την παρουσία αγνώστου καυσίμου», γι' αυτό και έχει ζητηθεί περαιτέρω διερεύνηση από εγκεκριμένα πανεπιστήμια.
  • Τα περισσότερα θύματα σκοτώθηκαν στη σύγκρουση, ενώ από την έκρηξη και τη φωτιά έχασαν τη ζωή τους 5-7 άτομα.
  • Αναφορικά με τα όσα έγιναν μετά το δυστύχημα, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ διαπιστώνει πως δεν έγινε εφαρμογή επιχειρησιακής περιμέτρου καθώς και σωστή χαρτογράφηση του χώρου διερεύνησης, κάτι που οδήγησε σε απώλεια πληροφοριών απαραίτητων για την κατανόηση των αιτιών και των παραγόντων του ατυχήματος.
  • Τα μέλη της επιτροπής αναφέρθηκαν, επίσης, σε ανθρώπινα λάθη, σε σημαντικά «κενά» σε προσωπικό και ελέγχους. Επισημάνθηκε, δε, ότι όσοι καθυστέρησαν τη σύμβαση 717 από την ανώτερη ηγεσία έχουν συντελέσει αποφασιστικά στην τραγωδία και στον θάνατο των παιδιών.
  • Σε σχετική ερώτηση αργότερα, σε ό,τι αφορά την 717, ο κ. Παπαδημητρίου ανέφερε: «Δεν είναι σκοπός της έρευνάς μας η διερεύνηση της 717, αλλά, αν θέλετε την προσωπική μου γνώμη, όλοι αυτοί που καθυστέρησαν την 717 και δεν μιλάμε για τους κατηγορούμενους, τα απλά στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, αλλά μιλάμε για την ανώτερη ηγεσία, έχουν συμβάλει αποφασιστικά στο να σκοτωθούν αυτά τα παιδιά».
  • Στόχος, σύμφωνα με τα στελέχη του Οργανισμού, είναι το πόρισμα να συμβάλει στην αποτροπή αντίστοιχων δυστυχημάτων στο μέλλον, αλλά και στη δημιουργία ενός σύγχρονου και ασφαλούς σιδηροδρομικού δικτύου στη χώρα μας.
  • Δείτε ΕΔΩ όλο το πόρισμα για τα Τέμπη στα αγγλικά.
Ο Αντώνης Ψαρόπουλος, πατέρας της Μάρθης / Φωτογραφία: Eurokinissi
Ο Αντώνης Ψαρόπουλος, πατέρας της Μάρθης / Φωτογραφία: Eurokinissi

Σύνοψη Διερεύνησης Σιδηροδρομικού Ατυχήματος

Μετωπική σύγκρουση μεταξύ επιβατικής και εμπορικής αμαξοστοιχίας στα Τέμπη, 28 Φεβρουαρίου 2023

1 Σύνοψη

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

1.1. Το ατύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023

1. Το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023, η επιβατική αμαξοστοιχία IC-62, με 353 επιβάτες, από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη, αναχώρησε από τον σταθμό Λάρισας στις 23:05 με καθυστέρηση 48 λεπτών. Σχεδόν την ίδια ώρα, η εμπορευματική αμαξοστοιχία 63503 αναχώρησε από τον σταθμό Νέων Πόρων με κατεύθυνση προς Λάρισα, επίσης με καθυστέρηση στο προγραμματισμένο δρομολόγιο.

2. Λίγο μετά τις 23:18 οι δύο αμαξοστοιχίες συγκρούστηκαν μετωπικά, με την εμπορευματική να καταγράφει ταχύτητα περίπου 90 km/h ενώ η επιβατική ταξίδευε με ταχύτητα περίπου 150 km/h, και οι δύο εντός των επιτρεπόμενων ορίων ταχύτητας. Η σύγκρουση ήταν τεράστια. Οι δύο μηχανές της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας κατέληξαν στη διπλανή γραμμή και προσέκρουσαν στον κατακόρυφο τοίχο αντιστήριξης, ενώ η μηχανή και το βαγόνι πρώτης θέσης της επιβατικής αμαξοστοιχίας εκτοξεύτηκαν στην άλλη πλευρά της γραμμής, όπου προσγειώθηκαν σε επίπεδο χαμηλότερο από τη γραμμή του τρένου στο έδαφος, και καταστράφηκαν ολοσχερώς.

3. Ακολούθως, μια δεύτερη, σχεδόν μετωπική σύγκρουση σημειώθηκε μεταξύ του βαγονιού του εστιατορίου της επιβατικής αμαξοστοιχίας και της πρώτης πλατφόρμας, φορτωμένης με χαλύβδινα ελάσματα, που ήταν τα επόμενα βαγόνια που ακολουθούσαν στην επιβατική και εμπορευματική αμαξοστοιχία αντίστοιχα.

Ακολουθώντας την κατεύθυνση των προπορευόμενων βαγονιών, το βαγόνι του εστιατορίου και το επόμενο βαγόνι δεύτερης θέσης της επιβατικής αμαξοστοιχίας κατέληξαν επίσης στο έδαφος, σε χαμηλότερο επίπεδο. Εν τω μεταξύ, σχηματίστηκε μια τεράστια πυρόσφαιρα, η οποία φαινόταν να κινείται με τον επιβατικό συρμό. Στις πυρκαγιές που προκλήθηκαν στο έδαφος, χαμηλότερα, κάηκαν ολοσχερώς το εστιατόριο και το βαγόνι δεύτερης θέσης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Πρώτο (αριστερά) και δεύτερο στάδιο (δεξιά) της πύρινης σφαίρας.
Πρώτο (αριστερά) και δεύτερο στάδιο (δεξιά) της πύρινης σφαίρας.

4. Συνολικά, πενήντα επτά άτομα, εκ των οποίων έντεκα μέλη του προσωπικού ή των υπεργολάβων που εργάζονταν στην Hellenic Train, έχασαν τη ζωή τους στο ατύχημα, ογδόντα ένα άτομα τραυματίστηκαν σοβαρά και ενενήντα εννέα είχαν ελαφρά τραύματα. Ένας σημαντικός αριθμός ατόμων, που εμπλέκονταν άμεσα ή έμμεσα στο ατύχημα, υπέστη σοκ ή/και ψυχολογικό τραύμα.

1.2. Συμπεράσματα της ανάλυσης

5. Η σύγκρουση της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC-62 και της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας 63503 συνέβη επειδή και οι δύο συρμοί κινούνταν σε αντίθετες κατευθύνσεις στην ίδια γραμμή μεταξύ των σταθμών Λάρισας και Νέων Πόρων.

Θέση και κίνηση των αμαξοστοιχιών, εδώ στο τμήμα ET2, που απεικονίζεται στον πίνακα ελέγχου του σταθμού Κατερίνης
Θέση και κίνηση των αμαξοστοιχιών, εδώ στο τμήμα ET2, που απεικονίζεται στον πίνακα ελέγχου του σταθμού Κατερίνης
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

1.2.1. Αιτιώδεις παράγοντες

6. Ο σταθμάρχης Λάρισας δεν χρησιμοποίησε την αυτοματοποιημένη μέθοδο προκειμένου να ορίσει τη διαδρομή για τον συρμό IC-62 για να φύγει από τον σταθμό Λάρισας προς τα βόρεια, προς Νέους Πόρους, βάσει της οποίας θα είχαν ρυθμιστεί σωστά όλες οι αλλαγές. Αντίθετα, χειρίστηκε τις μεμονωμένες αλλαγές χειροκίνητα και, ενώ το έκανε, ξέχασε να τοποθετήσει τις αλλαγές 118 A/B στην «κύρια» θέση, οδηγώντας έτσι τον συρμό IC-62 προς την αντίθετη κατεύθυνση από την κανονική διαδρομή. Αυτό το λάθος εξακολούθησε να περνάει απαρατήρητο από τον σταθμάρχη μετά την αναχώρηση του IC-62.

