Ο κόσμος της γαστρονομίας δεν σταματάει ποτέ να εξελίσσεται και να εκπλήσσει, ακολουθώντας σε πολλές περιπτώσεις τις γενικότερες συνθήκες που επικρατούν στην παγκόσμια κοινωνία.
Η κουζίνα μοιάζει άλλωστε περισσότερο από ποτέ να «παρατηρεί» την κοινωνία, καθώς εκτός από απόλαυση, το φαγητό δεν θα πάψει ποτέ να αποτελεί βιολογική ανάγκη - και το αντίθετο. Οι ιδιαιτερότητες λοιπόν της γαστρονομίας και οι τάσεις στο φαγητό είναι πολλές φορές συνδεδεμένα με τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας, ενώ «αποκαλύπτουν» στοιχεία της πολιτιστικής και οικονομικής ιστορίας.
Φέτος περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, η γαστρονομία αποτέλεσε παρέα και διέξοδος, ενώ δόθηκε και η ευκαιρία σε όλους τους πολίτες του κόσμου να επαναπροσδιορίσουν τον εαυτό τους, στρεφόμενοι στα τοπικά προϊόντα και να βρουν τη γαστρονομική τους ταυτότητα. Κι μπορεί το 2020 να μας αποχαιρετάει σε ένα μήνα, όμως η επιρροή του θα είναι σαφώς μεγάλη και το 2021, με τις πρώτες τάσεις ήδη να βγαίνουν στη δημοσιότητα.
Μάλιστα, όπως δημοσιεύει το Forbes, σύμφωνα με τον όμιλο Baum+Whiteman, μια συμβουλευτική εταιρία εστιατορίων η οποία εδρεύει στη Νέα Υόρκη, οι μεγαλύτερες τάσεις στον κόσμο της γαστρονομίας τη χρονιά που μας έρχεται θα είναι τέσσερις και είναι οι ακόλουθες:
Λιγότερα εστιατόρια
Ας ξεκινήσουμε με τα δυσάρεστα: θα υπάρχουν λιγότερα εστιατόρια. Η Baum + Whiteman προβλέπει ότι η βιομηχανία της εστίασης θα χρειαστεί χρόνο για να ανακάμψει από τη δύσκολη χρονιά του 2020.
Από αυτό το σενάριο δεν θα γλιτώσουν ούτε τα εστιατόρια που έχουν σεφ celebrities, υποστηρίζει η Baum + Whiteman ενώ τονίζει πώς οι περισσότεροι θα καταφύγουν σε open space χώρους προσφέροντας στους πελάτες και το φαινόμενο του interactive dining, μια πιο ολοκληρωμένη εμπειρία φαγητού. Από άποψη ποιότητας πάντως, θα είναι ασφαλώς καλύτερη με τα φανταχτερά όμως πιάτα που σκοπό έχουν μόνο να εντυπωσιάσουν, να απουσιάζουν.
Λιγότερη αλληλεπίδραση, επίσης
Δυστυχώς, το φαγητό το 2021 δεν θα είναι τόσο ζεστό και φιλικό όσο ήταν. Θα χρειαστεί να αποχαιρετίσουμε τα μπουφέ και την συνήθεια της κοινής χρήσης πιάτων ενώ θα καλωσορίσουμε τους QR codes για παραγγελία χωρίς άγγιγμα και πληρωμή του λογαριασμού. Το αποτέλεσμα θα είναι ένα, μειωμένη ανθρώπινη αλληλεπίδραση μεταξύ «πελατών και προσωπικού», ακόμη και μεταξύ των καθημένων. Μια γεύση άλλωστε πήραμε και το 2020.
Τα εστιατόρια όμως θα έχουν να αντιμετωπίσουν ένα σημαντικό challenge: να καταφέρουν να διατηρήσουν μια ζεστή και φιλόξενη ατμόσφαιρα χωρίς όμως να παραμελούν τους κανόνες υγιεινής, όπως έχουν πλέον διαμορφωθεί.
Περισσότερα γεύματα στο σπίτι
Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι το 2021 το home dining θα έχει την τιμητική του - είτε λόγω περιορισμένων ταξιδιών, εργασίας και σπουδών από το σπίτι είτε λόγω της αναπόφευκτης οικονομικής κρίσης.
Πέρα από την αύξηση των συνταγών στο διαδίκτυο, των ολοκληρωμένων μενού στα εστιατόρια και τα περισσότερα delivery, τα σνακ και το αλκοόλ αυξάνονται επίσης.
Επιπλέον σε όσους αγαπούν τα ταξίδια, η συμβουλευτική εταιρεία προτείνει να «ταξιδέψουν» εναλλακτικά μέσω των μπαχαρικών. Ειδικότερα προβλέπει οι άνθρωποι να «ψωνίζουν τοπικά αλλά να τρώνε παγκοσμίως», αναζητώντας εξωτικές γεύσεις και συστατικά.
Η Baum + Whiteman αναμένει επίσης να αυξηθούν οι πωλήσεις σε τρόφιμα που αντέχουν στα ντουλάπια, όπως είναι οι φακές, τα φασόλια, τα ζυμαρικά, οι σάλτσες, οι κονσέρβες, τα σπιτικά ψωμιά και αρτοσκευάσματα…ακόμη και τα επαγγελματικά σκεύη και τα κιτ φαγητού με την υπογραφή όμως κορυφαίων εστιατορίων.
Τέλος στην σπατάλη φαγητού
Και να και κάτι πραγματικά ευχάριστο. Τα τελευταία χρόνια, και ιδιαίτερα μετά την κρίση, έχουμε συνειδητοποιήσει όλοι ότι υπάρχουν πάρα πολλοί άνθρωποι που δεν έχουν πρόσβαση στο φαγητό. Παράλληλα όμως κάθε χρόνο σπαταλούνται πάνω από 1.3 δισεκατομμύρια τόνοι φαγητού! Αυτό το φαινόμενο, η απώλεια και σπατάλη φαγητού (food loss and food waste) έχει πάρει, παγκοσμίως, διαστάσεις πέρα από κάθε φαντασία και αποτελεί όχι μόνο κοινωνικό αλλά και περιβαλλοντολογικό πρόβλημα.
Ολα δείχνουν όμως ότι το 2021 αυτό θα περιοριστεί, αφού περισσότεροι είναι πλέον εκείνοι που μαγειρεύουν σπίτι αλλά περισσότερα είναι και τα εστιατόρια και ξενοδοχεία που συμμετέχουν, σύμφωνα με την Baum + Whiteman, σε αυτό το κίνημα, δωρίζοντας γεύματα που περισσεύουν σε ανθρώπους που το έχουν ανάγκη, όπως συμβαίνει και τώρα σε κάποιες χώρες του εξωτερικού από ιδιωτικές πρωτοβουλίες.
Φωτογραφίες: Shutterstock