Μια ανασύνθεση των τελευταίων λεπτών του πολυτελούς ιστιοφόρου Bayesian που επλήγη από κακοκαιρία και βυθίστηκε μέσα σε λίγα λεπτά επιχειρούν να κάνουν οι Αρχές που ερευνούν τις συνθήκες κάτω από τις οποίες σημειώθηκε η τραγωδία στα ανοιχτά της Σικελίας.
Πλέον, μετά τον εντοπισμό της 6ης αγνοουμένης, της 18χρονης Χάνα, κόρης του εκατομμυριούχου Μάικ Λιντς, οι ειδικοί προσπαθούν να ανασυνθέσουν τι συνέβη στα κρίσιμα αυτά 16 λεπτά που μεσολάβησαν από τη στιγμή που χτύπησε η κακοκαιρία μέχρι τη βύθιση του πολυτελούς γιοτ στον πυθμένα της θάλασσας, σε βάθος 50 μέτρων.
Μελετούν τις τελευταίες κινήσεις του Bayesian
Το σύστημα εντοπισμού Ais, το οποίο συσχετίζει τα όργανα του πλοίου με τους παράκτιους σταθμούς, σχεδιάζει με ακρίβεια την πορεία του στα τελευταία του λεπτά. Είναι ένα από τα πολλά έγγραφα που απέκτησε η Εισαγγελία του Termini Imerese, αλλά και ένας χάρτης που έχει στη διάθεσή της η Italia Sea Group, η εταιρεία που ανέλαβε τα περιουσιακά στοιχεία της Perini Navi, του ναυπηγείου που κατασκεύασε το ιστιοφόρο το 2008.
Και αυτοί, ξεκινώντας ακριβώς από τον εντοπισμό του Ais και διασταυρώνοντας όλα τα άλλα διαθέσιμα δεδομένα, υπολόγισαν τις αποστάσεις που διανύθηκαν και τις κινήσεις του Bayesian, τους χρόνους, τους ανέμους και την περιστροφή του σκάφους, από τη στιγμή που ξέσπασε η καταιγίδα μέχρι το τελευταίο λεπτό όπου το ιστιοφόρο κατέληξε στον πυθμένα του ωκεανού. Κι όπως σημειώνει η Corriere della Sera, πρόκειται για 16 λεπτά καθαρού τρόμου. Όχι μόνο τα 60 δευτερόλεπτα που αποτυπώνονται στο βίντεο όπου φαίνεται το σκάφος να εξαφανίζεται στο σκοτάδι: αυτά ήταν μόνο ένα μέρος αυτού που συνέβη.
Δεκαέξι λεπτά για να φτάσουν σε ασφαλές σημείο, να σημάνουν συναγερμό, να προσπαθήσουν να αποφύγουν τη βύθιση. Δεκαέξι λεπτά για να προλάβουν όσοι κοιμόντουσαν στις καμπίνες που βρίσκονταν πιο μακριά από τις εξόδους, να βγουν έξω.
Τι δείχνει το σύστημα εντοπισμού: Παραδομένο στην κακοκαιρία το σκάφος
Όπως φαίνεται από το σύστημα εντοπισμού Ais, στις 3:50 π.μ., τη στιγμή που ξεσπά η κακοκαιρία, το Bayesian αρχίζει να ταλαντεύεται επικίνδυνα. Το σύστημα εντοπισμού δείχνει μια περιοχή που μοιάζει με μουτζούρα παιδιού σε ένα φύλλο χαρτί: είναι το ιστιοφόρο που κινείται μπρος - πίσω, μετά πλάγια, μετά πάλι μπροστά και πάλι πίσω. Αυτά τα σημάδια δείχνουν ότι το σκάφος, δεμένο στην άγκυρα, έχει παραδοθεί στους ισχυρούς ανέμους. Αλλά μετά από λίγα λεπτά «μπορείς να δεις ότι δεν έχει μείνει καμία άγκυρα για να κρατηθεί» σημειώνει στην Corriere della Sera μια ερευνητική πηγή.
Η άγκυρα δεν το κρατάει πια. Στις 3:59 π.μ. κάνει μια μεγάλη στροφή, καθοδηγούμενο πάλι από τον άνεμο. Πιθανώς σε αυτό το σημείο το σκάφος αρχίζει να παίρνει τόσο πολύ νερό που γίνεται μη διαχειρίσιμο - είναι πλέον στο έλεος της καταιγίδας και σε συσκότιση, σημάδι πως το νερό έχει φτάσει στην περιοχή της γεννήτριας ή του μηχανοστασίου.
Στις 4.03 άλλη μια μικρή αλλαγή πορείας, και στις 4.05 το Bayesian εξαφανίζεται, έχοντας «παρασυρθεί» συνολικά 358 μέτρα. Λίγα λεπτά αργότερα το «EPIRB» του, ένα είδος GPS που λειτουργεί ως συσκευή έκτακτης ανάγκης, στέλνει αυτόματα τον συναγερμό για βύθιση στον δορυφορικό σταθμό «Cospas Sarsat» στο Μπάρι, τον οποίο διαχειρίζεται η ακτοφυλακή.
Τα θύματα προσπάθησαν να σωθούν
Το ιστιοφόρο -σύμφωνα με όσα λένε οι 15 επιζώντες- βυθίστηκε από την πλώρη, κάθετα, και στη συνέχεια κατακάθισε στη δεξιά πλευρά. Ο μάγειρας του πλοίου πέθανε προσπαθώντας να βγει έξω και βρέθηκε σύντομα - οι υπόλοιποι έξι επιβαίνοντες, εγκλωβισμένοι στο νερό στις καμπίνες τους καθώς όλα αναποδογύριζαν, προσπάθησαν απεγνωσμένα να σωθούν ψάχνοντας για αέρα. Αυτή είναι η υπόθεση των ερευνητών οι οποίοι ξεκίνησαν τις έρευνες για τον εντοπισμό των αγνοουμένων από τις καμπίνες όπου θα έπρεπε να βρίσκονται, σύμφωνα με τις αφηγήσεις των επιζώντων συγγενών.
«Τους βρήκαμε όλους στην επάνω πλευρά του ιστιοφόρου που βρισκόταν στον βυθό», αποκαλύπτει εξειδικευμένη πηγή, που εξηγεί: «Είχαμε χάρτες με τη θέση των καμπινών και τις θέσεις των επιβατών και δεν τους βρήκαμε εκεί. Προφανώς, καθώς μπήκε το νερό, προσπάθησαν να μετακινηθούν αναζητώντας ασφάλεια».