H Villa Saraceni μέσα στην πανδημία έκανε όλο τον κόσμο στα social να παραμιλά και να ψάχνει πώς μπορεί να τη νοικιάσει για το καλοκαίρι.
Πρόκειται πραγματικά για μια ονειρεμένη κατοικία αλλά είναι... εικονικής πραγματικότητας.
To ωραιότερο σπίτι στη Μεσόγειο είναι μια ουτοπία. Σχεδιάστηκε μόνο για το Instagram και προκάλεσε μέσα στην πανδημία ένα μικρό τσουνάμι ενθουσιασμού. To ονειρεμένο virtual 3D project της Charlotte Taylor και του Riccardo Fornoni είναι πράγματι πανέμορφο, τόσο προσεγμένο στη λεπτομέρεια, τόσο αληθοφανές, που σε μπερδεύει και σε κάνει να νομίζεις ότι πρόκειται όχι για φωτορεαλιστική μακέτα αλλά για τη φωτογραφία ενός πραγματικού παραθαλάσσιου σπιτιού σμιλεμένου στο βράχο.
Ωστόσο, η Villa Saraceni και η σύγχυση που προκάλεσε στο κοινό, σαν οφθαλμαπάτη, ανοίγει μια μεγάλη συζήτηση για το πώς το Instagram επιβάλει μια νέα κουλτούρα ωραιοποίησης η οποία μέσω την τεχνολογίας διαστρεβλώνει την πραγματικότητα, δημιουργώντας έναν ψηφιακό εναλλακτικό κόσμο που μιμείται τον αληθινό και παίζει με τα όνειρα, τις φαντασιώσεις και τις επιθυμίες μας, λειτουργώντας σαν υποκατάστατο της αληθινής ευδαιμονίας.
Από τις sci-fi δυστοπίες, σε μια σκανδαλωδώς ρεαλιστική εικονική πραγματικότητα
Η Τέχνη μιμείται την πραγματικότητα ή η πραγματικότητα μιμείται την Tέχνη; Πού αρχίζει το όνειρο και πού τελειώνει πραγματικότητα; Η ψηφιακή εποχή κάνει τη virtual reality που κάποτε βλέπαμε μόνο σε sci-fi ταινίες ένα νέο λαμπρό πεδίο στο οποίο designers, καλλιτέχνες, visual artists και σχεδιαστές χτίζουν έναν κόσμο που δεν μοιάζει άγριος, μεταποκαλυπτικός και δυστοπικός, όπως στα φιλμ επιστημονικής φαντασίας τύπου Blade Runner, Matrix και Inception, αλλά τρυφηλός, αιθέριος και ρομαντικός. Ένας ψηφιακός 3D κόσμος τόσο όμορφος, μάλιστα, που μπερδεύει το κοινό στα social media και τα κάνει να εκστασιάζονται και παραληρούν.
Αυτό ακριβώς, δηλαδή, που συνέβη και με τη Villa Saraceni, την οποία σχεδίασε η Βρετανίδα Charlotte Taylor σε συνεργασία με Cream Atelier, το πρότζεκτ του Ιταλού 3D artist Riccardo Fornoni. Το ονειρεμένο αυτό σπίτι που οι δύο καλλιτέχνες επέλεξαν να τοποθετήσουν στα σμιλεμένα βράχια της Scala dei Turchi στη Σικελία, είναι φυσικά ψεύτικο, αν και όταν παρουσιάστηκε για πρώτη φορά μέσα στην πανδημία στα κοινωνικά δίκτυα ο κόσμος άρχισε κυριολεκτικά να παραληρεί εκστασιασμένος με την ομορφιά τόσο του τοπίου όσο και του σπιτιού που μοιάζει σαν φυσική συνέχεια των λευκών βράχων της περιοχής.
Κανένας δεν πίστευε ότι το σπίτι αυτό δεν υπήρχε και ότι είχε με τόση αληθοφάνεια σχεδιαστεί στον υπολογιστή. Οι λεπτομέρειες είναι συγκλονιστικές και τόσο προσεγμένες που συνθέτουν ένα σκηνικό που μοιάζει πραγματικό. Η κουρτίνα που ανεμίζει στο θαλασσινό αεράκι μια καυτή ήσυχη μέρα του Ιουλίου στην καρδιά της Μεσογείου. Η εφημερίδα στη βεράντα, πάνω στο ξύλινο coffee table που βρίσκεται πλάι στην πισίνα, το φλιτζάνι με τον καφέ, τα λεμόνια μέσα στη φρουτιέρα, σαν αληθινά, με σκιά, σχεδόν αναδύουν αυτή την αύρα των σικελικών κήπων που θυμίζει άρωμα των Dolce & Gabbana ή της Aqua Di Parma. Όλα μοιάζουν τόσο αληθινά και ταυτόχρονα τόσο τέλεια και ιδανικά που κάνουν τις φωτογραφίες να μοιάζουν με πίνακες ζωγραφικής.