7. Αυτές οι ενέργειες και οι αποφάσεις του σταθμάρχη πρέπει να γίνουν κατανοητές στο δύσκολο επιχειρησιακό πλαίσιο το οποίο είχε να αντιμετωπίσει εκείνο το βράδυ. Δεδομένων των διαθέσιμων στοιχείων, είναι πολύ απίθανο ο σταθμάρχης να είχε την πρόθεση να βάλει τον συρμό IC-62 στην αντίθετη τροχιά. Ο πίνακας ελέγχου που έπρεπε να χρησιμοποιήσει για τον απομακρυσμένο χειρισμό των αλλαγών μπορεί να είναι εύκολος στη χρήση από πιο έμπειρους σταθμάρχες, αλλά μπορεί να οδηγήσει σε σύγχυση όταν ο σταθμάρχης δεν είναι αρκετά έμπειρος. Αυτό ίσχυε για τον σταθμάρχη εκείνης της βάρδιας, καθώς ο πίνακας ελέγχου περιείχε χρήσιμες πληροφορίες σε διαφορετικά σημεία, χρησιμοποιήθηκαν εναλλακτικά διαφορετικοί τρόποι λειτουργίας των αλλαγών και δεν υπήρχαν σαφείς γραπτές οδηγίες.

8. Επιπλέον, ο κανονικός φόρτος εργασίας του επιβαρύνθηκε ιδιαίτερα από μια σειρά πρόσθετων παραγόντων.

Υπήρξε μια σειρά από τεχνικές βλάβες, τόσο προσωρινές όσο και πιο μόνιμες, οι οποίες δημιούργησαν πρόσθετες αρμοδιότητες ή δυσχέραναν τα καθήκοντά του. Έπρεπε να αντιμετωπίσει έναν άνευ προηγουμένου αριθμό επικοινωνιών, πολλές από τις οποίες δεν είχαν άμεση σχέση με το καθήκον του να ελέγχει την κυκλοφορία των τρένων. Επιπλέον, ο σχεδιασμός του περιβάλλοντος εργασίας, λόγω της θέσης των διαφόρων μέσων που χρησιμοποιούνται, δεν επιτρέπει τη διεξαγωγή συνομιλιών και ταυτόχρονα την παρακολούθηση της κυκλοφορίας των τρένων. Τέλος, την προσοχή του και τη συναισθηματική του κατάσταση επηρέασε η διόρθωση ενός λάθους που έκανε, όταν προηγουμένως καθόρισε τη διαδρομή για ένα άλλο εισερχόμενο, τοπικό τρένο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

9. Ακολούθως, η άδεια για την αμαξοστοιχία IC-62 να αναχωρήσει από τον σταθμό Λαρίσης προς βορρά δόθηκε προφορικά από τον σταθμάρχη Λάρισας και δεν επιβεβαιώθηκε μέσω επανάληψης από τους μηχανοδηγούς της IC-62. Αυτό έμεινε χωρίς αντίδραση από τον σταθμάρχη, αφήνοντας ασαφές το πώς έγινε κατανοητό το μήνυμα από τους μηχανοδηγούς.

10. Αυτή η αλληλουχία δραστηριοτήτων επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από τη γενική έλλειψη αυστηρής εφαρμογής της προδιαγεγραμμένης μεθοδολογίας δομημένης επικοινωνίας. Επιπλέον, η μεθοδολογία που ορίζεται στους ελληνικούς κανονισμούς είναι ξεπερασμένη σε σύγκριση με τα πιο πρόσφατα διεθνή πρότυπα. Τέλος, η χρήση ενός ανοιχτού καναλιού ραδιοεπικοινωνίας, όπως συνηθίζεται στους ελληνικούς σιδηρόδρομους, δεν επιτρέπει άμεσες και χωρίς διακοπή επικοινωνίες ασφαλείας μεταξύ σταθμαρχών και μηχανοδηγών.

11. Εν τέλει ξεπεράστηκε το πιθανό (χρονικό) όριο στο οποίο οι μηχανοδηγοί του IC-62 θα μπορούσαν να αντιδράσουν στις αντικρουόμενες πληροφορίες μεταξύ της θέσης των αλλαγών και της χορηγηθείσας άδειας κυκλοφορίας. Αν και ήταν αναμενόμενο να σταματήσουν μπροστά από τις λανθασμένα ρυθμισμένες αλλαγές 118 A/B και να επικοινωνήσουν με τον σταθμάρχη για να λάβουν σαφείς οδηγίες, δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι οι μηχανοδηγοί της αμαξοστοιχίας IC-62 αντέδρασαν στη θέση των αλλαγών, η οποία δεν ήταν συμβατή με τη ληφθείσα εντολή. Ο κύριος παράγοντας που μπορεί να το εξηγήσει αυτό είναι ότι ήταν συνηθισμένο φαινόμενο να κατευθύνονται οι μηχανοδηγοί στην αντίθετη γραμμή. Αυτό είχε συμβεί και νωρίτερα την ίδια ημέρα στο επίμαχο τμήμα, μεταξύ Λάρισας και Νέων Πόρων. Επίσης, οι εμπλεκόμενοι μηχανοδηγοί οδήγησαν στην αντίθετη γραμμή για να φτάσουν στον σταθμό Λαρίσης, από το Παλαιοφάρσαλο.

Το καλύτερο εκτιμώμενο σημείο της 1ης σύγκρουσης: X, Εμπορευματική ατμομηχανή 120-022: L1, και 120-012: L2, ατμομηχανή επιβατικής αμαξοστοιχίας 120-023:Περιοχές της ατμομηχανής, Βαγόνι πρώτης θέσης Α1: τμήματα του A1, Τμήματα του εστιατορίου, η δεύτερη θέση B2 πάνω στο B3, στη συνέχεια τα Β3, Β4, Β5, Β6, (Β7 κάτω από τη σήραγγα), Πλατφόρμες εμπορευματικών αμαξοστοιχιών P 1-2-3-4, και τα εμπορευματικά βαγόνια 4-7 (και άλλα 6 που δεν φαίνονται στο σχήμα). Το αρχικό στα αγγλικά: Best estimated point of the 1st collision: X, Freight locomotive 120-022: L1, and 120-012: L2, Passenger train locomotive 120-023: Locomotive areas, First-class A1 coach: A1 areas, Restaurant Car area, Second-class B2 on B3 head, then B3, B4, B5, B6, (B7 under the tunnel), Freight train platforms P 1-2-3-4, and freight wagons 4-7 (and other 6 not on the figure).
Το καλύτερο εκτιμώμενο σημείο της 1ης σύγκρουσης: X, Εμπορευματική ατμομηχανή 120-022: L1, και 120-012: L2, ατμομηχανή επιβατικής αμαξοστοιχίας 120-023:Περιοχές της ατμομηχανής, Βαγόνι πρώτης θέσης Α1: τμήματα του A1, Τμήματα του εστιατορίου, η δεύτερη θέση B2 πάνω στο B3, στη συνέχεια τα Β3, Β4, Β5, Β6, (Β7 κάτω από τη σήραγγα), Πλατφόρμες εμπορευματικών αμαξοστοιχιών P 1-2-3-4, και τα εμπορευματικά βαγόνια 4-7 (και άλλα 6 που δεν φαίνονται στο σχήμα).
Το αρχικό στα αγγλικά: Best estimated point of the 1st collision: X, Freight locomotive 120-022: L1, and 120-012: L2, Passenger train locomotive 120-023: Locomotive areas, First-class A1 coach: A1 areas,
Restaurant Car area, Second-class B2 on B3 head, then B3, B4, B5, B6, (B7 under the tunnel), Freight train platforms P 1-2-3-4, and freight wagons 4-7 (and other 6 not on the figure).
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

1.2.2. Υποκείμενοι παράγοντες

12. Ο ελληνικός σιδηροδρομικός τομέας υπέφερε πολύ από τις οικονομικές κρίσεις που ξεκίνησαν στα τέλη του 2009 και κορυφώθηκαν το 2010. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την κακή συντήρηση και την όλο και πιο υποβαθμισμένη υποδομή και μια διαρθρωτική έλλειψη προσωπικού, απαραίτητου για να συνεχίσει να παρέχει τις συνήθεις υπηρεσίες. Το σιδηροδρομικό σύστημα δεν είχε ανακάμψει από αυτή την κατάσταση μέχρι τις αρχές του 2023.

