Η κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ αποκάλυψε το σχέδιο επιβολής τελών ελλιμενισμού σε κινεζικά πλοία καθώς επιχειρεί να αναζωογονήσει τη ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ και να αμφισβητήσει την κυριαρχία της Κίνας στον κλάδο.
Εν μέσω του εμπορικού πολέμου μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του πλανήτη ο αντιπρόσωπος για το εμπόριο της αμερικανικής προεδρίας (USTR) ανακοίνωσε χθες Πέμπτη ότι οι ιδιοκτήτες ή εφοπλιστές πλοίων, που έχουν ναυπηγηθεί στην Κίνα θα υποχρεούνται να πληρώνουν νέα κόστη όταν τα σκάφη τους ελλιμενίζονται σε αμερικανικά λιμάνια.
Πότε θα τεθεί σε ισχύ το νέο μέτρο για τα κινεζικά πλοία
Στην ανακοίνωση, που δημοσιοποίησαν οι υπηρεσίες του USTR, σημειώνεται ότι το μέτρο θα τεθεί σε ισχύ σε 180 ημέρες με τα ποσά να αυξάνονται προοδευτικά και θα αφορά επίσης ιδιοκτήτες και Κινέζους εφοπλιστές πλοίων που δεν έχουν κατασκευαστεί στην Κίνα.
Τα τέλη αυτά θα χρεώνονται κατά επίσκεψη στις ΗΠΑ —όχι σε κάθε αμερικανικό λιμάνι όπου δένουν— ως και πέντε φορές ανά πλοίο τον χρόνο.
Ακόμη, ο USTR προβλέπει την επιβολή συγκεκριμένων τελών σε πλοία μεταφοράς οχημάτων οχήματα, που θα τεθούν επίσης σε ισχύ σε 180 ημέρες, και για αυτά που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG, ωστόσο σε αυτή την περίπτωση οι χρεώσεις θα αρχίσουν σε τρία χρόνια και θα αυξάνονται κατά στάδια για 22 χρόνια.
«Ο USTR αναλαμβάνει στοχευμένη δράση για να αποκαταστήσει τα αμερικανικά ναυπηγεία και για να αντιδράσει στις παράλογες ενέργειες, πολιτικές και πρακτικές της Κίνας για να κυριαρχήσει στους τομείς των θαλάσσιων μεταφορών, του εφοδιασμού και της ναυπηγικής βιομηχανίας», αναφέρει η ανακοίνωση.
Κίνα, Ιαπωνία και Νότια Κορέα ναυπηγούν πάνω από το 95% των πλοίων
Ο πρώην πρόεδρος Τζο Μπάιντεν είχε αναθέσει στον USTR να διενεργήσει έρευνα για τις «αθέμιτες πρακτικές της Κίνας στους τομείς της ναυπηγικής βιομηχανίας, των θαλάσσιων μεταφορών και του εφοδιασμού».
Η έρευνα αυτή συνεχίστηκε επί των ημερών του διαδόχου του Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος ανακοίνωσε εξάλλου στις αρχές Μαρτίου τη δημιουργία ειδικής υπηρεσίας για την ενίσχυση της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας στον Λευκό Οίκο.
Κυρίαρχη μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η αμερικανική ναυτική βιομηχανία άρχισε σιγά-σιγά να συρρικνώνεται και πλέον δεν αποτελεί παρά το 0,1% της ναυπηγικής βιομηχανίας σε παγκόσμια κλίμακα: πλέον κυριαρχεί η Ασία, ιδίως η Κίνα, που κατασκευάζει περίπου τα μισά πλοία τα οποία καθελκύονται, ακολουθούμενη από τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Αυτές οι τρεις ασιατικές χώρες ναυπηγούν πάνω από 95% των πλοίων που κατασκευάζονται, σύμφωνα με τη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (CNUCED στα γαλλικά, UNCTAD στα αγγλικά).