Με την θετική ψήφο της ΝΔ ψηφίστηκαν από την Ολομέλεια της Βουλής τα σχέδια νόμου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για την «Κύρωση του Απολογισμού του Κράτους οικονομικού έτους 2021» και την «Κύρωση του Ισολογισμού και των λοιπών Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων της Κεντρικής Διοίκησης, περιόδου αναφοράς 1/1/2021 έως 31/12/2021».
Τα δύο νομοσχέδια καταψήφισαν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
«Ο προϋπολογισμός του 2024 που θα κατατεθεί σε λίγες ημέρες είναι ο πρώτος μετά από 13 χρόνια που καταρτίζεται με το αξιόχρεο της χώρας να έχει ανακτήσει την επενδυτική του βαθμίδα, κάτι που ωστόσο δεν ήταν δεδομένο, ούτε εύκολο, το να επιτευχθεί αυτή η πορεία της ελληνικής οικονομίας» τόνισε ο υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Θάνος Πετραλιάς, κατά την ολοκλήρωση της συζήτησης των δύο σχεδίων νόμων.
Ο υφυπουργός ανέφερε πως «η λογιστική μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης και η περαιτέρω ενίσχυση του εσωτερικού ελέγχου, είναι προτεραιότητες της κυβέρνησης να προχωρήσουν».
Ο κ. Πετραλιάς ανέφερε πως «ήδη έχουν εκδοθεί λογιστικές πολιτικές, έχει οριστικοποιηθεί το ηλεκτρονικό τιμολόγιο για τις πληρωμές στο Δημόσιο και τώρα προχωράμε στο τεχνικό μέρος, στο Gov ERP, όπου τελείωσε η πρώτη φάση των επτά μελετών και μέσα στον μήνα αρχίζει η πιο κρίσιμη φάση, τα λεγόμενα "blueprints", οι τεχνικές προδιαγραφές, ώστε να αρχίσουν στο τέλος του 2024 τα "user acceptance tests", δηλαδή οι δοκιμές με τους χρήστες, ώστε το 2025 να μπει σε εφαρμογή».
Ο υφυπουργός επισήμανε ότι «κρίσιμο είναι το μητρώο παγίων» καθώς αφορά την αποτίμηση της υπηρεσιακής κατάστασης του Δημοσίου» και εκτίμησε ότι αυτό θα έχει βγει μέχρι το τέλος του έτους.
Για τις ανισότητες, ο κ. Πετραλιάς ανέφερε πως στον προϋπολογισμό επιδόσεων θα υπάρχει ειδικό κεφάλαιο.
Πετραλιάς: Με τριπλή κρίση τηρήσαμε τις δεσμεύσεις μας
Ο κ. Πετραλιάς, αναφερόμενος στο οικονομικό έτος του 2021, σημείωσε ότι ήταν η χρονιά που η κυβέρνηση χρειάστηκε να αντιμετωπίσει μια τριπλή κρίση (πανδημία, φυσικές καταστροφές και την ενεργειακή κρίση), αλλά και να τηρήσει τις προεκλογικές της δεσμεύσεις και στόχους. Βασική μας επιδίωξη, είπε ο υφυπουργός, ήταν «να κρατήσουμε την κοινωνία όρθια». Σημείωσε ότι για την πανδημία χρειάσθηκε να ληφθούν 45 κατηγορίες μέτρων. Ήμασταν σε εποπτεία από τους θεσμούς και παρά όλα αυτά, καταφέραμε και είχαμε 12 θετικές αξιολογήσεις και εξήλθαμε από την αυξημένη εποπτεία, είπε.
Σχολιάζοντας τον λόγο έμμεσων-άμεσων φόρων, ο κ. Πετραλιάς είπε ότι είναι λογικό όταν μειώνονται και μάλιστα αρκετά οι άμεσοι φόροι, αυτό να αποτυπώνεται. Όπως και όταν έχουμε μια σειρά μέτρων επιδότησης για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, που συνολικά μέχρι σήμερα έχουν ανέλθει σε 13,7 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 9,5 αφορούν επιδοτήσεις ρεύματος και φυσικό αέριο.
Ο υφυπουργός επισήμανε την μεγέθυνση της οικονομίας που έχει συντελεστεί όλα αυτά τα χρόνια της διακυβέρνησης της ΝΔ. Δήλωσε ότι θα παραμείνουμε στους δημοσιονομικούς στόχους που έχουν τεθεί, στην ενίσχυσή του κοινωνικού κράτους, δημιουργώντας ένα καλύτερο μέλλον για τους Έλληνες πολίτες, βασισμένο στην ανάπτυξη και όχι στον δανεισμό».
Σχετικά με το θέμα της εξαγοράς τώρα και όχι κάποια άλλη στιγμή στο μέλλον, των μετοχών της AEGEAN που έλαβε το Δημόσιο για την κρατική επιχορήγηση που δόθηκε στην εταιρεία το 2021 λόγω της πανδημίας, ο υφυπουργός επανέλαβε πως «είναι θέμα ρίσκου. Κανείς δεν ξέρει αν θα ανέβει ή θα κατέβει τιμή της μετοχής του χρόνου. Το εξασκήσαμε σε μια στιγμή που ήταν σε ιστορικό ρεκόρ η τιμή της μετοχής της και δεν μπορούμε να ρισκάρουμε τα δημόσια οικονομικά».