Επεξήγηση της ακολουθιάς με τους χρόνους της
Επεξήγηση της ακολουθιάς με τους χρόνους της

13 Ο διαχειριστής υποδομής ΟΣΕ δεν προβαίνει σε προληπτική συντήρηση των υποδομών ελέγχου, τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης. Παρεμβάσεις πραγματοποιούνται όταν αποτυγχάνουν (κρίσιμα) στοιχεία, ακόμη και για έργα ανάταξης που παραδίδονται εν μέρει σε χρήση. Επιπλέον, ο τρόπος με τον οποίο ο ΟΣΕ διαχειρίζεται τις ικανότητες των σταθμαρχών του δεν εγγυάται ότι είναι ικανοί για τις εργασίες που σχετίζονται με την ασφάλεια για τις οποίες είναι υπεύθυνοι και υπό οποιεσδήποτε συνθήκες. Επίσης, δεν είχε πραγματοποιηθεί μεθοδευμένη παρακολούθηση της απόδοσης κανενός από τους σταθμάρχες, με αποτέλεσμα ο ΟΣΕ να μην έχει εικόνα για την όποια επιδείνωση στην ποιότητα εκτέλεσης εργασιών που σχετίζονται με την ασφάλεια.

14 Δεν λαμβάνονταν υπόψη από τον ΟΣΕ οι απαραίτητες αλληλεπιδράσεις μεταξύ ανθρώπων και άλλων στοιχείων ενός κοινωνικοτεχνικού συστήματος. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ο χρησιμοποιούμενος εξοπλισμός, οι απαιτούμενες εργασίες, το διαθέσιμο περιβάλλον εργασίας και οι γενικές οργανωτικές ρυθμίσεις να εξαντλούν τα όρια του επιχειρησιακού προσωπικού πέρα από αυτό που είναι ανθρωπίνως αποδεκτό με βιώσιμο τρόπο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Επικρατούσε μια ισχυρή πεποίθηση ότι όλοι οι λειτουργικοί κίνδυνοι μπορούν να ελεγχθούν με την αυστηρή εφαρμογή κανόνων, υπό όλες τις συνθήκες.

15. Αυτό είχε, επίσης, αντίκτυπο στους μηχανοδηγούς, οι οποίοι αντιμετώπιζαν αλλαγές λόγω συνεχών εργασιών στη γραμμή ή/και βλαβών σε καθημερινή βάση, κάτι που απαιτούσε συνεχή εγρήγορση και υψηλό επίπεδο ανθεκτικότητας. Στο πλαίσιο αυτό, η Hellenic Train δεν μπόρεσε να αποδείξει ότι παρείχε συνεχή εκπαίδευση στους μηχανοδηγούς της, ιδίως για επικοινωνίες που σχετίζονται με την ασφάλεια και για σχετικές μη τεχνικές ικανότητες (δεξιότητες, συμπεριφορές ή στάσεις). Επίσης, δεν ήταν διαθέσιμη κάποια διαδικασία εντός της Hellenic Train για τη συστηματική παρακολούθηση της απόδοσης των μηχανοδηγών σχετικά με την ποιότητα των επικοινωνιών που σχετίζονται με την ασφάλεια ή άλλες κρίσιμες για την ασφάλεια δραστηριότητες

Μια άλλη πυρκαγιά ξεκίνησε στο μπροστινό μέρος του βαγονιού Β2.
Μια άλλη πυρκαγιά ξεκίνησε στο μπροστινό μέρος του βαγονιού Β2.

16. Τέλος, λόγω της έλλειψης Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης για τη διεξαγωγή της ανεξάρτητης ανάλυσης ατυχημάτων και συμβάντων, η ικανότητα του ελληνικού σιδηροδρομικού τομέα να διδαχθεί από αυτά βασιζόταν εξ ολοκλήρου στις έρευνες που πραγματοποιήθηκαν από τους φορείς εκμετάλλευσης ως μέρος του Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας τους. Αυτές οι εσωτερικές έρευνες, ωστόσο, με το να εστιάζουν στα λάθη που έκανε μεμονωμένα το προσωπικό πρώτης γραμμής, δεν είχαν συστηματικά το απαραίτητο βάθος για την εισαγωγή βιώσιμων αλλαγών, περιορίζοντας έτσι τις δυνατότητες μάθησης στο ελάχιστο. Αυτό το πρόβλημα ενισχύθηκε περαιτέρω από τον τρόπο που η ΡΑΣ εστίαζε -κατά τις έρευνες, τις αναλύσεις και τις συστάσεις της- (μόνο) στη μη συμμόρφωση.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

1.2.3. Παράγοντες που επηρέασαν τη σοβαρότητα των συνεπειών

17. Τα περισσότερα από τα θύματα αυτού του ατυχήματος οφείλονται στις επιπτώσεις της σύγκρουσης των δύο τρένων. Τα σιδηροδρομικά οχήματα δεν είναι σχεδιασμένα για σύγκρουση με ταχύτητα άνω των 36 km/h, επομένως πρέπει να λαμβάνονται μέτρα ενεργητικής ασφάλειας για τη μείωση της σοβαρότητας των συνεπειών.

Η τελική θέση των 3 μηχανών και ορισμένων επιβατικών και εμπορευματικών βαγονιών (http://www.intime.gr/).
Η τελική θέση των 3 μηχανών και ορισμένων επιβατικών και εμπορευματικών βαγονιών (http://www.intime.gr/).

Φαίνεται ότι δεν υπήρχε κανένα κριτήριο ή κανόνας στον ΟΣΕ για την προσαρμογή της μέγιστης επιτρεπόμενης ταχύτητας ανάλογα με την κατάσταση του συστήματος σηματοδότησης.

18. Βάσει των παρατηρήσεων που μπορούσαν να γίνουν, δεν υπάρχει ένδειξη ότι ο τεχνικός εξοπλισμός του εμπλεκόμενου τροχαίου υλικού προκάλεσε τον σχηματισμό και την επέκταση της τεράστιας πυρόσφαιρας που προέκυψε μετά τη σύγκρουση, η οποία στη συνέχεια προκάλεσε δευτερεύουσες πυρκαγιές. Με τα υπάρχοντα στοιχεία είναι αδύνατο να προσδιοριστεί τι ακριβώς προκάλεσε αυτό το φαινόμενο, αλλά προσομοιώσεις και εκθέσεις ειδικών υποδεικνύουν την πιθανή παρουσία ενός άγνωστου μέχρι στιγμής καυσίμου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ο πίνακας ελέγχου στο σταθμό της Λάρισας
Ο πίνακας ελέγχου στο σταθμό της Λάρισας

19. Παρόλο που δεν υπήρχε ρητή νομική υποχρέωση για τον εξοπλισμό του τροχαίου υλικού με καλύτερα αντιπυρικά υλικά, μένει να αξιολογηθεί εάν αυτό θα μπορούσε να διαδραματίσει ρόλο στην πιθανότητα επιβίωσης των λίγων θυμάτων που είχαν επιζήσει από την αρχική σύγκρουση και έχασαν τη ζωή τους από τη φωτιά.

