Τρεις είναι οι καταλύτες για να «τρέξουν» οι τιμές των ακινήτων τα τελευταία χρόνια κι ένας από αυτούς είναι οι επεκτάσεις του Μετρό.
Αφήνοντας στην άκρη τους άλλους δύο παράγοντες αύξησης της ζήτησης- η «έκρηξη» των βραχυχρόνιων μισθώσεων και νέα μεγάλα projects υποδομών όπως το παραλιακό μέτωπο- το Μετρό από τους πρώτους κιόλας μήνες της λειτουργίας του, ήταν σαφές ότι θα αλλάξει το χάρτη της κτηματαγοράς, όπερ και εγένετο.
Δεν είναι μυστικό ότι μια από τις βασικές παραμέτρους στην αναζήτηση κατοικίας προς μίσθωση ή αγορά, είναι η γειτνίαση του ακινήτου με κάποιον σταθμό Μετρό ή και η προοπτική επέκτασης του δικτύου στην περιοχή που μας ενδιαφέρει. Όπως σημειώνει, μάλιστα, το spitogatos, σε έρευνα του, οι αυξήσεις στα ενοίκια ή τις τιμές πώλησης κατοικιών, γραφείων ή καταστημάτων προεξοφλούνται χρόνια πριν από την έναρξη λειτουργίας των σταθμών, για τον απλούστατο λόγο ότι οι σταθμοί Μετρό εξελίσσονται σε σημεία αναφοράς για νέα εμπορικά καταστήματα, επιχειρήσεις εστίασης, γραφεία άρα και σε περιοχές όπου κάποιος μπορεί να κάνει γρήγορα απόσβεση της επένδυσης του σε ακίνητο είτε το διαθέσει για μακροχρόνια μίσθωση είτε για βραχυχρόνια.
Είναι ενδεικτικό ότι με αφορμή την επέκταση της γραμμής 3 του Μετρό μέχρι και τον Πειραιά, ουκ ολίγοι ήταν οι ιδιοκτήτες που θέλησαν να προβούν σε ανακαινίσεις των ακινήτων προς πώληση ή ενοικίαση, στοχεύοντας σε μια πιο συμφέρουσα προσφορά με πριν και μετά παράδοση των νέων σταθμών.
«Έκρηξη» σε Δυτικά Προάστια και Πειραιά
Οι άλλοτε οικονομικές περιοχές των Δυτικών Προαστίων και του Πειραιά, πλέον παρουσιάζουν αύξηση (σταθερή ή μη) στις τιμές ακινήτων. Και όπως τονίζει το spitogatos, αυτό δεν έγινε εν μία νυκτί, αλλά «χτίστηκε» τα τελευταία χρόνια χάρη στην ανακοίνωση και μετ’ έπειτα έναρξη λειτουργίας των σταθμών του Μετρό στις περιοχές αυτές.
Για τον Πειραιά η ύπαρξη Μετρό, μαζί με την ύπαρξη του τραμ και του ΗΣΑΠ, εκτοξεύει τη διασύνδεση του μεγαλύτερου λιμανιού της Ελλάδας με το υπόλοιπο λεκανοπέδιο, πόσο μάλλον με το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» σε 55’. Έτσι, οι σταθμοί που εγκαινιάστηκαν (συνολικά) τα τελευταία χρόνια στα Δυτικά προάστια της Αθήνας και στον Πειραιά δημιουργούν μία νέα πραγματικότητα στην κάθε περιοχή και τους ανθρώπους που ζουν και δραστηριοποιούνται σε αυτές, ενώ κατ’ επέκταση αλλάζουν τις ισορροπίες και στην αγορά του Real Estate στο σύνολό της.
Ενδεικτικά, από το 2018 έως το 2019 παρατηρήθηκε αύξηση της τάξεως του 20% στις τιμές ενοικίασης διαμερισμάτων στα Δυτικά Προάστια, όπου είχε ανακοινωθεί η παρουσία των σταθμών του Μετρό (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια). Επιπλέον, υψηλότερη αύξηση των τιμών ενοικίασης γραφείων και καταστημάτων στις ίδιες περιοχές παρατηρήθηκε το 2020, κατά 18% σε σχέση με το 2019. Ωστόσο φέτος υπήρξε μικρή πτώση στις τιμές ενοικίασης τους κατά -3%.
Αναφορικά με τις αγοραπωλησίες ακινήτων, η μέση τιμή του τ.μ. στην Νίκαια, τον Κορυδαλλό και την Αγία Βαρβάρα έχει διαμορφωθεί φέτος στα 1.244€/τ.μ., +5% αύξηση σε σχέση με πέρσι.
Να αναφέρουμε επίσης, πως μεγάλη διαφορά στις τιμές αγοράς καταστημάτων και γραφείων είχε παρατηρηθεί το 2021 με +25% αύξηση σε σχέση με το 2020.
Όσον αφορά τον Πειραιά και τα προάστιά του, το τρέχον έτος η ενοικίαση διαμερισμάτων παρουσίασε αύξηση +21% σε σχέση με το 2021. Πρόκειται μάλιστα, για την μεγαλύτερη μεταβολή που έχει παρατηρηθεί τα τελευταία 5 χρόνια. Ταυτόχρονα πλέον, η μέση τιμή του τ.μ. στα προάστια του Πειραιά είναι στα 2.070€/τ.μ., αύξηση της τάξεως του 17% σε σχέση με πέρσι. Το 2021, ο μήνας με την χαμηλότερη μέση τιμή αγοράς διαμερισμάτων στα προάστια του Πειραιά ήταν ο Απρίλιος, ενώ για το 2022 είναι, μέχρι στιγμής, ο Ιανουάριος. Αντίστοιχα. για τα γραφεία και καταστήματα, το 2021 η χαμηλότερη μέση τιμή πώλησης τους ήταν τον Μάρτιο, ενώ για το 2022, μέχρι στιγμής, είναι ο Ιανουάριος και Φεβρουάριος.
Σημειωτέον πως μεγαλύτερη μεταβολή έχει παρουσιαστεί φέτος σε σχέση με πέρσι, με αύξηση σχεδόν +30%, στη μέση τιμή αγοράς γραφείων και καταστημάτων στα προάστια του Πειραιά.
Οι νέες περιοχές
Εκτός από το πρώτο κομμάτι της νέας Γραμμής 4 «Άλσος Βεΐκου – Γουδή» που κατασκευάζεται ήδη, έχει αρχίσει και η επέκταση της γραμμής προς τα Δυτικά, μέχρι την Πετρούπολη. Η επέκταση «Άλσος Βεΐκου- Πετρούπολη» θα έχει μήκος 6,8 χλμ. και 6 σταθμούς. Η επέκταση θα συνεχίζει από το Γαλάτσι προς την Πετρούπολη με 6 νέους σταθμούς:
- Νέα Ιωνία
- Πευκάκια
- Νέα Φιλαδέλφεια
- Πάρκο Τρίτση (Άγιοι Ανάργυροι)
- Ίλιον
- Πετρούπολη
Εκτός από τη Γραμμή 4, το πλάνο επέκτασης προς τα Δυτικά περιλαμβάνει και την επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον. Η νέα επέκταση, μήκους 4 χιλιομέτρων θα συνεχίζει από Ανθούπολη προς Ίλιον με 3 νέους σταθμούς. Σχεδιάζεται επίσης και η περαιτέρω επέκταση με 3 ακόμη σταθμούς για την εξυπηρέτηση των κατοίκων, στις περιοχές Καματερό, Άνω Λιόσια – Ζεφύρι και Αχαρνές (Μενίδι).