Το super design γκαράζ στη Σόλωνος -Απλά δεν το πιστεύεις, δεν θυμίζει πάρκινγκ, πήρε αρχιτεκτονικό βραβείο - iefimerida.gr

Το super design γκαράζ στη Σόλωνος -Απλά δεν το πιστεύεις, δεν θυμίζει πάρκινγκ, πήρε αρχιτεκτονικό βραβείο

γκαράζ αθήνα κέντρο Σόλωνος
Το ισόγειο του γκαράζ στη Σόλωνος που κέρδισε το βραβείο «Καλύτερου 1ο έργου νέου αρχιτέκτονα» στα Βραβεία Ελληνικής Αρχιτεκτονικής 2024.
ΜΑΝΟΣ ΛΕΙΒΑΔΑΡΟΣ

Ενα design πάρκινγκ στο κέντρο της Αθήνας που απλά σε εκπλήσσει...

Οι νεαροί ταλαντούχοι αρχιτέκτονες Άγγελος Σιαμπακούλης και Ηλίας Οικονομάκης με τη ριζική -εντυπωσιακή- ανακαίνιση ενός παλιού γκαράζ αυτοκινήτων στο Κολωνάκι, απέσπασαν το πρώτο Βραβείο της κατηγορίας «Καλύτερο Πρώτο Έργο Νέου Αρχιτέκτονα» στα Βραβεία Ελληνικής Αρχιτεκτονικής 2024. 

Μοιάζει με minimal μπουτίκ οίκου μόδας, παρά με γκαράζ αυτοκινήτων στο κέντρο της Αθήνας. Με μια ασπρόμαυρη μαρμάρινη ρεσεψιόν και κατάλευκες επιφάνειες, το έργο του γραφείου «Οικονομάκης Σιαμπακούλης Αρχιτέκτονες» έχει τραβήξει από το 2023, όταν ολοκληρώθηκε, πολλές φορές την προσοχή τόσο του διεθνούς Τύπου όσο και των επιτροπών σε αρχοτεκτονικούς θεσμούς και βραβεία. Φετος, στα Βραβεία Ελληνικής Αρχιτεκτονικής 2024, οι νεαροί αρχιτέκτονες που το έχουν σχεδιάσει τιμήθηκαν το πρώτο Βραβείο της κατηγορίας «Καλύτερο Πρώτο Έργο Νέου Αρχιτέκτονα».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Εγχώρια και διεθνής διάκριση

Το ίδιο έργο είχε επίσης αποσπάσει πέρυσι, το 2023, τον τίτλο «Most Transformative Ongoing Infrastructural Project in Athens» στα ετήσια βραβεία αρχιτεκτονικής του Βρετανικού περιοδικού BUILD. 

Πρόκειται για ένα πολύ κεντρικό γκαράζ στο κέντρο της Αθήνας, στη διασταύρωση των οδών Σόλωνος και Ασκληπιού. «Στο συγκεκριμένο έργο ο ιδιοκτήτης μας ζήτησε να κάνουμε κάτι ιδιαίτερο και με πολύ χαρακτήρα για το χώρο του, έτσι ώστε να αναβαθμιστεί, τόσο αισθητικά όσο και λειτουργικά. Το βρήκαμε ως μια πολύ ενδιαφέρουσα ευκαιρία να σχεδιάσουμε ένα γκαράζ με έντονα κοντράστ, βαθιά υλικότητα, και απλές γεωμετρίες, όπου μαζί με το νυχτερινό φωτισμό του χώρου και τη μεγάλη γκαραζόπορτα της Σόλωνος, πιστεύουμε έχουν να πουν κάτι για το κέντρο της πόλης», εξηγούν στο iefimerida οι Άγγελος Σιαμπακούλης και Ηλίας Οικονομάκης, οι δύο νεαροί δημιουργοί που θεωρούνται ανερχόμενη δύναμη στη νέα αρχιτεκτονική σκηνή της Αθήνας. 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η φετινή κριτική επιτροπή των Βραβείων Ελληνικής Αρχιτεκτονικής 2024, που ως θεσμός διοργανώνεται κάθε χρόνο από το «DOMa. O DOMa», στοχεύοντας στην αξιολόγηση της τρέχουσας εγχώριας παραγωγής από προσωπικότητες υψηλού διεθνούς κύρους, αποτελούνταν από την Amale Andraos, αρχιτεκτόνισσα, καθηγήτρια και ομότιμη Κοσμήτορα του πανεπιστημίου Columbia (ΗΠΑ), τον Diego Arraigada, αρχιτέκτονα και καθηγητή στο πανεπιστήμιο Torquato di Tella (Αργεντινή), και τον Nuno Brandão Costa, αρχιτέκτονα και καθηγητή στο πανεπιστήμιο του Πόρτο (Πορτογαλία). 