Οι χρήστες στα social media άρχισαν να ρωτούν πόσο κοστίζει η νύχτα για διαμονή σε αυτό το σπίτι. Εκατοντάδες χιλιάδες shares μέσα σε λίγα λεπτά. Αποθέωση και μετά απογοήτευση όταν ανακάλυψαν ότι όλο αυτό το θεϊκό σκηνικό ήταν απλώς ένα 3D εικονικό πρότζεκτ.
Η κατάσταση φυσικά πήρε διαστάσεις, αφού κάποιοι μπερδεύτηκαν τόσο πολύ που άρχισαν εξοργισμένοι να στοχοποιούν υβριστικά τους δύο σχεδιαστές νομίζοντας ότι είχαν οικοδομήσει σε μια περιοχή φυσικού κάλλους όπως είναι Scala dei Turchi (Σκάλα των Τούρκων), ένα φυσικό μνημείο πολιτισμού με μακραίωνη ιστορία.
Scala dei Turchi: Ένας τόπος σπάνιας ομορφιάς με ιστορία από τα βάθη του Μεσαίωνα
Τι είναι αυτό που έχει προκαλέσει εδώ και έναν χρόνο ή και λίγο παραπάνω τόσο μεγάλο σούσουρο σε σχέση αυτό το σπίτι; Γιατί η Villa Saraceni έγινε τόσο viral που άνοιξε μια μεγάλη συζήτηση στην Ιταλία η οποία οδήγησε σε μια μεγάλη κινητοποίηση για την ανακήρυξη της Scala dei Turchi σε Μνημείο Πολιτισμού της Unesco.
Προφανώς το υπουργείο πολιτισμού της Ιταλίας δεν προχώρησε σε μια τέτοια κίνηση εξαιτίας της δημοσιότητας που πήρε το πρόζεκτ της ουτοπικής βίλας των Charlotte Taylor και Riccardo Fornoni, οι οποίοι χρησιμοποίησαν τις φωτογραφίες του τοπίου Scala dei Turchi σαν καμβά για να χτίσουν εικονικά πάνω στους λαξευμένους βράχους μια νησιώτικη βίλα που μοιάζει με γλυπτό. Ωστόσο η δημοσιότητα λειτούργησε σαν μια καλή καμπάνια για να αναδειχτεί η περιοχή, το φυσικό κάλλος της οποίας είχε αρχίσει να φθείρεται επικίνδυνα από τον τουρισμό και την υπερβολική χρήση του από λουόμενους που το επισκέπτονταν.
Η Scala dei Turchi, που στα ιταλικά σημαίνει η «Σκάλα των Τούρκων» είναι μια βραχώδης ακτή, σαν μια μεγάλη λευκή σκάλα, που θυμίζει το Σαρακήνικο της Μήλου. Οι λευκοί βράχοι από μάργα, ένα ιζηματογενές πέτρωμα που μοιάζει με σμιλεμένο γλυπτό, κάνουν την περιοχή στην ακτή του Realmonte, κοντά στο Porto Empedocle, στη νότια Σικελία, τουριστικό αξιοθέατο.
Οι τουρίστες το επισκέπτονται με φρενήρεις ρυθμούς, αφού η τοποθεσία έχει γίνει σκηνικό πολλές φορές στις νουάρ μεσογειακές ιστορίες του Andrea Camilleri με ήρωα τον λιχούδη επιθεωρητή, έναν μπον βιβέρ του μεσογειαξού καλοκαιριού, τον θρυλικό επιθεωρητή Montalbano.
Ο δήμος του Realmonte, στον οποίο διοικητικά υπάγεται η Scala dei Turchi, είχε προσπαθήσει ανεπιτυχώς από το 2007, κατόπιν σχετικής αίτησης, να ενταχθεί η βραχώδης ακτή στον Κατάλογο Κληρονομιάς της UNESCO. Χρειάστηκαν πάνω από 13 ολόκληρα χρόνια για κινητοποιηθεί ένας μηχανισμός προστασίας της περιοχής. Τελικά η Scala dei Turchi, μετά από καταγγελίες για περιβαλλοντική καταστροφή και φθορά λόγω του ανεξέλεγκτου τουρισμού, έκλεισε για το κοινό.
Η Scala dei Turchi έχει μακρά πορεία μέσα στους αιώνες. Κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα η περιοχή είχε δεχτεί επιδρομές των Σαρακηνών -κυρίως Τούρκων- πειρατών, εξού και το όνομά «Σκάλα των Τούρκων».