Η Saint Of Athens δημιουργεί ένα μαρμάρινο κατάστημα στη Μύκονο για το brand Nikos Sculpture, το οποίο μοιάζει με λατομείο και τραβά την προσοχή της διεθνούς κοινότητας του design.
To design δεν είναι απλώς ένας τρόπος να κάνουμε πιο όμορφη και ευρηματική τη ζωή μας, μεταμορφώνοντας με χιούμορ, ευφυΐα, καλλιτεχνική διάθεση και πρωτοτυπία αντικείμενα και χώρους της καθημερινής μας ζωής σε γλυπτά που έχουν ταυτόχρονα αισθητική και πρακτική αξία. Είναι παράλληλα και ένας τρόπος να αντισταθούμε στην προχειρότητα, στην πλήξη, στην πεζότητα της ζωής, παρουσιάζοντας μια πιο ενδιαφέρουσα και σοφιστικέ οπτική για τα πράγματα.
Έτσι μια πολυθρόνα, ένας λεμονοστύφτης, ένα αυτοκίνητο, ένα φωτιστικό, ένα μπουκάλι αρώματος ή μια ολόκληρη μπουτίκ που υπακούει σε ένα συγκεκριμένο concept, γίνονται από απλά αντικείμενα ή χώροι, πραγματικά statement που οπτικοποιούν το όραμα που έχει η κάθε γενιά σχεδιαστών για τον κόσμο γύρω της. Τα design αντικείμενα μιλούν, περιγράφουν, σκιαγραφούν το κυρίαρχο πνεύμα της εποχής τους.
Υπό αυτό το φίλτρο δημιουργικά γραφεία που αναλαμβάνουν να φέρουν σε πέρας αρχιτεκτονικά concept και να δημιουργήσουν όχι απλώς ωραία και πρωτότυπα μέρη, αλλά χώρους που έχουν πίσω τους μια ολόκληρη φιλοσοφία, σχεδιάζουν παράλληλα την αισθητική γλώσσα της εποχής.
Το εμπνευσμένο δημιουργικό γραφείο Saint Οf Athens του Νίκου Παλαιολόγου, μέσα από έργα που έχουν γράψει δυνατά τα τελευταία χρόνια, είναι ακριβώς μια τέτοια περίπτωση. Δεν δημιουργεί απλώς χώρους, αλλά σχεδιάζει έναν ολόκληρο κώδικα επικοινωνίας γύρω από ένα brand, οπτικοποιώντας το όραμα, τη φιλοσοφία του, σε concept stores που μοιάζουν λιγότερο με συμβατικά καταστήματα και περισσότερο με μοντέρνες γκαλερί ή με τρισδιάστατα διαδραστικά installation από αυτά στα οποία μπαίνει μέσα ο θεατής/επισκέπτης.
Τελευταίο έργο του Saint Of Athens, η μπουτίκ του brand ανδρικών και γυναικείων εσωρούχων, μαγιό και αρωματοποιίας Nikos Sculpture στη Μύκονο. Αξιοποιώντας τον πυρήνα που αποτελεί έμπνευση του brand, δηλαδή την Αρχαία Ελλάδα, ο Νίκος Παλαιολόγος του Saint Οf Athens δημιουργεί ένα flagship store που χρησιμοποιεί εξολοκλήρου το θρυλικό μάρμαρο Διονύσου από το οποίο είναι φτιαγμένος ο ίδιος ο Παρθενώνας.
Έτσι το σήμα κατατεθέν του οίκου, ο γρύπας, μια ορνιθομορφική απεικόνιση της ελληνικής μυθολογίας, γίνεται η καρδιά σε αυτή τη δημιουργία που κάνει τον επισκέπτη σαν να βρίσκεται μέσα σε ένα λατομείο, εκεί όπου η αιώνια τέχνη της μαρμαρογλυπτικής χτίζει αληθινούς μύθους που αντιστέκονται στον χρόνο και κατακτούν την αθανασία.
Από την Αρχαία Αθήνα, στη Μύκονο του σήμερα
«Το αγαπημένο νησί, τόσο δημοφιλές όσο και τραχύ στον κυκλαδίτικο χαρακτήρα του, ήταν μια εύκολη επιλογή, μια τέλεια τοποθεσία για να πραγματοποιήσουμε το concept που είχαμε στο μυαλό μας για το brand: θέλαμε να αφήσουμε τον γρύπα, το trademark τoυ Nikos Sculpture να ξεδιπλώσει ελεύθερα τα φτερά του, δείχνοντας πώς η αρχέγονη δύναμή του ενσαρκώνεται σε αντικείμενα που γίνονται έργα τέχνης. Θέλαμε να δημιουργήσουμε κάτι που να παραπέμπει στο σχήμα του διάσημου μπουκαλιού που έχει το άρωμα του brand: να θυμίζει ένα ναύτη σε σκάφος ή ένα γλυπτό σμιλεμένο σε ένα κομμάτι μάρμαρο, έχοντας μέσα του την ορμή του ανέμου αλλά και την πρωταρχική ουσία της Τέχνης. Η παρουσίαση των αντικειμένων του brand μέσα στον χώρο έπρεπε επίσης να είναι φυσική αλλά ταυτόχρονα να θυμίζουν γλυπτά που εκτίθενται σε μια γκαλερί», εξηγεί ο Nίκος Παλαιολόγος του Saint Of Athens.
Μπαίνοντας μέσα στη μαρμάρινη μπουτίκ του Nikos Sculpture στη Μύκονο, ο θεατής βρίσκεται σε έναν χώρο που παραπέμπει ευθέως στην κλασική αρχαιοελληνική ομορφιά. Αντικείμενα γλυπτά, για σώματα σμιλεμένα, σε έναν χώρο που μοιάζει λίγο με αρχαίο ναό, λίγο με άγριας ομορφιάς λατομείο.
«Σε αντίθεση με ό,τι θα περίμενε κανείς από την παρουσία των ακατέργαστων κομματιών μαρμάρου σε έναν χώρο, μέσα στο κατάστημα κυριαρχεί μια ατμόσφαιρα απόλυτης ηρεμίας και γαλήνης, χάρη στις χαλαρωτικές ιδιότητες που έχει το στοιχείο του νερού νερού, το οποίο ρέει απαλά πάνω από ένα κομμάτι μάρμαρο δημιουργώντας ένα μοντέρνο έργο τέχνης, αλλά και στη γεωμετρική αρμονία που χαρακτηρίζει την όλη εγκατάσταση, η οποία υπογραμμίζεται σωστά από τον τεχνητό φωτισμό. Οι δημιουργίες του brand Nikos Athina προβάλλονται με μια εύγλωττη απλότητα, σαν καλλιτεχνικά εκθέματα που ξυπνούν την επιθυμία να τα θαυμάσεις και ταυτόχρονα να τα αποκτήσεις», λέει ο Νίκος Παλαιολόγος.
Πώς έγινε βήμα-βήμα η ιδιαίτερη κατασκευή της μαρμάρινης μπουτίκ
Βλέποντας όλα αυτά τα ογκώδη κομμάτια του μαρμάρου μέσα στο χώρο ενός νησιού και λαμβάνοντας υπόψη τις πρακτικές δυσκολίες που είχε το όλο εγχείρημα με τα μικρά στενάκια της Χώρας της Μυκόνου, αναρωτιέται εύλογα κανείς «μα πώς φτιάχτηκε όλο αυτό;».
«Χρειάστηκαν τρεις μήνες για να ολοκληρωθεί η μπουτίκ», εξηγεί ο Νίκος Παλαιολόγος. «Χρησιμοποιήσαμε 3,8 m3 μάρμαρο, δύο εκ των οποίων για την κατασκευή του τοίχου 5800 κιλών. Στο εσωτερικό, μια σκάλα από μάρμαρο 0,6 m3 μαγνητίζει το βλέμμα και ο μαρμάρινος βράχος της βιτρίνας ζυγίζει 960 κιλά», συμπληρώνει ο ίδιος.
«Αντλήσαμε την έμπνευσή μας από τα λατομεία μαρμάρου, έναν τόπο στον οποίο η τραχύτητα της φύσης είναι έτοιμη να μεταμορφωθεί σε Τέχνη. Στην πραγματικότητα, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε έναν ειδικά σχεδιασμένο χώρο που θα φιλοξενεί τις δημιουργίες του brand. Σε συνεργασία με τους experts στην επεξεργασία του μαρμάρου από το Form To Matter, βρήκαμε τα τέλεια κομμάτια από μάρμαρο Διονύσου από την Πεντέλη – το ονομαστό μάρμαρο που χρησιμοποιήθηκε για τη δημιουργία του Παρθενώνα – και τα κόψαμε στο επιθυμητό μέγεθος. Στη συνέχεια, στο εργαστήριο όπου γίνεται η επεξεργασία του μαρμάρου τα σμιλέψαμε, φτιάχνοντας σε mock-up ένα αντίγραφο της μπουτίκ σε πραγματικό μέγεθος, ώστε να διασφαλίσουμε ότι το τελικό αποτέλεσμα θα ήταν το επιθυμητό. Στη συνέχεια, αφού το αποσυναρμολογήσαμε, στείλαμε τα γλυπτά μαρμάρινα κομμάτια στη Μύκονο. Τέλος, τις μικρές ώρες της ημέρας, που επιτρέπονται τέτοιες μεταφορές στο νησί, τα μεταφέραμε στα κυκλαδίτικα στενά σοκάκια με τρίκυκλα, για να ξανασυναρμολογηθούν στο χώρο του καταστήματος», καταλήγει ο Νίκος Παλαιολόγος.
Όπως κι αν έχει, οι επισκέπτες, οι ταξιδιώτες που συρρέουν στη Μύκονο το καλοκαίρι από κάθε γωνιά της Γης, εντυπωσιασμένοι βλέπουν έναν μινιμαλιστικό ναό που αποτίει φόρο τιμής στην αρχαία ελληνική ομορφιά.
Οι φωτογραφίες από τα editorial μόδας, πάνω, στο πλάι και ακουμπισμένα στα ογκώδη κομμάτια μαρμάρου μοιάζουν με αρχαία γλυπτά, σαν έργα Τέχνης φτιαγμένη από σάρκα και μυς, σαν τις μορφές των Αρχαίων ημίθεων που κοσμούσαν τους αμφορείς στην Αθήνα του Περικλή ή του Σωκράτη.