Ένα γκαράζ που είναι σαν έχει βγει από graphic novel 

Μόλις η φωτισμένη δραματικά μεγάλη γκαραζόπορτα ανοίξει ένας κατάλευκος εντυπωσιακός χώρος φωτίζει το γκρίζο αστικό τοπίο της οδού Σόλωνος. Ο περαστικός ή ο επισκέπτης ξαφνικά βρίσκεται μέσα σε κάτι που θυμίζει είτε αφαιρετικό industrial σκηνικό από μπαλέτο της Λυρικής είτε μια μίνιμαλ μπουτίκ οίκου μόδας. Η ασπρόμαυρη παλέτα αναδεικνύεται χάρη σε ένα μεγάλο διάτρητο τοίχο και έναν εντυπωσιακό μοντέρνο πολυέλαιο που δεσπόζει μπροστά του. Στα δεξιά υπάρχει μια μαύρη σκάλα με αυστηρή γεωμετρία και μια μαρμάρινη ρεσεψιόν με προθήκες και λείες λαμπερές επιφάνειες, ενώ στο κέντρο βρίσκεται η πλατφόρμα που οδηγεί στους επάνω ορόφους του υπέργειου γκαράζ. 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Το επταόροφο κτίριο στάθμευσης εξυπηρετεί περίπου 1000 οδηγούς την ημέρα, και βρίσκεται σε μια περιοχή με έντονη επιχειρηματική κινητικότητα και πλήθος σημαντικών δημοσίων κτιρίων όπως η Νομική Σχολή, η Εθνική Βιβλιοθήκη, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, η Ακαδημία Αθηνών, το Συμβούλιο της Επικρατείας, καθώς και το Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων. Η ευρύτερη πυκνοκατοικημένη περιοχή όπου βρίσκεται το κτίριο έχει έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα και πολύ λίγες θέσεις στάθμευσης σε σχέση με το φορτίο που δέχεται καθημερινά, με αποτέλεσμα οι κλειστοί πολυόροφοι χώροι στάθμευσης να συμβάλλουν στην εύρυθμη λειτουργία της περιοχής για όσους είναι αναγκασμένοι να χρησιμοποιούν αυτοκίνητο. Ωστόσο, οι περισσότεροι από αυτούς τους χώρους είναι σχετικά υποβαθμισμένοι και χωρίς ιδιαίτερη προσοχή στο σχεδιασμό τους. Το συγκεκριμένο έργο αποτέλεσε, συνεπώς, μια ευκαιρία για τον επαναπροσδιορισμό αυτών των χώρων υποδομής, που επηρεάζουν σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο ξεκινούν αλλά και τελειώνουν την ημέρα τους οι εργαζόμενοι που τους χρησιμοποιούν. Από το ξεκίνημα της σχεδιαστικής διαδικασίας υπήρξε ταύτιση απόψεων με τον ιδιοκτήτη του έργου, ο οποίος ζήτησε να επικεντρωθούμε στο ισόγειο του κτιρίου και να σχεδιάσουμε έναν χώρο ιδιαίτερο, μοναδικό για τα δεδομένα του, που θα εκπλήσσει τους πελάτες του χώρου στάθμευσης. Αντικείμενο της μελέτης υπήρξε επομένως ο επανασχεδιασμός και η ανακαίνιση όλου του χώρου του ισογείου, η ρύθμιση της κυκλοφορίας και των θέσεων στάθμευσης, και κυρίως, η δημιουργία ενός χώρου υποδοχής των πελατών. Ήταν πολύ σημαντικό αυτός ο χώρος υποδοχής των 40 τμ - και ταυτόχρονα επιχειρησιακό κέντρο του κτιρίου - να είναι τοποθετημένος στρατηγικά σε τέτοιο σημείο που να έχει συνολική εποπτεία όλου του ισογείου των 1200 τμ, αλλά και οπτική επαφή με τις δύο εισόδους», εξηγούν οι αρχιτλέκτονες Άγγελος Σιαμπακούλης και Ηλίας Οικονομάκης. 

