Η θέα της Βενετίας να ξεδιπλώνεται μέσα από το σκάφος με τα εμβληματικά κτίρια και τα καμπαναριά της είναι μαγευτική για όσους καταφθάνουν με κάποιο από τα κρουαζιερόπλοια που συρρέουν στην Πόλη των Δόγηδων.
Αλλά για πολλούς από τους κατοίκους της τα κρουαζιερόπλοια συμβολίζουν τις υπερβολές και τους κινδύνους του σύγχρονου τουρισμού με τις αφίξεις χιλιάδες επισκεπτών σε μια πόλη που δεν είναι κατάλληλα προετοιμασμένη για τις ορδές των τουριστών. Εδώ και χρόνια κερδίζουν έδαφος οι εκστρατείες για την έξωση των τεράστιων σκαφών από τη «Σερενίσιμα» κι η ιταλική κυβέρνηση συναίνεσε τελικά, εγκρίνοντας διάταγμα που απαγορεύσει την άφιξη κρουαζιερόπλοιων κι άλλων μεγάλων πλοίων στη λιμνοθάλασσα της Βενετίας.
Πέρα από τους προφανείς κινδύνους σύγκρουσης με πλοιάρια οι επικριτές λένε ότι τα απόνερα από τα κρουαζιερόπλοια προκαλούν διάβρωση στα θεμέλια κτιρίων της Βενετίας, που πλημμυρίζει αρκετά συχνά με φημισμένα αξιοθέατά της, όπως η πλατεία του Αγίου Μάρκου, να καλύπτονται από τα νερά. Οι κάτοικοι διαμαρτύρονται ακόμη ότι τα κρουαζιερόπλοια, που προσφέρουν στέγαση και γεύματα στους επιβάτες, υπονομεύουν και την τουριστική οικονομία της Βενετίας, καθώς οι επισκέπτες σπεύδουν σαν σε αγώνα δρόμου να επισκεφθούν τα αξιοθέατά της χωρίς να αφήνουν - συχνά – ούτε ένα ευρώ σε τοπικά καταστήματα. Τα ευχάριστα μαντάτα ανακοίνωσε με ανάρτησή του στο Twitter ο υπουργός Πολιτισμού της Ιταλίας, Ντάριο Φραντσεσκίνι, σημειώνοντας ότι η απόφαση συνάδει με σχετικό αίτημα της UNESCO. «Ήταν μια αναμενόμενη εδώ και χρόνια και δίκαιη απόφαση: το υπουργικό συμβούλιο ενέκρινε διάταγμα που καθορίζει ότι ο ελλιμενισμός μεγάλων πλοίων στη Βενετία θα πρέπει να σχεδιάζεται και να γίνεται εκτός της λιμνοθάλασσας, όπως ζητά η UNESCO», αναφέρει ο Φραντσεσκίνι.
Η άρση της προηγούμενης απαγόρευσης
Οι κάτοικοι της Βενετίας συγκέντρωναν εδώ και χρόνια υπογραφές διαμαρτυρίας για την άφιξη των κρουαζιερόπλοιων και προχώρησαν ακόμη και σε ιδιότυπες «ναυμαχίες» με τα θηριώδη σκάφη. Λάδι στη φωτιά των διαμαρτυριών έριξε η σύγκρουση ενός κρουαζιερόπλοιου με πλοιάριο, προ διετίας, όταν τραυματίστηκαν πέντε άτομα. Μετά το ατύχημα ο δήμαρχος της Βενετίας απηύθυνε νέα έκκληση στις Αρχές να επιταχύνουν τις διαδικασίες, ώστε τα κρουαζιερόπλοια να χρησιμοποιούν το εναλλακτικό κανάλι Vittorio Emanuele.
Ήδη από το 2013 η ιταλική κυβέρνηση είχε απαγορεύσει τη διέλευση πλοίων άνω των 96.000 τόνων από το κανάλι Giudecca στον απόηχο της ναυτικής τραγωδίας με το Costa Concordia. Ωστόσο, τοπικό δικαστήριο ανέτρεψε αργότερα την απόφαση αυτή, τονίζοντας ότι δεν είχαν αποδειχθεί οι κίνδυνοι για την ασφάλεια και το περιβάλλον.
Πριν από τέσσερα χρόνια η ιταλική κυβέρνηση επανήλθε με νέα οδηγία υποχρεώνοντας τα πλοία με εκτόπισμα άνω των 100.000 τόνων, αντί να περνούν πλάι από την πλατεία του Αγίου Μάρκου, να δένουν στην απέναντι πλευρά της λιμνοθάλασσας, αλλά το σχέδιο δεν τέθηκε ποτέ σε εφαρμογή. Η ιταλική κυβέρνηση δηλώνει είναι τώρα ανοιχτή σε προτάσεις για εναλλακτικό τερματικό σταθμό για τον ελλιμενισμό των κρουαζιερόπλοιων στη Βενετία. Ούτως ή άλλως σε καιρούς πανδημίας τα κρουαζιερόπλοια δεν μπορούσαν να εισέλθουν στη “Serenissima” κι η μακρά απουσία τους θεωρείται ότι συνέβαλε στη βελτίωση της ποιότητας του νερού στη λιμνοθάλασσα.