Μια ιδέα για ολοκληρωμένη έξοδο με θέατρο και φαγητό στην καρδιά της Αθήνας.
Πρώτα στην Αγίου Κωνσταντίνου για να δούμε τη νέα viral παράσταση του Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο και μετά βόλτα στο Μεταξουργείο, στο πολυσυζητημένο Καπάνι Μάρκετ για βινύλια, φυσικά κρασιά και μια νόστιμη κουζίνα από τη Φλώρινα.
Η παράσταση: Ο Φάουστ στο ντιβάνι του ψυχαναλυτή Εωσφόρου
Αντλώντας έμπνευση αυτή τη φορά από το πιο διάσημο θεατρικό έργο της γερμανικής κλασικής γραμματείας, τον θρυλικό Φάουστ του Γκαίτε, ο Άρης Μπινιάρης δημιουργεί μια παράσταση που συνδυάζει τη μουσική, τον χορό, την ψυχανάλυση με το κλασικό θέατρο, αλλά με μια νέα μεταμοντέρνα οπτική που στις πιο υψηλές της στιγμές γίνεται μεγαλειώδης, μυσταγωγική, απόκοσμη και ζοφερή. Ταυτόχρονα, η χιλιοειπωμένη εδώ και αιώνες ιστορία του άνδρα που πούλησε την ψυχή του στο διάβολο για να αγγίξει απολαύσεις, συναισθήματα και γνώσεις που δεν είχε καν φανταστεί ότι μπορούσε να γευτεί η θνητή πεπερασμένη του ύπαρξη, γίνεται με μια σύγχρονη ματιά ποπ, αστεία, οπερετική, καρτουνίστικη (σαν ιαπωνικό μινιμαλιστικό manga που ζωντανεύει επί σκηνής).

Στο νέο Φάουστ του Εθνικού Θεάτρου, εν ολίγοις, το μόνο κλασικό είναι ο χρυσοποίκιλτος διάκοσμος που περιβάλλει την σκηνή του εμβληματικού Τσίλερ κτιρίου της Αγίου Κωνσταντίνου. Όλα έρχονται τούμπα και παρόλα αυτά, η μαγεία όχι απλώς μένει, αλλά ανανεώνεται, αναγεννάται, κάνοντας τον λυρισμό του Γκαίτε απολύτως σημερινό.

Ο Φάουστ είναι ένας μεσήλικας άνδρας που βλέπει τα πάντα μέσα του να στεγνώνουν. Ένας ψυχικά χαμένος άνθρωπος που αναζητά βοήθεια. Ξαπλωμένος στο ντιβάνι του ψυχαναλυτή του, σε ένα κλειστοφοβικό δωμάτιο σαν ξύλινο κουτί, εκμυστηρεύεται ότι όλα μέσα του έχουν στεγνώσει. Ο δαιμονικά ευφυής ψυχαναλυτής του, ως άλλος Εωσφόρος, τον τραντάζει συθέμελα καθώς τραβά τον πέπλο των αναστολών, των ηθικών φραγμών, των κοινωνικών πρέπει και των σύγχρονων νευρώσεων, παρασύρει τον άνδρα να κάνει άβοβα μια βουτιά μέσα στην καρδιά του ψυχικού του τραύματος για να αναμετρηθεί με τους φόβους του και -γιατί όχι- να γευτεί τον απαγορευμένο καρπό ενός νεανικού έρωτα που χάσει μέσα του σαν χαλασμένο απωθημένο.

Η διαβολεμένη περιήγηση στο αλλόκοτο ξεκινά. Η σκηνοθεσία του Μπινιάρη χτίζει ένα απόκοσμα όμορφο σύμπαν, άλλοτε ζοφερό και ασφυκτικό κι άλλοτε ανάλαφρο και τολμηρό σαν βερολινέζικο καμπαρέ του Μεσοπολέμου.

Ο Φάουστ περιδινείται μέσα στο εναλλασσόμενο εντυπωσιακό σκηνικό που έχει δημιουργήσει με υπέροχα γραφικά ο εξαιρετικός Πάρις Μέξης, υπό τους δυνατούς και ατμοσφαιρικούς φωτισμούς της Στέλλας Κάλτσου και τη μουσική του Τζεφ Βάγγερ, ενώ ο θεατής βιώνει μια μυσταγωγία που σε γραπώνει από την πρώτη σκηνή και σε κρατά με κομμένη την ανάσα μέχρι να πέσει η αυλαία.

