Τις δυνάμεις τους ενώνουν οι συγγενείς των θυμάτων στα Τέμπη που ορίζουν ο ένας μετά τον άλλον τεχνικούς συμβούλους με στόχο να μην μείνει τίποτα στο σκοτάδι σχετικά με τα αίτια του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος.
Μετά την κίνηση του δικηγόρου της Θεσσαλονίκης, Αντώνη Ψαρόπουλου, ο οποίος έχασε την 20χρονη κόρη του στην μοιραία αμαξοστοιχία, να συντονίσει την πρωτοβουλία για σύσταση Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Τεχνικών Συμβούλων Οικογενειών, σειρά έχει η οικογένεια της 23χρονης Ιφιγένειας Μήτσκα από τα Γιαννιτσά.
«Το μαχαίρι θα φτάσει στο κόκκαλο»
Όπως αναφέρει στο iefimerida.gr ο δικηγόρος, Στέλιος Σούρλας, «τις επόμενες μέρες αναμένεται να διορίσουμε και εμείς τεχνικό σύμβουλο προκειμένου να διερευνήσουμε όλα τα αναπάντητα ερωτήματα σχετικά με τις συνθήκες του πολύνεκρου δυστυχήματος. Το μαχαίρι θα φτάσει στο κόκκαλο και η αλήθεια θα λάμψει προκειμένου να δικαιωθούν οι ψυχές των αδικοχαμένων συνανθρώπων μας και της Ιφιγένειας την οικογένεια της οποίας εκπροσωπώ».
Ήδη, η πενταμελής ανεξάρτητη επιτροπής διερεύνησης παρουσίασε πρόσφατα την προκαταρκτική αναφορά της με τα αρχικά ευρήματα προχωρώντας μάλιστα σε συστάσεις ασφαλείας προς τον ΟΣΕ Α.Ε., την Hellenic Train A.E. αλλά και προς τις κανονιστικές και νομοθετικές Αρχές.
Τα πρώτα ευρήματα της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Τεχνικών Συμβούλων Οικογενειών
Στην αναφορά τους κάνουν λόγο για «σοβαρά διαχρονικά και συστημικά προβλήματα» στις παραπάνω εταιρείες με κοινό σημείο την έλλειψη ή μη τήρηση συγκεκριμένων διαδικασιών, όπως: μη τυποποιημένη ασύρματη επικοινωνία μεταξύ σταθμών- συρμών, μη τυποποιημένη εκτέλεση διαδικασιών κυκλοφορίας συρμών, μη τυποποιημένη εκπαίδευση στην πρακτική εξάσκηση των νέων σταθμαρχών, ελλιπής διαδικασία αξιολογήσεων και πιστοποιήσεων κ.α.
Παράλληλα, καταγράφουν σοβαρές ελλείψεις στο σύστημα ραδιοεπικοινωνίας ανάμεσα σε σταθμαρχείο και συρμούς, οι οποίες θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των μεταφορών, καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων για συστήματα ETCS και τηλεδιοίκησης, αδικαιολόγητα μεγάλα χρονικά διαστήματα επισκευής υφιστάμενων συστημάτων ζωτικών για την ασφάλεια της κυκλοφορίας (πίνακες κυκλοφορίας, φωτόσημα κ.α.), έλλειψη εκπόνησης μελετών επικινδυνότητας/ ασφάλειας λειτουργίας, κενά στα ζητήματα πυρασφάλειας και πυροπροστασίας των συρμών κ.α.
«Μη φυσιολογική και μη αναμενόμενη» η φωτιά που ξέσπασε μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη
Ειδική αναφορά κάνει η ανεξάρτητη επιτροπή, στη φωτιά που εκδηλώθηκε μετά τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών χαρακτηρίζοντας τη «μη φυσιολογική και αναμενόμενη», όπως και την επέκταση της στα βαγόνια. «Χρήζει περαιτέρω διερεύνησης η μη φυσιολογική και αναμενόμενη εικόνα ανάφλεξης μεγάλης ποσότητας άγνωστης καύσιμης ύλης», αναφέρει μεταξύ άλλων, αποτέλεσμα και της ανυπαρξίας σχετικής νομοθεσίας σε θέματα πυρασφάλειας και πυροπροστασίας στους συρμούς.
