Βρετανικό Μουσείο: Κατά της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα νέο μέλος της διοίκησης -«Εχει δίκιο το Μουσείο», λέει - iefimerida.gr

Βρετανικό Μουσείο: Κατά της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα νέο μέλος της διοίκησης -«Εχει δίκιο το Μουσείο», λέει

Τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο, στο Λονδίνο
Τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο, στο Λονδίνο / Φωτογραφία αρχείου: AP Photo / Kirsty Wigglesworth
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ:
ΤΡΥΦΩΝΑΣ ΚΑΪΣΕΡΛΙΔΗΣ

Μια ακαδημαϊκή εμπειρογνώμων, που αντιτίθεται στην επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, περιλαμβάνεται μεταξύ των διορισμένων νέων διαχειριστών του Βρετανικού Μουσείου.

Όπως αναφέρει η βρετανική εφημερίδα The Guardian, η δρ Τίφανκι Τζένκινς, συγγραφέας του βιβλίου «Κρατώντας τα μάρμαρά τους», θα ενταχθεί στην ομάδα των νέων επιτρόπων του Βρετανικού Μουσείου, που περιλαμβάνει την τηλεπαρουσιάστρια και συγγραφέα Κλαούντια Γουίνκλμαν, τον συντηρητικό λόρδο Φινκελστάιν, μέλος της Βουλής των Λόρδων, που διετέλεσε σύμβουλος του Βρετανού πρωθυπουργού Τζον Μέιτζορ, τον ιστορικό και podcaster Τομ Χόλαντ και την πρώην παρουσιάστρια ραδιοφωνικών ειδήσεων του BBC Μάρθα Κέρνι για μια τετραετή θητεία. Πρόεδρος των διαχειριστών είναι ο Τζορτζ Όσμπορν, ο πρώην συντηρητικός υπουργός Οικονομικών.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Όπως θυμίζει στο άρθρο του ο Guardian τα γλυπτά του Παρθενώνα, που κάποτε διακοσμούσαν τον ναό στην Ακρόπολη της Αθήνας, «αφαιρέθηκαν μεταξύ 1801 και 1815 από τον Λόρδο Έλγιν, τον Βρετανό πρεσβευτή στην Οθωμανική αυτοκρατορία, ο οποίος ισχυρίστηκε ότι είχε λάβει άδεια να τα πάρει, αν και δεν βρέθηκε κανένα δικαιολογητικό έγγραφο για τις πράξεις του. Τα γλυπτά αποκτήθηκαν από το Βρετανικό Μουσείο το 1816, αλλά η νόμιμη ιδιοκτησία τους αμφισβητείται από τη δεκαετία του 1980.

Τι έχει δηλώσει για τα Γλυπτά του Παρθενώνα το νέο μέλος των διαχειριστών του Βρετανικού Μουσείου

Η δρ Τζένκινς στο βιβλίο της με τίτλο «Keeping Their Marbles: How the Treasures of the Past Ended up in Museums… and Why They Should Stay There» («Κρατώντας τα Μάρμαρά τους: Πώς οι θησαυροί του παρελθόντος κατέληξαν στα μουσεία... και γιατί πρέπει να παραμείνουν εκεί») εξέτασε τις επιρροές πίσω από την πολύκροτη μάχη για την επιστροφή των μουσειακών τεχνουργημάτων σε μια προσπάθεια αποκατάστασης ιστορικών σφαλμάτων. Οι απόψεις της έρχονται σε αντίθεση με εκείνες μιας άλλης γνωστής ιστορικού και ραδιοτηλεοπτικής παραγωγή, της δρος Άλις Ρόμπερτς, η οποία συναντήθηκε πρόσφατα με την Ελληνίδα υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη,στη διάρκεια των γυρισμάτων σειράς της για την Αρχαία Ελλάδα για λογαριασμού του βρετανικού δικτύου Channel 4.

Όπως δήλωσε πρόσφατα η Ρόμπερτς στους Radio Times τα Γλυπτά του Παρθενώνα «ανήκουν στην Αθήνα. Δεν είναι ισοδύναμο, αλλά φαντάζομαι ότι μπορεί να ήμασταν αναστατωμένοι στην Αγγλία αν μια άλλη χώρα είχε σημαντικά κομμάτια από το Στόουνχεντζ και δεν τα έδινε πίσω. Αλλά στην πραγματικότητα το επιχείρημα είναι βαθύτερο από αυτό. Υπάρχει επιτακτική ανάγκη να αναγνωρίσουμε μερικές από τις αμφισβητούμενες πρακτικές του παρελθόντος, οι οποίες συχνά συμπορεύονταν με την ιστορία της αποικιοκρατίας».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Από την κυριότητα στην επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα

Η βρετανική εφημερίδα σημειώνει ότι ο νέος πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κωνσταντίνος Τασούλας «είναι εξέχων υποστηρικτής της επιστροφής των μαρμάρων. Πρώην υπουργός Πολιτισμού, ο Τασούλας διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην αναζωογόνηση των προσπαθειών για την ανάκτηση των ηλικίωας 2.500 ετών γλυπτών του Παρθενώνα».

Μέχρι πρόσφατα η βρετανική απάντηση στο αίτημα επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα βασιζόταν στην ιδέα ότι η αφαίρεσή τους από τον Έλγιν ήταν νόμιμη και ότι το Βρετανικό Μουσείο είναι ο ασφαλέστερος θεματοφύλακάς τους, αλλά τα τελευταία χρόνια άλλαξε η επιχειρηματολογία, καθώς η Ελλάδα απομακρύνθηκε από την απλή διεκδίκηση της κυριότητας. Το ζήτημα συχνά διαμορφώνεται τώρα ως ζήτημα «επανένωσης» των Γλυπτών του Παρθενώνα, που περιλαμβάνει τον διαμοιρασμό της κληρονομιάς.

Τη στάση αυτή υπογράμμισε ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος πρότεινε ότι η τέχνη μπορεί να διατηρηθεί σε διαφορετική χώρα χωρίς να χάσει τη σημασία της. Όμως το 2023, ο Ρίσι Σουνάκ, ο οποίος ήταν πρωθυπουργός εκείνη την εποχή, ακύρωσε μια συνάντηση με τον Μητσοτάκη την τελευταία στιγμή σε μια κίνηση που ερμηνεύτηκε ως ένας τρόπος για να αποφύγει το ζήτημα.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