Όχι απλώς αξιοσημείωτη, αλλά καρδιά σε αυτό το μοναδικό μινιμαλιστικό υπερθέαμα είναι η κινησιολογία και η χορογραφία της Φαίδρας Νταϊόγλου, η οποία μεταμορφώνει τους ηθοποιούς και τους χορευτές σε κινούμενα γλυπτά που συνταράσσονται από τους σπασμούς της δαιμονικής επιρροής, της λαγνείας, του τρόμου και της σαγήνης που ασκεί μέσα τους το έρεβος του κακού.

Ο Μιχάλης Βαλάσογλου στον πρωταγωνιστικό ρόλο του σύγχρονου αυτού Φάουστ είναι υποδειγματικός. Ο Άρης Νινίκας ως Εωσφόρος γράφει ιστορία, ενώ η Κωνσταντίνα Τάκαλου υποδυόμενη τον κορυφαίο φόβο είναι η ενσάρκωση του αρχέγονου τρόμου.

Ο Άρης Μπινιάρης, αυτός ο ιδιοφυής σκηνοθέτης της εποχής μας, διασκευάζει τον Φάουστ του Γκαίτε, παντρεύοντας δημιουργικά το λυρικό κείμενο του σπουδαιότερου Γερμανού ποιητή -χρησιμοποιώντας ως βάση τη μετάφραση του Ιωάννη Θεοδωρακόπουλου (εκδ. Εστία)-, με στοιχεία και από άλλες λογοτεχνικές, θεατρικές, δοκιμιακές και ποιητικές προσεγγίσεις του μεσαιωνικού θρύλου του Φάουστ, όπως το θεατρικό έργο «Η τραγική ιστορία δόκτορος Φάουστ» (1592) του Κρίστοφερ Μάρλοου, του Μαρκήσιου Ντε Σαντ από τη Ζυστίν, του Μιχαήλ Μπουλκάκοφ από το μυθιστόρημα «Ο Μαιτρ και η Μαργαρίτα», του Ρεμπό από το «μια εποχή στην Κόλαση», ενώ δεν λείπουν οι επιρροές από τον Φρόιντ, τον Γουνγκ και τον Μπατάιγ.
Το αποτέλεσμα είναι μια παράσταση που έχει προκαλέσει δικαίως αίσθηση, ενώ ταυτόχρονα έχει γίνει -αναμενόμενα- μια τεράστια εμπορική επιτυχία.
Info: n-t.gr
Κτίριο Τσίλλερ - Κεντρική Σκηνή: Τετάρτη & Κυριακή | 18.00, Πέμπτη & Παρασκευή | 21.00, Σάββατο | 18.00 & 21.00.
Tιμές εισιτηρίων: Σάββατο, Κυριακή Διακεκριμένη Ζώνη 25€, Α' Ζώνη 22€, Β' Ζώνη 18€, Γ' Ζώνη 10€, Τετάρτη & Πέμπτη, Διακεκριμένη Ζώνη 19€, Α' Ζώνη 17€, Β' Ζώνη 15€, Γ’ Ζώνη 10€, Παρασκευή Γενική είσοδος 14€
Προπώληση εισιτηρίων: ticketservices.gr
To φαγητό μετά την παράσταση: Μεζέδες απ' τον ξυλόφουρνο, φυσικά κρασιά και βινύλια στο Καπάνι Μάρκετ
Πολύ κοντά στο Εθνικό Θέατρο, στο Μεταξουργείο, στη γειτονιά απέναντι από τον Σταθμό Λαρίσης, βρίσκεται αυτή η μεταμοντέρνα μπακαλοταβέρνα που έχει κάνει την έκπληξη με μεζέδες από τον ξυλόφουρνο και μια ενσυνείδητη κουζίνα που έχει τις ρίζες της στη βόρεια Ελλάδα και κυρίως στη Φλώρινα.