20. Υπήρχε και εξακολουθεί να υπάρχει υψηλός κίνδυνος επιδείνωσης των αρχικών συνεπειών της Διαταραχής Μετατραυματικού Στρες (PTSD), ειδικά για όλους όσους δεν είχαν τη δυνατότητα έγκαιρης πρόσβασης σε σχετική υποστήριξη. Σημειώνουμε ότι εξακολουθούν να υπάρχουν τουλάχιστον 22 άτομα με «σοβαρό» επίπεδο Διαταραχής Μετατραυματικού Στρες και άνω, όπως προέκυψε από έρευνα που διεξήγαγε η ομάδα διερεύνησης (πάνω από το 25% των ερωτηθέντων οι οποίοι συμπλήρωσαν σχετικό ερωτηματολόγιο).

Κίνηση της μηχανής της επιβατικής αμαξοστοιχίας 120-023 πάνω και μέσα από την οροφή της της μηχανής της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας 120-022.
Κίνηση της μηχανής της επιβατικής αμαξοστοιχίας 120-023 πάνω και μέσα από την οροφή της της μηχανής της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας 120-022.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

1.2.4. Παρατηρήσεις ασφαλείας

21. Αν και δεν συνδέεται με τα αίτια του ατυχήματος ή τη σοβαρότητα των συνεπειών, η έρευνα εντόπισε μια σειρά πρόσθετων στοιχείων που σχετίζονται με την ασφαλή διαχείριση συμβάντων στους ελληνικούς σιδηροδρόμους.

Η αίθουσα ελέγχου κυκλοφορίας με τους σταθμάρχες στο σταθμό της Λάρισας.
Η αίθουσα ελέγχου κυκλοφορίας με τους σταθμάρχες στο σταθμό της Λάρισας.

22. Δεν υπήρξε πραγματικός συντονισμός, σε επιχειρησιακό ή σε στρατηγικό επίπεδο, των διαφόρων υπηρεσιών στον τόπο της σύγκρουσης. Κάθε υπηρεσία συνέχισε να λειτουργεί υπό τις δικές της εντολές, πρωτοβουλίες και προσωπικό, χωρίς αλληλεπίδραση σε οργανωτικό επίπεδο. Αποτέλεσμα αυτού είναι το ότι δεν έγινε σωστή χαρτογράφηση του χώρου διερεύνησης του ατυχήματος.

Inconsistencies of the timeline of the checks during the shunting operations of the freight train 63503.
Inconsistencies of the timeline of the checks during the shunting operations of the freight train 63503.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

23. Η γνώση για τη σωστή εφαρμογή του «Σχεδίου Διαχείρισης Ανθρώπινων Απωλειών» έλειπε σε αρκετές από τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης. Δεν είχαν ποτέ διοργανωθεί ασκήσεις για την προετοιμασία της συντονισμένης εφαρμογής του σε σιδηροδρομικό πλαίσιο, ούτε αναλήφθηκε κάποια πρωτοβουλία εκ των υστέρων για διδαχή από την εμπειρία του ατυχήματος των Τεμπών.

24. Η αρχική συλλογή αποδεικτικών στοιχείων για μια περαιτέρω διερεύνηση ανέδειξε αρκετά ελαττώματα, με αποτέλεσμα την απώλεια πληροφοριών δυνητικά ζωτικής σημασίας, απαραίτητων για την κατανόηση των αιτίων και των υποκείμενων παραγόντων του ατυχήματος και για τη βελτίωση της ασφάλειας του σιδηροδρομικού συστήματος.

Λείπει το οπίσθιο άκρο της μηχανής 120-012.
Λείπει το οπίσθιο άκρο της μηχανής 120-012.

1.2.5. Ο ρόλος των ελεγκτικών αρχών

25. Στις αρχές του 2023, όπως και την προηγούμενη δεκαετία, η Ελλάδα δεν είχε εν λειτουργία Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης, ο οποίος θα μπορούσε να διερευνήσει με ανεξάρτητο τρόπο τα σιδηροδρομικά ατυχήματα και συμβάντα. Ως αποτέλεσμα, λόγω της έλλειψης ανεξάρτητων ερευνών, δεν αντλήθηκαν διδάγματα για ολόκληρο τον σιδηροδρομικό τομέα από προηγούμενα ατυχήματα και συμβάντα. Αυτό επιτείνεται από τη γενικά αποδεκτή πεποίθηση ότι η ασφαλής λειτουργία του σιδηροδρομικού συστήματος, υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, μπορεί να επιτευχθεί με αυστηρή συμμόρφωση με τους κανόνες, ακόμη και αν δεν υπάρχει υποστηρικτικός εξοπλισμός ή συστήματα προστασίας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Οι μηχανές 120-022 και 120-012 της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63503 μετά το δυστύχημα. Μπροστινή όψη, από το δρόμο.
Οι μηχανές 120-022 και 120-012 της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63503 μετά το δυστύχημα. Μπροστινή όψη, από το δρόμο.

26. Η Εθνική Αρχή Ασφάλειας (ΡΑΣ) κατά την έκδοση της εξουσιοδότησης ασφαλείας για τον ΟΣΕ, δεν εντόπισε τις παραπάνω κρίσιμες αδυναμίες στο Σύστημα Διαχείρισης Ασφάλειας. Αρκετές από αυτές τις αδυναμίες στην εφαρμογή του Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας του ΟΣΕ εντοπίστηκαν αργότερα, κατά τη φάση της εποπτείας και κοινοποιήθηκαν στον ΟΣΕ για διορθωτικά μέτρα, χωρίς να οδηγήσουν σε κάποια αισθητή αλλαγή.

27. Σχετικά ζητήματα εντοπίστηκαν και από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων, είτε κατά την πιστοποίηση ασφαλείας των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων είτε κατά τον έλεγχο των δραστηριοτήτων της Εθνικής Αρχής Ασφάλειας. Η απαραίτητη βελτίωση δεν πραγματοποιήθηκε αρκετά γρήγορα, γεγονός το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε επιδείνωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων μακροπρόθεσμα.

Θέσεις των σταθμάρχων όταν επικοινωνούν, στον σταθμό της Λάρισας
Θέσεις των σταθμάρχων όταν επικοινωνούν, στον σταθμό της Λάρισας
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

1.3. Συστάσεις ασφαλείας

28. Κατά τη διάρκεια της διερεύνησης, εκδόθηκε από τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ μια επείγουσα σύσταση ασφάλειας, με σκοπό να αντιμετωπιστεί ο συνδυασμένος κίνδυνος μηνυμάτων που σχετίζονται με την ασφάλεια τα οποία στερούνται δομής και μεθοδολογίας, καθώς και η χρήση ενός ανοιχτού συστήματος επικοινωνίας όπου οι επικοινωνίες που σχετίζονται με την ασφάλεια δεν μπορούν να έχουν προτεραιότητα έναντι όλων των άλλων επικοινωνιών.

Η φωτιά σιγόβραζε στο εσωτερικό του βαγονιού του εστιατορίου επί 12 ώρες.
Η φωτιά σιγόβραζε στο εσωτερικό του βαγονιού του εστιατορίου επί 12 ώρες.

29. Επιπλέον, ως αποτέλεσμα της διερεύνησης του ατυχήματος των Τεμπών ο EOΔAΣAAM εκδίδει 17 συστάσεις ασφαλείας. Πολλές από αυτές τις συστάσεις υπερβαίνουν τις αρμοδιότητες και τις εξουσίες των μεμονωμένων οργανισμών και επομένως δεν μπορούν να εφαρμοστούν χωρίς την υποστήριξη της ελληνικής κυβέρνησης. Ως εκ τούτου, συνιστάται στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών να συνεχίσει και να βελτιώσει την εφαρμογή του υφιστάμενου Σχεδίου Δράσης. Έτσι θα δημιουργηθεί ένα πλαίσιο στο οποίο οι διάφοροι αρμόδιοι σιδηροδρομικοί φορείς θα έχουν στη διάθεσή τους τα ανθρώπινα, οικονομικά και οργανωτικά μέσα για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις για την ανάπτυξη και τη διατήρηση ενός βιώσιμου και ασφαλούς σιδηροδρομικού συστήματος.

Η ακολουθία της πυρκαγιάς από το σημείο σύγκρουσης έως το τελικό στάδιο
Η ακολουθία της πυρκαγιάς από το σημείο σύγκρουσης έως το τελικό στάδιο
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

30. Ο ΟΣΕ πρέπει να κατανοήσει καλύτερα τους κινδύνους που σχετίζονται με την πραγματικότητα της λειτουργίας του τρέχοντος σιδηροδρομικού συστήματος στην Ελλάδα και να βελτιώσει τον τρόπο με τον οποίο ελέγχει αυτούς τους κινδύνους. Επιπλέον, ο ΟΣΕ πρέπει να βελτιστοποιήσει την απόδοση και την αξιοπιστία των στοιχείων της υποδομής και να διαχειρίζεται τους κινδύνους ασφάλειας που συνδέονται με αυτά, καθ' όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους. Ο ΟΣΕ πρέπει να αξιολογεί τακτικά την ικανότητα του προσωπικού που εκτελεί καθήκοντα που σχετίζονται με την ασφάλεια και να εξασφαλίζει την διατήρησή τους. Αυτό περιλαμβάνει το σύνολο των ικανοτήτων που σχετίζονται με μη-τεχνικές δεξιότητες αλλά και σχετικά με τη σωματική και ψυχολογική ικανότητα, όχι μόνο κατά την πρόσληψη νέου προσωπικού αλλά και κατά τη διάρκεια ολόκληρης της σταδιοδρομίας του. Ο ΟΣΕ θα πρέπει να αναπτύξει ένα σύστημα παρακολούθησης της απόδοσης, ώστε να αντιλαμβάνεται τυχόν επιδείνωση της εκτέλεσης εργασιών που σχετίζονται με την ασφάλεια από τους Σταθμάρχες ή άλλο προσωπικό που εκτελεί καθήκοντα κρίσιμα για την ασφάλεια. Επιπλέον, πρέπει να δημιουργηθεί η δυνατότητα του ΟΣΕ να εξάγει διδάγματα από περιστατικά και ατυχήματα. Αυτό θα οδηγήσει στην εφαρμογή μέτρων διαρθρωτικής βελτίωσης που μπορούν να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον που θα υποστηρίζει το έργο του επιχειρησιακού προσωπικού. Τέλος, ο ΟΣΕ θα πρέπει να μεγιστοποιήσει τη διαθεσιμότητα καταγεγραμμένων δεδομένων που θα μπορούν να βοηθήσουν στην ανάλυση ατυχημάτων και συμβάντων και θα πρέπει να εξετάσει τη δυνατότητα χρήσης αυτών των τεχνολογιών για τη συνεχή παρακολούθηση των επιδόσεων ασφαλείας, σε ένα πλαίσιο χωρίς κατηγορίες ενοχής.

Θέσεις των σταθμαρχών όταν βλέπουν τον πίνακα ελέγχου στον σταθμό της Λάρισας
Θέσεις των σταθμαρχών όταν βλέπουν τον πίνακα ελέγχου στον σταθμό της Λάρισας

31. Στη Hellenic Train συνιστάται να ενισχύσει το σύστημα διαχείρισης των ικανοτήτων της, προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι μηχανοδηγοί (και το λοιπό προσωπικό, όποτε χρειάζεται) που εκτελούν εργασίες που σχετίζονται με την ασφάλεια είναι ανάλογα προετοιμασμένοι, ότι η ικανότητά τους αξιολογείται και διατηρείται τακτικά και ότι τα καθήκοντα εκτελούνται αναλόγως. Επιπλέον, θα πρέπει να αναπτυχθεί ένα σύστημα παρακολούθησης της απόδοσης των μηχανοδηγών, ώστε να δημιουργηθεί η ικανότητα βάσει της οποίας γίνεται αντιληπτή οποιαδήποτε επιδείνωση στην εκτέλεση των εργασιών που σχετίζονται με την ασφάλεια.

Χρήσιμα αποκόμματα με πληροφορίες
Χρήσιμα αποκόμματα με πληροφορίες
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

32. Η Εθνική Αρχή Ασφάλειας (ΡΑΣ) θα πρέπει να αναπτύξει ένα σύστημα αναφοράς περιστατικών για να ενισχυθεί η δυνατότητα του ελληνικού σιδηροδρομικού τομέα να διδαχθεί από ανεπιθύμητα συμβάντα Αυτό το σύστημα πρέπει να παρέχει την απαραίτητη δομή και ταξινόμηση για την υποχρεωτική αναφορά περιστατικών που σχετίζονται με την ασφάλεια από τον διαχειριστή υποδομής και όλες τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις που λειτουργούν στο ελληνικό δίκτυο. Τουλάχιστον εξίσου σημαντική και ακόμη πιο επείγουσα είναι η ανάγκη της ΡΑΣ να ενισχύσει την ικανότητά της για εποπτεία με στόχο τη δημιουργία άποψης για το επίπεδο επιδόσεων ασφάλειας του ελληνικού σιδηροδρομικού συστήματος.

Το εστιατόριο της επιβατικής αμαξοστοιχίας που καίγεται
Το εστιατόριο της επιβατικής αμαξοστοιχίας που καίγεται

33. Στον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τους Σιδηροδρόμους συνιστάται να λάβει μέτρα για την ταχύτερη εφαρμογή των σχεδίων δράσης, αφενός για τα Ενιαία Πιστοποιητικά Ασφαλείας και, αφετέρου, για τις εντοπισμένες ελλείψεις που εμποδίζουν την Εθνική Αρχής Ασφάλειας να παρακολουθήσει αποτελεσματικά τα Συστήματα Διαχείρισης Ασφάλειας των σιδηροδρομικών εταιρειών. Σε σχέση με αυτό, συνιστάται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εφαρμόσει ένα πλαίσιο που θα επιβάλλει στα κράτη μέλη να ικανοποιούν επαρκώς και έγκαιρα τις απαιτήσεις της ΕΕ σχετικά με τη χάραξη πολιτικής ασφάλειας, τη λειτουργία των Εθνικών Αρχών Ασφάλειας και των Εθνικών Οργανισμών Διερεύνησης και το σύστημα εθνικών κανόνων. Επιπλέον, θα πρέπει να δημιουργηθεί εικόνα για την καταλληλότητα της εφαρμογής των κανόνων επιχειρησιακής ασφάλειας που καθορίζονται από την ΕΕ στο εθνικό πλαίσιο των κρατών μελών, σε όλα τα επίπεδα.

34. Τέλος, συνιστάται στο ελληνικό Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας να αναπτύξει, σε συνεργασία με τις διάφορες υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης (Πυροσβεστική, Ιατρική και Ψυχοκοινωνική Υποστήριξη, Αστυνομία, Πολιτική Προστασία) και βάσει διεθνώς αναγνωρισμένων ορθών πρακτικών, λεπτομερείς οδηγίες για ένα Σχέδιο Αντιμετώπισης Έκτακτης Ανάγκης και Διαχείρισης Κρίσεων που θα επιτρέψει ταχεία, συντονισμένη βοήθεια κατά τη διάρκεια μιας έκτακτης ανάγκης. Το σχέδιο αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει σαφείς οδηγίες για το συντονισμό καταστάσεων έκτακτης ανάγκης σε επιχειρησιακό και στρατηγικό επίπεδο διαχείρισης, για τον καθορισμό των περιμέτρων, για την επαρκή χαρτογράφηση του τόπου του ατυχήματος και για την πρόληψη και τη μείωση των κινδύνων της Διαταραχής Μετατραυματικού Στρες.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι φωτογραφίες και τα γραφήματα στο πόρισμα για το δυστύχημα στα Τέμπη