Πρόκειται για ένα σοβαρό ζήτημα που αναδεικνύεται, παράλληλα με τα αίτια που οδήγησαν αρχικά στη σύγκρουση, μέσα από την έρευνα της πενταμελούς ομάδας πραγματογνωμόνων, που έχουν οριστεί τεχνικοί σύμβουλοι από τις οικογένειες των θυμάτων. «Δεν ψάχνουμε να βρούμε ενόχους ή ευθύνες. Ψάχνουμε να βρούμε τι πραγματικά συνέβη. Ο ρόλος μας απέναντι στις οικογένειες και στους πολίτες είναι να αποκαλυφθεί η αλήθεια και η πραγματικότητα. Η πολιτεία θα βρει τις ευθύνες», ανέφερε ο Φαίδων Καραιωσηφίδης, Αεροναυπηγός-Μηχανικός. Διερευνητής Αεροπορικών Ατυχημάτων, τονίζοντας: «Ασχολούμαστε εδώ και ένα μήνα με το δυστύχημα. Έχουμε βρει αρκετά ευρήματα. Προβλήματα τα οποία μέχρι σήμερα δεν έχουν διορθωθεί. Τα ευρήματα μας θα αποσταλούν στις ανακριτικές αρχές. Η κατάσταση πρέπει να αλλάξει».
Σύντομα θα αποκαλυφθούν τα αίτια του δυστυχήματος και της εκδήλωσης της φωτιάς
Σύμφωνα με την ομάδα των ειδικών, το σημείο απ’ όπου ξεκίνησε η φωτιά ήταν μεταξύ της πρώτης θέσης και του κυλικείου. Από εκεί πέρασε στα άλλα βαγόνια. «Στο δεύτερο βαγόνι η φωτιά κράτησε 20 με 25 λεπτά. Στο διάστημα αυτό κάηκε κόσμος, κάτι το οποίο θα μπορούσε να αποτραπεί αν είχαν ληφθεί μέτρα πυρασφάλειας και πυροπροστασίας», τόνισε ο Κωνσταντίνος Λακαφωσης, Μηχανολόγος- Αεροναυπηγός Μηχανικός, πραγματογνώμονας ατυχημάτων. Όπως πρόσθεσε, «ακόμη δεν έχουμε καταλήξει. Εκκρεμούν δοκιμές και εργαστηριακές αναλύσεις. Ωστόσο, αυτό που μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα είναι ότι δεν ήταν φυσιολογική ούτε αναμενόμενη η εικόνα της φωτιάς».
Αναφερόμενος στη σύγκρουση και με βάση τα πρώτα συμπεράσματα ο κ. Λακαφώσης τόνισε ότι στο πρώτο βαγόνι οι επιβραδύνσεις που αναπτύχθηκαν μετά τη σύγκρουση «ήταν τόσο έντονες που δεν υπήρχε περιθώριο επιβίωσης εκτός αν πεταγόντουσαν από το παράθυρο. Περίπου το ίδιο ισχύει και για το κυλικείο. Η σύγκρουση κράτησε 6 με 7 δευτερόλεπτα».
Στην επιτροπή συμμετέχουν επίσης ο Γιώργος Βλασσόπουλος, Υποπτέραρχος ε.α., ο Βασίλης Παπαδόπουλος, μηχανολόγος- μηχανικός και πραγματογνώμονας ατυχημάτων και ο Γιώργος Περιβολιώτης, ηλεκτρολόγος μηχανικός, πραγματογνώμονας, σύμβουλος ασφάλειας.