Το Καπάνι Μάρκετ προϋπήρχε στην περιοχή, στο ίδιο ακριβώς σημείο, ως παραδοσιακό μεζεδοπωλείο. Υπό τη νέα διεύθυνση του Κώστα Χριστάκη (γνωστός από τον Πρίγκιπα στα Εξάρχεια) και την μαγειρική ταυτότητα του σεφ Δημήτρη Μπαλάκα, το ωραίο αυτό μαγαζί έτσι όπως διαμορφώθηκε απέκτησε μια ταυτότητα που έχει βάθος, άποψη και κάνει γκελ στον κόσμο.

Η κοινή καταγωγή των δύο ανδρών από την ακριτική Φλώρινα, έφερε όπως είναι αναμενόμενο τα αρώματα, τις γεύσεις της βορείου Ελλάδος στο Μεταξουργείο. Το όνομα (Καπάνι είναι η παλαιότερη παραδοσιακή αγορά τροφίμων της Θεσσαλονίκης, ένα διαχρονικό σημείο συνάντησης γεύσεων όπου συναντιούνται η Ανατολή με τα Βαλκάνια), είναι ιδανικό καθώς εκφράζει τη φρεσκάδα της πρώτης ύλης στην οποία εστιάζει ο σεφ, αλλά και μια κουζίνα ευέλικτη που αλλάζει διαρκώς ανάλογα με την εποχικότητα και τα λαχανικά που ευδοκιμούν ανά περίοδο.

Τα signature πιάτα -από τη φασολάδα Πρεσπών με τις φλωρινιώτικες τζουμπερίνγκες, δηλαδή τα ξεροψημένα κομμάτια χοιρινού με το λίπος, το παραδοσιακό Μακάλο της Φλώρινας, η σιγομαγειρεμένη πανσέτα μαύρου χοίρου με τη σέρβικη σάλτσα Άιβαρ με κόκκινες πιπεριές- έχουν γράψει δυνατά και συζητιούνται.
Η δική μας εμπειρία ήταν απολαυστική, εστιάζοντας στα ονειρεμένα σκορδάτα σαλιγκάρια από το Πισοδέρι της Φλώρινας με το αρωματισμένο βούτυρο που μόλις είχαν βγει καυτά και λαχταριστά από τον ξυλόφουρνο. Έτσι χτίσαμε ένα μενού γύρω από αυτά, με σαρακοστιανούς λόγω περιόδου μεζέδες και φυσικά κρασιά.

Το Μανούρι αέρος με το γλυκό του κουταλιού τριαντάφυλλο είναι ένα μικρό ποίημα.

Η σαλάτα με τα ψητά κολοκυθάκια, τα άγρια σπαράγγια και το υπρόβειο γιαούρτι μύριζε φρεσκάδα. Ο ταραμάς με τα χειροποίητα πιτάκια ήταν βάλσαμο, αναδεικνύοντας τις ψητές γαρίδες που ήταν ελαφρώς φλατ και χρειάζονταν λίγες παραπάνω εντάσεις.

Το μενού είναι έξυπνα σχεδιασμένο και έχει επιλογές για όλα τα γούστα, σε κρέας, θαλασσινά και πολλούς μεζέδες για τη μέση.

Εντυπωσιακή επίσης και η wine list των φυσικών κρασιών, κυρίως ελληνικών (ενώ αξίζει να δοκιμάστε και τα δύο κρασιά που εμφιαλώνει το Καπάνι από αμπελώνες της Νεμέας, Αγιωργίτικο και Merlot).

Info: Καπάνι Μάρκετ, Χίου 29, Μεταξουργείο, τηλ. 2155600234
Κρατήσεις τραπεζιού: i-host.gr (Ισχύει 2ωρο seating)
instagram.com/kapani.athens
Τιμές: 30 με 40 ευρώ το άτομο κατά μέσο όρο.
- ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
- Η ελληνική κουζίνα στην καλύτερη στιγμή της - 21+1 γαστροταβέρνες και εστιατόρια με δοκιμασμένα καλό φαγητό
- «Δώδεκα πιάτα»: Η μεταμοντέρνα ταβέρνα μισελενάτου σεφ που μόλις άνοιξε στο Κουκάκι -Πολυέλαιοι, γύρος, παλιά λαϊκά
- Η λιχούδικη, μπρουτάλ μπολονέζ που έχει γίνει viral φέτος στην Αθήνα