«Αυτά τα ταξίδια δεν είναι καθόλου ασφαλή», λέει κυβερνήτης υποβρυχίου εν αποστρατεία, μιλώντας για το θρίλερ που βρίσκεται σε εξέλιξη στον Ατλαντικό Ωκεανό.
Ο Γεώργιος Λεβέντης, αντιναύαρχος εν αποστρατεία και πρώην κυβερνήτης υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού, μιλά στο iefimerida.gr για τις κρίσιμες ώρες που βιώνουν οι πέντε επιβαίνοντες στο τουριστικό υποβρύχιο το οποίο παραμένει ακινητοποιημένο στα σκοτεινά βάθη του Ατλαντικού Ωκεανού, αλλά και για τις προσπάθειες διάσωσής τους.
Όπως λέει, ακόμα και εάν εντοπιστεί το υποβρύχιο, η διάσωση των επιβατών του θα είναι ένα «θαύμα», ενώ αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο το τουριστικό υποβρύχιο να έχει διαλυθεί στα σκοτεινά νερά του ωκεανού.
Μοναδική ελπίδα σωτηρίας, σύμφωνα με τον έμπειρο κυβερνήτη, είναι να κρατήσουν οι επιβαίνοντες την ψυχραιμία τους, να κάνουν διαχείριση του λιγοστού αέρα που τους απομένει και να λειτουργήσουν οι ενσωματωμένες δικλίδες ασφαλείας ώστε το υποβρύχιο να βγει μόνο του στην επιφάνεια.
Θρίλερ στον Ατλαντικό με το υποβρύχιο: «Ίσως να είναι και λιγότερες από 96 ώρες επιβίωσης»
Όπως λέει χαρακτηριστικά ο αντιναύαρχος ε.α. Γεώργιος Λεβέντης στο iefimerida.gr:
«Εάν δεν έχει πρόβλημα στεγανότητας, πράγμα που σημαίνει ότι το υποβρύχιο έχει σχεδόν "εκραγεί" από τις πιέσεις που του ασκεί το νερό, και πάρουμε το καλό σενάριο ότι η στεγανότητά του είναι ικανοποιητική, τότε οι πέντε επιβαίνοντες βρίσκονται μέσα στο βαθύ σκοτάδι, σε θερμοκρασίες κάτω από πέντε βαθμούς και με μία ατμόσφαιρα πολύ βεβαρημένη. Ανάλογα με την κατάσταση που βρίσκονται οι άνθρωποι, εάν, δηλαδή, είναι σε υπερένταση ή όχι, αλλάζει και η κατάσταση σχετικά με την επιβίωσή τους.
Εάν ο Γάλλος κυβερνήτης έχει καταφέρει και τους έχει ηρεμήσει, σημαίνει ότι δεν παράγουν πολύ οξυγόνο και δεν παράγουν πολύ διοξείδιο του άνθρακα, άρα η ατμόσφαιρα μέσα στο σκάφος είναι ακόμα ανεκτή. Σιγά-σιγά όμως, όσο περνάει ο χρόνος, αυτό το οξυγόνο μειώνεται και η ατμόσφαιρα γίνεται πιο βαριά. Στο τέλος θα χάσουν τις αισθήσεις τους και τελικά τη ζωή τους. Εάν ήταν έμπειροι, θα μπορούσαν να αντέξουν ίσως κάποιες ώρες παραπάνω, αλλά εδώ, με τέσσερις στους πέντε άπειρους και χωρίς εκπαίδευση, τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα.
Ίσως να είναι και λιγότερες από 96 ώρες επιβίωσης. Το μόνο που μπορούν να κάνουν, εάν δεν έχει καταστραφεί το υποβρύχιο, είναι είτε να αποκαταστήσουν μόνοι τους κάποια από τις βλάβες, είτε να λειτουργήσουν κάποια συστήματα ασφαλείας, κάποιοι αυτοματισμοί που ενεργοποιούνται από μόνοι τους. Γιατί ακόμα και ο εντοπισμός τους είναι πάρα πολύ δύσκολος. Γιατί αυτό το υποβρύχιο είναι είτε στον βυθό είτε κολλημένο πάνω στο ναυάγιο του Τιτανικού. Οι πιθανότητες διάσωσής τους είναι απειροελάχιστες. Πρώτα πάνω στην έρευνα και στη συνέχεια στη διάσωση.
Ακόμα και τώρα να το βρουν, χρειάζονται τουλάχιστον τρεις με τέσσερις ημέρες για να το φέρουν στην επιφάνεια. Ακόμα και με τα πιο σύγχρονα μέσα. Οι ζωές είναι σχεδόν χαμένες. Εκτός και εάν από μόνο του το υποβρύχιο απελευθερώσει με την πάροδο του χρόνου φορτίο, γιατί υπάρχουν τέτοια συστήματα ασφαλείας, και αποκτήσει πλευστότητα. Εάν συμβεί αυτό, τότε μπορεί να το δούμε να βγαίνει στην επιφάνεια μόνο του, ξαφνικά.
Εάν συμβεί κάτι τέτοιο μέχρι αύριο, μπορεί να είναι και οι άνθρωποι ζωντανοί. Αλλά, αυτό με τα μέχρι στιγμής δεδομένα φαντάζει με θαύμα. Μπορούν να απελευθερωθούν βάρη είτε με εντολές από τον χειριστή είτε αυτόματα, μέσω των συστημάτων ασφαλείας του υποβρυχίου. Υπό την προϋπόθεση πάντα ότι δεν έχει πιαστεί κάπου και δεν έχει πάρει νερό».
«Η νομοθεσία για τον καταδυτικό τουρισμό θα πρέπει να επαναπροσδιοριστεί»
«Αυτά τα ταξίδια δεν είναι καθόλου ασφαλή. Είναι επικίνδυνα, θα έλεγα. Και μάλιστα με ένα σκάφος που είναι πειραματικό. Το οποίο δεν έχει κάνει πολλά ταξίδια, δεν έχει πιστοποιηθεί από κανέναν φορέα, είναι άκρως επικίνδυνο. Το έφτιαξαν μόνοι τους, έκαναν όποια τεστ ήθελαν μόνοι τους και ταξίδεψαν. Είναι υπερβολικά επικίνδυνα αυτά τα ταξίδια. Η νομοθεσία για τον καταδυτικό τουρισμό θα πρέπει να επαναπροσδιοριστεί. Εάν σωθούν οι άνθρωποι θα είναι ένα θαύμα, επαναλαμβάνω…», είπε στο iefimerida.gr ο αντιναύαρχος εν αποστρατεία και πρώην κυβερνήτης υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού, Γεώργιος Λεβέντης.