Φωτογραφίες των σηράγγων στο σημείο του δυστυχήματος (αριστερά, δορυφορικές - δεξιά, από το διπλανό δρόμο)
Φωτογραφίες των σηράγγων στο σημείο του δυστυχήματος (αριστερά, δορυφορικές - δεξιά, από το διπλανό δρόμο)
Σιδηροδρομικός χάρτης με τους σταθμούς Παλαιοφάρσαλο, Λάρισα και Νέοι Πόροι
Σιδηροδρομικός χάρτης με τους σταθμούς Παλαιοφάρσαλο, Λάρισα και Νέοι Πόροι
Σχέδιο των γραμμών στο σταθμό Λάρισας, όπως απεικονίζεται στον πίνακα ελέγχου στο σταθμό Λάρισας
Σχέδιο των γραμμών στο σταθμό Λάρισας, όπως απεικονίζεται στον πίνακα ελέγχου στο σταθμό Λάρισας
Παγκόσμια κίνηση της σύγκρουσης, με την αρχική πρόσκρουση και τα αποτελέσματα της εκτόξευσης. (Τα SP1,2,3 είναι χαλύβδινες πλάκες και επίσης εκτοξεύτηκαν).
Παγκόσμια κίνηση της σύγκρουσης, με την αρχική πρόσκρουση και τα αποτελέσματα της εκτόξευσης. (Τα SP1,2,3 είναι χαλύβδινες πλάκες και επίσης εκτοξεύτηκαν).
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η πρώτη μηχανή της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας (120-022) με ακραίες ζημιές από την πολύ βαριά μετωπική σύγκρουση με τη μηχανή (120-023) της επιβατικής αμαξοστοιχίας.
Η πρώτη μηχανή της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας (120-022) με ακραίες ζημιές από την πολύ βαριά μετωπική σύγκρουση με τη μηχανή (120-023) της επιβατικής αμαξοστοιχίας.
Μπροστινή όψη της ατμομηχανής 120-022, η οροφή λείπει.
Μπροστινή όψη της ατμομηχανής 120-022, η οροφή λείπει.
Τμήμα (σασί) της πλήρως κατεστραμμένης ατμομηχανής 120-023 της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC-62.
Τμήμα (σασί) της πλήρως κατεστραμμένης ατμομηχανής 120-023 της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC-62.
Εκτιμώμενη περιοχή της δεύτερης σύγκρουσης για την εμπορική αμαξοστοιχία (εικόνα προσομοίωσης και εικόνα από το βίντεο).
Εκτιμώμενη περιοχή της δεύτερης σύγκρουσης για την εμπορική αμαξοστοιχία (εικόνα προσομοίωσης και εικόνα από το βίντεο).
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Λεπτομέρεια του κλειδιού τριών θέσεων για το χειρισμό των διακοπτών 118 στον πίνακα ελέγχου της Λάρισας.
Λεπτομέρεια του κλειδιού τριών θέσεων για το χειρισμό των διακοπτών 118 στον πίνακα ελέγχου της Λάρισας.
Απομεινάρια της πρώτης πλατφόρμας που μετέφερε χαλύβδινες πλάκες.
Απομεινάρια της πρώτης πλατφόρμας που μετέφερε χαλύβδινες πλάκες.
Απομεινάρια του εστιατορίου, αριστερά, σε σχήμα S όπως βρέθηκε επί τόπου, και δεξιά, η πλατφόρμα του στο Κουλούρι.
Απομεινάρια του εστιατορίου, αριστερά, σε σχήμα S όπως βρέθηκε επί τόπου, και δεξιά, η πλατφόρμα του στο Κουλούρι.
Απομεινάρια πάνω χαλύβδινων πλακών και η τελική θέση των 3 σετ χαλύβδινων πλακών.
Απομεινάρια πάνω χαλύβδινων πλακών και η τελική θέση των 3 σετ χαλύβδινων πλακών.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Τα απομεινάρια του βαγονιού Β2
Τα απομεινάρια του βαγονιού Β2
Τα απομεινάρια του βαγονιού Β3
Τα απομεινάρια του βαγονιού Β3
Γραμμική πρόσκρουση των χαλύβδινων πλακών στο πλάι του βαγονιού B4.
Γραμμική πρόσκρουση των χαλύβδινων πλακών στο πλάι του βαγονιού B4.
Συνολική εικόνα του προσομοιωμένου μηχανισμού δυστυχήματος με τους χρόνους: Η εικόνα 2 δείχνει την 1η πρόσκρουση, η εικόνα 4 τη 2η πρόσκρουση και οι εικόνες 5 και 6 την κίνηση μέχρι την ακινητοποίηση.
Συνολική εικόνα του προσομοιωμένου μηχανισμού δυστυχήματος με τους χρόνους: Η εικόνα 2 δείχνει την 1η πρόσκρουση, η εικόνα 4 τη 2η πρόσκρουση και οι εικόνες 5 και 6 την κίνηση μέχρι την ακινητοποίηση.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Πρώτο στάδιο, τοξοτή λάμψη και ανάφλεξη. Ο πράσινος κύκλος δείχνει τη θεωρητική ακτίνα εξάπλωσης της αρχικής αναφλέξεως.
Πρώτο στάδιο, τοξοτή λάμψη και ανάφλεξη. Ο πράσινος κύκλος δείχνει τη θεωρητική ακτίνα εξάπλωσης της αρχικής αναφλέξεως.
Δεύτερο στάδιο, πυρόσφαιρα (αριστερή πλευρά των εικόνων) και νέφος φωτιάς (δεξιά πλευρά των εικόνων)
Δεύτερο στάδιο, πυρόσφαιρα (αριστερή πλευρά των εικόνων) και νέφος φωτιάς (δεξιά πλευρά των εικόνων)
Pool fires #1 και #2
Pool fires #1 και #2
Η φωτιά σιγόβραζε στο εσωτερικό του βαγονιού του εστιατορίου επί 12 ώρες.
Η φωτιά σιγόβραζε στο εσωτερικό του βαγονιού του εστιατορίου επί 12 ώρες.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Φωτογραφία που δείχνει τις σφοδρές πυρκαγιές στην περιοχή του εστιατορίου (πίσω) και στο βαγόνι Β2 (μπροστά, πάνω) (Πηγή: EDAPO).
Φωτογραφία που δείχνει τις σφοδρές πυρκαγιές στην περιοχή του εστιατορίου (πίσω) και στο βαγόνι Β2 (μπροστά, πάνω) (Πηγή: EDAPO).
Φωτογραφίες της εξέλιξης των πυρκαγιών και η χρονοσήμανσή τους (πηγή: EDAPO).
Φωτογραφίες της εξέλιξης των πυρκαγιών και η χρονοσήμανσή τους (πηγή: EDAPO).
«Αυτόματος καθορισμός» της διαδρομής για ένα τρένο, όπως εξηγείται στο εγχειρίδιο του πίνακα ελέγχου
«Αυτόματος καθορισμός» της διαδρομής για ένα τρένο, όπως εξηγείται στο εγχειρίδιο του πίνακα ελέγχου
Χρήσιμα αποκόμματα με πληροφορίες
Χρήσιμα αποκόμματα με πληροφορίες
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Θέση των σταθμάρχων που έχουν προσαρμόσει το γραφείο τους (σταθμός Αφίδναι).
Θέση των σταθμάρχων που έχουν προσαρμόσει το γραφείο τους (σταθμός Αφίδναι).
Διακόπτες 101A/B
Διακόπτες 101A/B
Η διαδρομή για την είσοδο της αμαξοστοιχίας 2597.
Η διαδρομή για την είσοδο της αμαξοστοιχίας 2597.
