Οι έρευνες για τον εντοπισμό του υποβρυχίου που χάθηκε την Κυριακή ενώ μετέφερε πέντε άτομα στο ναυάγιο του Τιτανικού, σε βάθος περίπου 4.000 μέτρων, συνεχίζονται πυρετωδώς, καθώς απομένουν λίγες ώρες για να εξαντληθεί το οξυγόνο, αλλά, ακόμη κι αν βρεθεί το σκάφος, οι διασώστες θα έχουν μόνον μία ευκαιρία να σώσουν τους επιβαίνοντες, σύμφωνα με έναν ειδικό.
Άγνωστο παραμένει τι συνέβη στο υποβρύχιο όταν έχασε την επαφή με το σκάφος επιφανείας. Δεν αποκλείεται να ανέβηκε αργότερα στην επιφάνεια, αν και οι επιβάτες είναι εγκλωβισμένοι, καθώς το σκάφος είναι σφραγισμένο απ’ έξω με 13 βίδες. Ίσως, πάλι, να υπέστη ρήγμα το κύτος του, κάτι που σημαίνει ότι οι επιβάτες βρήκαν ακαριαίο θάνατο σε τέτοιο βάθος.
Υπάρχει όμως και η πιθανότητα το υποβρύχιο να βρίσκεται ανέπαφο με ζωντανούς τους τουρίστες κάπου βαθιά κάτω από την επιφάνεια του Βόρειου Ατλαντικού. Η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ ανέφερε ότι καναδικό αεροσκάφος συνέλαβε υποβρύχιους θορύβους στη ζώνη ερεύνης, σαν χτύπους ανά διαστήματα 30 λεπτών. Ειδικοί έχουν πει μέχρι τώρα σε διάφορα διεθνή ΜΜΕ ότι, εφόσον το υποβρύχιο είναι ανέπαφο και κάπου στον βυθό, η μόνη δυνατότητα διάσωσης είναι η ανέλκυσή του στην επιφάνεια.
Ανέλκυση με γάντζο του υποβρυχίου από βάθος 4.000 μέτρων
Ένας από τους τρόπους για να γίνει αυτό είναι με το «Flyaway Deep Ocean Salvage System» ή FADOSS, ένα σύστημα ανέλκυσης με βαρούλκο και καλώδιο, που έχει σχεδιαστεί για την ανάκτηση «μεγάλων, ογκωδών και βαριών βυθισμένων αντικειμένων» που ζυγίζουν έως και 27 τόνους, σύμφωνα με το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ. Το Titan ζυγίζει περίπου δέκα τόνους, σύμφωνα με την OceanGate, που διαχειρίζεται το υποβρύχιο.
Ένα άλλο σύστημα του αμερικανικού ΠΝ, το CURV-21, μπορεί να φτάσει σε βάθη έως και έξι χιλιομέτρων, αλλά, με μέγιστη ικανότητα ανέλκυσης 1.800 κιλών, είναι απίθανο να μπορέσει να ανασύρει το υποβρύχιο στην επιφάνεια. Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ δήλωσε ότι έστειλε ένα FADOSS για να βοηθήσει στην προσπάθεια διάσωσης.
Επίσης, ακόμη και με αυτό το σύστημα, οι διασώστες θα έπρεπε να βρουν έναν τρόπο να συνδέσουν το γάντζο στο υποβρύχιο Titan, ενώ βρίσκεται χιλιάδες μέτρα κάτω από την επιφάνεια.
Όπως είπε στο BBC ο Ντέιβιντ Μερνς, ειδικός στην ανάκτηση ναυαγίων από τους ωκεανούς, ένα τηλεκατευθυνόμενο όχημα «παγκόσμιας κλάσης» με δύο χειριστές θα μπορούσε ενδεχομένως να «συλλάβει» το υποβρύχιο ή να συνδέσει ένα καλώδιο σε αυτό.
Οι αμερικανικές και καναδικές αρχές δεν έχουν πει εάν έχουν αναπτύξει ένα όχημα ικανό να φέρει σε πέρας κάτι τέτοιο στον πυθμένα του ωκεανού. Ο Άλαστερ Γκρεγκ, ειδικός στα υποβρύχια, του University College του Λονδίνου, είπε στο BBC πως το Titan πιθανότατα βρίσκεται είτε στην επιφάνεια είτε στον βυθό της θάλασσας και είναι «πολύ απίθανο» να βρίσκεται κάπου ενδιάμεσα, κάτι που σημαίνει ότι οι διασώστες πιθανότατα θα πρέπει να στείλουν ένα όχημα και ένα καλώδιο που θα μπορούσε να φτάσει στο ναυάγιο του Τιτανικού.
Μια λύση θα μπορούσε να προσφέρει το ρομποτικό όχημα Victor 6000 που μεταφέρει το γαλλικό ερευνητικό σκάφος Atalante στο σημείο, καθώς το όχημα αυτό δύναται να φθάσει σε βάθος έξι χιλιομέτρων, είναι εξοπλισμένο με κάμερες υψηλής ευκρίνειας και μπορεί να «χειριστεί αντικείμενα» σύμφωνα με το γαλλικό ινστιτούτο Ifremer.
Οι διασώστες θα έχουν «μόνον μία ευκαιρία»
Σύμφωνα με όσα δήλωσε στη Wall Street Journal ο συμπατριώτης μας ναυπηγός Φώτης Παγουλάτος, ίσως να μην είναι αρκετός ο χρόνος για τη διάσωση των επιβατών, εφόσον βρεθεί τελικά το υποβρύχιο στον βυθό.
«Χρειάζεται ένα πλοίο που μπορεί να ποντίσει ένα καλώδιο για να ανελκύσει το Titan ή να διαθέτει κάποιου είδους δαγκάνα. Ακόμη κι αν το βρουν, ίσως να μην αρκεί ο χρόνος για τη διάσωση λόγω του προβλήματος με το οξυγόνο εντός του».
Ο ίδιος είπε στην αμερικανική εφημερίδα ότι οι διασώστες ουσιαστικά «θα έχουν μόνον μία ευκαιρία» στην καλύτερη περίπτωση.
Το οξυγόνο στο υποβρύχιο αναμένεται να τελειώσει στις 14:08 τοπική ώρα, σύμφωνα με την αμερικανική Ακτοφυλακή. Για τον Ντέιβιντ Μαρκέτ, απόστρατο κυβερνήτη υποβρυχίου του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού, είναι μεν εφικτή μια τέτοια περίπλοκη επιχείρηση σε τέτοιο βάθος, αλλά οι πιθανότητες επιβίωσης των επιβατών είναι «περίπου 1%». «Ελπίζω μεν, αλλά πιστεύω ότι οι συγγενείς θα πρέπει να προετοιμαστούν για κακά μαντάτα», δήλωσε στο NPR.