Ασφυκτική παραμένει καθημερινά η κίνηση σε αρκετούς κεντρικούς οδικούς άξονες του λεκανοπεδίου της Αττικής, με τον Κηφισό να καταλαμβάνει σταθερά την αρνητική πρωτιά, αφού χιλιάδες οδηγοί χάνουν ατελείωτες ώρες πίσω από το τιμόνι.
Το συστηματικό μποτιλιάρισμα στον Κηφισό δεν θα έπρεπε να ήταν είδηση, καθώς η κατάσταση που επικρατεί -κυρίως τις πρωινές και τις μεσημεριανές ώρες- τείνει να γίνει συνήθεια. Οι περισσότεροι οδηγοί που περνούν καθημερινά από κάποιο τμήμα του γνωρίζουν ότι θα σπαταλήσουν ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα για να τον διασχίσουν. Ωστόσο, ποια η πραγματική αιτία του προβλήματος και πώς θα μπορούσε η κυκλοφοριακή εικόνα του Κηφισού να βελτιωθεί προς το καλύτερο;
Στο πλαίσιο αυτό, το iefimerida.gr επικοινώνησε με τον κ. Θανάση Τσιάνο, Πολιτικό Μηχανικό-Συγκοινωνιολόγος του ΕΜΠ και Γενικό Γραμματέα του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, ο οποίος ανέλυσε το πώς θα μπορούσε ο Κηφισός, με τα απαραίτητα έργα και ενέργειες, να πάψει να είναι απροσπέλαστος.
«Αυτό που βλέπουμε τώρα στον Κηφισό είναι αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης, αφού την τελευταία δεκαετία δεν έγιναν οι επενδύσεις που απαιτούνταν στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, καθώς και οδικά έργα τα οποία ήταν αναγκαία. Ο Σύλλογός μας είχε προειδοποιήσει. Το υπάρχον οδικό δίκτυο δεν μπορεί να εξυπηρετήσει πλέον τις ανάγκες του 2023», λέει αρχικά ο κ. Τσιάνος απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του iefimerida.gr για το κυκλοφοριακό χάος που επικρατεί καθημερινά σε ένα από τους κεντρικότερους οδικούς άξονες της Αττικής.
«Τα παραπάνω σε συνδυασμό με τη ανάπτυξη της οικονομικής και οικοδομικής δραστηριότητας στις περιοχές της Ελευσίνας, του Ασπρόπυργου και του Πειραιά διαμορφώνουν το σημερινό σκηνικό στον Κηφισό», προσθέτει.
«Υπάρχουν σημαντικά προβλήματα στην διατομή της λεωφόρο Κηφισού. Αλλού υπάρχουν τρεις, αλλού τέσσερις λωρίδες. Το πρόβλημα δύσκολα θα λυθεί, αφού πρέπει να γίνουν έργα και είναι δύσκολο να κλείσεις μεγάλο κομμάτι της λεωφόρου για μεγάλο χρονικό διάστημα. Για παράδειγμα η γέφυρα Αχαρνών, εκεί οπού παρατηρείται ένα σημαντικό πρόβλημα, θα πρέπει να γκρεμιστεί και να ξαναχτιστεί από την αρχή. Εκτιμώ ότι σε 5-6 χρόνια θα μιλάμε για συμφόρηση στην λεωφόρο Βουλιαγμένης εάν δεν αλλάξει κάτι», προσθέτει.
Τα μέτρα που θα συνέβαλαν στην αποσυμφόρηση του Κηφισού
Όμως, όπως προσθέτει ο Γενικός Γραμματέας του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων υπάρχουν μέτρα και ενέργειες που θα μπορούσε να υιοθετήσει η Πολιτεία για να βελτιωθεί όσο το δυνατόν περισσότερο η καθημερινή εικόνα του Κηφισού που σε πολλές περιπτώσεις παραπέμπει σε ένα απέραντο πάρκινγκ.
«Θα πρέπει να διαχειριστούμε τα έκτακτα συμβάντα άμεσα. Καθημερινά στον Κηφισό παρατηρούμε οχήματα να μένουν από καύσιμα, βλάβες, τροχαία. Όλα αυτά δημιουργούν πολύ μεγάλες καθυστερήσεις», λέει ο κ. Τσιάνος και προτείνει: α) την ίδρυση τροχαίας Κηφισού, β) ίδρυση Οδικής Βοήθειας Κηφισού, γ) ίδρυση Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Κηφισού. «Πρόκειται για μέτρα τα οποία δεν είναι μη εφαρμόσιμα, αφού ανάλογες συνθήκες επικρατούν για παράδειγμα στην Αττική και την Ολυμπία Οδό», σημειώνει.
Παράλληλα, όπως υποστηρίζει είναι αναγκαία η μεταφορά της απαραίτητης τεχνογνωσίας στην Περιφέρεια, αλλά και ο έλεγχος των βαρέων οχημάτων, ενώ ως μια πιο ριζοσπαστική και μακρινή λύση, όπως λέει, θα ήταν «μια ιδιωτική εταιρεία να αναλάβει για ένα συγκεκριμένο διάστημα -χωρίς διόδια- την διαχείριση της λεωφόρο και αμέσως μετά μόλις η κατάσταση ομαλοποιηθεί να περάσει στο Δημόσιο».
Αναγκαία τα νέα οδικά έργα
Σύμφωνα με τον κ. Τσιάνο απαιτούνται σημαντικά και νέα οδικά έργα προκειμένου η κατάσταση με το κυκλοφοριακό να καλυτερεύσει στην λεωφόρο Κηφισού. «Η επέκταση της λεωφόρο Κύμης που έχει δρομολογηθεί είναι ένα έργο που θα αποσυμφορήσει σε κάποιο βαθμό τον Κηφισό, αλλά από μόνο του δεν αρκεί. Ένα έργο το οποίο θα είχε άμεσα αντίκτυπο στην αποσυμφόρηση θα ήταν ο οδικός άξονας Ελευσίνα-Θήβα, αφού αυτόματα θα δημιουργούνταν μια δεύτερη είσοδος προς την Αθήνα η οποία είναι αναγκαία».
Να γίνουν τα Μέσα Μεταφοράς ανταγωνιστικά απέναντι στα ΙΧ
Σε σχετικό ερώτημα που του έγινε για το εάν οι νέοι σταθμοί του μετρό που ετοιμάζονται θα μπορούσαν να συμβάλλουν γενικότερα στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος ο κ. Τσιάνος απάντησε: «Οποιαδήποτε έργα και να γίνουν -η εμπειρία μας τόσο από την Ευρώπη, όσο και από τα μεγάλα έργα του 2004 με τα οποία υπήρξε μια αποσυμφόρηση στην αρχή, αλλά προς το τέλος της δεκαετίας το πρόβλημα επέστρεψε- αυτό που έχει σημασία είναι να δημιουργήσουμε ανταγωνιστικά Μέσα Μεταφοράς απέναντι στα ΙΧ. Να επενδύσουμε σ' αυτά και να προσφέρουμε στους πολίτες τη δυνατότητα να φτάσουν στον προορισμό τους γρήγορα, οικονομικά και με ασφάλεια. Νέες γραμμές στο Μετρό, ανανέωση και περισσότεροι συρμοί στον Ηλεκτρικό θα αποτελούσαν ένα σημαντικό μέρος της λύσης του προβλήματος».
«Θα πρέπει να υπάρξει ένας γενικότερος στρατηγικός σχεδιασμός. Ένας μητροπολιτικός φορέας που θα είναι υπεύθυνος για το σύστημα μεταφορών στην Αττική», καταλήγει ο Γενικός Γραμματέας του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.