Για την άρνηση της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και της Συμφωνικής της ΕΡΤ να συμμετάσχουν στη συναυλία για τη συγκέντρωση χρημάτων για το μαιευτήριο της Μαριούπολης μίλησε στα «Νέα» ο διεθνούς φήμης βιολονίστας Λεωνίδας Καβάκος, ο οποίος είχε τη σχετική πρωτοβουλία.
Η συναυλία θα γίνει τελικά στις 14 Απριλίου στο Μέγαρο Μουσικής (αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης»), με τη συμμετοχή του Βασίλη Βαρβαρέσου (πιάνο), Ηλία Λιβιεράτου (βιόλα) και Τιμόθεου Γαβριηλίδη-Πέτριν (τσέλο), αλλά όχι με τη συμμετοχή μιας κρατικής ορχήστρας.
Προτίθεται να διακόψει τη συνεργασία του με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (ΚΟΑ)
Εν τω μεταξύ, την πρόθεσή του να διακόψει τη συνεργασία του με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (ΚΟΑ) εξέφρασε στην «Καθημερινή» ο διεθνούς φήμης σολίστ, στον απόηχο της άρνησης των μουσικών της ορχήστρας να συμπράξουν μαζί του για μια συναυλία για την υποστήριξη της Ουκρανίας, μια στάση που, όπως μας είπε, τον εξέπληξε και τον απογοήτευσε.
Αδιανόητο να μη συμμετέχει κάποιος στην ανοικοδόμηση της Μαριούπολης
Ο κ. Καβάκος μίλησε στα «Νέα» και στη Ζωή Λιάκα για την άρνηση των δύο μουσικών συνόλων:
«Είχα σκεφτεί να υπάρχει στο πρώτο μέρος ένα έργο μουσικής δωματίου. Ενα κουαρτέτο με άλλους τρεις νέους ταλαντούχους και ανερχόμενους μουσικούς: τον Βασίλη Βαρβαρέσο, τον Ηλία Λιβιεράτο και τον Τιμόθεο Γαβριηλίδη-Πέτριν, ο οποίος είναι μισός Ρώσος. Στο δεύτερο μέρος σκέφτηκα να συμμετάσχει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, με την οποία συνεργάζομαι επί επτά χρόνια σε εκδηλώσεις με φιλανθρωπικό χαρακτήρα. Θα παίζαμε μαζί δύο έργα του Μπραμς: ένα από τα κουαρτέτα του με πιάνο σε σολ ελάσσονα -το οποίο θα το παίξουμε έτσι και αλλιώς τώρα- και την Τέταρτη Συμφωνία του. Αριστουργηματικά και δραματικά έργα που αρέσουν πολύ στο κοινό και είναι σε αντιστοιχία με τον σκοπό της συναυλίας
»Η εξήγηση που μου μεταφέρθηκε ήταν “για να μη γίνει κακή μιντιακή χρήση” σε σχέση με τη συμμετοχή της ΚΟΑ, κάτι που πραγματικά δεν μπορώ να καταλάβω», απάντησε ο παγκοσμίου φήμης μουσικός, για να συμπληρώσει:
«Για μένα είναι αδιανόητο να μη θέλει να συμμετάσχει κανείς σε μια συναυλία που έχει ως σκοπό την ανοικοδόμηση του μαιευτηρίου της Μαριούπολης, όπου υπάρχει σημαντικό ελληνικό στοιχείο. Κάνουμε μια συναυλία για να στηρίξουμε ένα νοσοκομείο που “φέρνει” ζωή, τη στιγμή που ο πόλεμος αφαιρεί ζωές. Αυτό ήταν γνωστό στους μουσικούς της Ορχήστρας και δεν κατανοώ την απόφασή τους. Πρόκειται για μια ανθρωπιστική κίνηση όπως ήταν και ο χαρακτήρας της συνεργασίας μας.
»Δεν μπορώ να βρω μια σοβαρή αιτιολογία για την άρνηση. Η συναυλία δεν είχε πολιτικό χαρακτήρα, αφού δεν τάσσεται υπέρ της μιας πλευράς και κατά της άλλης -παρόλο που υπάρχει ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας. Η συναυλία -το τονίζω- έχει ανθρωπιστικό χαρακτήρα. Δεν μπορώ να φανταστώ πώς θα μπορούσα να συνεχίσω τη συνεργασία μου με την Ορχήστρα, κάτι που με στενοχωρεί πάρα πολύ. Η προσπάθεια που γίνεται επτά χρόνια πηγαίνοντας στην επαρχία και σε μέρη όπου δεν είχαν ξανακούσει συμφωνικό ήχο μού άρεσε και δυστυχώς θα μου λείψει. Ο μόνος τρόπος που θα μπορούσα να αποδεχθώ τη συνεργασία με την ΚΟΑ πλέον είναι σε ένα αυστηρά επαγγελματικό πλαίσιο. Ή να κάνει ο σύλλογος μια δημόσια δήλωση που θα λέει ότι έκανε λάθος. Αναγνωρίζοντας τα λάθη μας μπορούμε να προχωρήσουμε».
Για τη συμφωνική της ΕΡΤ, ο κ. Καβάκος είπε:
«Η διοίκηση είχε διάθεση να συνεργαστεί και η ορχήστρα έδωσε το ΟΚ, με την προϋπόθεση ότι στην ανακοίνωση θα αναφερόταν μόνο ότι τα έσοδα της συναυλίας θα προσφέρονταν για την ανοικοδόμηση του νοσοκομείου της Μαριούπολης. Αφού τα ξεπεράσαμε όλα, φτιάξαμε και το πρόγραμμα των δοκιμών και ήμασταν έτοιμοι να φτιάξουμε το τελικό κείμενο με το οποίο θα ανακοινώναμε τη συναυλία, έρχεται μήνυμα την 1η Απριλίου από τον Σύλλογο των Μουσικών ότι δεν μπορούν να συμμετάσχουν στη συναυλία, διότι ο κανονισμός τους δεν επιτρέπει αλλαγή προγράμματος δοκιμών σε λιγότερο διάστημα από 14 ημέρες. Εγραφε μεταξύ άλλων: “Επειδή η συναυλία είναι στις 14 Απριλίου και σήμερα ο μήνας έχει πρώτη και δεν έχουμε το καινούργιο πρόγραμμα, δεν θα συμμετάσχουμε στη συναυλία”. Είναι μια προσχηματική απάντηση, που τους εκθέτει».