Τι ανέφεραν οι εισηγητές και αγορητές των κομμάτων
Νωρίτερα, ο εισηγητής της ΝΔ Δημήτρης Μαρκόπουλος, ανέφερε πως «η μεγαλύτερη διαφορά της δημοκρατίας έναντι των υπολοίπων πολιτευμάτων είναι η λογοδοσία, η διαδικασία του απολογισμού. Και αυτό σήμερα ερχόμαστε εδώ να κάνουμε: τον απολογισμό ενός έτους καμπής, ενός κρίσιμου για τα δημόσια οικονομικά, αλλά και συνολικά για την πορεία της χώρας του έτους 2021». Όπως τόνισε, «ήταν από τα κρισιμότερα έτη για όλο τον πλανήτη λόγω της πανδημίας». Αναφορικά με τις απευθείας αναθέσεις που αποτέλεσαν σημείο επισημάνσεων της έκθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου και σημείο κριτικής της αντιπολίτευσης, ο κ. Μαρκόπουλος είπε ότι ήταν μια αναγκαιότητα για να αντιμετωπιστούν οι ανάγκες που δημιούργησε η Covid και «όσοι δεν κατανοούν αυτές τις, τότε, έκτακτες ανάγκες, σημαίνει ότι ζουν στον δικό τους χωροχρόνο» σημειώνοντας πως αυτές τις πρακτικές ακολούθησαν και οι άλλες χώρες της ΕΕ και του πλανήτη.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης από την δική του πλευρά, ανέφερε πως το κόμμα του θα καταψηφίσει τα δύο νομοσχέδια, σημειώνοντας πως «η εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2021 είναι μια αφορμή για να θυμηθούμε τις βασικές κριτικές που είχαν ασκηθεί από την μεριά του ΣΥΡΙΖΑ, προς την ασκούμενη οικονομική πολιτική της πρώτης τετραετίας της κυβέρνησης Μητσοτάκη και επιβεβαιώνονται σήμερα και από την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου». Ο κ. Μαμουλάκης ανέφερε ότι το καθαρό χρέος της χώρας, σημείωσε δυσθεώρητη αύξηση, της τάξεως των 14 δισ. ευρώ σε ένα μόλις έτος, κάνοντας το χρέος της χώρας να προσεγγίσει για το 2021 τα 388,5 δισ. ευρώ, από τα 374 δισ. ευρώ της προηγούμενης χρονιάς. Τα καθαρά εισπραχθέντα έσοδα ανήλθαν σε 54,92 δισ. ευρώ, ήτοι 1,95 δισ. και 3,69% πάνω από την αρχική πρόβλεψη του προϋπολογισμού του ίδιου έτους. Ο ΦΠΑ ανήλθε στο ποσοστό του 34,79% επί των εισπραχθέντων φορολογικών εσόδων, όταν το αντίστοιχο ποσοστό του φόρου εισοδήματος των νομικών προσώπων είναι μόλις 5,96%. Εξαπλάσια ήταν η είσπραξη μέσα από τους έμμεσους φόρους, σε σχέση με αυτούς που επιβάλλετε στη φορολόγηση των νομικών προσώπων, είπε ο κ. Μαμουλάκης.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ ανέφερε ότι το 2021 ψηφίστηκαν τέσσερις έκτακτοι προϋπολογισμοί, συνολικού ύψους 4,75 δισ. ευρώ, δηλαδή το 7% επί του ψηφισμένου προϋπολογισμού, εκ των οποίων τα 4,25 δισ. ευρώ, περίπου, αφορούσαν αποκλειστικά την αντιμετώπιση της πανδημίας μέσω αναγκαίας δημοσιονομικής επέκτασης. Ωστόσο, η μορφή των ενισχύσεων δεν είχε μόνιμη μορφή στην κατεύθυνση δημιουργίας ενός ισχυρού δημοσιονομικού συστήματος υγείας, την ενίσχυση των μεταφορών, της παιδείας, αλλά είχαν τον χαρακτήρα των έκτακτων μέτρων. Καταλόγισε στην κυβέρνηση ότι βιάστηκε να περιορίσει την επιδότηση της εργασίας, αλλά και για «παρδαλή» εξωτερική και αμυντική πολιτική της χώρας, προβαίνοντας σε τεράστιους στρατιωτικούς εξοπλισμούς, έξω από οποιαδήποτε λογική μακροχρόνιου αμυντικού σχεδιασμού της χώρας. Επέκρινε την κυβέρνηση ότι έχει μια αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης, όπως υστερήσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Πάρις Κουκουλόπουλος, δήλωσε πως το κόμμα του καταψηφίζει τον Απολογισμό και τον Ισολογισμό του 2021, όπως είχε καταψηφίσει και τον Προϋπολογισμό του 2021. Σχετικά με τις απευθείας αναθέσεις που έγιναν λόγω Covid, είπε ότι εάν δούμε στον Απολογισμό του 2022 ότι συνεχίστηκαν, τότε υπάρχει ένα ζήτημα. Και επειδή πάντα υπάρχουν και θα υπάρχουν έκτακτες ανάγκες, οι απευθείας αναθέσεις θα πρέπει «να χρησιμοποιούνται με πολλή φειδώ, με πολλή επιμέλεια, με πολλή προσοχή και πραγματικά εκεί που υπάρχει μόνον έκτακτη ανάγκη και όχι γενικά να αντιστρέφονται τα πράγματα και με επίκληση αυτού του γεγονότος να γίνονται πράγματα τα οποία δεν πάνε μπροστά την κοινωνία μας, δεν πάνε μπροστά τις δημόσιες υποθέσεις και δημιουργούν τεράστια ερωτήματα για τη διαχείριση δημοσίου χρήματος».