Λεπτομέρεια των διακοπτών 118 στον πίνακα ελέγχου της Λάρισας (η κύρια κινητή παράκαμψη)
Λεπτομέρεια των διακοπτών 118 στον πίνακα ελέγχου της Λάρισας (η κύρια κινητή παράκαμψη)
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Θέση 3) Βαγόνι εστιατορίου, πολύ βαριά κατεστραμμένο από την αρχική σύγκρουση (διπλωμένο, λυγισμένο σε σχήμα S) και καμένο. Εδώ, αναρτημένο από τα καλώδια του γερανού.
Θέση 3) Βαγόνι εστιατορίου, πολύ βαριά κατεστραμμένο από την αρχική σύγκρουση (διπλωμένο, λυγισμένο σε σχήμα S) και καμένο. Εδώ, αναρτημένο από τα καλώδια του γερανού.
Λεπτομέρεια του πίνακα ελέγχου της Λάρισας με μια διαδρομή που έχει οριστεί να διασχίζει μια παράκαμψη. Στα αγγλικά στο πόρισμα έχει ως εξής: Detail of the Larissa Control Panel with a route set to cross a switch in a bypass position.
Λεπτομέρεια του πίνακα ελέγχου της Λάρισας με μια διαδρομή που έχει οριστεί να διασχίζει μια παράκαμψη. Στα αγγλικά στο πόρισμα έχει ως εξής: Detail of the Larissa Control Panel with a route set to cross a switch in a bypass position.
Section EA3 (indicated EA to the left of EA2 on the picture) of the control panel incorrectly indicating an occupation.
Section EA3 (indicated EA to the left of EA2 on the picture) of the control panel incorrectly indicating an occupation.
Ψηφιοποιημένη αίθουσα ελέγχου κυκλοφορίας στο σταθμό της Λάρισας, με έμπειρο προσωπικό, το 2025.
Ψηφιοποιημένη αίθουσα ελέγχου κυκλοφορίας στο σταθμό της Λάρισας, με έμπειρο προσωπικό, το 2025.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Φωτογραφίες του πληρώματος των μηχανοδηγών
Φωτογραφίες του πληρώματος των μηχανοδηγών
Καταγραφέας δεδομένων TELOC επί του τρένου, αμαξοστοιχία 63503 που ανακτήθηκε από δικαστικούς εμπειρογνώμονες στις 05.03.2023.
Καταγραφέας δεδομένων TELOC επί του τρένου, αμαξοστοιχία 63503 που ανακτήθηκε από δικαστικούς εμπειρογνώμονες στις 05.03.2023.
 Αρχικές και τελικές εκτιμώμενες θέσεις θυμάτων
Αρχικές και τελικές εκτιμώμενες θέσεις θυμάτων
Οι διαδρομές εκκένωσης που ακολούθησαν οι επιβάτες πριν από την άφιξη των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης στον τόπο του ατυχήματος
Οι διαδρομές εκκένωσης που ακολούθησαν οι επιβάτες πριν από την άφιξη των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης στον τόπο του ατυχήματος
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
 Εξέλιξη της πυρκαγιάς στο βαγόνι Β2 (από δεξιά προς τα αριστερά, σε λεπτά). (Πηγή: EDAPO)
Εξέλιξη της πυρκαγιάς στο βαγόνι Β2 (από δεξιά προς τα αριστερά, σε λεπτά). (Πηγή: EDAPO)
Εκτιμώμενο σημείο αρχικής ανάφλεξης
Εκτιμώμενο σημείο αρχικής ανάφλεξης
Εικόνες της θέσης του εστιατορίου, της επιβατικής αμαξοστοιχίας και της μηχανή.
Εικόνες της θέσης του εστιατορίου, της επιβατικής αμαξοστοιχίας και της μηχανή.
Η φωτιά που εξαπλώνεται #2, όπως παρατηρήθηκε από την κάμερα «Μαλιακός-Κλειδί»
Η φωτιά που εξαπλώνεται #2, όπως παρατηρήθηκε από την κάμερα «Μαλιακός-Κλειδί»
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Τοποθεσία και κατά προσέγγιση του μέγεθος των πυρκαγιών #1 και #2.
Τοποθεσία και κατά προσέγγιση του μέγεθος των πυρκαγιών #1 και #2.
Πυρκαγιά στο εσωτερικό του μετασχηματιστή εμπορευματικής αμαξοστοιχίας ως δευτερογενές αποτέλεσμα της φωτιάς που εξαπλώθηκε
Πυρκαγιά στο εσωτερικό του μετασχηματιστή εμπορευματικής αμαξοστοιχίας ως δευτερογενές αποτέλεσμα της φωτιάς που εξαπλώθηκε
Φωτιά μέσα και έξω από τον κατεστραμμένο μετασχηματιστή της πρώτης μηχανής της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας, 40 λεπτά μετά το ατύχημα
Φωτιά μέσα και έξω από τον κατεστραμμένο μετασχηματιστή της πρώτης μηχανής της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας, 40 λεπτά μετά το ατύχημα
Στοιχεία καύσης δύο διαφορετικών καυσίμων στο σημείο της φωτιάς που εξαπλώθηκε #1, το ένα αφήνει μαύρο και το άλλο λευκό υπόλειμμα.
Στοιχεία καύσης δύο διαφορετικών καυσίμων στο σημείο της φωτιάς που εξαπλώθηκε #1, το ένα αφήνει μαύρο και το άλλο λευκό υπόλειμμα.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
 Μεγάλες ρωγμές του μετασχηματιστή που εξακολουθεί να είναι συνδεδεμένος κάτω από την ατμομηχανή 120-022 (αριστερά). Χτυπήματα, πτυχώσεις, σκισίματα και μεγάλες ρωγμές του 120-023 (δεξιά), βλέπε επίσης εικόνα 61.
Μεγάλες ρωγμές του μετασχηματιστή που εξακολουθεί να είναι συνδεδεμένος κάτω από την ατμομηχανή 120-022 (αριστερά). Χτυπήματα, πτυχώσεις, σκισίματα και μεγάλες ρωγμές του 120-023 (δεξιά), βλέπε επίσης εικόνα 61.
Γράφημα 68. Απεικόνιση ορισμένων αποτελεσμάτων της έρευνας ψυχολογικών επιπτώσεων.
Γράφημα 68. Απεικόνιση ορισμένων αποτελεσμάτων της έρευνας ψυχολογικών επιπτώσεων.
Πρώτη ατμομηχανή, Siemens Hellas Sprinter 120-022. Κινητήρας NVR: 91 73 212 0 022-7. Τελευταία συντήρηση «I1» 23/02/2023, Θεσσαλονίκη.
Πρώτη ατμομηχανή, Siemens Hellas Sprinter 120-022. Κινητήρας NVR: 91 73 212 0 022-7. Τελευταία συντήρηση «I1» 23/02/2023, Θεσσαλονίκη.
Δεύτερη ατμομηχανή, Siemens Hellas Sprinter 120-012- NVR Κινητήρας: 91 73 212 0 012-8. Τελευταία συντήρηση «I1» 15/02/2023, Θεσσαλονίκη
Δεύτερη ατμομηχανή, Siemens Hellas Sprinter 120-012- NVR Κινητήρας: 91 73 212 0 012-8. Τελευταία συντήρηση «I1» 15/02/2023, Θεσσαλονίκη
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Τύπος πλατφόρμας στήριξης των χαλύβδινων πλακών
Τύπος πλατφόρμας στήριξης των χαλύβδινων πλακών
