Ένα φιλόδοξο πρότζεκτ που θα προικίσει τη Σεούλ με μια high tech γειτονιά, μια φουτουριστική «πόλη των 10 λεπτών», σχεδιάζει μια ομάδα αρχιτεκτόνων από την Ολλανδία.
Πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα την ιδέα της «πόλης των 15 λεπτών», που ενστερνίστηκε το Παρίσι, οι αρχιτέκτονες του UNStudio οραματίζονται, σύμφωνα με το CNN, να μετατρέψουν μια παλιά βιομηχανική περιοχή της πρωτεύουσας της Νότιας Κορέας σε μια διασυνδεδεμένη «έξυπνη πόλη» έκτασης 500.000 τ.μ. με οκτώ οικιστικά συγκροτήματα, κτίρια γραφείων, χώρους διασκέδασης, γυμναστήρια, πισίνες και αστικές φάρμες υδροπονικής καλλιέργειας.
Το “Project H1” της Σεούλ, όπως αποκαλείται, έχει τη στήριξη της Hyundai Development Company, εταιρείας real estate που ανήκει στον ίδιο όμιλο με την ομώνυμη αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά στη γειτονιά δεν θα κυκλοφορούν αυτοκίνητα, αφού σύμφωνα με το δελτίο Τύπου οι κάτοικοί της θα έχουν πρόσβαση μέσα σε δέκα λεπτά με τα πόδια σε όλους τους χώρους που χρειάζεται να μεταβαίνουν από τα σπίτια τους. Όπως ανέφερε ο συνιδρυτής του UNStudio Μπεν Φαν Μπέρκελ βασική προτεραιότητα του εγχειρήματος είναι να προσφέρει βάσει μιας ανθρωποκεντρικής προσέγγισης στους κατοίκους της πόλης αυτής στη Σεούλ μεγάλο βαθμό εγγύτητας, ευκολία διακίνησης και πρόσβασης, αλλά και βελτίωση της ποιότητας ζωής μειώνοντας τον χρόνο που απαιτείται για μετακινήσεις, βελτιώνοντας τις περιβαλλοντικές συνθήκες, και ανακτώντας τον δημόσιο χώρο για τους πολίτες.
Το πράσινο φως έχει ανάψει για το πρότζεκτ της έξυπνης πόλης των 10 λεπτών στη Σεούλ, επιβεβαίωσε εκπρόσωπος του UNStudio, χωρίς να αποκαλύψει, ωστόσο, πότε θα αρχίσει να υλοποιείται.
Προς το παρόν οι Ολλανδοί αρχιτέκτονες έδωσαν στη δημοσιότητα εικόνες που δημιουργήθηκαν σε υπολογιστή (CGI) και δίνουν μια ιδέα του πώς θα είναι η γειτονιά αυτή: με πλατείες, κήπους, «πράσινες» στέγες και «φυσικές ζώνες», που θα συνδέονται με πεζόδρομους. Οι αρχιτέκτονες λένε ότι επίσης ότι θα παράγεται επί τόπου πράσινη ενέργεια, ενώ ειδικά συστήματα θα αποθηκεύουν τα όμβρια ύδατα για να μειώνεται η χρήση νερού.
Την ιδέα της «πόλης των 15 λεπτών» πρότεινε πρώτος το 2016 ο Γαλλο-Κολομβιανός Κάρλος Μορένο, επιστημονικός διευθυντής και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Παρισιού 1 Panthéon-Sorbonne, με ειδικότητα στα Σύνθετα Συστήματα και στην Καινοτομία και την υιοθέτηση η δήμαρχος των Παρισίων, Αν Ινταλγκό που πρότεινε τη μετατροπή της γαλλικής πρωτεύουσας σε «πόλη των 15 λεπτών» στην εκστρατεία επανεκλογής της. Δεν έλειψαν, βέβαια, εκείνοι που υποστήριξαν ότι η ιδέα αυτή θα οδηγήσει σε περαιτέρω συγκέντρωση του πλούτου στις πλέον προσβάσιμες και βολικές περιοχές και η επιθυμία για μια κατοικία σε τέτοιες γειτονιές μπορεί να ωθήσει στα ύψη τις τιμές τους περιθωριοποιώντας τα χαμηλότερα εισόδηματα. Αλλά με την πανδημία του κορωνοϊού η ιδέα άρχισε να κερδίζει έδαφος ανά την υφήλιο – και στη χώρα μας -. Με πολλούς ανθρώπους ανά την υφήλιο να εργάζονται από τα σπίτια τους και να αποφεύγουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς πολεοδόμοι άρχισαν να πεζοδρομούν αρτηρίες και να αλλάζουν τον αστικό σχεδιασμό. Όπως το έθεσε ο ίδιος ο Μορένο προ μηνών σε άρθρο του στην επιθεώρηση Smart Cities: «η εμφάνιση της πανδημίας εξέθεσε τα ευάλωτα σημεία των πόλεων και την ανάγκη για ριζοσπαστικό επανασχεδιασμό με καινοτόμα μέτρα που θα διασφαλίζουν ότι οι κάτοικοι των πόλεων θα μπορούν να τα βγάζουν πέρα και να συνεχίζουν τις βασικές δραστηριότητές τους – των πολιτιστικών συμπεριλαμβανομένων – ώστε οι πόλεις να παραμείνουν ανθεκτικές και βιώσιμες τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα».