«Οι Ελληνικές Αρχές δεν έχουν συζητήσει τίποτα με τους Θεσμούς για παροχές, όπως επίσης δεν έχει γίνει καμία συζήτηση και για τις 120 δόσεις», δηλώνουν στο iefimerida πηγές από το ευρωπαϊκό στρατόπεδο, ενισχύοντας έτσι την αίσθηση ότι η επικείμενη 3η μεταμνημονιακή αξιολόγηση θα έχει πολύ έντονο προεκλογικό άρωμα.
ΕΛΣΤΑΤ: Στο 4,4% το πρωτογενές πλεόνασμα το 2018
Η κυβέρνηση «φουσκώνει» το πλεόνασμα για προεκλογικές παροχές
Η ανακοίνωση της Eurostat έφερε πλατιά χαμόγελα στο οικονομικό επιτελείο και πολύ περισσότερο στο Μέγαρο Μαξίμου, γιατί πολύ απλά επιτρέπει θεωρητικά μια επιχειρηματολογία περί μόνιμων δημοσιονομικών υπεραποδόσεων, που δίνουν τον «αέρα» ελαφρύνσεων και επιδομάτων. Το περσινό πλεόνασμα ξεπέρασε το μνημονιακό στόχο κατά περίπου 1,5 δις ευρώ, ενώ αν συνυπολογιστούν τα αναδρομικά στα ειδικά μισθολόγια και το μέρισμα, πρόκειται για ένα πλεόνασμα που άγγιξε το 5,5%!
Φυσικά δεν είναι είδηση ότι αυτές οι δημοσιονομικές επιδόσεις οφείλονται στα φορολογικά μέτρα που «τρέχουν», όπως επίσης στην υποεκτέλεση του ΠΔΕ, καθώς και η Κομισιόν στην Έκθεση της κάνει σχετικές αναφορές. Η είδηση είναι ότι «πατώντας» πάνω σε αυτό το θηριώδες πλεόνασμα, η κυβέρνηση ψάχνει όχι απλώς για ελαφρύνσεις, που θα ισχύσουν από την Πρωτοχρονιά, αλλά εδώ και τώρα.
Όσο κι αν οι δημόσιες τοποθετήσεις κυβερνητικών αξιωματούχων αλλά και του ίδιου του Πρωθυπουργού, εστιάζουν στη διατήρηση του αφορολογήτου στα σημερινά επίπεδα ή σε μειώσεις φόρων για φυσικά και νομικά πρόσωπα, δεν είναι μυστικό ότι ο Προϋπολογισμός που θα ενσωματώσει τα όποια ευνοϊκά μέτρα, θα έρθει μετά από τις εκλογές, άρα το όποιο πολιτικό όφελος δεν είναι άμεσο. Ως εκ τούτου αναζητούνται τα περιθώρια παροχών, ει δυνατόν και πριν από τις Ευρωεκλογές, με φόντο τις συζητήσεις που δεν έπαψαν να σιγοκαίνε για μια μόνιμη «13η σύνταξη». Η υφυπουργός Οικονομικών λειτούργησε, μάλιστα, ως… λαγός.
«Δεν είμαστε πλέον σε Πρόγραμμα για να περιμένουμε το τέλος του χρόνου, όπως κάναμε το προηγούμενο διάστημα για να δώσουμε αυτό που θα απομείνει, εκεί που θέλουμε να το δώσουμε, έχουμε τη δυνατότητα επειδή οι προβλέψεις μας είναι σωστές, ξέρουμε τι μας περιμένει, δεν χρειάζεται να περιμένουμε μέχρι το τέλος του χρόνου...», σημείωσε η Κ. Παπανάτσιου μιλώντας στη δημόσια τηλεόραση. Αφήνοντας κανείς στην άκρη το ότι τέτοιες δηλώσεις αγνοούν την πραγματικότητα των αυστηρών κανόνων της ενισχυμένης μεταμνημονιακής επιτήρησης- όπως αποδείχθηκε ειδικά στο θέμα της α’ κατοικίας- γίνεται σαφές ότι όλο το βάρος των διαβουλεύσεων με τους Θεσμούς από τις 6 Μαίου, θα πέσει στο πόσος δημοσιονομικός χώρος ήτοι υπερπλεόνασμα θα υπάρχει φέτος άρα και τι δυνατότητες παροχών.
Μετά από τα παζάρια για τις συντάξεις και το «πακέτο» της ΔΕΘ, επισήμως ο φετινός Προϋπολογισμός έχει ένα «μαξιλάρι» 199 εκατ. ευρώ, αν και οι Ευρωπαίοι επιμένουν ότι το 3,5% θα επιτευχθεί οριακά. Το οικονομικό επιτελείο αναμένεται να «πατήσει» στις περσινές υπεραποδόσεις, για να πείσει ότι αυτές οι εκτιμήσεις είναι συντηρητικές. Ωστόσο, υπάρχουν τρία «αλλά»:
1) Οι εκτιμώμενοι ρυθμοί ανάπτυξης, που επηρεάζουν και τις προβλέψεις των φορολογικών εσόδων
2) Το αν οι περσινές υπεραποδόσεις οφείλονται σε μέτρα μόνιμου χαρακτήρα ή one off, όπως για παράδειγμα οι φετινές εισπράξεις από τη σύμβαση παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος»
3) Το βαρύ κόστος των επικείμενων δικαστικών αποφάσεων, που έχουν θορυβήσει τους Ευρωπαίους. Υπενθυμίζεται ότι η μόνη επίσημη πρόβλεψη είναι αυτή του ΔΝΤ, που υπολογίζει σε περίπου 9,5 δις μόνο τα αναδρομικά για τις συντάξεις.