Τύπος πλατφόρμας στήριξης των εμπορευματοκιβωτίων
Τύπος πλατφόρμας στήριξης των εμπορευματοκιβωτίων
Επιβατική αμαξοστοιχία 120-023.
Επιβατική αμαξοστοιχία 120-023.
Επιβατικό βαγόνι Α1 πρώτης θέσης.
Επιβατικό βαγόνι Α1 πρώτης θέσης.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
 Βαγόνι εστιατορίου.
Βαγόνι εστιατορίου.
Επιβατικό βαγόνι δεύτερης θέσης, μοντέλο Pullman.
Επιβατικό βαγόνι δεύτερης θέσης, μοντέλο Pullman.
Θέση 1) Siemens Hellas Sprinter 120-022- NVR Κινητήρας: 91 73 212 0 022-7. Ζημιές στο μπροστινό μέρος, η οροφή λείπει και το πίσω μέρος έχει υποστεί σοβαρές ζημιές από την οπίσθια σύγκρουση με την ομηχανή 120-012. Πίσω όψη στην εικόνα 14.
Θέση 1) Siemens Hellas Sprinter 120-022- NVR Κινητήρας: 91 73 212 0 022-7. Ζημιές στο μπροστινό μέρος, η οροφή λείπει και το πίσω μέρος έχει υποστεί σοβαρές ζημιές από την οπίσθια σύγκρουση με την ομηχανή 120-012. Πίσω όψη στην εικόνα 14.
Θέση 2) Μηχανή 120 012, μεγάλες ζημιές στο μπροστινό μέρος (με την μηχανή 120-022) και στο πίσω μέρος, σημάδια πρόσκρουσης στην 1η εμπορευματοκιβώτιο στο P4, χωρίς την ελλείπουσα πίσω καμπίνα.
Θέση 2) Μηχανή 120 012, μεγάλες ζημιές στο μπροστινό μέρος (με την μηχανή 120-022) και στο πίσω μέρος, σημάδια πρόσκρουσης στην 1η εμπορευματοκιβώτιο στο P4, χωρίς την ελλείπουσα πίσω καμπίνα.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Θέση 3) πλατφόρμα αριθ. 1 που μεταφέρει χαλύβδινες πλάκες, το μπροστινό μισό καταστράφηκε ολοσχερώς από τη σφοδρή πρόσκρουση με το βαγόνι του εστιατορίου
Θέση 3) πλατφόρμα αριθ. 1 που μεταφέρει χαλύβδινες πλάκες, το μπροστινό μισό καταστράφηκε ολοσχερώς από τη σφοδρή πρόσκρουση με το βαγόνι του εστιατορίου
Θέση 4) πλατφόρμα nr 2 που μεταφέρει χαλύβδινες πλάκες, έχασε τα τροχοφόρα από τον εκτροχιασμό αλλά έχει υποστεί πολύ μικρές ζημιές, δεν υπάρχουν σημάδια βαριάς σύγκρουσης.
Θέση 4) πλατφόρμα nr 2 που μεταφέρει χαλύβδινες πλάκες, έχασε τα τροχοφόρα από τον εκτροχιασμό αλλά έχει υποστεί πολύ μικρές ζημιές, δεν υπάρχουν σημάδια βαριάς σύγκρουσης.
Θέση 5) πλατφόρμα nr 3 που μεταφέρει χαλύβδινες πλάκες, χαμένα αμαξίδια από εκτροχιασμό, ελαφρά ζημιά (συστροφή) λόγω πρόσκρουσης από το από πίσω.
Θέση 5) πλατφόρμα nr 3 που μεταφέρει χαλύβδινες πλάκες, χαμένα αμαξίδια από εκτροχιασμό, ελαφρά ζημιά (συστροφή) λόγω πρόσκρουσης από το από πίσω.
Πλατφόρμες όπως βρέθηκαν στον τόπο του ατυχήματος.
Πλατφόρμες όπως βρέθηκαν στον τόπο του ατυχήματος.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Θέσεις 6) και 7) - στα αριστερά, η πλατφόρμα αριθ. 4 (κατεστραμμένη, έχασε το μπροστινό τροχό, δεν εκτροχιάστηκε) που μεταφέρει το πρώτο εμπορευματοκιβώτιο.Στα δεξιά, το πρώτο εμπορευματοκιβώτιο (OOCL) μετατοπίζεται προς τα πίσω, πλήττοντας το επόμενο εμπορευματοκιβώτιο (ZIMonitor).
Θέσεις 6) και 7) - στα αριστερά, η πλατφόρμα αριθ. 4 (κατεστραμμένη, έχασε το μπροστινό τροχό, δεν εκτροχιάστηκε) που μεταφέρει το πρώτο εμπορευματοκιβώτιο.
Στα δεξιά, το πρώτο εμπορευματοκιβώτιο (OOCL) μετατοπίζεται προς τα πίσω, πλήττοντας το επόμενο εμπορευματοκιβώτιο (ZIMonitor).
Θέσεις 8)-15) Οι υπόλοιπες πλατφόρμες που μετέφεραν 8 εμπορευματοκιβώτια, άθικτα και ακόμη σφραγισμένα (ή παρέμειναν κενά, από τα 2 τελευταία), δεν εκτροχιάστηκαν, σταμάτησαν κατά μήκος της γραμμής και απομακρύνθηκαν κανονικά.
Θέσεις 8)-15) Οι υπόλοιπες πλατφόρμες που μετέφεραν 8 εμπορευματοκιβώτια, άθικτα και ακόμη σφραγισμένα (ή παρέμειναν κενά, από τα 2 τελευταία), δεν εκτροχιάστηκαν, σταμάτησαν κατά μήκος της γραμμής και απομακρύνθηκαν κανονικά.
Θέση 1) Μηχανή 120 023, ολοσχερώς κατεστραμμένη, σπασμένη σε μεγάλα κομμάτια. Απομένον κομμάτι της πλατφόρμας του υπογείου. Μέρος της μηχανής είναι ακόμα ορατό. Άλλη πλευρά στην εικόνα 17. Στη θέση 2) το βαγόνι Α1 1ης θέσης, καταστράφηκε ολοσχερώς, έχει σπασμένο σε μικρά κομμάτια, και δεν ήταν αναγνωρίσιμο ως ολόκληρο όχημα.
Θέση 1) Μηχανή 120 023, ολοσχερώς κατεστραμμένη, σπασμένη σε μεγάλα κομμάτια. Απομένον κομμάτι της πλατφόρμας του υπογείου. Μέρος της μηχανής είναι ακόμα ορατό. Άλλη πλευρά στην εικόνα 17. Στη θέση 2) το βαγόνι Α1 1ης θέσης, καταστράφηκε ολοσχερώς, έχει σπασμένο σε μικρά κομμάτια, και δεν ήταν αναγνωρίσιμο ως ολόκληρο όχημα.
Θέση 4) Βαγόνι Β2 2ης θέσης, σοβαρές ζημιές από πρόσκρουση στο μπροστινό και πίσω μέρος, η φωτιά το κατέκαψε αργά.
Θέση 4) Βαγόνι Β2 2ης θέσης, σοβαρές ζημιές από πρόσκρουση στο μπροστινό και πίσω μέρος, η φωτιά το κατέκαψε αργά.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Θέση 5) Βαγόνι Β3 2ης θέσης, εκτροχιάστηκε και έπεσε σε πλαγιά, χωρίς άλλες ζημιές από εκτροχιασμό ή σύγκρουση, συγκεκριμένες ζημιές από πρόσκρουση του B2 που έπεσε από πάνω.
Θέση 5) Βαγόνι Β3 2ης θέσης, εκτροχιάστηκε και έπεσε σε πλαγιά, χωρίς άλλες ζημιές από εκτροχιασμό ή σύγκρουση, συγκεκριμένες ζημιές από πρόσκρουση του B2 που έπεσε από πάνω.
Θέσεις 6-9) Αμαξοστοιχίες Β4-Β7, οι Β4 και Β5 εκτροχιάστηκαν και χτυπήθηκαν στο πλάι από χαλύβδινες πλάκες, οι Β6 και Β7 δεν εκτροχιάστηκαν, δεν υπάρχουν Β7 παρέμεινε σχεδόν ολόκληρο στη σήραγγα.
Θέσεις 6-9) Αμαξοστοιχίες Β4-Β7, οι Β4 και Β5 εκτροχιάστηκαν και χτυπήθηκαν στο πλάι από χαλύβδινες πλάκες, οι Β6 και Β7 δεν εκτροχιάστηκαν, δεν υπάρχουν Β7 παρέμεινε σχεδόν ολόκληρο στη σήραγγα.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