Πώς έγινε ο ριζικός επανασχεδιασμός του γκαράζ

«Αποφασίσαμε να τον χωροθετήσουμε στο σημείο που πριν υπήρχαν τα γραφεία και το λογιστήριο της επιχείρησης, δημιουργώντας μια ανοιχτή κάτοψη και αξιοποιώντας το τριγωνικό σχήμα του χώρου στο σημείο αυτό. Προκειμένου να ενισχύσουμε την ορατότητα της ζώνης αυτής και να την κάνουμε εμφανή ακόμα και από μακριά ως το σημείο υποδοχής και αλληλεπίδρασης με το προσωπικό του χώρου, χρησιμοποιήσαμε μια έντονη αντίθεση στα υλικά: λευκό για όλο το χώρο κυκλοφορίας και στάθμευσης του ισογείου, και φυσικό μαύρο μάρμαρο Δαμάστας με λεπτομέρειες ορείχαλκου για το χώρο της ρεσεψιόν. Η χρήση αυτής της ισχυρής και βαθιάς υλικότητας για τον μικρό χώρο της ρεσεψιόν αποτέλεσε κομβική επιλογή για το συνολικό όραμα του έργου, με την δημιουργία τελικά ενός εμφανούς πόλου έλξης εν είδη κοσμήματος στο κέντρο του τεράστιου αυτού χώρου στάθμευσης», συμπληρώνουν οι νεαροί, βραβευμένοι δημιουργοί. 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Info: os-architects.com
Έργο: Γκαραζ με μαρμαρινη ρεσεψιόν στο Κολωνάκι 
Υποδομή, Ανακαίνιση Ανάθεση: 2021-2023 
Επιφάνεια: 1200 τμ 
Τοποθεσία: Αθήνα, Ελλάδα 
Συντελεστές έργου:Αρχιτέκτονες: Οικονομάκης Σιαμπακούλης αρχιτέκτονες
Ηλεκτρομηχανολογική μελέτη: 2 Lamda energy (Παναγιώτης Λυκούρας) 
Σύμβουλος αδειοδότησης: Παναγουλέας Constructions (Ντόρα Αποστολοπούλου) 
Αρχιτεκτονική επίβλεψη: Οικονομάκης Σιαμπακούλης αρχιτέκτονες (Ηλίας Οικονομάκης, Άγγελος Σιαμπακούλης) 
Αρχιτεκτονικές φωτογραφίες έργου: Γιάννης Δρακουλίδης 
Φωτογραφίες μακετών: Οικονομάκης Σιαμπακούλης Αρχιτέκτονες 
Γενικός εργολάβος έργου, διαχείριση κατασκευής και διαχείριση έργου: KUBE Contractors (Αλέξανδρος Καραντινός, Νικόλας Καραντινος, Κάλλια Μιχαήλ, Γιάννης Τσιφούτης)

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