Αναφορικά με την εκτέλεση του Προϋπολογισμού του 2021, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ ανέφερε ότι τελικά ούτε το οικοδόμημα του ΕΣΥ ενισχύθηκε, ούτε αμβλύνθηκαν οι ανισότητες, αλλά αντίθετα διευρύνονται, αλλά ούτε και προωθήθηκε η στέρεη, σίγουρη ανάπτυξη και η παραγωγική ανασυγκρότησης της χώρας. Ο κ. Κουκουλόπουλος είπε πως ήταν ένα έτος στον οποίο η κυβέρνηση, χωρίς καμία αιτιολογική βάση, παρά από μια εμμονή και ιδεοληψία και από μια γαλαντόμα διάθεση υπέρ των ολίγων, άνοιξε την ψαλίδα μεταξύ έμμεσης και άμεσης φορολογίας, ενισχύοντας ευθέως τις ανισότητες. «Η επιστρεπτέα προκαταβολή δόθηκε με έναν τρόπο όχι υπεύθυνο, ενώ στην ενεργειακή κρίση η κυβέρνηση άργησε πάρα πολύ να αντιδράσει». Ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ τόνισε πως θα πρέπει να σπάσουμε έναν φαύλο κύκλο χαμηλής ανάπτυξης, που προβλέπουν όλα τα μακροοικονομικά μοντέλα, και αυτό είναι το κεντρικό σημείο. Όπως επίσης, η κυβέρνηση να προχωρήσει τα λογιστικά πρότυπα και την ενίσχυση των διαδικασιών εσωτερικού ελέγχου σε όλα τα υπουργεία με γρήγορα βήματα γιατί είναι για το καλό της χώρας.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος, ανέφερε πως είναι φανερό ότι καταψηφίζουμε τον Απολογισμό και τον Ισολογισμό του 2021 καθώς, «έχουμε να κάνουμε με ένα κράτος εχθρικό απέναντι στον λαό και τις ανάγκες του» και «επιλεκτικά ανίκανο να ικανοποιεί τις ανάγκες του λαού και επιλεκτικά πολύ ικανό και πανίσχυρο να ικανοποιεί τις ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων, αλλά και να θωρακίζει μέσα από τη βία, την τρομοκρατία, την αστυνομοκρατία, την εξουσία της άρχουσας τάξης σε βάρος των καταπιεσμένων λαϊκών στρωμάτων».
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος ανέφερε ότι ο Απολογισμός του 2021 αφορά την κορύφωση της τραγικής διαχείρισής της, με την απαράδεκτη κοινωνική καταστολή και με μια απίστευτη δημοσιονομική σπατάλη, και όλα αυτά με δανεικά.
Ο ειδικός αγορητής της Νίκης, Ανδρέας Βορύλλας, ανέφερε πως το κόμμα του θα καταψηφίσει τον Απολογισμό και τον Ισολογισμό του 2021. «Εάν και το κράτος θα πρέπει να καταρτίζει αξιόπιστες οικονομικές καταστάσεις που θα παρουσιάζουν την πραγματική χρηματοοικονομική κατάσταση της χώρας, αυτό δεν επιβεβαιώνεται από το Ελεγκτικό Συνέδριο, καθώς προέκυψαν σημαντικά ευρήματα» σημείωσε.
Ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών» Ιωάννης Κόντης, ανέφερε πως το κόμμα του δεν μπορεί να υπερψηφίσει τα δύο νομοσχέδια. Επισήμανε πως σύμφωνα με τις παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, «οι έμμεσοι φόροι στην ουσία είναι σε μεγάλο βαθμό μεγαλύτεροι από τους άμεσους». Παρατήρησε πως «οι μεγάλες επιχειρήσεις και οι μεγάλοι όμιλοι δεν συνεισφέρουν τόσο πολύ στον προϋπολογισμό».
Ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας Αλέξανδρος Καζαμίας, εξέφρασε την ριζική αντίθεσή του στην φορολογική δομή, λέγοντας πως «είναι κοινωνικά άδικη και διαιωνίζει το καθεστώς αυθαιρεσίας και ασυδοσίας που διέπει το τραπεζικό σύστημα, καθώς και τις μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις και τις εγχώριες μεγάλες επιχειρήσεις στη χώρα μας.