Η πτώση της στάθμης του Ρήνου, του μεγαλύτερου υδάτινου δρόμου στη Γερμανία, λόγω της ξηρασίας, που επιτείνει η κλιματική αλλαγή, προκαλεί ήδη πονοκέφαλο στη βιομηχανία.
Η διακίνηση εμπορευμάτων και αγαθών μέσω του Ρήνου έχει μειωθεί δραματικά καθώς οι φορτηγίδες αδυνατούν να πλεύσουν πλήρεις φορτίου και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, οικονομολόγοι προειδοποιούν ότι ενισχύεται η πιθανότητα να ολισθήσει στην ύφεση η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης.
«Αναμένουμε από τι τρίτο τρίμηνο να υποχωρήσει η γερμανική οικονομία σε ελαφρά ύφεση, που θα μπορούσε να μειώσει τη δυναμική της ανάπτυξης για το τρέχον έτος στο 1,2%», δήλωσε ο επικεφαλής οικονομολόγος της Deutsche Bank για τη Γερμανία, Στέφαν Σνάιντερ στο Reuters. «Αν συνεχίσει να πέφτει η στάθμη των υδάτων [του Ρήνου], θα μπορούσε η ανάπτυξη να πέσει κάτω από το 1%», προειδοποίησε.
To μεγαλύτερο πρόβλημα, λόγω της τεταμένης κατάστασης στο μέτωπο της ενέργειας, ίσως είναι η περιορισμένη μεταφορά άνθρακα για τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής κατά μήκος του Ρήνου καθώς το υψηλότερο κόστος μεταφοράς είναι πιθανό να δημιουργήσει πρόσθετη ανοδική πίεση στις τιμές παραγωγού του ηλεκτρικού ρεύματος.
Καμπανάκι για πιθανή πτώση του ΑΕΠ λόγω της μείωσης της στάθμης του Ρήνου
Αλλά και η τράπεζα Landesbank Baden-Württemberg (LBBW) της Βάδης Βυρτεμβέργης προειδοποιεί: «Μπορεί να μην κάνετε λάθος αν υποθέσετε αυτή τη στιγμή ότι το ΑΕΠ θα επιβαρυνθεί κατά ένα τέταρτο έως μισή ποσοστιαία μονάδα ως αποτέλεσμα της χαμηλής στάθμης των υδάτων», δήλωσε ο οικονομολόγος της LBBW, Γιενς Όλιβερν Νίκλας.
Η κατάσταση είναι πιο επικίνδυνη αυτή τη φορά από ό,τι το 2018, όταν είχε ξαναπέσει σημαντικά η στάθμη του Ρήνου, «επειδή η κατάσταση αναφορικά με τον ανεφοδιασμό είναι ήδη τεταμένη και, κυρίως, οι σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα, που έχουν εξαιρετική σημασία για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, είναι πιθανό να επηρεαστούν περισσότερο», πρόσθεσε.
Δυσοίωνες για τη γερμανική βιομηχανία είναι και οι προβλέψεις του Ινστιτούτο για την Παγκόσμια Οικονομία (IfW) του Κιέλου: «από τα μέσα Ιουλίου η στάθμη του Ρήνου έχει πέσει τόσο χαμηλά, που επηρεάζει αισθητά τη διακίνηση φορτίων», λέει ο οικονομολόγος του IfW, Νιλς Γιάνσεν. «Στο παρελθόν η βιομηχανική παραγωγή είχε υποχωρήσει κατά περίπου 1%, όταν παρέμενε η στάθμη σε κρίσιμο όριο για διάδστημα ενός μηνός». Το 2018, όταν είχε διακοπεί η εμπορική κυκλοφορία στο Ρήνο για μεγαλύτερο διάστημα, η βιομηχανική παραγωγή είχε υποχωρήσει κατά περίπου 1,5% στη Γερμανία.
Ο Ρήνος είναι ένας σημαντικός υδάτινος δρόμος για διακίνηση εμπορευμάτων, όπως σιτηρά, χημικά, ορυκτά, άνθρακας και προϊόντα πετρελαίου όπως το πετρέλαιο θέρμανσης. Οι εταιρείες παρακολουθούν στενά τα επίπεδα του νερού. Η στάθμη του νερού στο Ρήνο έχει πρόσφατα μειωθεί περαιτέρω λόγω του θερμού καλοκαιριού και της έλλειψης βροχοπτώσεων.
Η στάθμη του νερού του Ρήνου είναι ιδιαίτερα χαμηλή -κοντά στα 52 εκατοστά στο Kaub κοντά στην πόλη Κόμπλεντς, αλλά οι φορτηγίδες χρειάζονται περίπου 1,5 μέτρο για να μπορούν να πλέουν πλήρεις φορτίου. «Συνεχίζουμε να πλέουμε, αλλά φορτώνοντας μόνον το 25% με 35% της χωρητικότητας του πλοίου», δήλωσε πρόσφατα ο διευθυντής του ναυτιλιακού συνεταιρισμού DTG, Ρομπέρτο Σπράντσι, που διαχειρίζεται περίπου 100 πλοία στον Ρήνο. «Αυτό σημαίνει ότι οι πελάτες χρειάζονται συχνά τρία πλοία για να μεταφέρουν το φορτίο τους, αντί για ένα».